Sangerinder af den langtidsholdbare slags
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-12-06 11:39

Hvilke cd'er med sangerinder ville I tage med på en øde ø?

Det er min erfaring at jeg hurtigt blev træt af mange af de
lp'er eller cd'er med sangerinder, som jeg har købt i tidens
løb. Fx Dunna Summer, Marie Fredriksson, Marie Bergman osv.

Jeg har kun disse to bud lige nu:

Aretha Franklin . . Soul '69 (1969)
Billie Holiday . . Songs for Distingue Lovers (1957)

--
Herluf :·)

Fra : Eliasen

Dato : 21-12-06 11:52

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har kun disse to bud lige nu:
>
> Aretha Franklin . . Soul '69 (1969)
> Billie Holiday . . Songs for Distingue Lovers (1957)

Jeg behøver kun én CD på den ø:

Diana Krall - Live in Paris

--
Eliasen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-12-06 14:51

Eliasen skrev:

> Jeg behøver kun én CD på den ø:
>
> Diana Krall - Live in Paris

Om lidt sidder jeg i toget til Phonoteket for at købe den.

--
Herluf :·)

Fra : Eliasen

Dato : 21-12-06 20:13

> Om lidt sidder jeg i toget til Phonoteket for at købe den.

Faldt det i din smag?

--
Eliasen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-12-06 20:20

Eliasen skrev:

> Faldt det i din smag?

Ja for søren. Fed jazz. Og så spiller hun tilmed drøngodt klaver. :·)

--
Herluf :·)

Fra : Zilly ink.

Dato : 22-12-06 15:48

Eliasen wrote:
> Diana Krall - Live in Paris

Hvilken som helst D.Krall CD!! (i 5.1. lyd = Krallsavle
Lydsavle)
--
F.B.

Fra : Eliasen

Dato : 22-12-06 18:12

"Zilly ink." <zillyink@detteskalvækhotmail.com> wrote in message

> Hvilken som helst D.Krall CD!! (i 5.1. lyd = Krallsavle Lydsavle)

Ja, hun er - IMHO - fantastisk.

--
Eliasen

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 11-01-07 08:16

Eliasen wrote:
> Jeg behøver kun én CD på den ø:
>
> Diana Krall - Live in Paris

Forståes. Jeg anskaffede den efter at have læst tråden. Cremedelacreme!

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Max

Dato : 21-12-06 12:34

Hej

> Hvilke cd'er med sangerinder ville I tage med på en øde ø?

Hvis jeg skulle have en kvinde med på en øde ø, ja så
skulle det være en der kunne holde kæft.

Mvh Max

Fra : Søren Nielsen

Dato : 21-12-06 18:52

Max wrote:
> Hvis jeg skulle have en kvinde med på en øde ø, ja så
> skulle det være en der kunne holde kæft.
>
> Mvh Max

LOL!

Søren

Fra : Jacob

Dato : 21-12-06 14:17

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Hvilke cd'er med sangerinder ville I tage med på en øde ø?

Alt med Randi Laubek. Og hvis jeg kun kunne vælge én, "Almost gracefully".

Mvh Jacob

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 21-12-06 14:40

> Aretha Franklin . . Soul '69 (1969)
> Billie Holiday . . Songs for Distingue Lovers (1957)

Med de årstal håber jeg at de virkeligt er langtidsholdbare. )))

/Jørgen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-12-06 19:54

Jørgen Sørensen skrev:

> Med de årstal håber jeg at de virkeligt er langtidsholdbare. )))

De har i hvert fald bevist deres langtidsholdbarhed for mig.
Jeg har jævnligt lyttet til "Soul '69" fra marts 1969 til i dag,
altså snart 37 år. :·)

Den med Billie Holiday har jeg "kun" lyttet til i 21 år, men
den virker også temmelig langtidsholdbar for mig.

--
Herluf :·)

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 23-12-06 17:58

> [...]
>
> Den med Billie Holiday har jeg "kun" lyttet til i 21 år, men
> den virker også temmelig langtidsholdbar for mig.

Nå, det var "langtidsholdbare CD'er med kvindelige sangere", der mentes.
Og ikke "sangerinder af den langtidsholdbare slags".

og Glædelig Jul
Jørgen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-12-06 20:56

Jørgen Sørensen skrev:

> Nå, det var "langtidsholdbare CD'er med kvindelige sangere",
> der mentes. Og ikke "sangerinder af den langtidsholdbare slags".

