Repetition..
Fra : Towli

Dato : 14-12-00 11:43

Hej guruer

Jeg sidder og repeterer til eksamen i netværk og har et par spørgsmål som
jeg vil blive vildt gld for svar på (blot nogle af dem):

1 Når en Pc skal sende til andre pc'er på dens net, hvordan ved så rent
faktisk hvilke pc'er der er til stede og hvad de hedder?

1a. Hvad sker der når en pc starter op på et lag2-switch segmenteret net, og
hvordan foregår kommunikationen mellem maskinerne på et lag2-net.
Jeg spurgte om det samme til vores lærer der svarede:
"Klienten tænder og sender en UDP (forbindelsesløs) til netværket. Så kender
switchen klientens port, det samme sker for dhcp-serveren. Switchen opbygger
så v.hj.a. broadcast en arp tabel. Fremtidig kommunikation vil så køre
forbindelsesorienteret (tcp) mellem de involverede maskiner."
-Det kan jeg ikke få til at passe. Hvordan kan en lag2 switch lave en ARP
tabel når den ikke kan læse/forstå logiske (ip) adresser?

2 En forbindelsesorienteret forbindelse (ex. tcp) er defineret ved at der
etableres en sikker, fast forbindelse mellem 2 kommunikerende parter.
Hvordan kan sådan en køre oven på en forbindelsesløs (ip) forbindelse. -Tcp
får kvitering, og hvis den ikke får det oplever den timeout og gensender (er
det ikke korrekt), men hvordan ved ip om dens kommunikation er lykkedes?

3 Ethernet benytter csma/cd - Men er det relevant i et switchet netværk? Vil
der kunne forekomme kolissioner på et sådant? Er det ikke korrekt at
switchen, hvis der er overbelastning på den port flere evt. sender til, blot
cacher pakkerne indtil der er "klar bane"?

1000 tak for svar på blot lidt af ovenstående.

Venligst

Jan

Fra : Jørgen Thomsen

Dato : 14-12-00 14:25

Nu er jeg ikke 100 M mester i dette, men andre må rette og supplere:

>1 Når en Pc skal sende til andre pc'er på dens net, hvordan ved så rent
>faktisk hvilke pc'er der er til stede og hvad de hedder?

Netkortene forstår ARP protocollen som arbejder med broadcasts og
hardware MAC adresser.

>-Det kan jeg ikke få til at passe. Hvordan kan en lag2 switch lave en ARP
>tabel når den ikke kan læse/forstå logiske (ip) adresser?

ARP tabellen må indeholde MAC adresser som nøgle og IP-adresser som data
knyttet til nøglen. Switchen behøver MAC adressen og behøver ikke
bekymre sig om IP-adressen i datadelen.

> men hvordan ved ip om dens kommunikation er lykkedes?

Det ved IP heller ikke. Det er TCPs opgave.

- Jørgen
http://proaccess.jth.net/