Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flash med blænde 1,8 ?
Fra : Thomas H.

Dato : 22-12-06 16:35

Jeg har et EOS 350D og en SpeedLite 580EX.
I stilling "P" eksponeres billedet ud fra motivet i forgrunden via
pre-flash, og f.eks. en person bliver flot belyst.
I stilling "A" er det lidt anderledes, der får man f.eks. flotte gade lamper
med i baggrunden, det er altsammen fint nok, men hvad hvis jeg gerne vil
tvinge kameraet ned i blænde 1,8 til et portrætfoto med flash? Jeg ville
skyde nogle billeder af mine lillebrors hunde i svag belysning og de blev
fine nok i "P", men hvis jeg via "A" tvang den ned i blænde 1,8 sætter det
jo lukketiden efter billedet UDEN flash, og den foreslår måske 1/4 eller 1s,
det holder jo ikke helt til ting der bevæger sig, plus at billederne blev
gule af den svage belysning

Kan man ikke tage flash-billeder med F1,8 med samme lysmåling som i stilling
"P"?

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : HKJ

Dato : 22-12-06 17:28

Thomas H. wrote:
> Kan man ikke tage flash-billeder med F1,8 med samme lysmåling som i stilling
> "P"?

Prøv i stilling "M" eller hvad nu manuel hedder på Canon, jeg gætter på
at flash vil stadig automatisk.

Fra : Thomas H.

Dato : 22-12-06 17:47

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv i stilling "M" eller hvad nu manuel hedder på Canon, jeg gætter på at
> flash vil stadig automatisk.

Stilling "M" gør præcis det samme som "A" hvis du sætter den på F1,8 og
justerer lukketid så den rammer i midten.

Fra : HKJ

Dato : 22-12-06 18:51

Thomas H. wrote:

> Stilling "M" gør præcis det samme som "A" hvis du sætter den på F1,8 og
> justerer lukketid så den rammer i midten.

Du skal ikke stille lukkertiden, så den rammer i midten.
Når den rammer i midten, så er blitz lys og omgivende lys stillet til at
være lige kraftigt og det vil give en lang lukkertid.

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-12-06 17:31

Thomas H. skrev i 458bfb3b$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk dette:

> [...]
> der bevæger sig, plus at billederne blev gule af den svage belysning
>
> Kan man ikke tage flash-billeder med F1,8 med samme lysmåling som i

Kender ikke dit grej, men jeg er HELT sikker på at du kan bruge manuel
indstilling af flash og kamera. Og til optagelser af opstillinger (portræt)
er det en god ting - det betyder jo ikke det mindste at ændre på enten
udladningen eler på blænden, hvis man ikke er tilfreds med resultatet. Og
det har så den klare fordel, at man har kontrol og kan gentage optagelsen -
evt. med en kompensation af det ene eller det andet.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Frøperspektiv:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/skoven/slides/2006.09.23-12.47.16.html

Fra : Thomas H.

Dato : 22-12-06 17:50

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> [...]
> resultatet. Og det har så den klare fordel, at man har kontrol og kan
> gentage optagelsen - evt. med en kompensation af det ene eller det andet.

Som skrevet før, "M" gør det samme som "A", og ved ting der bevæger sig er
det jo også noget mere besværligt, fordelen ved blændepriorteret er jo at
lukketid selv justeres, så man ikke skal koncentrere sig om det. Det virker
også rigtig godt, bare ikke hvis jeg vil lave flash-billeder.

Sagt på en anden måde, jeg ville gerne fryse lukketid til f.eks. 1/60 og
blænde på F1,8 og så lade flash-styrken regulere styrken.

Fra : Thomas H.

Dato : 22-12-06 17:53

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Sagt på en anden måde, jeg ville gerne fryse lukketid til f.eks. 1/60 og
> blænde på F1,8 og så lade flash-styrken regulere styrken.

Måske nærmere 1/60 til x-sync (1/200 i mit tilfælde)

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-12-06 18:45

Thomas H. skrev i 458c0d68$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk dette:
> "Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en
> meddelelse news:458c0cad$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Måske nærmere 1/60 til x-sync (1/200 i mit tilfælde)

Hvis ikke du kan få dit grej til det, må det enten være noget elendigt noget
eller en fejl 40. Det lyder nogenlunde som det allermest banale.

Fra : Thomas H.

Dato : 22-12-06 19:12

> Hvis ikke du kan få dit grej til det, må det enten være noget elendigt
> noget eller en fejl 40. Det lyder nogenlunde som det allermest banale.