Jeg tænkte nu mest på de *værker*, som sangerinderne har
bidraget til vores kulturarv med. Flere af de navne, som er
nævnt her i tråden, er døde og borte. Fx Holiday, Joplin,
Cassidy, Fitzgerald, ... andre er bare blevet gamle, og laver
ikke noget langtidsholdbart til vores kulturarv mere.

> og Glædelig Jul
> Jørgen

Tak i lige måde. :·)

P.s. Forresten vil jeg da lige nævne et par mere:
Shirley Bassey, Carole King og Dionne Warwick

--
Herluf :·)

Fra : Eliasen

Dato : 23-12-06 21:06

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> P.s. Forresten vil jeg da lige nævne et par mere:
> Shirley Bassey, Carole King og Dionne Warwick

Du har efterhånden illustreret en præference. Det er ikke længere
nogen større overraskelse at du faldt for Diana Krall.

--
Eliasen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-12-06 14:54

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Hvilke cd'er med sangerinder ville I tage med på en øde ø?

Faith Hill - Cry og Fireflies
Reba McEntire - Reba #1's
Gretchen Wilson - Here for the Party
Madonna - Like a Prayer og Immaculate Collection

Jeg kan ikke finde nogle værdige danske.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : konstman

Dato : 21-12-06 15:17

Tja, smag og behag:

Boswell Sisters: Vol. 2, 1930-1935: It Don't Mean A Thing If It Ain't
Got That Swing
Billie Holiday: The Complete Decca Recordings
Ella Fitzgerald: 1935-1937 (Classics)
Andrews Sisters: Beat Me Daddy, Eight to the Bar (opsamling)
Nellie Lutcher: The Best of Nellie Lutcher (ca. 1950)
Buffy Sainte-Marie: It's My Way! (1964)
Judy Henske: Judy Henske (1963)
Joan Baez: Farewell, Angelina (1965)
Judy Collins: In My Life (1966)
Judy Roderick: Woman Blue (1965)
Joni Mitchell: Blue (1971)
Melanie: Affectionately (1969)
Janis Joplin: Pearl (1971)
Janis Ian: Between the Lines (1975)
Kate & Anna McGarrigle: Kate & Anna McGarrigle (1975)
Suzanne Vega: Solitude Standing (1987)
Lisa Ekdahl: En Samling Sanger (opsamling)
Martha Wainwright: Martha Wainwright (2005)

....har været hyppige gæster på pladetallerkenen og cd-skuffen, nogle
af dem i over 30 år (jeg er 50).

Judy Henske og Judy Roderick er nok de mest glemte af de "gamle"
tresser-kvinder. Mere end skønsang er det jo tydeligt nerve og power,
som jeg falder for... Selv om der da også er gode sangstemmer iblandt.
For mig er den unge Ella Fitzgerald fx herligt ukrukket og livsglad,
mens den lidt ældre Ella bliver alt for selvsmagende.

Forhåbentlig er listen mere til inspiration end transpiration og
næserynken.

Jan K.

Fra : Claus Albæk

Dato : 21-12-06 16:49

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]
>
> Jeg har kun disse to bud lige nu:
>
> Aretha Franklin . . Soul '69 (1969)
> Billie Holiday . . Songs for Distingue Lovers (1957)

Næsten hvad som helst med Sarah McLachlan

Fra : Ole Thomsen

Dato : 21-12-06 17:04

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message
> Hvilke cd'er med sangerinder ville I tage med på en øde ø?

Janis Joplin - Pearl

Joan Armatrading - Me Myself I

Sade - Lovers Rock

Tracy Chapman - Tracy Chapman

Bjørk - Nu Flyver Anton (soundtrack)

Ole Thomsen

Fra : Ole Thomsen

Dato : 21-12-06 17:16

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> wrote in message

> Janis Joplin - Pearl
>
> Joan Armatrading - Me Myself I
>
> Sade - Lovers Rock
>
> Tracy Chapman - Tracy Chapman
>
> Bjørk - Nu Flyver Anton (soundtrack)

Arhh, jeg glemte Patti Smith - Horses

Ole Thomsen

Fra : Lars Petersen

Dato : 21-12-06 19:08

Alanis Morissette - Jagged Little Pill

Fra : ufo

Dato : 21-12-06 21:35

Beth Orton: Comfort of Strangers
(indie singersongwriter trad.)

