Kommer Requiem for a Dream ikke op i Danma~
Fra : Peter Westh

Dato : 27-06-01 14:10

?

Fra : Zeki

Dato : 27-06-01 14:36

Hmm, noget kunne tyde på at det er en af de film der herhjemme er blevet
overset fra distributørerne (jeg mener at det er Nordisk der har
rettighederne til Artisan film). Jeg undrer mig også over at der ikke er
blevet plads til en af de allerbedste film fra sidste år. Om det er fordi
den er sørgelig, eller fordi der ikke lige just er nogen af skuespillerne
der er vildt kendte herhjemme, er svært at spå om. Mainstream-publikummet
ser jo kun de film som de får at vide de skal se gennem omtaler og reklamer
(hvor mange af dem mon kender 'Memento'?). Af den grund kan kun man ærgre
sig over at Ellen Burstyn blev snydt for sin Oscar for bedste kvindelige
hovedrolle- så kan det være at de pludselig ville have fået travlt med at få
den i biograferne herhjemme.

Heldigvis kan filmen købes på dvd.

Zeki

Fra : Christian Rønnow

Dato : 28-06-01 07:36

Det er desværre en meget svær film at sælge. Nogle få mennesker vil uden
tvivl syntes at filmen er aldeles fremragende, men desværre ikke nok til at
investere i et release herhjemme.

mvh

Christian Rønnow
Nordisk Film Biografer

Fra : Zeki

Dato : 28-06-01 09:01

> Det er desværre en meget svær film at sælge. Nogle få mennesker vil uden
> tvivl syntes at filmen er aldeles fremragende, men desværre ikke nok til
at
> investere i et release herhjemme.

"Svær at sælge"??? At man i den grad definerer det danske biografpublikum
som en flok hjernedøde popcorns-spisende light-entertainment zombies, der
er lette at manipulere med, er dybt rystende. Næh nej, hold endelig de
rigtig gode banebrydende film ude fra markedet, og sats så i stedet på
repremierer som 'Exorcisten' og 'Some like it hot'. Hvad nu hvis
'Requiem...' var blevet instrueret af Steven Spielberg, eller hvis fx Iben
Hjejle havde haft en lille rolle? Havde man så stadig holdt den ude?

At der bliver satset på film som 'Antitrust' , 'Tomcats' og 'Dr. Doolittle
2',- alle film der normalt burde have været direkte-til-video-film, er kun
med til at understrege, at når der skal prioriteres film, er det ikke
kvaliteten af selve filmen, men det potientelle teenageappeal, der er
afgørende.

Godt at vi er nogle der stadig kan finde ud af at vælge selv.

Zeki

Fra : Christian Andersen

Dato : 28-06-01 10:06

Zeki wrote:

>At man i den grad definerer det danske biografpublikum
>som en flok hjernedøde popcorns-spisende light-entertainment zombies, der
>er lette at manipulere med, er dybt rystende.

Nå ja, men velkommen til verden set med Nordisk Films øjne.

--
Mvh, Christian
My e-mail address will stop working after a while.

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 28-06-01 10:45

"Zeki" <sinners.inn@image.dk> wrote in message
> [...]
> 'Requiem...' var blevet instrueret af Steven Spielberg, eller hvis fx Iben
> Hjejle havde haft en lille rolle? Havde man så stadig holdt den ude?

Sikkert ikke, for så havde den fået en masse GRATIS reklame. Som det ser ud
nu, ville de for at have en chance for at tjene penge, skulle bruge en masse
reklame kroner, hvilket indebærre en større risiko for at miste penge, når
man nu smider flere penge efter en film, som man åbenbart ikke mener er en
film man kan tjene mange penge på.

> [...]
> med til at understrege, at når der skal prioriteres film, er det ikke
> kvaliteten af selve filmen, men det potientelle teenageappeal, der er

Nok ikke så meget et spørgsmål om teenage appeal som et spørgamål om antal
solgte billeter. Det må du da også godt kunne forstå når det kommer til
stykket. Det er naturligvis ærgeligt, men ikke desto mindre forståeligt.
Det samme gør sig gældende for Pearl Harbor. Det er ikke kunst, det er
forretning. Det skal ikke ses som andet end det.

> Godt at vi er nogle der stadig kan finde ud af at vælge selv.

Åbenbart ikek mere end du alligevel går ind og ser de dårlige film (jvf. din
anmeldelse af PH)

Joakim

Fra : Peter Westh

Dato : 28-06-01 12:04

"Zeki" <sinners.inn@image.dk> skrev i en meddelelse
> "Svær at sælge"???

Nu er der jo ingen grund til at gå helt "Carsten Jensen" over det. Det er
ingen hemmelighed, at de store filmdistributører er forretningsforetagender,
ligesom det ikke er nogen hemmelighed at Ekstra Bladet sælger på Sport og
bare patter, at 9 ud af 10 boghandlere kun tager bestsellers hjem og at der
ikke er nogen gode film på TV6. Det er the facts of life.

Men heldigvis findes der da også andre veje - f.eks. kom "Romance" da op i
Park Bio, og den var da vist ovenikøbet en succes. Kunne det ikke tænkes, at
nogle af de små biografer som Vester Vov Vov, Gloria eller Park tog Requiem
for a Dream hjem?

MVH

Peter

Fra : Christian Rønnow

Dato : 29-06-01 07:18

Zeki skrev i meddelelsen ...

