Fuldmånesøvn
Fra : Holst

Dato : 03-01-07 11:32

For snart et års tid siden tilbragte jeg en weekend sammen med en masse
mennesker. Den ene aften efter et par øl eller noget rødvin kom jeg til
at snakker med en fyr - Slamsugeren, kaldte jeg ham, men jeg fandt
aldrig ud af, hvad han hed.

Vi kom til at tale om søvn. Både han og jeg oplevede indimellem nætter,
hvor vi overhovedet ikke kunne falde i søvn og blot lå og vendte os hele
natten.

Så bragte han en påstand på bordet, som jeg havde lidt svært ved at tro
på. Han sagde nemlig, at det skete, når der var fuldmåne. Det kunne jeg
bare slet ikke tro, men han sagde, at jeg skulle prøve at lægge mærke
til månen, når jeg havde disse perioder.

Og pudsigt nok holder det stik. I det sidste års tid har jeg flere gange
oplevet, at efter at have ligget og vendt mig i sengen i et par timer
uden at kunne falde i søvn, så kommer jeg i tanker om snakken med
Slamsugeren - og ganske rigtigt er der fuldmåne, når jeg trækker
persiennen op.

Mine observationer strækker sig ikke til, om det er hver gang, der er
fuldmåne. Heller ikke til, om jeg har lignende søvnproblemer, når månen
er i andre faser. Unden grundige observationer er det vist også noget,
som typisk varer tre nætter eller så.

I nat lå jeg igen og vendte og drejede mig i nogle timer og kom derfor
igen til at tænke på snakken med Slamsugeren. Og der var ganske rigtigt
i nat fuldmåne. Ifølge kalenderen er det i dag den 3. januar, at månen
er fuldest.

Mine spørgsmål er nu:

- hvorfor påvirker månen mig på denne måde?
- er det et udbredt fænomen blandt andre også?
- hvad kan jeg gøre for at modvirke det?

Navnlig det sidste er jeg meget interesseret i et svar på. Det er nemlig
ret invaliderende den næste dag. Om jeg sådan har sovet rigtig i nat,
ved jeg ikke. Sidst jeg kiggede på uret, var klokken 5.25. To timer
senere ringede vækkeuret. Så er det svært på arbejdet at skulle holde ud
at kigge på en skærm og holde koncentrationen.

Fra : John Larsson

Dato : 03-01-07 12:41

Holst <newsnov06@shelter.dk> writes:
>ine spørgsmål er nu:
>
>- hvorfor påvirker månen mig på denne måde?

Fordi en måne er er fuld bemærkes nemmere end andre månestillinger.
spektakulæ

>- er det et udbredt fænomen blandt andre også?

Ja, i hvert fald meget kendt.

>- hvad kan jeg gøre for at modvirke det?

Køb persienner som ikke kan åbnes ved klart vejr!

John

Fra : nana sørensen

Dato : 03-01-07 15:05

> Mine spørgsmål er nu:
>
> - hvorfor påvirker månen mig på denne måde?
> - er det et udbredt fænomen blandt andre også?
> - hvad kan jeg gøre for at modvirke det?

Klip Klip, alt muligt.

Jeg ville bare lige sige at det absolut ikke er ukendt. Jeg døjer selv med
det i ret heftig grad. Dog plejer jeg også at falde i søvn meget let i et
par timer, men så drømmer jeg fuldstændig vanvittigt. det tager til,
efterhånden som månen tager til, mærkeligt nok.

Fra : Brian Olesen

Dato : 03-01-07 16:59

Hejsa
Snip beretning om søvnproblemer:

Hvis du mener at du taler med en "slamsuger" er det nok noget andet medicin
du har brug for.
Ku' ikke lige lade være.

Mvh. brian

Fra : Holst

Dato : 03-01-07 17:10

Brian Olesen wrote:

> Hvis du mener at du taler med en "slamsuger" er det nok noget andet medicin
> du har brug for.

Det kaldte vi ham, fordi vi aldrig fandt ud af, hvad han hed. Han kørte
rundt med en slamsuger til daglig. Så først var det bare "ham med
slamsugeren" og det blev med tiden til "Slamsugeren".

