Teleflexstyring kontra hydraulisk styring.~
Fra : FJ

Dato : 04-01-07 16:26

Hej
Teleflexstyringen på min båd er ved at være slidt og desuden syntes jeg at
påhængsmotoren er tung at dreje og rattet skal drejes en frygtelig masse
gange rundt fra yderpunkt til yderpunkt. Derfor overvejer jeg at montere
hydraulisk styring. Nogen som kender forskel på de 2 systemer i daglig
brug??
Hvad er bedst?

Mvh
Frank

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 04-01-07 19:45

FJ wrote:
> [...]
> overvejer jeg at montere hydraulisk styring. Nogen som kender
> forskel på de 2 systemer i daglig brug??

Den størreste fordel ved Teleflex er prisen. Desværre har den så ofte en
begrænset levetid, dette skyldes hovedsagligt kablet og til tider også
kabelhjul i plast i ratstammen. Har systemet ikke været udsat for vold kan
man ofte nøjes med at skifte kablet.

Hydraulisk styring er super skønt, men prisen er ofte 3x teleflex styring
eller mere, alt efter valg af pumpehus/ratstamme og slanger.
Fordelene er at du næsten selv kan bestemme hvor tung styringen skal være og
hvor mange ratslag man vil have.

Bagdelen er så at der en sjælden gang imellem skal skiftes en pakdåse. På
cylindersiden, hvis stempel-stangen får ar eller sår er det noget skidt.
Derfor kan det godt betale sig at parkerer den i tilbagetrukket stand.
Pumpehuset har også en pakdåse. Den holder længe, men intet holder evigt.
Jeg har skiftet flere pakdåser på både med flybridge, men vel og mærket på
ældre systemer.
Selve pumpe-mekanikken er næsten ikke til at tage livet af, medmindre der
står vand i huset.

Installationsmæssigt tager det kun en 3timer og en røverhistorie at udskifte
et Teleflex, hvor det kan tage en halv dag eller længere at lave en
hydraulisk styring.

Mvh
Leon

Fra : FJ

Dato : 04-01-07 22:41

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Installationsmæssigt tager det kun en 3timer og en røverhistorie at
> udskifte et Teleflex, hvor det kan tage en halv dag eller længere at lave

Ok. Tak for dine råd. Jeg kan se at hydraulisk styring kan fås i
Tyskland til ca. 4000,- så det bliver nok det jeg vælger.

Mvh
Frank