Supernova-eksplosioner
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 07-01-07 17:05

"Jesus-loves-you" skrev
5985 news:Gjzmh.71$HU2.57@news.get2net.dk

Hej NG,

Øh ... jeg er kommet lidt i tvivl om, *hvilke* typer stjerner, det er, som
ender deres dage med at eksplodere som Supernova'er.

Mange stjerner (Sp.kl. F0, A, B og O) har jo en solmasse større end 1,44
(Chandrasekhars grænsemasse), og burde jo således - teoretisk set -
eksplodere, eller hva' ?

I den forbindelse befinder Sirius (Sp.kl. A1) med en solmasse på ca. 2 og en
levetid på måske henved blot 500 millioner år i en uhyggelig tæt afstand på
blot sølle 8,58 lysår borte (fra os) ...

-

Coming up:

The Mother-star (HIP 57300) of ET, linked to ...
5786 news:ub0Yg.8$WB6.4@news.get2net.dk

Last file-OUTPUT:
5987 news:6%4nh.12$V5.5@news.get2net.dk

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
Info: 5965 news:3hEfh.94$Yz5.20@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 07-01-07 22:01

Jesus-loves-you wrote:

> [...]
>
> Mange stjerner (Sp.kl. F0, A, B og O) har jo en solmasse større end
> 1,44 (Chandrasekhars grænsemasse), og burde jo således - teoretisk set

Ikke helt. Chandrasekhar grænsen er den maksimale masse en død stjernes
*kerne* kan have uden at kollapse til en neutronstjerne eller et sort
hul. Kernen af en stjerne indeholder typisk betydeligt mindre end
stjernens totale masse, så der skal en noget større stjerne til for at
danne så stor en kerne. Vores egen sol har f.eks. kun 0.4 solmasser i
kernen. Resten af massen vil formentligt blive blæst væk senere i
solens levetid (som rød kæmpe).

> I den forbindelse befinder Sirius (Sp.kl. A1) med en solmasse på ca. 2
> og en levetid på måske henved blot 500 millioner år i en uhyggelig tæt
> afstand på blot sølle 8,58 lysår borte (fra os) ...

Der er en del grunde til ikke at bekymre sig om det. Med så lille masse
er der ingen fare for at kernen er over 1.44 solmasser. Sirius A vil
ende sine dage som en hvid dværg efter at have været en rød kæmpe.
Ligesom solen. Det samme er allerede sket for Sirius B, som menes at
have været på 5 solmasser før den døde og blev til en hvid dværg på 1
solmasse. Det nuværende estimat af den resterende levetid for Sirius A
er desuden nærmere 1 milliard år, så det giver os lidt mere tid til at
slippe væk. Men selv aktiv flugt burde ikke være nødvendigt, da
stjernerne bevæger sig meget i forhold til hinanden på astronomiske
tidsaldre. Sandsynligvis er vi noget længere væk når den endelig giver
op. Selv muligheden for en nova eller en type Ia supernova er ekstremt
lille, da Sirius B er for langt væk fra A stjernen til at suge nogen
betydelig mængde materiale til sig.

Alt i alt er det altså ikke lige netop Sirius du skal bekymre dig om.

--
PeKaJe

If you give a man enough rope, he'll claim he's tied up at the office.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 08-01-07 09:37

"Peter Kai Jensen" skrev

> [...]
> betydelig mængde materiale til sig.
>
> Alt i alt er det altså ikke lige netop Sirius du skal bekymre dig om.

Mange tak for dit svar, Peter. Det var meget fint forklaret ...

Det vil så - med andre ord - sige, at det kun er de såkaldte supergiganter
såsom Rigel, Deneb og Betelguez, der ender deres dage med et superbrag.

Øh ... Nu du nævner Sirius B - Hvor stor influering har nova-eksplosionen
fra denne (engang i fortiden) haft på vort solsystem ?

-

Last file-OUTPUT:
5988 news:9T8oh.69$ik6.25@news.get2net.dk

File-number: 5989

Fra : Peter Nielsen

Dato : 08-01-07 10:44

> [...]

Ligesom solen. Det samme er allerede sket for Sirius B, som menes at
have været på 5 solmasser før den døde og blev til en hvid dværg på 1

altså...

Fra : Martin R. Ehmsen

Dato : 08-01-07 11:08

Fra : Peter Nielsen

Dato : 08-01-07 11:23

> Vil det sige at masse svarende til 4 sole er blevet omdannet til energi?
> (hvis det er sandt er det jo helt enorme energimængder der kommer ud af
> det!!)
> Eller er det meste af massen "blæst" væk under eksplosionen?

"Vores egen sol har f.eks. kun 0.4 solmasser i
kernen. Resten af massen vil formentligt blive blæst væk senere i
solens levetid (som rød kæmpe)."

Nå, nu har jeg vist leget Peter Jensens ekko nok for i dag.