Fra : TAK

Dato : 03-01-07 17:02

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

På engelsk kan man sige LUNATIC om en sindsyg.
Jeg prøver ikke på at sige, at folk som ikke kan sove, når der er fuldmåne,
er sindsyge. Men der må være sammenhæng mellem memmesket og månen. LUNA
betyder MÅNE.
Min mand er, så vidt jeg ved, ganske normal. -Men han har også søvnbesvær,
når der er fuldmåne.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-01-07 17:17

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i en meddelelse news:459b8613$0$84796$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> - hvorfor påvirker månen mig på denne måde?
> - er det et udbredt fænomen blandt andre også?
> - hvad kan jeg gøre for at modvirke det?

+
Does the Moon Affect Our Sleep?
http://sleepdisorders.about.com/od/insomnia/a/fullmoon.htm
"the word "lunatic" is derived from the Latin word for moon"

~
http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1365-2869.2006.00520.x?journalCode=jsr
Popular belief holds that the lunar cycle affects human physiology, behaviour and health.
We examined the influence of moon phase on sleep duration in a secondary analysis of
a feasibility study of mobile telephone base stations and sleep quality. We studied 31
volunteers (18 women and 13 men, mean age 50 years) from a suburban area of
Switzerland longitudinally over 6 weeks, including two full moons. Subjective sleep
duration was calculated from sleep diary data. Data were analysed using multiple
linear regression models with random effects. Mean sleep duration was 6 h 49 min.
Subjective sleep duration varied with the lunar cycle, from 6 h 41 min at full moon
to 7 h 00 min at new moon (P < 0.001). Average sleep duration was shortened by
68 min during the week compared with weekends (P < 0.001). Men slept 17 min longer
than women (P < 0.001) and sleep duration decreased with age (P < 0.001).
There was also evidence that rating of fatigue in the morning was associated with moon phase,
with more tiredness (P = 0.027) at full moon. The study was designed for other purposes
and the association between lunar cycle and sleep duration will need to be confirmed in further studies.

-
Sleepless? Don't Blame It on the Moon: Study
http://message.realage.com/HB/HBArticle.aspx?cid=14613&pid=1477

---

http://da.wikipedia.org/wiki/Tidevand
http://www.wxtide32.com/index.html (program til beregning af tidevand),
kl.02.10 i nat var det højvande i dk(Esbjerg), i morgen nat er det kl. 03.10
o.s.v. om det har indflydelse har jeg ingen ide om.

Jan Rasmussen

Fra : Sabina H.

Dato : 03-01-07 19:35

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message

> Mine spørgsmål er nu:
>
> - hvorfor påvirker månen mig på denne måde?
> - er det et udbredt fænomen blandt andre også?
> - hvad kan jeg gøre for at modvirke det?

Der er mange teorier omkring månens påvirkning af mennesket.... jeg gider
slet ikke beskæftige mig med dem, men kan blot konstatere at den
påvirker.... punktum ;)

jeg døjer ikke med søvnløshed omkring fuldmåne, men mærker ofte en
forandring rent fysisk.... jeg bliver blandt andet nemmere træt og
påvirkelig af omstændigheder.... men oftest kun i de to døgn lige omkring
hvor månen er fuld...

hvad kan man så gøre... tja, alle gode råd omkring søvnløshed kan vel
hjælpe.... ikke drikke koffeinholdige drikke 5 timer før sengetid feks....
forberede til sengetid, ved at have ritualer.... ikke sove med tv tændt,
ikke læse i sengen og alt den slags..
er man til naturmedicin kan man prøve med baldrian i de dage....

personligt ville jeg nok forsøge mig med en god gang sex, efterfulgt af en
varmt bad, en kop lun mælk med honning og så putte mig godt under den lune
dyne og prøve at droppe alle tanker ;)
--
Knus,
Sabina

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-01-07 20:13

Sabina H. wrote:
> Der er mange teorier omkring månens påvirkning af mennesket.... jeg

Det kan pr definition kun være én teori ad gangen.

> gider slet ikke beskæftige mig med dem, men kan blot konstatere at den
> påvirker.... punktum ;)

Det kan konstateres statistisk at fuldmånen har en effekt. Men hvor stor
den er ved jeg faktisk ikke.

> [...]
>
> hvad kan man så gøre... tja, alle gode råd omkring søvnløshed kan vel
> hjælpe.... ikke drikke koffeinholdige drikke 5 timer før sengetid

Jeg læste for nylig i engelsk Wikipedia at den hastighed hvormed koffein
nedbrydes er forskellig fra person til person. Bl.a. skulle p-piller
gøre at det nedbrydes markant langsommere.

> feks.... forberede til sengetid, ved at have ritualer.... ikke sove med
> tv tændt, ikke læse i sengen og alt den slags..
> er man til naturmedicin kan man prøve med baldrian i de dage....