Candi Station: His Hands
(den gamle discodronning er gået soul, det er ret forrygende)

Cassandra Wilson_ Belly of the Sun
(jazzy - bl.a. en lækker udgave af Waters of March)

Og hvis man nu skal ha et lille country-party på den der øde ø, så

Dolly Parton "Those were the Days"
(duetter med alle mulige kändisser, Den er så skamløs
poppelop-country at det er en fornøjelse)

Emmylou Harris_ Red Dirt Girl el. muligvis duetskiven med Mark
kNopfler, All the Roadrunning. Det er rigtigt pænt. Men godt.

Jackie Allen. Har kun EP'en fra iTunes "When will I ever learn" (som er
et gammelt Van M. nummer). Så kønt.

JOanna Newsom. "YS", indie folky, meget velegnet når man har masser af
tid til at sidde og kigge ud i luften på den ø

Jolie Holland. Springtime can kill you. Jazzy, folky, umuligt at
rubricere faktisk. Utroligt go skive.

Joni MItchell, en af de mere tilgængelig "Wild things run fast"

K. K. Lang. Hymns of the 49th parallel. Covers af andre canadiske
kunstnere. Fantastisk plade.

LOretta Lynn. Van Lear Rose. produceret af "white stripes" Jack White.

Så tror jeg osse man har brug for lidt åndelig inspiration på den
ø, så "Mahalia Jackson" med et eller andet gospel-hit-album.

Og for at føre Patti Smith up to date, hvilket hun klarer forrygende:
Trampin'.

Nåja, og så må vi ikke glemme damen over dem alle: Morrissey. Med
mesterværket "Ringleader of the Tormentors."

Hej, Esther

Fra : bonfils

Dato : 22-12-06 08:06

On 21 dec 2006, someone impersonating "ufo" <ufo.danmark@hotmail.com> came
to dk.kultur.musik and said:

> K. K. Lang. Hymns of the 49th parallel. Covers af andre canadiske
> kunstnere. Fantastisk plade.

Men hedder hun ikke K.D.?

> LOretta Lynn. Van Lear Rose. produceret af "white stripes" Jack White.

Uh - den er god.

> Nåja, og så må vi ikke glemme damen over dem alle: Morrissey. Med
> mesterværket "Ringleader of the Tormentors."

Hæ.

--
bonfils
http://kim.bonfils.com

Fra : bonfils

Dato : 22-12-06 08:10

On 21 dec 2006, someone impersonating "Herluf Holdt, 3140"
<herlufholdtFJERN@privat.dk> came to dk.kultur.musik and said:

> [...]
>
> Jeg har kun disse to bud lige nu:
>
> Aretha Franklin . . Soul '69 (1969)
> Billie Holiday . . Songs for Distingue Lovers (1957)

Okay, det er svært at være uenig med Aretha.

Mit eneste bud pt. er P.J. Harvey. Jeg ville nok tage en håndfuld med,
men "To Bring You My Love" er i hvert fald sikker.

Hvis det drejede sig om hvilken *sangerinde*, man helst ville have med på
en øde ø, ville jeg (bortset fra min kone, seføli') vælge Roisin Murphy
fra Moloko.

--
bonfils
http://kim.bonfils.com

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 22-12-06 12:58

> [...]
>
> Jeg har kun disse to bud lige nu:
>
> Aretha Franklin . . Soul '69 (1969)
> Billie Holiday . . Songs for Distingue Lovers (1957)

Ja jeg kan ikke byde ind med så langtidsholdbare kunstnere, da jeg af gode
grunde ikek har kunne nå at lytte til deres musik så længe. Men min første
LP var Alanah Myles (hendes første album). Det kan jeg stadig finde frem og
lytte til, om det er fordi det er langtidsholdbar eller det er genkendelsens
glæde ved jeg ikke, men synes stadig albummet rocker.

Måske også Kira Skov (fra Kira and the Kindred Spirits), nu har hun ikke
været igang så længe, men hendes album tåler at blive rålyttet, lagt væk og
så fundet frem igen...så måske..

