båd forsikringer ansvar
Fra : Klaus Nielsen

Dato : 03-01-07 23:24

kan nogen anbefale bestemte forsikringer til en sejlbåd supero 700 fra 76 ?
er der noget med at man kan melde sig ind i en søfartsklub/sejlsportsklub
eller noget, så var den båd man var styrmand på automatisk forsikret. altså
bare ansvar. jeg har hørt at det skulle være billigt. men jeg aner ikke hvor
det er..
men båden skulle jo også gerne være forsikret i den tid man IKKE er på den
af hensyn til nabo bådene.
hvad gør jeg lige der så ?

kan det passe at der ikke er noget egenligt stelnummer på min båd ? jeg fik
afvide at man brugte sejlnummer. men et sejl kan jo være skiftet ud. så er
det jo nemt af fuske med om den skulle være stjålet eller noget.
kan det så bare hedde "D4" feks.? altså sejlnummeret
kan man nogen steder slå op om ens båd evt skulle være stjålet ?
sagen er at jeg lang tid efter at jeg har købt båden har jeg hørt at ham
jeg købte båden af har en lidt lyssky fortid. og det gør mig nervøs. og det
vil jeg have afklaret 100%

på forhånd tak
mvh klaus nielsen

Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 04-01-07 13:26

Hej

Du kan f.eks. melde dig ind i Danmarks Fritidssejler Union, hvor et
medlemsskab koster 220 om året - så er du automatisk ansvarsforsikret
hos Yacht-Pool. Samtidig får du fordelene ved at være medlem. Når du
er medlem kan du også tegne billege kaskoforsikringer.

meld dig ind på www.dfu-dk.dk

vh Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-07 14:44

Du kan også kige på den konkurrerende forening:

http://www.danmarkstursejlerforening.dk/html/forsikring.htm

som har et forsikringstilbud fra Trekroner Forsikring. Ligger du i
godkendt A-Havn dækker forsikringen hele året uden selvrisiko.

Er du medlem af en sejlklub, der også er medlem af tursejlerforeningen
er det årlige kontingent kr. 235,-. Individuelt medlemsskab koster kr.
285,-. Som medlem har du en ansvarsforsikring på kr. 10.000.000,- og
tingsskadeforsikring på kr. 2.000.000,-.

For god ordens skyld: Jeg er ikke medlem af nogen af foreningerne, så
mit indlæg er ikke et led i en 'hvervekampagne' ... ... , blot til
orientering.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-01-07 13:50

Hej Klaus,

Skal din båd ligge i en havn imellem den tid du benytter båden, kræver
de fleste haven at båden er ansvarsforsikret for at du kan have den
liggende der.
Ansvarsforsikringen er et minimum hvad med at få en kaskoforsikring?
Prøv at stille dine spørgsmål til en række forsikringsselskaber.
Deres svar kan give et godt fingerpeg om forsikringens omfang, både på
din egen både, andre både, ting og personer.
Der er mange uforudsete spørgsmål der ofte kan give større
overraskelser om en skade er sket.

Prøv evt. at se i Bådnyt-1974-4-16 om det er muligt at suge lidt info
frem om båden.
Findes der ikke en Supero-klub som kan kontaktes? Findes en sådan så
har de normalt rimeligt styr på skrognumre og ejere.

Mvh/Harding

Fra : Klaus Nielsen

Dato : 04-01-07 22:54

"Harding E. Larsen (slet 4K0QK)" <harding@4K0QKlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11679152860.0392910138946938@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Findes der ikke en Supero-klub som kan kontaktes? Findes en sådan så
> har de normalt rimeligt styr på skrognumre og ejere.

tak for svarene
båden skal ligge i havn i den tid jeg ikke sejler i den. så det er vel ikke
nok at jeg har en forsikring via dfu eller danmarks tursejler forening.? jeg
snakkede med tryg som vil have ca 470 kr om året. hvor meget den faktisk
dækker er jeg ikke 100% klar over.
jeg har ikke kunnet finde nogen supero klub endnu. google finder faktisk
ikke ret meget om supero både.
de bådnyt blade ved jeg ikke lige hvor jeg kan støve om. det er jo nogle
ældre blade

mvh klaus nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-07 15:16

"Klaus Nielsen" <klausvfr@gmail.com> skrev i en meddelelse

SNIP - se min kommentar andetsteds om forsikring ...

> [...]
> det jo nemt af fuske med om den skulle være stjålet eller noget.
> kan det så bare hedde "D4" feks.? altså sejlnummeret

På mange både sætter/indstøber værftet en lille
metalplade/identifikation med byggenummeret indgraveret. Nu kender jeg
desværre ikke lige din båd, men på de både jeg har haft er
identifikationen monteret enten agterude under dæk eller i
cockpittet/kistebænken eller ved en evt. motorinstallation.

> kan man nogen steder slå op om ens båd evt skulle være stjålet ?

Bådnyt har en side:
http://www.baadnyt.dk/default.aspx?action=ViewArea&GroupID=371&Size=20

En gruppe ildsjæle har oprettet en side
http://www.duelighed.dk/forum/categories.asp , hvor sejlere, der har
mistet/fået stjålet sin båd kan efterlyse den.

Desværre findes der ikke et obligatorisk "tinglysningssystem for (evt.
gæld i) både", man kan registrere sit skib i skibsregisteret:
http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw714.asp , hvor der bl.a. står:

Alle danske erhvervsskibe, herunder også fiskefartøjer, skal
registreres. Registrering er ikke frivillig i Danmark. I forbindelse med
registreringen skal bl.a. skibets ejerforhold oplyses. For at et skib
kan anses som dansk og dermed blive registreret og sejle under dansk
flag, skal skibets ejer - som hovedregel - være dansk.

For danske fritidsfartøjer er registrering frivillig, dog skal
fritidsfartøjer med en bruttotonnage på 20 eller derover registreres.

Jeg tror ikke at mange fritidssejlere benytter sig af dette register -
og slet ikke de "lyssky" ... ...
Så det er faktisk meget svært at sikre sig, at der ikke er skjult gæld i
båden, når man handler privat.

Og du skriver tillige, at det er længe siden du har købt båden, så det
er næppe sandsynligt, at du kan få sælger til at skrive under på, at
båden på salgstidspunktet var ubehæftet/gældfri ... Men du kan da prøve,
så du i det mindste kan påvise over for trediemand, at du er i god tro
.... Men har en kreditor sikkerhed i båden, vil han stå stærkt ...

> [...]
> ham
> jeg købte båden af har en lidt lyssky fortid. og det gør mig nervøs.

Det kan jeg godt forstå ... ... men umiddelbart vil jeg tro, at
toget er kørt ...
En 100% afklaring tror jeg ikke på, du kan få ... Du må håbe på
forældelsesreglerne ... ...

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-07 01:57

Hej Klaus,

Jeg faldt lidt tilfældigt over en reference til Bådnyt 4/74, hvor der
skulle være en test af Supero 700:

https://www.allerpay.dk/search.aspx?searchword=supero&searchcatid=28&searchbtn.x=21&searchbtn.y=5

Jeg har ikke læst artiklen, men måske du er interesseret? Koster 60,-
kr., hvis du rekvirer via nettet ...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 05-01-07 07:25

Du kan få den gratis på dit lokale bibliotek. De har den sikkert ikke men
skaffer dem hjem.

Bjarke