Læsning i sengen plejer da ellers at hjælpe for de fleste? Jeg synes det
virker for mig, hvis jeg har gang i noget der rammer den rigtige balance
mellem trivialitet og interesse (Dragonlance Krønikerne virkede fint for
mig da jeg var teenager, f.eks.).

Personligt har jeg det også sådan at jeg somme tider bliver småtræt hvis
jeg er film eller TV (hvis jeg har været vågen i sådan en 12-16 timer),
men det er sandsynligvis bare min hjerne der plejer at geare ned og så
risikerer at komme i "for lavt gear", og så bliver jeg søvnig. Jeg
tvivler på at der er mange der oplever det.

> personligt ville jeg nok forsøge mig med en god gang sex, efterfulgt af
> en varmt bad, en kop lun mælk med honning og så putte mig godt under den
> lune dyne og prøve at droppe alle tanker ;)

Mælk indeholder efter sigende også et mildt søvndyssende stof.

Den med sex har nogen virkning for mig, og den med at "droppe alle
tanker" ville formodentlig virke for mig hvis jeg kunne, men det er
stort set altid det der går galt for mig (eller, en sjælden gang
imellem, alt for meget cola).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : TAK

Dato : 03-01-07 21:28

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]

Jeg læste for nylig, at sex kun hjælper på søvnløshed, hvis man får
orgasme..... Så det er altså ikke nok at ligge og hygge sig.....

Fra : Peter Knutsen

Dato : 04-01-07 07:47

TAK wrote:

> Jeg læste for nylig, at sex kun hjælper på søvnløshed, hvis man får
> orgasme..... Så det er altså ikke nok at ligge og hygge sig.....

Det er sikkert rigtigt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : -USH-

Dato : 04-01-07 23:45

Peter Knutsen skrev:

> Det er sikkert rigtigt.

Har hørt at mænd udskiller[1] et eller andet stof ved orgasme som gør dem
søvnige, hvilket er alle tiders undskyldning når kæresten vil pludre
bagefter.

[1] Udskiller? Indskiller? Det foregår i hvert fald indvendigt.
--
Venlig hilsen
-Ulrik-

Fra : Sabina H.

Dato : 03-01-07 21:59

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message

> Det kan pr definition kun være én teori ad gangen.

øhhh... nå... ikke enig...
teorier kan vel fremsættes af enhver der har en mening om et emne....

> Det kan konstateres statistisk at fuldmånen har en effekt. Men hvor stor
> den er ved jeg faktisk ikke.

det er vel individuelt.....

> Jeg læste for nylig i engelsk Wikipedia at den hastighed hvormed koffein
> nedbrydes er forskellig fra person til person. Bl.a. skulle p-piller gøre
> at det nedbrydes markant langsommere.

ved jeg ikke noget om*G* bruger ikke det stads ;)

> [...]
> virker for mig, hvis jeg har gang i noget der rammer den rigtige balance
> mellem trivialitet og interesse (Dragonlance Krønikerne virkede fint for

at det virker for dig, er ikke ensbetydende med at det hjælper de fleste...
for mig virker det faktisk at have tv'et kørende i baggrunden, men have
natbriller på så jeg kun har lydene men ikke lyset.... det er da bestemt
ikke noget jeg vil anbefale andre, igen fordi, bare fordi det virker for
mig, er det ikke ensbetydende at det vil hjælpe de fleste ;)

> [...]
> men det er sandsynligvis bare min hjerne der plejer at geare ned og så
> risikerer at komme i "for lavt gear", og så bliver jeg søvnig. Jeg tvivler

en normal dag for mig indebærer ofte en lur på sofaen omkring 12 timer efter
jeg er stået op, og den lur påvirker ikke min nattesøvn*G*

> Mælk indeholder efter sigende også et mildt søvndyssende stof.

ikke kun efter sigende.... har dog ikke kunne finde noget litteratur om
det....

