Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Photoshop problemer
Fra : Skeptikeren

Dato : 19-12-06 14:05

Jeg åbner et *.nef billede fra Nikon D70 i camera raw (3.6) med
farveprofilen prophoto RGB og justerer det til tilfrerdshed; åbner
dernæst i PS CS2 og justerer lidt støj og lidt unsharp mask, så
billedet er tilfredsstillende.
Ændrer så mode til 8 bits/channel og laver en save as: her vælges jpg
i højeste kvalitet.Det gør ingen forskel. om der er sat flueben eller
ej i ICC Profile: ProPhoto RGB.
Billedet fylder nu 3 Mb.
Når billedet åbnes, f.eks. i ACDSee, har det mistet farverne og ligner
udkogt grød, så jeg må gøre et eller andet forkert - men hvad???

sk

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-06 15:12

"Skeptikeren" <skeptikeren@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Når billedet åbnes, f.eks. i ACDSee, har det mistet farverne og ligner
> udkogt grød, så jeg må gøre et eller andet forkert - men hvad???

Jeg gætter på, at ACDSee ikke kan se farveprofilen, og derfor viser
billederne i ACDSee´s Default indstilling som er sRGB.

Prøv at ´assign profile´ til fx sRGB i photoshop og husk også at tjekke hvad
farveprofilen står til i ACDSee.

Hilsen Palle

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-12-06 16:24

Palle Johansen skrev:

> Jeg gætter på, at ACDSee ikke kan se farveprofilen, og derfor
> viser billederne i ACDSee´s Default indstilling som er sRGB.

Korrekt. ADCSee understøtter ikke integrerede farveprofiler og den
arbejder så vidt jeg ved heller ikke i sRGB. Den sidste version jeg
prøvede - hvilket efterhånden er nogle versioner siden, så det kan
have ændret sig siden - arbejdede i skærm-RGB.

> Prøv at ´assign profile´ til fx sRGB i photoshop og husk også at
> tjekke hvad farveprofilen står til i ACDSee.

Det eneste man får ud af at tildele (Assign) sRGB til et ProPhoto-
billede i Photoshop er, at billedet kommer til at se tamt ud både
i Photoshop og udenfor i ikke-farvestyrede programmer. I sådan et
tilfælde skal man konvertere (Convert).

Når man tildeler ændrer man farveoplevelsen, men ikke farvenumrene.
Når man konverterer bevarer man så vidt muligt farveoplevelsen ved
at ændre numrene.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Skeptikeren

Dato : 19-12-06 19:54

On Tue, 19 Dec 2006 16:23:59 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

Jeg prøvede denne gang at åbne i Camera Raw men ændrede Workflow til
sRGB og 8 Bits/Channel. Derefter save as i jpg.
Denne gang kom billedet i ACDSee med de ønskede farver.
Men det er ikke helt det samme som at færdigbehandle i PS og derefter
gemme det ønskede resultat, så det vises som jeg ønsker det set.

På den igen.
Færdigbehandle billedet i PS. Ændre til 8 Bits, og convertere til
sRGB.
Denne gang kom billedet ud som ønsket i jpg og min gamle ACDSee (ver.
3.1/ SR1) viste billede med farver som ønsket.

Tak for hjælp.

sk

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-06 22:15

> [...]
> prøvede - hvilket efterhånden er nogle versioner siden, så det kan
> have ændret sig siden - arbejdede i skærm-RGB.

Jeg bruger v.9 - og den har valgfri mulighed for at bruge integrerede
farveprofiler. Default er sRGB.
Det virker for så vidt fint, lige ind til programmet ikke kan finde en
profil.

> [...]
> billede i Photoshop er, at billedet kommer til at se tamt ud både
> i Photoshop og udenfor i ikke-farvestyrede programmer. I sådan et

Du har selvfølgelig ret - det var en lille men ikke ubetydelig fejl fra min
side...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-12-06 20:48

Skeptikeren skrev:

> Jeg prøvede denne gang at åbne i Camera Raw men ændrede Workflow
> til sRGB og 8 Bits/Channel. Derefter save as i jpg.
> Denne gang kom billedet i ACDSee med de ønskede farver.