Håber Tina Dickow tåler genlyt om et par år, for det har været en fornøjelse
at lytte sig igennem hendes seneste album

og tilsidst så synes jeg sgu også at Alanis Morissette - Jagged Little Pill
stadig kan tåle flere gennemlyt.

Mvh. Brian

Fra : Carsten Dettmaring

Dato : 22-12-06 13:07

> Hvilke cd'er med sangerinder ville I tage med på en øde ø?

Madeleine Peyroux ville absolut være min favorit, man kan så tilføje
Regina Spektor, begge er de formidable, måske de passer ind i din smag?

Af ældre kvinder undrer det mig ingen har nævnt Grace Slicks forrygende
album : Manhole

VH
/Carsten

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-12-06 14:28

Carsten Dettmaring skrev:

> [...]
> de passer ind i din smag?

> Af ældre kvinder undrer det mig ingen har nævnt Grace

Sikke mange sangerinder jeg skal have tjekket ud.
Grace Slick burde jeg jo selv have nævnt. Hun synger
bare helt fantastisk på mine Jefferson Airplane-plader
fra 1967/68.

Mens vi er ved de gudbenådede kvindesangstemmer, må
jeg også nævne afdøde Eva Cassidy. Jeg har bare ikke
fået fat i den rigtige cd med hende endnu. (Har stadig kun
"Wonderful World). Hun er god nok, men optageteknikken
er meget svingende).

--
Herluf :·)

Fra : AJC

Dato : 22-12-06 16:40

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in news:458bdd57$0
$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Mens vi er ved de gudbenådede kvindesangstemmer, må
> jeg også nævne afdøde Eva Cassidy.

Jeg vil nævne Karen Carpenter og Andrea Corr.

Til oplysning kan jeg fortælle, at Andrea Corr udgiver sit første soloalbum
i 2007. Jeg glæder mig.

Fra : AJC

Dato : 23-12-06 14:45

AJC <@> wrote in news:458bfc5d$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
>
> Jeg vil nævne Karen Carpenter og Andrea Corr.
>
> Til oplysning kan jeg fortælle, at Andrea Corr udgiver sit første

Nu er det jo snart juleaften, så jeg poster lige et link til en udgave af
sangen O Holy Night med The Corrs, hvor man kan fornemme lidt af den
kvalitet, styrke og følsomhed, som Andrea Corr har i sin stemme. Hun er
helt klart en af de bedste nulevende sangerinder til at synge live.

http://www.youtube.com/watch?v=wK_iMIUWh8E

Fra : Jakob

Dato : 23-12-06 12:48

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> fået fat i den rigtige cd med hende endnu. (Har stadig kun
> "Wonderful World). Hun er god nok, men optageteknikken

Hende tænkte jeg også på da jeg læste dit første indlæg. Hendes stemme
kan stadigvæk holde mig tryllebundet. Og hun har lavet nogle fantastiske
cover-versioner af nogle kendte numre. "Fields of Gold", "Over the
Rainbow" og det gamle Bill Withers nummer "Ain't No Sunshine" f.eks.
Alle nogle smukke sange som hun mildt sagt formår at give sit eget præg.

Så hendes cd'er ville jeg tage med ud på en øde ø

--
Jakob

Fra : Zilly ink.

Dato : 22-12-06 15:56

Herluf Holdt, 3140 wrote:

Joni Mitchell (alt med Jaco Pastorius) og senere.
Eva Dahlgren.
Alberte (har et blødt punkt for hende - hun er bare sød)
Den jazzede Cæcilie Nordby.
Nathalie Cole.
Maddi Pryor (Steeleye Span)

--
F.B.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 29-12-06 00:37

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Hvilke cd'er med sangerinder ville I tage med på en øde ø?

På min øPod ville jeg ud over mange af de nævnte medbringe noget Dinah
Washington, lidt Etta James, en dosis Supremes med en bismag af Diana
Ross, en deciliter Mahalia Jackson, en halv kop Gladys Knight, en
spiseskefuld Mariah Carey, en knivspids Alicia Keys og et kvart pund
Whitney Houston. Skal jeg bevæge mig væk fra de sorte amerikanske
kvinder, kunne jeg presses til at smide Celine Dion på sammen med
nogle passende sorteringer af Anne Linnet og Lis Sørensen.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk