Forhold mellem differens og kvotient?
Fra : Johs

Dato : 07-01-07 16:52

Hvis jeg har 1/2 og 1/5 kan man så altid sige at den med den mindste
differens er det største tal, når differensen udregnes som: 2-1 = 1 og
5-1 = 4.

Mvh
Johs

Fra : Martin Andersen

Dato : 07-01-07 16:58

Johs wrote:
> Hvis jeg har 1/2 og 1/5 kan man så altid sige at den med den mindste
> differens er det største tal, når differensen udregnes som: 2-1 = 1 og
> [...]
1/2
900/1000

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 07-01-07 18:22

Johs skrev:
> Hvis jeg har 1/2 og 1/5 kan man så altid sige at den med den mindste
> differens er det største tal, når differensen udregnes som: 2-1 = 1 og
> 5-1 = 4.

Hvis du holder dog til stambrøker (hvor tælleren er 1).

Lad a/b og c/d være brøker med positiv nævner. Så er

a/b > c/d
<=>
a > c/d * b
<=>
a*d > c*b

I dit eksempel er 1*5 = 5 > 2 = 1*2 så 1/2 > 1/5.

--
Jens Axel Søgaard