> [...]
>'Requiem...' var blevet instrueret af Steven Spielberg, eller hvis fx Iben
>Hjejle havde haft en lille rolle? Havde man så stadig holdt den ude?

Det var dog et voldsomt udfald. Denne branche lever naturligvis af at der
skal penge i kassen. Hvis film giver underskud, er der ikke penge til at
købe den næste film hjem, det giver sig selv. Der er ingen der har lyst til
at smide et par hundrede tusind kroner ud af vinduet, fordi en lille
håndfuld velmenende filmfans har ønsker om at se en specifik film.

Vurderingen på en film som "Requiem" er naturligvis lavet på baggrund af
resultater i andre territorier, hvor det ikke er lykkedes at få folk ind at
se den. Om det så er fordi folk for det meste falder ind under dine
beskrivelser, eller om det bare er fordi folk har forskellige behov og
interesser, det må du selv vurdere. Personligt syntes jeg at popcorn er
velsmagende.

Herhjemme er vi så heldige at filminstituttet hvert år giver et stort
tilskud til import af virkeligt gode, men virkeligt smalle film. Det betyder
at vi kan få film som "Memento" og "You can count on me", samt en lang række
virkeligt gode "smalle" film at se i de danske biografer, men når "Requiem"
ikke er faldet ind under denne ordning, er det nok fordi at den trods alt
ligger et stykke nede af bedømmelsesudvalgets top 50 liste, og at du derfor
må slå dig til tåls med at se filmen i hjemmebiffen.

mvh

Christian

Fra : Peter Westh

Dato : 28-06-01 12:21

"Christian Rønnow" <Christian.Hansen@bio.egmont.com> skrev i en meddelelse
> Det er desværre en meget svær film at sælge. Nogle få mennesker vil uden
> tvivl syntes at filmen er aldeles fremragende, men desværre ikke nok til
> [...]

Tak for svaret - men hvad så med et evt video-release?

MVH

Peter

Fra : Christian Rønnow

Dato : 29-06-01 07:06

>Tak for svaret - men hvad så med et evt video-release?

Nu virkede det lidt som om at alle der læste mit svar til dig straks gik ud
fra at det er biograferne der holder filmen ude af markedet, hvilket slet
ikke er tilfældet. Vi som biografer spiller gerne en så interessant film som
"Requiem", forudsat at der er en distributør der tør tage chancen med at
investere i filmen (jeg vil altså ikke udelukke at filmen en dag får
premiere i f.eks. "Gloria".

Rettighederne bliver uden tvivl købt hjem før eller siden, jeg er faktisk
ikke sikker på hvorvidt de er erhvervet endnu, men på et tidspunkt dukker
den uden tvivl op på de danske videohylder - det er ellers et marked jeg
ikke ved så meget om, men det er mit indtryk at også den type film finder
vej til hylderne. Om ikke andet er filmen vel tilgængelig på
parallelimport. - Jeg kan bestemt anbefale filmen for den kræsne køber der
bevidst forbigår metervarene.

mvh

Christian Rønnow

Fra : Peter Westh

Dato : 29-06-01 08:26

> [...]
> ikke ved så meget om, men det er mit indtryk at også den type film finder

Mon ikke - jeg faldt tilfældigt over hans debutfilm "PI" hos Blockbusters
for nogle måneder siden - i eet eksemplar på en utilgængelig hylde. Den var
godtnok også syret. Mon ikke denne film får en lidt mere fremtrædende
lancering, den kommer trods alt med en oscarnominering i halen.

MVH

Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 29-06-01 08:28

"Peter Westh" <htsewp@hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
>Mon ikke denne film får en lidt mere fremtrædende
> lancering, den kommer trods alt med en oscarnominering i halen.

De kan jo også altid sætte et smækkert billede af Jennifer Connelly på
forsiden, og bruge ordet "sex" 10 gange i bagsideteksten....

Fra : Jens Thomsen

Dato : 29-06-01 11:17

Christian Rønnow <Christian.Hansen@bio.egmont.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9hh5so$6fg$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
som
> "Requiem", forudsat at der er en distributør der tør tage chancen med at

Det er en interessant formulering i betragtning af, at Nordisk film dækker
både produktion, distribution og fremvisning (en status de amerikanske
filmselskaber ikke engang har). Men jeg antager, at de forskellige
"branchegrene" kører som selvstændige enheder?

Misforstå mig ikke. Jeg er enig og forstår problemet. Film er (om man kan
lide det eller ej) først og fremmest en forretning. Og sådan har det været
siden 1895. "Kunstneriske" film bliver også kun produceret, fordi der er
nogen, der kan se et marked til dem.

MVH
Jens

Fra : Simon Krogh

Dato : 30-06-01 15:39

On Thu, 28 Jun 2001 08:35:49 +0200, "Christian Rønnow"
<Christian.Hansen@bio.egmont.com> wrote:

>Det er desværre en meget svær film at sælge. Nogle få mennesker vil uden
>tvivl syntes at filmen er aldeles fremragende, men desværre ikke nok til at
>investere i et release herhjemme.

Og man ser Jennifer Connellys fisse i filmen, absolut et plus :)))))

Fra : Christian Andersen

Dato : 30-06-01 17:21

Simon Krogh wrote:

>Og man ser Jennifer Connellys fisse i filmen, absolut et plus :)))))

Wow, ser man fisse?

Så skal jeg se den!