Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Objektiver
Fra : emj

Dato : 28-12-06 15:24

Jeg har lånt et Olympus E300 af en fyr, som alligevel aldrig bruger
det selv.

Det er mit første møde med et spejlrefleks og jeg bliver altid så
irriteret, når jeg ikke kan gætte, hvad underlige funkttioner skal
bruges til
På objektiverne er der to "bånd", der kan drejes. Det inderste bånd
giver sig selv, men hvad hulen bruges det yderste bånd til og hvorfor
er det der overhovedet?

Hilsen emj

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-12-06 15:36

emj skrev:
> [...]
> På objektiverne er der to "bånd", der kan drejes. Det inderste bånd
> giver sig selv, men hvad hulen bruges det yderste bånd til og hvorfor

Det må være en joke?
En ring til zoom og en til focus ( men det har du nok allerede fundet ud
af....)

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, nov. 2006

Fra : Jens Gregersen

Dato : 28-12-06 15:51

[klip]

> På objektiverne er der to "bånd", der kan drejes. Det inderste bånd
> giver sig selv, men hvad hulen bruges det yderste bånd til og hvorfor
> er det der overhovedet?

Jeg går ud fra, at det fungerer på samme måde som på mit E-500. Og den
yderste ring er til manuel fokus. Det skal dog lige slås til før der
"sker noget", når du drejer på den.

--
Jens Gregersen [9000 Aalborg]
Fjern dyret ved henvendelse via mail.

Fra : emj

Dato : 28-12-06 21:39

Jens Gregersen skrev:

>Jeg går ud fra, at det fungerer på samme måde som på mit E-500. Og den
>yderste ring er til manuel fokus. Det skal dog lige slås til før der
>"sker noget", når du drejer på den.

Mange tak.

Hilsen emj

Fra : T.Nielsen

Dato : 28-12-06 16:18

> Det er mit første møde med et spejlrefleks og jeg bliver altid så
> irriteret, når jeg ikke kan gætte, hvad underlige funkttioner skal
> bruges til

Man kan osse begynde med at læse manualen der er med
Tror ikke du kommer ret langt, hvis du skal gætte dig til alt ?

Mvh
Tommy

Fra : Preben

Dato : 28-12-06 18:33

T.Nielsen skrev:

> Man kan osse begynde med at læse manualen der er med
> Tror ikke du kommer ret langt, hvis du skal gætte dig til alt ?

Manualer - det er sådan noget man læser når alt andet svigter!

Fra : emj

Dato : 28-12-06 21:42

T.Nielsen skrev:

>Man kan osse begynde med at læse manualen der er med

Jeg har ikke kunne finde noget om det i den lille danske manual.
Den engelske er på 209 sider og engelsk er altså ikke lige noget jeg
behersker, men jeg skal da nok få tygget mig igennem den.

Hilsen emj

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-12-06 20:02

emj skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> På objektiverne er der to "bånd", der kan drejes. Det inderste
> bånd giver sig selv, men hvad hulen bruges det yderste bånd
> til og hvorfor er det der overhovedet?
> Hilsen emj

Det er ikke helt unikt for DSLR - det findes også f.x. på Fuji
Finepix S9500 og lign. modeller.

Den ene ring bruges som du sikkert har gættet til at zoome med.

Den anden er til manuel fokusering - hvis du bruger autofokus har
den ingen funktion og gør intet.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : emj

Dato : 28-12-06 21:44

Jan Vestergaard skrev:

>Den anden er til manuel fokusering - hvis du bruger autofokus har
>den ingen funktion og gør intet.

Mange tak

Hilsen emj