NTFS og Mac OS X
Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 23-12-06 12:24

Jeg skal have en ny, ekstern harddisk, og jeg kører pt. Windows XP.
Men det er ikke planen, at jeg skal det ret meget længere, idet jeg i
løbet Q1 2007 forventer at "konvertere" til Mac. Jeg har derfor brug
for lidt hjælp, så min migration bliver så smertefri som muligt.

Når jeg modtager den nye disk, og skal formatere den, har jeg to
muligheder: FAT eller NTFS. NTFS har en masse fordele fremfor FAT, så
det er det jeg helst vil. Men hvordan har Mac OS X det med NTFS? Er det
som i Linux, hvor samba kun kan læse og ikke skrive (sådan var det i
hvert fald engang)?

--
HTP

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 23-12-06 12:31

Sådan en her er da i øvrigt totalt cool, hvis man har en Mac mini :)

HTP

Fra : Karl Antz

Dato : 23-12-06 12:37

Hans Tosti Pedersen <hanspedersen@gmail.com> wrote:

> Sådan en her er da i øvrigt totalt cool, hvis man har en Mac mini :)
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=257889

fåes også i størrelse 500Gb - jeg har den og er megatilfreds.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 23-12-06 17:08

Hans Tosti Pedersen <hanspedersen@gmail.com> wrote:

> Sådan en her er da i øvrigt totalt cool, hvis man har en Mac mini :)
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=257889

Iomega har et tilsvarende produkt, som Applestore sælger til 1399 med
gratis porto.

Fra : Henrik

Dato : 23-12-06 17:26

On 2006-12-23 17:07:50 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Iomega har et tilsvarende produkt, som Applestore sælger til 1399 med
> gratis porto.

til gengæld støjer den.. Har en 250 gb og det er top irriterende at den
konstant har en blæser kørende..

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 23-12-06 20:20

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> til gengæld støjer den.. Har en 250 gb og det er top irriterende at den
> konstant har en blæser kørende..

Er der ikke blæser i LaCie modellen?

Fra : Karl Antz

Dato : 23-12-06 23:32

> Er der ikke blæser i LaCie modellen?

jo - men se mit andet svar - jeg synes støjen er til at holde ud.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 24-12-06 11:03

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> jo - men se mit andet svar - jeg synes støjen er til at holde ud.

Men du er ikke Henrik <dyk@mil.dk>, så om det er værre eller bedre er
ikke til at vide.

Fra : Karl Antz

Dato : 24-12-06 12:09

> Men du er ikke Henrik <dyk@mil.dk>, så om det er værre eller bedre er
> ikke til at vide.

netop - og derfor skrev jeg også at _jeg synes_ at det er til at holde
ud.

Desuden sammenlignede jeg i mit andet svar med min gamle g4MDD - og
konstaterede at disken larmer mindre end hele min g4 larmede i
normaltilstand, selv med en verax-støjdæmpning.

So egentlig har jeg vel givet så fyldestgørende svar som muligt
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Karl Antz

Dato : 24-12-06 21:47

> Men du er ikke Henrik <dyk@mil.dk>, så om det er værre eller bedre er
> ikke til at vide.

næ - men Henrik snakker om Iomega, og jeg snakker om LaCie
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 23-12-06 12:34

Hans Tosti Pedersen <hanspedersen@gmail.com> wrote:

> [...] Er det
> som i Linux, hvor samba kun kan læse og ikke skrive (sådan var det i
> hvert fald engang)?

Lige præcis, kun læse...

~ Jørgen

Fra : Per Rønne

Dato : 23-12-06 13:14

> [...]

> det er det jeg helst vil. Men hvordan har Mac OS X det med NTFS? Er det
> som i Linux, hvor samba kun kan læse og ikke skrive (sådan var det i

Samba kan såvel læse som skrive på en NTFS-harddisk, der jo så netop
sidder [eksternt i forhold til Mac eller Linux] på en Windows-maskine.

Men sat direkte på en Mac eller Linux-maskine kan man kun læse fra en
NTFS. Mon ikke MS har rettighederne til formatet, og blot ikke vil lade
konkurrenter få adgang til formatet?