Jeg har hele tiden været åben for, at det nok var en fejl 40, jeg er IKKE
særlig erfaren i flash-foto endnu, men fordelen er, at hvergang jeg læser om
tips og trix, er der altid en masse begrænsninger alt efter hvilke blizt man
har, jeg har topmodellen så det MÅ næsten være mig der er noget galt med
hvis det ikke virker

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-12-06 18:50

Thomas H. skrev i 458c0cad$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk dette:
> [...]

> blændepriorteret er jo at lukketid selv justeres, så man ikke skal
> koncentrere sig om det. Det virker også rigtig godt, bare ikke hvis

Nuvel - det var vel sådan set også flashbilleder, du spurgte om. Så hvad
stadset i øvrigt gør er jo temmeligt underordnet. Men jeg vil fastholde, at
du burde kunne køre manuelt - sætte blænden på 1.8 og eksponeringstiden til
sync-tiden og så på flashen bestemme hvor stor en del af fuldt hug, den skal
aflevere. Det har alle de flash, jeg har haft mellem hænderne kunnet gøre.
Og det må en Sigma da også kunne.

> Sagt på en anden måde, jeg ville gerne fryse lukketid til f.eks. 1/60
> og blænde på F1,8 og så lade flash-styrken regulere styrken.

Hvis du ikke kan få det til at virke ved at sætte kameraet i manuel mode
(jeg aner ikke hvad det hedder på et Canon) og så lade automatikken styre
blitsen (jeg vil tro at det må hedde noget med TTL), ja så ville jeg nu
stadigvæk vælge at køre helt manuelt og så selv skrue op og ned for flashen.

Fra : Thomas H.

Dato : 22-12-06 19:07

> [...]
> den skal aflevere. Det har alle de flash, jeg har haft mellem hænderne
> kunnet gøre. Og det må en Sigma da også kunne.

Nu faldt tiøren, jeg skal selvfølgelig bare ned på 1/200 eller lign., så
styrer flashen jo selv lyset!

Fra : Brian Lund

Dato : 22-12-06 23:35

Thomas H. skrev:
> "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
>
> Nu faldt tiøren, jeg skal selvfølgelig bare ned på 1/200 eller lign., så
> styrer flashen jo selv lyset!

Netop! - Du bruger jo flashen fordi det tilstædeværende lys ikke er nok!
- Selvfølgelig vil kameraets lysmåler fortælle dig at billedet er for
mørkt ;)

Brian

Fra : Alex W

Dato : 22-12-06 18:28

> Jeg har et EOS 350D og en SpeedLite 580EX.

Hej Thomas

Sæt dit kamera på M

Så kan du sætte blænden på f:1.8
Lukkertiden kan du også regulere .. fra 30 sek til 1/250sek Hvis du sætter
din flash til HI .. kan du også synkronisere på lukkertider højere end 1/250
sek.

Glædelig jul
/Alex W

Fra : Thomas H.

Dato : 22-12-06 18:34

"Alex W" <alex@(slet)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Lukkertiden kan du også regulere .. fra 30 sek til 1/250sek Hvis du
> sætter din flash til HI .. kan du også synkronisere på lukkertider højere

Hvis jeg tager et testbillede ved mit computerbord af noget rod med lys fra
en lampe får jeg følgende resultater:
"M" stillet til 0 i eksponering: F1,8 og 1/40s med tydeligt gult lys fra
lampen.
"P" F4.0 og 1/60s hvor blitzen "overdøver" det gule lys. ...dér ville jeg
gerne ned i F1,8 så jeg får lille dybdeskarphed

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-12-06 18:54

Thomas H. skrev i 458c16f3$0$142$157c6196@dreader2.cybercity.dk dette:
> [...]

> "P" F4.0 og 1/60s hvor blitzen "overdøver" det gule lys. ...dér
> ville jeg gerne ned i F1,8 så jeg får lille dybdeskarphed

Prøv lige at nuppe samme billede uden flash med f/1,8 og 1/40 sek. Den
styrke din lampe oplyser motivet så med må nødvendigvis også fremkomme på et
billede med samme parametre og flash. En flash, der suger baggrundslyset til
sig før eksponering er ikke opfundet endnu - tror jeg .

Fra : Thomas H.

