Enya
Fra : Kenned

Dato : 22-12-06 19:14

Er jeg den eneste der synes hun synger fantastisk?

http://www.youtube.com/watch?v=FAJnrKwAcW4

Kenned

Jeg beskyttes ikke af SPAMfighter til privatbrugere.
Men jeg har navnet i min signatur for at være på tværs overfor dem som
åbenbart synes det er værd at nævne hver gang de ser ordet SPAMfighter.

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-06 19:33

> Er jeg den eneste der synes hun synger fantastisk?
>
> http://www.youtube.com/watch?v=FAJnrKwAcW4

Nej da.

--

Med Venlig Hilsen

Kimila.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 22-12-06 19:34

On Fri, 22 Dec 2006 19:13:50 +0100, Kenned wrote:

> Er jeg den eneste der synes hun synger fantastisk?
>
> http://www.youtube.com/watch?v=FAJnrKwAcW4

Jo, men hvad med:

http://www.youtube.com/watch?v=BoXsxYf2UMA

Det er godt nok ikke en julesang :)

Fra : Peter Juhl

Dato : 22-12-06 22:59

Thomas Jespersen wrote:

> Jo, men hvad med:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=BoXsxYf2UMA
>
> Det er godt nok ikke en julesang :)

Holy f**king shit - det er jo endnu vildere end på plade(n)...

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 22-12-06 23:20

On Fri, 22 Dec 2006 22:58:34 +0100, Peter Juhl wrote:

> Holy f**king shit - det er jo endnu vildere end på plade(n)...

Anskaf "Toward the Within" med Dead can Dance. Deres bedste plade, og den
er live (bedste efter min mening selvfølgelig).

Her er et eksempel fra live pladen:
http://www.youtube.com/watch?v=ys-UzYUqgns&mode=related&search=

Der er ikke de irriterende lydudfald som på videoen heldigvis. Jeg valgte
bevidst et klip med Brendan for ikke helt at glemme ham :)

Fra : Holst

Dato : 24-12-06 13:46

Thomas Jespersen wrote:

> Anskaf "Toward the Within" med Dead can Dance. Deres bedste plade, og den
> er live (bedste efter min mening selvfølgelig).

Åh ja, Dead Can Dance, et yderst interessant bekendtskab, som jeg
desværre over årene kun har snuset ganske lidt til. Jeg kan også kun
anbefale Dead Can Dance.

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 23-12-06 00:24

"Peter Juhl" <peter@c.dk> skrev i en meddelelse

> Holy f**king shit - det er jo endnu vildere end på plade(n)...

Hun har i hvert fald lige vundet en fan... SMukt!!!

Fra : Kenned

Dato : 23-12-06 13:41

Peter Juhl wrote:

> Holy f**king shit - det er jo endnu vildere end på plade(n)...

Lisa Gerrard er bestemt osse dygtig. Det høres jo på soundtracket til både
Gladiator og Black Hawk Down....

Fra : Kim Larsen

Dato : 23-12-06 04:57

"Kenned" <Yeah@Right.dk> skrev i en meddelelse

> Er jeg den eneste der synes hun synger fantastisk?

Ja

He he, nej, hun er god nok men lidt trættende i for store doser efter min
mening.

Kim Larsen

E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Peter Westh

Dato : 23-12-06 12:58

"Kenned" <Yeah@Right.dk> skrev i en meddelelse
> Er jeg den eneste der synes hun synger fantastisk?
>
> http://www.youtube.com/watch?v=FAJnrKwAcW4
>
> Kenned

Hun synger vel i og for sig okay - jeg har ikke forstand på det, men i mine
ører lyder det ikke som om hendes sangtekniske kunnen er noget særligt.

Det jeg har imod hende er at hendes følelsesmæssige palet er ufatteligt
begrænset - der er een Enya-følelse og een Enya-sound, og ingen af dem har
ændret sig en tøddel fra midten af firserne til i dag.

Derudover finder jeg musikken forfærdeligt prætentiøs - intentionen er
vistnok at det skal være dybt og spirituelt, men i virkeligheden er det jo
bare popmusik totalt blottet for humor og livsglæde.

Ja - det var min mening. God jul!

/P

Fra : Holst

Dato : 24-12-06 13:39

Peter Westh wrote:

> [...]
> vistnok at det skal være dybt og spirituelt, men i virkeligheden er det jo
> bare popmusik totalt blottet for humor og livsglæde.

Enya laver noget i almindelig flot og for mange anderledes musik. Det er
det, der gør hendes så bredt accepteret. Selv vores forældre synes jo,
hun er dejlig.

Jeg mener heller ikke, at Enya er nogen stor sanger. Men hun synger
okay. Og sådan er der såmænd også så mange andre sangere og sangerinder,
der har det. Se blot Madonna, som absolut heller ikke er nogen stor
sangerinde rent teknisk, men hun har alligevel formået at blive, hvad
mange betegner som verdens største popsangerinde.

Mit største problem med Enya er, at de søber det hele ind i en stor
omgang popsovs. Enyas musik har nogle meget interessante rødder - hør
blot på Clannads musik (som er en hel del mindre poppet). Måske gør al
det søberi i popmusik hendes musik mere accepteret blandt mængderne, men
jeg synes også, at det gør musikken mere uinteressant.

Men i sidste ende drejer det sig jo om ussel mammon for de fleste - også
for Enya - og der er næppe nogen tvivl om, at hun i dag tjener væsentlig
mere på at søbe sin musik ind i pop, end hun havde gjort, hvis hun havde
holdt sin musik ren og rå.

Fra : Kim Larsen

Dato : 28-12-06 05:25

> [...]
> for Enya - og der er næppe nogen tvivl om, at hun i dag tjener væsentlig
> mere på at søbe sin musik ind i pop, end hun havde gjort, hvis hun havde

Madonna prøver da i det mindste at forny sig, at eksperimentere, det er mere
end man kan sige om Enya som for mig mere minder om et produkt man kan regne
med år efter år til den store gedigne kedsomhed i stereo.

Kim Larsen

E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Peter Westh

Dato : 28-12-06 09:31

> [...]
> for Enya - og der er næppe nogen tvivl om, at hun i dag tjener væsentlig
> mere på at søbe sin musik ind i pop, end hun havde gjort, hvis hun havde

Men Enyas musik har aldrig været "ren og rå" - den har lydt nogenlunde ens
fra begyndelsen.

Clannad er klart nok mindre mainstreamet, men dybest set lige så
uinteressant, synes jeg. Jeg ved ikke hvor den der mærkelige forestilling om
"keltisk musik" kommer fra.

/P

Fra : Holst

Dato : 28-12-06 11:31

Peter Westh wrote:

> Men Enyas musik har aldrig været "ren og rå" - den har lydt nogenlunde ens
> fra begyndelsen.

Den var mere ren og rå, da hun var i Clannad.

> Clannad er klart nok mindre mainstreamet, men dybest set lige så
> uinteressant, synes jeg. Jeg ved ikke hvor den der mærkelige forestilling om
> "keltisk musik" kommer fra.

Fordi folkemusikken kan være noget af det fedeste.

Meget af mainstream folk er desværre søbet mere eller mindre ind i pop,
og det gælder såvel Enya som grupper som Clannd og Runrig. Den rene og
rå folk hører man aldrig, medmindre man decideret leder efter den. Og
slet ikke efter DR fjernede deres fremragende folkprogram mandag eller
tirsdag aften fra sendefladen.