Hvilket debat-tekniske begreb
Fra : Peter Mogensen

Dato : 22-12-06 02:15

Hej,

Det har altid irriteret mig, når folk der ville argumentere imod et
syntespunkt istedet valgte at angribe definitionen af et af de ord man
havde brugt i præmisserne.

Vi kan jo f.eks. antage dette argument:
"Hackere fortjener respekt"

.... hvorefter man kan vælge at gøre det til en diskussion om hvorvidt
"hackerer" betyder det ene eller det andet:
http://da.wikipedia.org/wiki/Hacker
Nogen finder så ofte på at insistere på at et ord man tidligere har
brugt skal betyde det som de mener - også i de sætninger man brugte det
i. De glemmer m.a.o. at det er den mening som den der fremfører
argumenterne forsøger at udtrykke, der er interessant og ikke om de er
fremført med det ordvalg modtageren ønsker.

M.a.o: Det giver ikke mening at have en diskussion om et emne før man er
enig i definitionerne af de begreber der anvendes.

Det princip hedder noget ... jeg kan bare ikke huske det. Er der nogen,
der kan hjælpe?

Peter

Fra : Yesterweek

Dato : 22-12-06 08:42

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse
....snip
> Det princip hedder noget ... jeg kan bare ikke huske det. Er der nogen,
> der kan hjælpe?

Det princip burde være inført i fremmed/invandrer/flygtninge debatten for
længe længe siden.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 22-12-06 09:08

> Det har altid irriteret mig, når folk der ville argumentere imod et
> syntespunkt istedet valgte at angribe definitionen af et af de ord man
> havde brugt i præmisserne.

Jeg mente faktisk at huske det var at finde her
http://www.vandruff.com/art_converse.html
men åbenbart ikke. Der er dog en masse andre tricks. Desværre også en del
man meget let gengender fra dets anvendelse i praksis.
Der er varianter som minder om det du efterlyser
eksempelvis "We need to define just exactly what you mean by _________.""

Hm. Måske man skulle være en nar og tage en metode til hver dag. Ligesom
"word of the day", og så søge at bruge den et par gange, så man får øvelsen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 22-12-06 10:57

Peter Mogensen skrev:
> Hej,
>
> Det har altid irriteret mig, når folk der ville argumentere imod et
> syntespunkt istedet valgte at angribe definitionen af et af de ord man
> havde brugt i præmisserne.

Hvis man er ikke er enig om, betydningen af præmissen,
giver det vel ikke megen mening at diskutere et deraf
afledt synspunkt.

--
Jens Axel Søgaard