Dirigenten går
Fra : Jørgen

Dato : 01-01-07 13:34

Jeg har set nytårskoncerten fra Wien. Det er som sædvanlig en dejlig
oplevelse.

En ting undrer mig: Efter at have spillet ca tre numre og efter applaus går
dirigenten ud. Folk sidder i åndeløs tavshed: Hvor blev han af? Går han
hjem? Efter ca 10 sekunder kommer han tilbage med et alfaderligt smil: Nej,
jeg er her igen. Ny applaus, og orkestret fortsætter programmet. Efter tre
numre løber han søreme ud igen, og komedien gentager sig. Operadivaer gør
det også, når de er færdige, men de bliver kaldt ind igen af vedvarende
klapsalver.

Hvorfor gør han det? Hvad laver han derude? Han kan ikke nå at tisse. Der er
heller ikke tid til en kop kaffe eller en smøg. Er det bare koketteri?

I kulturen han man mange traditioner. De har alle en eller anden oprindelse.
Måske også denne?

Er der nogen, der kan svare på mit spørgsmål?

Glædeligt Nytår

Jørgen

Fra : Holst

Dato : 01-01-07 13:52

Jørgen wrote:

> Hvorfor gør han det? Hvad laver han derude? Han kan ikke nå at tisse. Der er
> heller ikke tid til en kop kaffe eller en smøg. Er det bare koketteri?

Han skal hente den næste del af partituret?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-01-07 20:32

Der er

> Han skal hente den næste del af partituret?
________

Nogle gange sidder jeg og ønsker at hele orkesteret ville gå, når de viser
en sang med et af de sædvanlige punk-heawy-metal-rock-band i tv.

Øv. det er altså kun når det er klassisk musik at ønsket går i opfyldelse.

Hilsen Åge

Fra : Holst

Dato : 02-01-07 21:15

Åge Halldorsson wrote:

> Nogle gange sidder jeg og ønsker at hele orkesteret ville gå, når de viser
> en sang med et af de sædvanlige punk-heawy-metal-rock-band i tv.

Du kan jo bare gå. Eller skifte kanal. Sværere er det ikke.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-01-07 23:49

Åge Halldorsson <aa.hfjerndet@somstÂrherpost.tele.dk> wrote:

> Der er

> ________
>
> Nogle gange sidder jeg og ønsker at hele orkesteret ville gå, når de viser
> en sang med et af de sædvanlige punk-heawy-metal-rock-band i tv.

Hvornår har du sidst set et metal band i prime time tv ... eller på
noget andet tidspunkt ?

Hvis ja, så sig endelig til ...

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Holst

Dato : 02-01-07 23:52

Thomas von Hassel wrote:

> Hvornår har du sidst set et metal band i prime time tv ... eller på
> noget andet tidspunkt ?
>
> Hvis ja, så sig endelig til ...

Lordi, var det ikke det, de hed?!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-01-07 23:55

Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote:

> Lordi, var det ikke det, de hed?!

ok, det er _ikke_ metal ... Det er finsk karnevals rock :)

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Holst

Dato : 03-01-07 10:29

Thomas von Hassel wrote:

> ok, det er _ikke_ metal ... Det er finsk karnevals rock :)

Ja, det var så en musikgenre, jeg ikke har hørt om tidligere. Det gør nu
heller ikke noget, jeg ikke hører mere til den.

Godt var det ikke ligefrem, men i grandprixsammenhæng var det interessant.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-01-07 16:35

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse

> ok, det er _ikke_ metal ... Det er finsk karnevals rock :)
>
> /thomas
____

Først troede jeg det var nazi-rock.

Hilsen Åge

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 03-01-07 19:54

Åge Halldorsson skrev:

> Først troede jeg det var nazi-rock.

Ja, for nazister er jo helt vilde med mærkeligt udseende afvigere.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 04-01-07 16:33

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse

> karnevals rock :)
>
> /thomas
__________

Var det muligt du ville beskrive denne genre? _ Har aldrig hørt om det?

Hville grupper kan du nævne indenfor den genre?

Hilsen Åge

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-01-07 16:38

> [...]

> Var det muligt du ville beskrive denne genre? _ Har aldrig hørt om det?
>
> Hville grupper kan du nævne indenfor den genre?

Det var grebet ud af luften for at dække over Lordi ... kender ikke
umiddelbart andre.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-01-07 16:35

> Lordi, var det ikke det, de hed?!

____________

Og hele punk-showet, som også kaldes MGP. Som forpestede primetime.

Hilsen Åge

Fra : Holst

Dato : 03-01-07 16:39

Åge Halldorsson wrote:

> Og hele punk-showet, som også kaldes MGP. Som forpestede primetime.

Du kan jo bare lade være med at se det. Der er væsentlig meget andet her
i livet, der er væsentlig mere interessant end tv.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-01-07 16:50

> [...]

> ____________
>
> Og hele punk-showet, som også kaldes MGP. Som forpestede primetime.

p ... p ... punk ? Har du overhovedet _hørt_ punk ?

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Anders

Dato : 01-01-07 14:52

> Hvorfor gør han det? Hvad laver han derude? Han kan ikke nå at tisse. Der
> er heller ikke tid til en kop kaffe eller en smøg. Er det bare koketteri?

Han havde eksplosiv diaré.

Anders

Fra : Peter Madsen

Dato : 01-01-07 14:57

"Anders" <peberfrugt(a)@besked.com> skrev i en meddelelse news:4599120f$0$3460$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]

Måske er han på coke

Peter

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 02-01-07 13:17

Peter Madsen skrev:

> Måske er han på coke

Måske har han en tvillingebror.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 06-01-07 15:02

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er heller ikke tid til en kop kaffe eller en smøg. Er det bare koketteri?

Sandsynligvis var det du kalder "ca tre numre" satserne i et samlet stykke
musik. Når hele musikstykket er spillet (men ikke mellem satserne), vender
dirigenten sig mod publikum og modtager applaus. Derefter forlader han
scenen, mens orkestret måske stemmer deres instrumenter, bladrer frem til de
rigtige noder og evt. udskftninger i instrumenteringen sker. Når orkestret
er klar, kommer han ind igen.

Se http://www.naxos.com/education/enjoy2_concertrituals.asp

/P