Hjælp søges til de sædvanlige eject-proble~
Fra : thohei

Dato : 19-12-06 23:18

Har en metal-farvet PowerBook G4 15" med 1,5 GHz og nyeste software.
En disk har sat sig fast - og undskyld mig, men det er et træls og
tilbagevendende problem på Macs, hvordan får man skiven ud?

Jeg synes ikke min maskine har et clips-hul.
Jeg har prøvet at genstarte med museknappen nede.
Jeg har prøvet at genstarte med comd+opt (en anden træls ting ved mac
at funktionstasterne ikke har et entydigt navn!) samt O og P. Så får
jeg sådan en skærm hvor man kan skrive noget. Der skrev jeg eject cd
og fik svaret unknown command.
Jeg har prøvet at åbne terminalen og skrive eject-cd uden at det
lykkedes.

Det er de muligheder jeg har fundet på nettet (udover at prøve at
ejecte fra iTunes, Toast og div andre programmer hvor disken nu ikke
længere dukker op - ej heller på skrivebordet) og er løbet tør for
muligheder.

På forhånd tak for gode forslag.

Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-12-06 00:35

On 2006-12-19 23:18:07 +0100, "thohei" <heinesen@mail.dk> said:

> Har en metal-farvet PowerBook G4 15" med 1,5 GHz og nyeste software.
> En disk har sat sig fast - og undskyld mig, men det er et træls og
> tilbagevendende problem på Macs, hvordan får man skiven ud?

Du har sikkert prøvet mulighederne, men Apple har en artikel om det:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88275>

TiBook har et skjult hul til en clips:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88068>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : macpst

Dato : 20-12-06 10:47

thohei skrev:
> Har en metal-farvet PowerBook G4 15" med 1,5 GHz og nyeste software.
> En disk har sat sig fast - og undskyld mig, men det er et træls og
> tilbagevendende problem på Macs, hvordan får man skiven ud?

Er det slot-loading? Jeg har selv med succes brugt tricket med et
kreditkort ( http://silvermac.com/2006/dvd-stuck-in-macbook-pro/ ).
Princippet er at man tager et kreditkort og stikker skråt op efter ind
i drevet. Når kortet er kommet lidt henover discen (cirka en
centimeter inde i drevet) presser man let nedefter og forhindrer dermed
discen i at spinne rundt. Dvs. du skal foretage en handling, der vil
spinne discen rundt. Når mac'en forgæves har prøvet et par gange vil
den spytte discen ud. Husk at dette gør du under eget ansvar Men
jeg har udført det mere end 10 gange under min frygtelige
firmware-crash-periode uden at ødelægge eller ridse noget.
--
Poul

Fra : thohei

Dato : 20-12-06 21:17

macpst wrote:

> [...]
> jeg har udført det mere end 10 gange under min frygtelige
> firmware-crash-periode uden at ødelægge eller ridse noget.

Hmmm, tak for råd.
Jeg tror problemet er, at min cd ikke spinner. Når jeg genstarter
giver den bare et hurtigt ryk og så ikke mere. I eksemplet i artiklen
drejede den hele tiden lidt rundt.
Jeg har prøvet at genstarte med alt nede i det jeg tænkte at mac'en
så ville lede efter en anden startdisk og prøve at dreje drevet. Men
det gjorde den ikke.
Nu ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal gøre. Hvad er det nu jeg mister
hvis jeg resetter pramen. Det har jeg endnu ikke prøvet.
Og min Ti-Book (hvis den hedder det) har altså ikke et clipshul ved
siden af drevet.
Håber stadig på en løsning.
Mvh,
Thomas

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 21-12-06 10:44

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> Jeg tror problemet er, at min cd ikke spinner. Når jeg genstarter
> giver den bare et hurtigt ryk og så ikke mere. I eksemplet i artiklen
> drejede den hele tiden lidt rundt.

Du kan prøve (forsigtigt) at tage fat i kanten af disken med en pincet,
og trække den ud.

Mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : thohei

Dato : 21-12-06 18:02

Kaj Christiansen wrote:

> Du kan prøve (forsigtigt) at tage fat i kanten af disken med en pincet,
> og trække den ud.
>
> Mvh.
> Kaj.

Tak for gode forslag. Der er ikke plads nok til jeg kan komme ind og
få fat med pincetten - og pram-zapningen hjalp heller ikke.
Den må på Mac-værksted. Surt for så simpel en mekanisk ting.....
Igen, tak for hjælp.
Thomas

Fra : Lyrik

Dato : 23-12-06 15:25

Den 21.12.2006 kl. 18:02 skrev thohei <heinesen@mail.dk>:

> [...]
> få fat med pincetten - og pram-zapningen hjalp heller ikke.
> Den må på Mac-værksted. Surt for så simpel en mekanisk ting.....
++++++++++++++++
Hvis du skal betale og hvis du er "mand nok" så følger du "split det hele
ad-vejledningen" her:
http://www.ifixit.com/Guide/Mac/

Der er billeder der kan forstørres når man klikker på dem. Vejledningen om
at skifte DVD-drev er lige ud af landevejen. Jeg formoder at når du står
med det i hånden så kan du vurdere hvad der er bedst.
Det værktøj der skal bruges er hurtigt overset. Selvgjort er velgjort.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 23-12-06 17:02

> [...]

> få fat med pincetten - og pram-zapningen hjalp heller ikke.
> Den må på Mac-værksted. Surt for så simpel en mekanisk ting.....

Har du prøvet at vende den på hovedet?
<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20060804150057285>

Ellers kan du jo se om der er noget du ikke har prøvet imellem
kommentarene til følgende hint:

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20060814211608242>

~ Jørgen