> [...]
> ville formodentlig virke for mig hvis jeg kunne, men det er stort set
> altid det der går galt for mig (eller, en sjælden gang imellem, alt for

fandt lige dette link : http://www.scansleep.dk/Default.aspx?ID=102

ScanSleeps 10 råd om god søvn
Sørg for at have en god seng som passer dig med hensyn til størrelse,
madrastype og sengeklæder.
Soveværelset skal have en passende temperatur, dvs ikke for varmt og ikke
for tørt.
Sengen er kun til søvn og sex, undgå andre aktiviteter i sengen således at
sengen ikke forbindes med andet.
Stå op på samme tid hver dag, eventuelt også på fridage. Dette styrker
kroppens indre ur.
Undgå voldsom fysisk aktivitet (sex undtaget) umidelbart inden du vil lægge
dig. Læg hellere træningen et par timer inden du planlægger at gå i seng.
Undgå store måltider, kaffe, cola og andre stimulanser inden du går i seng.
Gå dog ikke sulten i seng, tag i så fald et lille mellemmåltid gerne med
noget varmt at drikke for eksempel beroligende te eller varm mælk.
Et varmt bad umidelbart inden du lægger dig kan også være søvnfremkaldende.
Hvis du ikke kan sove, eller vågner og ikke kan falde i søvn igen, så stig
op (for at undgå at skabe en betinget refleks som gør at sengen forbindes
med ikke-søvn). Læs en bog (ikke for spændende) gæt kryds- og tværs. Når du
føler dig søvnig kan du gå tilbage til sengen igen.
Forsøg med forskellige afspændingsteknikker,eller lyt til stille beroligende
musik som du kan lide. Sørg for at have et apparat som slukker af sig selv
efter en hvis tid, lydløst.

--
Knus,
Sabina

Fra : Nicolai Lang

Dato : 03-01-07 20:42

On Wed, 03 Jan 2007 11:31:43 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:

>- er det et udbredt fænomen blandt andre også?

Min far led af det i invaliderende grad. Han havde det psykisk dårligt
i dagene omkring fuldmåne.

Selv vågnede jeg kl. 5 i nat - om det var pga fuldmåne ved jeg ikke.
Jeg synes det er lidt for ofte jeg sover dårligt til at det kan passe
på mig.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : John Larsson

Dato : 03-01-07 22:07

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> writes:

>ikke kun efter sigende.... har dog ikke kunne finde noget litteratur om
>det....

Kalcium.

John

Fra : Rado

Dato : 04-01-07 10:41

wrote:

>- hvorfor påvirker månen mig på denne måde?
>- er det et udbredt fænomen blandt andre også?
>- hvad kan jeg gøre for at modvirke det?

Jeg føler mig altid "høj" (psykisk veloplagt, mere energi), på en
speciel måde, når der er fuldmåne. Der må være en eller anden energi
på det tidspunkt som påvirker folk, det er så bare forskelligt hvordan
de oplever det. Jeg har iøvrigt sovet fint i nat - det er ikke noget
der påvirker min søvn.

> [...]
>senere ringede vækkeuret. Så er det svært på arbejdet at skulle holde ud
>at kigge på en skærm og holde koncentrationen.

Prøv evt. Holosync eller Hemisync - det er en lydteknologi man kan
kontrollere hjernebølgefrekvensen med, f.ex. så det svarer til
drømmesøvn eller dyb søvn (Theta og Delta stadierne). Der er noget
teknisk info om det her:

http://monroeinstitute.com/content.php?section=Hemi-Sync%20Audio%20Technology
http://monroeinstitute.com/content.php?content_id=69

De har flere typer CDer, bl.a. en der skulle hjælpe mod søvnløshed og
stress.

http://www.hemi-sync.com/store/product.php?productid=1395&cat=0&page=1

Holosync er et lignende produkt (jeg synes virkningen er stærkere),
her kan man bestille en gratis demo CD, jeg ved dog ikke helt hvilke
stadier den bringer en i. Jeg ved blot den virker - jeg blev selv ret
overrasket over effekten.

Holosync Awakening Prologue CDen (som jeg p.t. selv bruger) indeholder
to lydspor, det ene bevæger sig fra High Alpha til Delta, det andet er
Deep Delta (det dybeste søvnstadie). Den er dyr, omkring 1000 kr., men
der er et års prøvetid hvor man til enhver tid kan returnere CDen og
få alle pengene, minus porto, retur. Plus at man får lov at beholde de
ekstra CDer og andet materiale man får med.

http://centerpointe.com

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : N/A

Dato : 05-01-07 11:41

Fra : N/A

Dato : 05-01-07 11:41

Fra : Rado

Dato : 05-01-07 11:41

On Thu, 04 Jan 2007 13:06:40 +0100, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

>Lydteknologi kan umuligt influere hjernebølgefrekvensen?

Den her teknologi kan - det er blevet bekræftet gennem EEG målinger.
Fænomenet har bl.a. været omtalt i Scientific American, i 1973.

