psykologi
Fra : E.R.Larsen

Dato : 27-12-06 04:56

I denne stat, der hedder Danmark - står alting på hovedet, alt er simpelthen
omvendt af det logiske; Thi her er en lille historie.

Vi mangler læger. I 80èrne måtte arbejdsløse ikke studere evt. til læge mm.
Hvis de ville studere skulle de have et gennemsnit på 10 - synes jeg, jeg
kan huske eller erindre ? Nu mangler vi stadivæk læger, fordi de
arbejdsløse ikke måtte studere men skulle gå på passiv hjælp. Så vi tager
læger ind fra snart talt alle lande i verden, som om det er patienternes
opgave, at forstå hvad lægerne siger , om det er russisk eller indisk osv. -
Noget andet i Danmark er det omvendt at danske studerende skal have et
højt gennemsnit for at komme på universitetet : I de lande hvor vi
importerer læger pt. er en studentereksamen eller H.F. nogenlunde en dansk
udvidet 10. klasse. Hvis man er cand .et eller andet på et dansk uni-udd -
er man professor i ex USA- er man tømre fra de lande vi nu vil importere
læger fra er man ingeniør.

En anden ting , der undrer mig : Jeg var oppe til eksm. i psy på Seminariet
i Haderslev - jeg følte allerede, at sensor ikke kunne lide mig. Jeg var
1,87, pæn og tilforladelig. Han var en lille smølf , med en enorm
selvhævdelse, Jeg nåede ikke at gå igang selv; Thi han ville forklare at han
havde været i Grønland , hvorfor han var psykolog osv. og sagde han det var
kun for at få os til at være rolig. Han lignede en på 50 men jeg var 44 han
måske 46 - og lignede en på 56 år. Jeg vidste med det samme at dette bestod
jeg ikke - men jeg besluttede at køre klatten - Som en fodboldspiller hvis
hold er amputeret.
Problem ! - min intuition. Så er du jo ikke rigtig psykolog " Jo jeg har
bare taget en del seminarere, fra seminariet " - og vupti var jeg cand psyk.
- Er du så ikke univeritetsuddannet psykolog. På en måde er jeg det men jeg
er skolepsykolog - her blev jeg træt og begyndte at forklare om Freud ( der
i øvrigt i år har 150 år ) - Jung, Frankl , Adler osv; Thi jeg kunne
virkelig ikke bruge min tid på hans selvhævdelse. Men 05 - Han fandt ud af
at jeg i min rapport havde skrevet - SLUT - til sidst. Det var noget små
børn gjorde indtil omkring 3 klasse. Så var der sneget sig et par kilder ind
på 23a hvor anslagsfejlene var markerende.
Så var der slettet en linie , der afstedkom at konteksten ikke var som den
skulle være. Men min rapport var også 3/4 længere end normal.

Og nu det sjove - Jeg sagde i starten efter referatet om Grønland. At
kontoret havde lavet en fejl hvilket de indrømmede . Så måtte jeg på 6
forskellige computere brygge min rapport sammen en gang til fordi - de havde
smidt de gamle rapporter ud. Efter lidt juridisk tovtrækkeri måtte de ikke
det !!! Når der lå en lægeunderskrevet sygemelding. Dertil (smiler) lægges
Microsoft?s uduelige program , der hopper og danser på den bærebare, hvis
man skriver tekst ØØØHH hvor er nu min markør ! -sammensætmigen af disse
filer fra forskellige comp. var i sig selv problematisk.