Harddisken kan dog altid reformatteres, og inden da kan man jo flytte
filerne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 23-12-06 13:29

Den 23.12.2006 kl. 12:23 skrev Hans Tosti Pedersen
<hanspedersen@gmail.com>:

> [...]
> det er det jeg helst vil. Men hvordan har Mac OS X det med NTFS? Er det
> som i Linux, hvor samba kun kan læse og ikke skrive (sådan var det i
+++++++++++++++++++++++++++
Der er mange flere muligheder.
OS X Tiger har sit eget diskpartitioneringssystem. den skal ikke hjælpes
af Windows.:
http://www.kenstone.net/fcp_homepage/partitioning_tiger.html

Den nye disk skal ud fra denne vejledning "Erases" først. Det ligger i at
den kan være "forberedt" på en forkert måde. Nu har jeg XP på en partition
som "Bootcamp" lavede til mig. Den anbefalede at jeg lavede en 32 G
partition i Fat til XP. SÃ¥ kunne jeg bruge filerne oppe fra "Tiger." Du
skal ikke rode med det! Den gør det for dig!-Ja det er en helt ny
fornemmelse.
Jeg fulgte anbefalingen selv om den tillod mig at vælge for eksempel at de
kunne dele drevet 50/50. Men så blev det i NTFS. De 32 G er rigeligt for
mig til XP, idet jeg kun har startet den op for at spille gamle spil,
indtil nu.

Hvorfor det?,-) jo det nye er bare så lækkert at man tror det er løgn.
Hvor XP er 2-dimensionelt på brugerfladen er X-Tiger 3-dimensionelt. Det
er ikke "bare en Linux" Det er noget du aldrig har set for dine øjne og
som du kan glæde dig til som et lille barn.

Der kører for eksempel en tredimensionel "skærmskåner"(screensaver). På
de faner der fejer forbi dig kan du have streamede nyheder fra forskellige
kilder. Du ser for eksempel overskrifter fra BBC-World News. NÃ¥r
overskrifterne fejer forbi dig står der på de fejende vifter at hvis du
vil se mere af nyheden så tryk på et tal! Du trykker på tallet og "badut!"
du er på avissiden med denne nyhed på BBC!
Du kan fylde din skærm med små dekorative vinduer med notesblok,
Wikipedia, Google, Ur, Vejrprognose for næste uge, Hotnews fra al verdens
aviser, oversigter over din yndlings WOW-server, oversættelse fra japansk
til engelsk eller andre sprog,-ja alt havd du kan forestille dig og ikke
forestille dig-og det opdaterer og tæller frem for øjnene af dig. tryk på
F12-vips! så er de væk, indtil du har brug for en oplysning-tryk på F12 så
ligger de for næsen af dig, du kan lige lave et notat i notesblokken, der
ikke skal "saves" men det står dert bare næste gang du trykker på F12.)
Jamen hvordan får du indstillet den skærmskåner ligesom jens??) Du
åbner et findervindue og skriver "skærmskåner" så er den på
plads!-Imponeret nu?))

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-12-06 16:09

> [...]

> det er det jeg helst vil. Men hvordan har Mac OS X det med NTFS? Er det
> som i Linux, hvor samba kun kan læse og ikke skrive (sådan var det i

Samba har intet med NTFS at gøre.

NTFS på Mac OS X er stadig som udgangspunkt kun read only, og det vil
det vedblive at være til MS åbner koden hvilket de næppe har i sinde.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-12-06 09:50

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> NTFS på Mac OS X er stadig som udgangspunkt kun read only, og det vil
> det vedblive at være til MS åbner koden hvilket de næppe har i sinde.

Mon ikke Apple har adgang til specifikationerne jvf deres kompromis
for længe siden?

Tror mere det er principielt, man ikke vil.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-12-06 19:27

> Mon ikke Apple har adgang til specifikationerne jvf deres kompromis
> for længe siden?

Det tror jeg ikke

> Tror mere det er principielt, man ikke vil.