"Brain Wave Technology was originally discovered in the early 1970's
by Gerald Oster, a biophysicist at Mount Sinai Hospital in New York
City. In his EEG research he discovered that when different
vibrations, or sound frequencies are delivered to the brain separately
through each ear (as with stereo headphones), the two hemispheres of
the brain function together to "hear" not the external sound signals,
but a third phantom signal - a binaural beat.

For example, when a signal of 100 cycles per second enters one ear and
109 cycles per second enters the other ear simultaneously - the two
hemispheres of the brain function together to "hear" not the actual
external sound signals, but a phantom third signal - a binaural beat.
In this example, the binaural beat would be a pulsation of 9 cycles
per second - the exact mathematical difference between the two actual
tones. Instead of hearing two different tones, you actually hear a
rhythmic soothing pulsation beating at 9 cycles per second.

It was then further discovered that binaural beat frequencies could
drive or guide brain activity into a wide variety of specific brain
states.

Research results show that parts of the brain, and eventually large
areas of the brain begin to resonate sympathetically to this "phantom"
binaural beat, in what is known as the Frequency Following Response.
In the example above the binaural beat is 9 cycles per second - which
is in the relaxing range of brain wave activity called alpha.

In addition to driving brain activity into highly specific brain
states such as: Beta for peak concentration and cognition, Alpha for
relaxation and visualization, Theta for meditation, learning and
memory, and Delta for sleep and healing; the rhythmic pulsations of
binaural beats balance right and left sides of the brain producing a
remarkable state called hemispheric synchronization. Scientists noted
that this rare phenomenon was accompanied by flashes of creative
insight, euphoria, intensely focused concentration, deep calm and
enhanced learning abilities."

http://peyote.com/jonstef/brain.htm

Der findes iøvrigt et open source program der kan generere disse
lydfrekvenser, så man selv kan eksperimentere med det:

http://gnaural.sourceforge.net/

Fra : Spang

Dato : 04-01-07 15:10

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev

> - er det et udbredt fænomen blandt andre også?

Ja, jeg har også "problemet", som et par andre herinde
også har tilkendegivet.

> - hvad kan jeg gøre for at modvirke det?

Staniol-hat....Nej, seriøst, ved det ikke. Når månen
kan løfte verdens-havene, tror jeg sgu ikke rigtig
der er noget at gøre

Spang

Fra : ChrW

Dato : 04-01-07 15:22

Problemer med søvn under fuldmåne er ikke af ny dato, helt tilbage til
Jesus tid er det kendt. der står et sted i Det Nye Testamente om en far
der beder Jesus om hjælp til sin månesyge dreng.
Som Astrolog ved jeg at søvnproblemer næsten altid er på fuldmåne dagen
dagen før og dagen efter. Det viser for mig at planeterne har større
indflydelse på mennesker end vi tror.
Fra den 14/2 og frem til den 8/3 skal man passe gevaldig på med sine
aftaler. I ovennævnte periode bør man afholde sig fra at indgå nye
aftaler. Det er en periode hvor det ser ud som om Merkur bevæger sig
baglæns (retrograd). I den periode vil der næsten altid være problemer
med alt hvad der har ned kommunikation at gøre, og man let overser noget.

Mvh

> nu er arbejde jo næppe den bedste løsning til at falde i søvn igen ;)
> måske du burde finde et eller andet intetsigende på tv og bare stene
ud på sofaen, under et lunt tæppe med en kop varm te eller mælk ;)

> gode råd er der masser af ;) mit stresshåndtering hedder "træning"*G*
> efter jeg har fundet gejsten til det igen, kan jeg mærke mit
stressnivau er faldet... lige bortset her i julen hvor træningen blev
skåret voldsomt i pga andre planer*G*

Fra : Martin Andersen

Dato : 04-01-07 17:55

Spang wrote:
> [...]
> også har tilkendegivet.

> Staniol-hat....Nej, seriøst, ved det ikke. Når månen
> kan løfte verdens-havene, tror jeg sgu ikke rigtig

For det første så er tidevandet ikke stærkere når det er fuldmåne end når det
ikke er. Hvor meget af månen der er i skygge fra vores synspunkt er uden
relation til det fænomen.

For det andet så skyldes tidevand at jorden er meget stor i forhold til månen
og derfor er nogle steder på jorden væsentligt længere væk fra månen end andre.
Den forskel i afstand skaber en forskel i tyngdepåvirkning og fordi vand er
flydende nok til at reagere hurtigt på det, skaber det så hvad vi ser som tidevand.