Så har du bare begrænset dig gevaldigt sammenlignet med den
oprindelige arbejdsgang. Det gør ikke noget hvis du sørger for at
lave de fleste og største justeringer direkte i Camera Raw, men et
billede i 8-bit og sRGB tåler ikke de vilde justeringer i Photoshop
i f.eks. Niveauer og Kurver (Levels og Curves).

> Men det er ikke helt det samme som at færdigbehandle i PS og
> derefter gemme det ønskede resultat, så det vises som jeg ønsker
> det set.

Du ønsker altså at lave de største justeringer i Photoshop frem
for i Camera Raw?

> På den igen.
> Færdigbehandle billedet i PS. Ændre til 8 Bits, og convertere
> til sRGB.

Du bringer det ind i Photoshop som ProPhoto 16-bit, foretager de
største korrigeringer i Photoshop og så konverterer du til 8-bit
sRGB, eller? Hvad gør du så, når du skal bruge billedet til noget
andet end sRGB? Går du så tilbage til RAW-filen og starter forfra?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Skeptikeren

Dato : 20-12-06 00:19

On Tue, 19 Dec 2006 20:47:37 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

-------> snip ------------>
Jeg foretager raw converteringen, lys, skygge ect i camera raw; anden
manipulation incl. noise og sharp/unsharp mask i PS. Herefter save i
psd format, så print; gemmes i psd til jeg er "færdig" med det
billede. Så arkiveres det i tiff i samme katalog/underkatalog som
original nef.
Jpg bruger jeg sædvsanligvis kun til email og web.

Men aktuelt skulle jeg maile et billede til een, der ville låne det
til en kalender. Denne person plejer at arbejde med jpg format.

mvh

sk
have a nice day
--- sk ---

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-12-06 12:35

"Skeptikeren"
> [...]
> original nef.
> Jpg bruger jeg sædvsanligvis kun til email og web.

Det lyder helt ude i skoven - hvis du laver alle justeringer i Nef
hvorfor så dog gemme i PSD eller Tiff, og hvorfor giver du USM
inden du gemmer, USM mængden er afhængig af udskriftsmetoden
og størrelsen. Jpg giver glimrende resultat i alle udskrifts formater,
så hvorfor ikke bare nøjes med Jpg til de meste og Nef som udgangs-
punkt til specielle opgaver. -max-

Fra : Skeptikeren

Dato : 25-12-06 17:02

On Sat, 23 Dec 2006 12:34:56 +0100, ";o\)-max-" <max@amarzone.dk>
wrote:

>"Skeptikeren"

>Det lyder helt ude i skoven - hvis du laver alle justeringer i Nef

Læs ovenfor: "anden manipulation inc. noise og sharp/unsharp mask i
PS"
Mine Photoshop manipulationer kan jeg ikke gemme i nef. Hvis der "kun"
er behandlet i Camera Raw, gemmer jeg selvfølgelig i nef.
Jeg ser ingen grund til at gå i jpg for print, når jeg selv printer.
Vil jeg anvende fotohandlerens printmaskine er det en anden sag.

mvh

sk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-12-06 22:24

Skeptikeren skrev:

> Jeg foretager raw converteringen, lys, skygge ect i camera raw;
> anden manipulation incl. noise og sharp/unsharp mask i PS

Ok. Jeg var blot i tvivl om du foretrak også at justere lys og
skygge i Photoshop, for det er der nogle der gør (for det meste
fordi at de er vant til Photoshop, og ikke har det så godt med
Camera Raw).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-12-06 22:24

Palle Johansen skrev:

> Jeg bruger v.9 - og den har valgfri mulighed for at bruge
> integrerede farveprofiler.

Ok. Jeg skiftede fra ACDSee til ThumbsPlus da ACDSee 6.0 kom, så
vidt jeg husker, og har ikke prøvet den siden.

> Default er sRGB.

Bruger den mon også skærmprofilen til noget? (skærm-RGB).

I ThumbsPlus er det mulighed for at vælge arbejdsrum (Working Space)
og den korrigerer også de farver, som sendes afsted til skærmen
som Photoshop. <http://tgm.dyndns.dk/thumbsplus/farvestyring.png>.

--
Hilsen
Madsen