Fra kasette bånd til computeren hjæælp!
Fra : Flemming Jensen

Dato : 27-06-01 12:48

Hejsa..

Jeg skal have lagt nogle kasette bånd over på min computer, jeg har en bånd
afspiller og det kabel man skal bruge og kan godt få lyden til at komme
gennem højttalerne på computeren, men hvilket program skal jeg bruge til at
optage fra den der linein??

Selvfølgelig så det bliver best mulig kvalitet...

Kan nogen hjælpe mig??

Hilsen
Kristian V. Jensen

Fra : nikolaj borg

Dato : 27-06-01 13:31

"Flemming Jensen" <vestergaardj@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> afspiller og det kabel man skal bruge og kan godt få lyden til at komme
> gennem højttalerne på computeren, men hvilket program skal jeg bruge til

FAQ: Hvordan optager jeg bedst muligt fra LP/MD/bånd/DAT til PC?

Forslag til svar: Jeg vil mene, at programmet ikke er så vigtig om hardware:
Et godt lydkort, helst med digital indgang, såfremt mediet tillader det.
Bemærk, at det er sjældent, at den digitale forbindelse på bærbare
MD-afspillere også tilbyder digital output. Signalet trækkes så fra line out
/ digital ud på afspilleren til line in / digital in på lydkortet. Muligvis
vil en jordforbindelse på din computer være en god ide. Under alle
omstændigheder bør du søge at minimere elektrisk støj udefra. Mht. software
vil cool edit 2000 (http://www.cooledit.com/) være ganske fornuftigt. De
første 5 timer er gratis. Såfremt du optager analogt kan der evt. være behov
for at fjerne støj. Til dette behov kan du få plug-ins til programmet -
såfremt det er registreret - der kan give lyden en overhaling. Cool Edit kan
vist også rense lyden lidt som shareware, men ikke så effektivt som med
plug-ins. Hvis du har yderligere spørgsmål vil det evt. være en ide hvis du
spørger i news:dk.teknik.lyd news:dk.edb.hardware - eller evt.
news:dk.kultur.musik.produktion som er grupper, der normalt beskæftiger sig
med disse problemstillinger.

Hej Flemming

Jeg håber ovenstående kan bruges. Hvad siger I andre? Spørgsmålet dukker
rimeligt tit op, så selvom det til en vis grad er OT foreslår jeg følgende
tilføjelse til FAQ'en. Bare kom med tilføjelser og kommentarer.

Mvh

Nikolaj

Fra : Flemming Jensen

Dato : 27-06-01 13:35

Ja jeg har cool edit 2000, men jeg ikke finde ud af at optage fra
input/inline...
Jeg er ikke så god til sådan noget, men hvad skal jeg gå ind i osv...?

Håber du kan hjælpe mig...

Bedste hilsner
IKKE Flemming, men Kristian V. Jensen

Fra : nikolaj borg

Dato : 27-06-01 14:06

> Ja jeg har cool edit 2000, men jeg ikke finde ud af at optage fra
> input/inline...
> Jeg er ikke så god til sådan noget, men hvad skal jeg gå ind i osv...?

Prøv at dobbelklikke på højttaleren nede ved uret, gå ind i options -->
properties (kan ikke huske, hvad de hedder på dansk). Vælg optagelse (hedder
volume controls i min version) i menuen og tryk ok. Her skulle der gerne
være mærket af i line in. Hvis ikke, så sæt hakket der (nogle gange står det
under mikrofon). Jeg kan ikke huske, om der skal slås noget til / fra i Cool
edit, men jeg mener, at du kan nøjes med dette. Hvis du vil tjekke, at der
også kommer lyd igennem line-in stikket, så prøv at slå line in til under
afspilning (den menu, der kommer frem, når du dobbeltklikker på højttaleren
ved uret. Så skulle du gerne kunne høre lyden fra line-in indgangen.

Py-ha, det blev en rodet omgang. Jeg håber, det gav lidt mening. Jeg har
ikke Cool Edit installeret i øjeblikket, så det kan jeg desværre ikke hjælpe
dig med

/Nikolaj

> IKKE Flemming, men Kristian V. Jensen

undskyld

Fra : Christoffer A. W.

Dato : 27-06-01 14:17

Hvis der ikke kommer noget signal ind når du starte en optagelse, kan det
skyldes at "Line in" indgangen i dit lydkorts mixer er mutet eller skruet
ned. Gå ind i "Recording controls" i "Volume control" (Start - Accessories -
Entertainment, i hvert tilfælde i Win2K) og vælg Line in og skru op eller
sørg for at den ikke er mutet.

Du kan også gøre det fra CoolEdit under Options - Windows Mixer.

Et andet anvendeligt program hedder N-Track og kan downloades på
http://www.fasoft.com/

Her kan du se Recording VU-meter, så du kan se om der kommer noget signal
ind fra Line in.

Håber det hjælper!

Mvh

Christoffer...

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-06-01 13:09

> [...]

> optage fra den der linein??
>
> Selvfølgelig så det bliver best mulig kvalitet...

Hvis du nu skrev om du arbejder på PC eller Mac, så var det noget
nemmere at skrive hvilket program, som egner sig til formålet.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net