Dato : 22-12-06 19:10

> [...]
> et billede med samme parametre og flash. En flash, der suger
> baggrundslyset til sig før eksponering er ikke opfundet endnu - tror jeg

Jamen det gør det skam også, bare med mere fill-flash på det mørke steder

Fra : Alex W

Dato : 22-12-06 18:55

> [...]
> "P" F4.0 og 1/60s hvor blitzen "overdøver" det gule lys. ...dér ville jeg
> gerne ned i F1,8 så jeg får lille dybdeskarphed

Så sætter du blænden f:1.8 og 1/200 i lukkertid....

eller trykker på + og - samtidig på din fllash .. så tænder et HI inden i
søgeren. Nu kan du vælge lukketider helt frit og dit kamera kan synkronisere
selv på 1/500 sek. Det er lukkertiden der bestemmer hvor meget af det
tilstedeværende lys du slipper med ind på chippen. Jo hurtigere lukkertid jo
mindre af det tilstædeværende lys kommer der med.
Prøv dig frem

/Alex W

Fra : Thomas H.

Dato : 22-12-06 19:09

> [...]
> meget af det tilstedeværende lys du slipper med ind på chippen. Jo
> hurtigere lukkertid jo mindre af det tilstædeværende lys kommer der med.

Ja jeg så "lyset" i et af de tidligere indlæg, det er selvfølgelig bare
sådan man gør

Fra : Per

Dato : 23-12-06 07:45

Jeg brug altid Manuel ved indendørs flashfoto. Du sætter jo bare den blænde
og lukke tid du vil have og så finder flashen selv ud af hvor meget lys den
skal give via TTL måling.

Fra : /Peter

Dato : 22-12-06 19:02

> [...]
> og den foreslår måske 1/4 eller 1s, det holder jo ikke helt til ting
> der bevæger sig, plus at billederne blev gule af den svage belysning

jeg forstår godt dit spørgsmål Thomas, og har da også spurgt om det
samme herinde engang,
det er ikke logisk at den i P /m flash sætter fin lukketid og blænde,
via pre-flashen
men i A sætter den lukketiden som var der ikke flash, altså uforholdvis
lange lukketider, det
er ret underligt.

/Peter

Fra : HKJ

Dato : 22-12-06 19:14

/Peter wrote:
> [...]
> via pre-flashen
> men i A sætter den lukketiden som var der ikke flash, altså uforholdvis

Det gælder om at forstå at et kamera med flash laver to eksponeringer.
En for omgivelserne, som beregnes ud fra blænde og lukkertid
og en for forgrunden med flash, hvor flashen styres ud fra blænden.

På automatik vil mange kamera prøve at balancere imellem disse to
belysninger og det kan selvfølgelig give lange lukkertider, hvis
omgivelserne er mørke.
Ved at stille kameraet på manuel, tager du selv fuld kontrol og både
blænde og lukkertid og kan stille omgivelserne som du vil, dvs. mørkt.
Flashen vil normalt stadig være på TTL kontrol og give en korrekt
eksponering af forgrunden.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-12-06 19:59

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote in message

> [...]
> billederne blev gule af den svage belysning
>
> Kan man ikke tage flash-billeder med F1,8 med samme lysmåling som i

"P" prøver at lave nogle sikre valg. Det indbefatter at lukketiden ved flash
justeres mellem 1/60 (så vidt jeg husker) og flash-sync tiden 1/250 (eller
deromkring), så risikoen for at ryste billedet ikke er for stor.
Når vælger "A" vil den prøve at balancere det eksisterende og flash lys,
hvor der ikke er nogen grænse på lukketiden.
Derfor bliver der forskel på eksponeringen ved "P" og "A".

Det nemmeste er ofte, som andre har sagt at stille lukketid og blænde
manuelt, og så lade automatikken styre flashen.
Ofte kan man have glæde af at stille ISO, for at få den ønskede effekt, med
balancem mellem eksisterende lys og flashen.

Du kan også stille eksponerings kompensationen for det omgivende lys på
f.eks. -2, og holde "A" indstillingen.
Det vil dæmpe det omgivende lys med en kortere lukketid, og dermed gøre dem
mindre gule.

Det kan godt betale sig at bruge lidt krudt på at forstå hvordan
flash-systemet virker.
Artiklen
http://www.popphoto.com/assets/download/821200311318.pdf
syntes jeg er rigtig god.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : /Peter

Dato : 22-12-06 21:13

> [...]
> gøre dem mindre gule.
>
> Det kan godt betale sig at bruge lidt krudt på at forstå hvordan

Mange tak Mogens, det var til at forstå,
fin artikel også, mange tak.

..
GodJul
Næste år falder juleaften en Fredag,