Montering af Thermaltake Ruby Orb køler på~
Fra : Jan Hougaard

Dato : 05-01-07 14:07

Jeg har købt denne køler til mit mb/cpu Thermaltake Ruby Orb CL-P0391
<http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=247010>
Motherboardet er et MSI K9NGM2

Som jeg læser monteringsanvisningen skal jeg skifte den plastikholder der sidder på motherbordet med et par metalholdere
der skal skrues på motherboardet/bagpladen af den originale cpu-holder.
Når jeg skruer plastikholderen af, stikker der et par "plastikstyr" op fra bagpladen gennem motherboardet.
De er ikke plane med motherboardet og det betyder så, at de metalholdere der skal skrues på
motherboard/bagpladen ikke kan skrues helt fast på motherboardet.
Metalholderne, som køleren skal skrues fast på, kan derfor bevæge sig ca 3mm op og med.
Det er vel ikke meningen?

På Thermaltake hjemmeside står der at køleren passer til mit motherboard.
<http://www.thermaltake.com/product/Cooler/Retail/+retail_image/OrbSupportList_061021.pdf>

Hvad gør jeg forkert?

--
Mvh Jan Hougaard

Bemærk spamfilter ved email.
Erstat invalid med dk.

Fra : J

Dato : 05-01-07 14:40

On Fri, 5 Jan 2007 14:06:32 +0100, "Jan Hougaard"
<jan_hougaard@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>Det er vel ikke meningen?
>
>På Thermaltake hjemmeside står der at køleren passer til mit motherboard.

Den metal bagplade, der er på bundkortet skal også af. For Blue Orben
har sin egen bagplade:

http://www.tweakup.dk/article/1047/dk/

ikke sandt ? Hvad har du i æsken ?

mvh

John

Fra : Jan Hougaard

Dato : 05-01-07 16:11

"J" skrev i en meddelelse ...

> Den metal bagplade, der er på bundkortet skal også af.

Det er jeg nu ikke sikker på og så er nu en plastplade, men det er underordnet

> For Blue Orben har sin egen bagplade:

Både ja og nej ..... Det kommer an på hvilken socket den skal monteres på.

> http://www.tweakup.dk/article/1047/dk/
>
> ikke sandt ? Hvad har du i æsken ?

Jeg har det du kan se på billedet, du linker til.
Det jeg skal bruge er, så vidt jeg kan se på billede 3, det der er i den lille plastpose øverst til venstre.

Den originale cpu-holder sidder fast med 4 skruer gennem motherbordet. En i hver hjørne.
Den plade der ses på billedet tror jeg er til socket 939 og der er kun 2 monteringshuller.
Et i midten af hver ende.

Du kan se vejledningen her <http://www.santhos.dk/køler.pdf>

Fra : Hans

Dato : 05-01-07 17:04

Jan Hougaard wrote:

> [...]
> til socket 939 og der er
> kun 2 monteringshuller. Et i midten af hver ende.

Såvidt jeg kan se på det nederste billede til venstre, så hviler de to
metalbeslag ovenpå plasticstagene fra bagpladen, så der ganske rigtigt er
lidt luft imellem bundkort og beslag.

Det gælder så om ikke at spænde boltene for hårdt så stagene bliver kvast.
Når køleren er monteret vil der jo kun blive et modtryk på beslagene, så de
små plasticstag skal nok holde.

Du kan jo prøve og vrikke lidt med køleren efter montage og se om den sidder
forsvarligt fast.

Hans

Fra : Jan Hougaard

Dato : 05-01-07 17:42

> Såvidt jeg kan se på det nederste billede til venstre, så hviler de to metalbeslag ovenpå plasticstagene fra
> bagpladen, så der ganske rigtigt er lidt luft imellem bundkort og beslag.

Det er præcis det de gør. Men kan det være rigtigt?
Efter en måling kan jeg se at de går ca 3-4mm igennem.

> [...]
>
> Du kan jo prøve og vrikke lidt med køleren efter montage og se om den sidder forsvarligt fast.

Jeg prøver s*u

shg.dk, hvor det er købt kunne ikke hjælpe
Efter over 1 times venten i telefonen, opgav jeg at komme igennem.

Fra : Hans

Dato : 05-01-07 17:52

Jan Hougaard wrote:

> Det er præcis det de gør. Men kan det være rigtigt?
> Efter en måling kan jeg se at de går ca 3-4mm igennem.

Det virker nu logisk nok, da beslagene ikke må hvile på bundkortets overside
grundet fare for kortslutninger. Derfor skal de hvile oven på stagene, men
det ville nok være mere betryggende hvis de var lavet af metal.

> Jeg prøver s*u

Der er ikke andet at gøre, og det er jo også rimelig let at mærke hvornår du
ikke kan stramme boltene mere, når først beslaget hviler på stagene. Her
gælder det om ikke at vælge den helt store skruetrækker med tværstang.

> shg.dk, hvor det er købt kunne ikke hjælpe
> Efter over 1 times venten i telefonen, opgav jeg at komme igennem.

Ja - Det kan godt være træls.

Hans

Fra : Jan Hougaard

Dato : 05-01-07 18:32

"Hans" skrev i en meddelelse ...

> [...]
> beslaget hviler på stagene. Her gælder det om ikke at vælge den helt store skruetrækker med tværstang.

Tjaeee der er nu noget galt.
De medfølgende skruer kan ikke nå igennem stagerne og "få fat" i gevindet på bagsiden
af motherboardet/beslaget.

De originale skruer er så lange, at de rager 2-3 mm ud på bagsiden af motherboardet.

Fra : Hans

Dato : 05-01-07 18:40

Jan Hougaard wrote:

> Tjaeee der er nu noget galt.
> De medfølgende skruer kan ikke nå igennem stagerne og "få fat" i
> gevindet på bagsiden af motherboardet/beslaget.

Hvis køleren ikke kan monteres med de medfølgende bolte, så er der ikke
andet for end at returnere skramlet til leverandøren selv om du har brudt
emballagen. Jeg har oplevet det før med TT, at virkeligheden viser sig at
være en anden end deres anvisninger, så det er ikke nyt for mig.

> De originale skruer er så lange, at de rager 2-3 mm ud på bagsiden af
> motherboardet.

Duer ikke - De vil jo løfte bundkortet. Det lyder alt i alt som en OM'er.

Hans