Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flashmeter... analogt eller digitalt ?
Fra : Søren

Dato : 24-12-06 17:08

Hey !

Hvilken type bruger i ?

Fra : Leif Langgaard

Dato : 25-12-06 11:59

"Søren" <soren@rudemtb.dk_fjernvedsvar> skrev i en meddelelse
news:458ea67e$0$4174$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hey !
>
> Hvilken type bruger i ?

Hvis du med analogt mener et viserinstrument, og med digitalt mener et
instrument med digitalt display, så er der ingen forskel i evnerne til at
måle flashlyset.
Men vær obs. på at målere med visere kan være _meget_ følsomme overfor slag
og stød. Jeg har en måler til salg hvis det er noget, en Vivitar flash meter
2, en måler der kører med dioder til visning af måleresultat, den er din for
400,-kr.,
Den sælges også som "Shepherd model XE-88". Som denne:

http://cgi.ebay.com/Shepherd-XE-88-Flash-Meter-Used-No-Reserve_W0QQitemZ260043439018QQihZ016QQcategoryZ708QQcmdZViewItem

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-12-06 16:49

"Søren"
> Hey !
>
> Hvilken type bruger i ?

Begge dele fungerer - helt eeeens - nåja jeg bruger
analog, resten af familien digital, exponeringerne
sidder lige i øjet for os alle, batch udvalgt prof dias,
men for en sikkerheds skyld skyd +- 1/3.. Men det
er een af de ting du idag ikke behøver spendere en
formue på, digital kameraer gir dig intstant view,
jeg dropper ofte målingen, et par testskud og den
sidder der..-max-

Fra : Søren

Dato : 26-12-06 10:01

Det er rigtigt at man ser resultatet med det samme når man skyder
digitalt... Men til en præcis udmåling af en lysopsætning hvor man ønsker at
balancere de enkelte flash i forhold til hinanden er et flashmeter en
nødvendighed.

Fra : Per O.

Dato : 26-12-06 21:29

> [...]
> at balancere de enkelte flash i forhold til hinanden er et flashmeter en

kan du ikke klare dig med at kigge på billedet på kameraets skærm? Hvis
lysfordelingen ser ok ud er det vel godt nok. Ellers kan det anbefales at
skyde i RAW eller hvad det nu hedder på andre sprog en Canon'sk.

--
Per O.
www.billedsnedkeren.dk