Og så siger de hvorfor - der er så mange mænd der smutter på lærer eksm. Jeg
underviste allerede som lærer efter min første praktik dvs. jeg blev fast
ansat som klasselærer, for en 1. klasse. Så skriver jeg i min rapport til
denne psykolog af "rang" min yndlings 1. klasse - så siger han
Gud-hjælpe-mig. Hvad rager dcet mig at det er din søde 1. klasse - Han
bilder sig altså ind han er psykolog. Mænd gider ikke .
Didatik-psykologi-pædagogik- osv. Hvis de skal undervise i matematik, fysik
og kemi : De tænker lad de andre tro hvad de vil ? _ lad os se på
kendsgerningerne. Vi ved også at det psy. ikke hjælper at straffe - det
beviste allerede englænderne i forrige århundrede.

mvh rola@tele2adsl.dk (hvortil dialogen gerne optages )

N.B.
IQ : Psykologisk set en måling af Standford og Binet for at finde de totalt
uegnede børn for Folkeskolen i Frankrig. Idag en måling for hvem der er
kloge.
- Hvorfor folk bliver piloter ( pga. forældre ambitioner ) - selv om de
lider af højdeskræk. Hvorefter de falder ned. Hvilket fik USA`s flyvevåben
til at droppe
IQ- prøver.

Mvh. E.R.Larsen

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 27-12-06 07:18

>I denne stat, der hedder Danmark - står alting på hovedet, alt er
>simpelthen
> omvendt af det logiske; Thi her er en lille historie.

Meget af det du skriver viser at du ikke ved hvad du skriver om.

> Vi mangler læger. I 80èrne måtte arbejdsløse ikke studere evt. til læge
> mm.
> Hvis de ville studere skulle de have et gennemsnit på 10 - synes jeg, jeg
> kan huske eller erindre ?

Man har, og havde, en vis kapacitet på lægestudiet. Man kan ikke bare optage
dobbelt så mange ansøgere og så lave dobbelt så mange læger. Der skal være
plads til dem og der skal være undervisere til at vejlede dem. Lægestudiet
er ikke absolut teoretisk, så derfor skal man kane faciliteter og materiale
de kan øve sig på.
Så kan man bemærke at man da bare skulle bygge flere universiteter og købe
ind af det nødvendige udstyr, men det koster penge som skal tages et sted
fra, og man skal erkende at der vitterlig er dette ekstrabehov, en del år
før det opstår.
Endelig er der det at ikke alle er egnede til at læse til læge. Det er ikke
alle forundt at have evnerne eller viljen til at blive gode læger. Det
hjælper jo ikke på problemet at optage en masse studerende som så enten
dumper, eller får lov at bestå selvom de ikke er brugbare læger.

> Så vi tager
> læger ind fra snart talt alle lande i verden, som om det er patienternes
> opgave, at forstå hvad lægerne siger , om det er russisk eller indisk
> osv. -

Man vil nok hellere behandles af en læge man ikke forstår end af en der ikke
forstår sit fag, eller en de slet ikke er der.

> Hvis man er cand .et eller andet på et dansk uni-udd -
> er man professor i ex USA- er man tømre fra de lande vi nu vil importere
> læger fra er man ingeniør.

Det er direkte forkert. Hvis du vil hænge dig i det engelske ord
"professor", så bemærk at det kan man også blive kaldt i hvad der svarer til
folkeskolen. Dets betydning er "lærer" i skolesammenhæng. Man bruger også
teacher, men det er vist kun i middel school eller måske jonior high det er
almindeligt.
Tilsvarende er en "engineer" ikke en ingeniør. Det er igen en sproglig
misforståelse. Den danske (ikke beskyttede) tittel svarer ikke til det
engelske ord.
Der er internationale titler som bachelor, graduate student, post graduate,
ph.d., doctor, etc. etc som ikke er til at misforstå.

<snip en masse irrelevant bavl>

Ok. Jeg skulle nok have læst det sidste før jeg begyndte at give dig et
svar. At dømme efter den lange omgang, så er du enten lige kommet hjem efter
en ordentlig bytur, og er nu fuld, eller du er bare.. well....

Fra : "Snurrberget

Dato : 27-12-06 07:47

E.R.Larsen wrote:

> Vi mangler læger. I 80èrne måtte arbejdsløse ikke studere evt. til læge mm.
> Hvis de ville studere skulle de have et gennemsnit på 10 - synes jeg, jeg

hehe... jeg kan huske at en kammerat fortalte mig at han skulle have et
snit på 11 for at uddanne sig som skovfoged.
Langt ude, men når der ikke er uddannelses pladser nok....

- cep