Nej; Mac OS X's mount_ntfs stammer fra freeBSD og ntfs.utils er klippet
ud af WorkSpaceManager tilbage fra NeXT årene.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-12-06 20:48

> Det tror jeg ikke

Ham der Cringley gjorde jo opmærksom på at Apple havde haft adgang til
al dokumentation om XP som led i et eller andet kompromis. Har man
dokumentationen kan man implementere.

> Nej; Mac OS X's mount_ntfs stammer fra freeBSD og ntfs.utils er klippet
> ud af WorkSpaceManager tilbage fra NeXT årene.

At man ikke rører ved det, er ikke det samme som at man KUNNE have
gjort.

Nu vil jeg se om jeg kan få tævet iMac'en til at boote fra en
USB-stick :) Rygterne siger at det SKULLE kunne lade sig gøre.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-12-06 22:39

> Ham der Cringley gjorde jo opmærksom på at Apple havde haft adgang til
> al dokumentation om XP som led i et eller andet kompromis. Har man
> dokumentationen kan man implementere.

Den historie kender jeg ikke noget til. Apple og MS's aftale om
udveksling er efterhånden gammel og såvidt jeg længst udløbet.

> At man ikke rører ved det, er ikke det samme som at man KUNNE have
> gjort.

Det er nok et spørgsmål om at få lov til at implementere det. Apple
kan vel i princippet få samme adgang som symantec og andre der udvikler
produkter tilNTFS.

> Nu vil jeg se om jeg kan få tævet iMac'en til at boote fra en
> USB-stick :) Rygterne siger at det SKULLE kunne lade sig gøre.

Det er et længerevarende projekt? OS9 kan boote på USB.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-12-06 02:12

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Den historie kender jeg ikke noget til. Apple og MS's aftale om
> udveksling er efterhånden gammel og såvidt jeg længst udløbet.

Jovist, men ikke før XP blev udgivet.

Læs den her:

http://www.pbs.org/cringely/pulpit/2006/pulpit_20060420_000893.html

> Det er et længerevarende projekt? OS9 kan boote på USB.

Har først købt en 1Gb flashdims i dag, så det er ikke just et længere
projekt.

Hovedårsagen til det er et længere prjekt, er bare at USB 1.1 ikke er
super godt til datamængder i den størrelse :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-12-06 10:20

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Har først købt en 1Gb flashdims i dag, så det er ikke just et længere
> projekt.

Nå, første forsøg afklarede at der ikke lige kunne være en basal OS X
installation på sticken, men jeg kunne blesse den og iMac'en se den
ved opstart, og det var det proof-of-concept jeg ledte efter :)

Nogen der har moret sig med at lægge bootbare ISO'er på og få dem til
at boote?

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 23-12-06 20:45

On Dec 23, 12:37 pm, k...@antz.dk (Karl Antz) wrote:
> fåes også i størrelse 500Gb - jeg har den og er megatilfreds.

Hvordan er støjniveauet?

--
HTP

Fra : Karl Antz

Dato : 23-12-06 23:32

Hans Tosti Pedersen <hanspedersen@gmail.com> wrote:

> Hvordan er støjniveauet?

Når den bruges heftigt kan man høre blæseren, dog ikke overvældende
kraftigt - men for det meste er den musestille.

Det skal dog siges at jeg kun bruger den til film som jeg streamer til
mit tv i et andet rum - og der kan jeg sæføli slet ikke høre den. Men
selv med fuld blæser er den væsentlig støjsvagere end min gamle
verax'ede G4 MDD når den kørte med minimal belastning.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 24-12-06 12:20

On Dec 24, 12:09 pm, k...@antz.dk (Karl Antz) wrote:

> So egentlig har jeg vel givet så fyldestgørende svar som muligt

Jeg er i hvert fald tilfreds med svaret. :)

--
HTP

Fra : Jesper

Dato : 24-12-06 14:38

> [...]

> det er det jeg helst vil. Men hvordan har Mac OS X det med NTFS? Er det
> som i Linux, hvor samba kun kan læse og ikke skrive (sådan var det i

Hvis du installere Parallels, så kan den bruge Bootcamp partitionens Win
XP og derigennem læse/skrive til NTFS. Parallels understøtter nu drag &
drop.
--
The tree of life is self pruning
THE DARWIN AWARDS