Bug i ADSL netværk
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-12-00 15:04

Hej

Har et lille problem.

En ven har netværk med ADSL fra WOL.

192.168.1.1 = Routeren
192.168.1.2 = Klient 1
192.168.1.3 = Klient 2/Webserver/FTP-server
192.168.1.4 = Klient 3

Alle enheder er forbundet i en hub.

Der er i routeren lavet NAT routes for port 80 og 21 til Web og FTP serveren
på ip 192.168.1.3.

Problemet er som følger, når Klient 1 er slukket kan man ikke få kontakt med
Webserveren eller FTP serveren. Derimod, hvis den er tændt kommer man fint
igennem.

Det hele er sat op med fast ip, og routeren som gateway.

Nogen der kan forklare hvad der er galt?

--
Bjarke Andersen

Fra : Daniel Andersen

Dato : 15-12-00 19:02

Routeren er sat op til at virke med 1.2 IP'en - Byt rundt på de to maskiners
IP og det vil virke fint (1.2 -> 1.3 og omvendt!!!).

Daniel

Fra : N/A

Dato : 17-12-00 03:11

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 17-12-00 03:11

> Men hvis man vil beholde ip'erne, som de er, hvordan gør man så?
> Jeg har nemlig samme problem.

Hej,

På WOL's cisco 677 router kan I benytte følgende:
telnet til routeren, gå i "enable mode" og skriv:

SET NAT ENTRY ADD 192.168.1.3 20 XXX.XXX.XXX.XXX 20 TCP (ftp)
SET NAT ENTRY ADD 192.168.1.3 21 XXX.XXX.XXX.XXX 21 TCP (ftp)
SET NAT ENTRY ADD 192.168.1.3 80 XXX.XXX.XXX.XXX 80 TCP (web)

Disse kommandoer er nødvendige for at køre ftp- og webserver på 192.168.1.3
Som jeg læste det første indlæg manglede port 20 at blive nat'et til
192.168.1.3
Hvis ellers de korrekte DNS'er (primær: 212.54.64.170 - sekundær:
212.54.64.171) og gateway (192.168.1.1) er sat op på alle maskiner i
netværket, skulle det fungere. Hvis det stadig ikke virker, ja så ved jeg
det ikke, men det er første gang jeg har hørt om problemet. Se i øvrigt
Paikins FAQ på www.paikin.dk
Overvej i øvrigt om I vil have en maskine med IP 192.168.1.2, da alt
indkommende traffik, som I ikke selv har bedt om, vil blive sendt til denne
IP-adresse. Dette kan give et sikkerhedsproblem, hvis I ikke har helt styr
over hvilke services der står åbne - bare lidt ekstra sikkerhed

Glædelig jul
Tonni Aagesen