Et menneske er millioner af gange mindre i forhold til månens tyngdefelt så den
maksimale forskel i tiltrækningskraft to forskellige steder i vores krop er
fuldstændig ubetydelig.

Hvis noget skulle du være mere opmærksom på om du sov ved siden af en
bowlingkugle og dens "tidevands"-tiltrækningskraft. Den er i hvert fald mange
gange større end månens træk i din krop.

Hvis fuldmåne skæret forstyrrer ens nattesøvn burde man måske overveje at få
nogle mørklægningsgardiner eller supplere sine gardiner med persienner (eller
omvendt).

Fra : Gert Krabsen

Dato : 04-01-07 18:08

Martin Andersen wrote:

> For det første så er tidevandet ikke stærkere når det er fuldmåne end
> når det ikke er. Hvor meget af månen der er i skygge fra vores synspunkt
> er uden relation til det fænomen.

Det er ikke rigtigt, at månens fase er uden relation til tidevandet.

Tidevandet er stærkest ved nymåne og (lidt mindre) fuldmåne. For så
trækker solen og månen i samme retning.

> For det andet så skyldes tidevand at jorden er meget stor i forhold til
> månen og derfor er nogle steder på jorden væsentligt længere væk fra
> månen end andre.

Ikke helt rigtigt. Tidevandspåvirkningen er en kombination af månens
hhv. solens masse og afstand.

Påvirkningen fra solen er faktisk på ca. halvdelen af månens påvirkning
(Det er mere end jeg troede!)

læs evt
http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/oceanografiske_emner-2/tidevandsbeskrivelse.htm

Fra : Martin Andersen

Dato : 04-01-07 18:47

Gert Krabsen wrote:

> [...]
> hhv. solens masse og afstand.
>
> Påvirkningen fra solen er faktisk på ca. halvdelen af månens påvirkning

Ak, jeg skulle have formuleret det anderledes: nemlig at månens
tiltrækningskraft ikke er stærkere af den grund. Der blev trods alt talt om
månens "påvirkning" af mennesker (mht nattesøvn og "lunacy").

Fra : Martin Andersen

Dato : 04-01-07 18:51

Martin Andersen wrote:
> Ak, jeg skulle have formuleret det anderledes: nemlig at månens
> tiltrækningskraft ikke er stærkere af den grund. Der blev trods alt talt
> om månens "påvirkning" af mennesker (mht nattesøvn og "lunacy").

Og lige en tilføjelse: jeg takker for irettesættelsen :)

Fra : Gert Krabsen

Dato : 04-01-07 19:09

Martin Andersen wrote:

> Og lige en tilføjelse: jeg takker for irettesættelsen :)

Jeg kan bedre lide ordet 'oplysning'. Irettesættelse lyder så negativt,
og det er jo ikke meningen...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-01-07 19:54

> Hvis fuldmåne skæret forstyrrer ens nattesøvn burde man måske overveje at
> få nogle mørklægningsgardiner eller supplere sine gardiner med persienner
> (eller omvendt).

Ja, jeg sover også dårligere når det er fuldmåne, især når den står lavt i
syd, men det skyldes altså at lyset vækker mig. Det er ret hyggeligt, men
bestemt også fuldstændigt videnskabeligt logisk.

Mvh Maria

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 05-01-07 00:44

Spang wrote:

> Ja, jeg har også "problemet", som et par andre herinde også har
> tilkendegivet.

Samme problem her. Det er specielt hårdt på klare vinternætter som i
nat, da lyset giver en stor forstyrrelse i søvnrytmen (mine persienner
lukker ikke nok for). Det er knapt så slemt med de lyse nætter om
sommeren, da jeg så har haft langt tid til at vænne mig til forholdet
mellem lys og mørke i døgnet, og månen er desuden ikke oppe særligt
længe. Lige midt på sommeren var det dog af og til et problem der hvor
jeg boede før, da jeg havde sydvendt vindue. Lige var det blevet
nogenlunde mørkt omkring midnat, og så begyndte fuldmånen langsomt at
krybe forbi vinduet. Og lige er den væk omkring 4-5 tiden, og så
dukkede solen op og lyste ind ad det øst-vendte vindue ...

--
PeKaJe

There is a new service pack that fixes all of IIS's problems
permanently. Go here to download it: http://www.apache.org