Vinyl til MP3
Fra : Ukendt

Dato : 15-12-06 16:05

Så er der håb forude for folk der vil overføre deres gamle LP-plader
til MP3, Wma, eller et andet PC-baseret format:

http://numark.com/index.html?http://numark.com/products/product_view.php?v=overview&n=144

Man kan selvfølgelig også bare lytte til sine plader gennem
surround-systemet eller hvad der nu er tilsluttet via et
USB-interface.

/Alex

Fra : Holst

Dato : 15-12-06 16:28

Alex Linaa wrote:

> Så er der håb forude for folk der vil overføre deres gamle LP-plader
> til MP3, Wma, eller et andet PC-baseret format:
>
> http://numark.com/index.html?http://numark.com/products/product_view.php?v=overview&n=144

Ja, jeg set sådanne annonceret nogle gange i den seneste tid - har de
ikke også været nævnt før i gruppen? Men det er i hvert fald ret fikst,
men for mit vedkommende kommer de sådan set 15 år for sent

Fra : Max

Dato : 15-12-06 17:17

Hej Alex

> Så er der håb forude for folk der vil overføre deres gamle LP-plader
> til MP3, Wma, eller et andet PC-baseret format:

Det er da tåbeligt at gå ud og købe en dårlig grammofon når man
har en i forvejen, men putter naturligvis en RIAA forstærker i
computeren og så er sagen klaret.

http://www.sandcastle.dk/pages/RIAA-PC-PCB-FINAL.htm

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 15-12-06 18:36

Er du 2 meter mand?

Vh Per

På med Skype.

Fra : Max

Dato : 15-12-06 20:09

Hej Per

> Er du 2 meter mand?

Ja, men sjældent efterhånden :)

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 15-12-06 20:11

On Fri, 15 Dec 2006 20:08:43 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

>Hej Per

>Ja, men sjældent efterhånden :)
Jeg var ved at tage licensen for mange år siden
er gl. walkievrag

Vh Per

På med Skype.

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 15-12-06 20:59

On Fri, 15 Dec 2006 16:05:07 +0100, Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> [...]
>
>Man kan selvfølgelig også bare lytte til sine plader gennem
>surround-systemet eller hvad der nu er tilsluttet via et

Den har efterhånden været på markedet et godt års tid, selv om de
danske medier først har opdaget den fornylig.

--
Slet transportmidlet før dk
__o

Fra : Carsten Petersen

Dato : 16-12-06 22:35

> [...]
>
> Man kan selvfølgelig også bare lytte til sine plader gennem
> surround-systemet eller hvad der nu er tilsluttet via et

Det er da nogle år siden jeg eksperimenterede med at indspille LP plader
på pc. Det behøver man ikke en speciel pladespiller for at kunne gøre.
Selvom det måske er lidt mere smart.

mvh.
fluen

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 22:58

Carsten Petersen wrote:

> Det er da nogle år siden jeg eksperimenterede med at indspille LP plader
> på pc. Det behøver man ikke en speciel pladespiller for at kunne gøre.
> Selvom det måske er lidt mere smart.

Ja, for mit vedkommende er det nok også ved at nærme sig 10 år siden en
af mine kammerater overspillede en af min LP'er til på hans computer. Et
album, jeg havde ledt efter i masser af år.

Men jeg tror, at denne USB-pladespiller finder et marked hos alle de
mennesker, som har masser af plader stående fra 70'erne og 80'erne og i
dag ikke ejer en pladespiller. Jeg havde i 80'erne masser af plader, men
et par år efter at have fået min første CD-afspiller, oplevede jeg jo,
at jeg aldrig fik sat en plade på afspilleren, for CD'ere var meget
nemmere. Så da stereoanlægget blev skiftet ud i 1990 eller så, så fik
jeg ikke en ny pladespiller.

Og sådan, ved jeg, er der rigtig mange andre, der også har haft det. De
har i 10-15 år haft en masse gamle plader stående og savnet dem, men de
har ikke ejet en pladespiller.

Sidst i 90'erne blev det så almindeligt med CD-brændere, og så begyndte
nogle mennesker at få kopieret deres plader over på CD'ere.

Men siden dengang er MP3-formatet dukket op, og nu bliver det lige
pludselig meget mere interessant at kunne få overspillet de 200 LP'ere,
man har stående, til en stak MP3-filer på harddisken. Og derfor har
disse USB-pladespillere fået en del popularitet i øjeblikket.

Jeg kan da godt være ked af, at jeg ikke længere har alle mine gamle
LP'ere. Kun ganske få af dem blev gemt.

Fra : Carsten Petersen

Dato : 17-12-06 22:18

"Holst" skrev i en meddelelse

> Og sådan, ved jeg, er der rigtig mange andre, der også har haft det. De
> har i 10-15 år haft en masse gamle plader stående og savnet dem, men de
> har ikke ejet en pladespiller.

Ja du har nok ret.
Og hvis jeg stadig havde mine LP plader, så kunne jeg da også
godt ønske mig den ved Julemanden.

> [...]
> man har stående, til en stak MP3-filer på harddisken. Og derfor har disse
> USB-pladespillere fået en del popularitet i øjeblikket.

Jeg syntes MP3 formatet har eksisteret lige så længe jeg kan huske.
Men det er sikkert god timing at den usb pladespiller kommer på
markedet netop i disse år.

mvh.
fluen

Fra : Allan Krautwald

Dato : 17-12-06 22:37

"Carsten Petersen" <carpet@danbonet.dk> skrev i en meddelelse

> Ja du har nok ret.
> Og hvis jeg stadig havde mine LP plader, så kunne jeg da også
> godt ønske mig den ved Julemanden.

Ja det ser da meget smart ud. Men man undgår jo ikke, at overspille det en
til en. Jeg har i flere år haft mit anlæg sat til PCen og kan på den måde
overspille numre fra vinyl til mp3 format, når jeg en sjælden gang har brug
for det. Men bortset fra det...hvad er formålet så egentlig. I kan jo blot
købe en konventionel pladespiller og så fyre op under den herlige vinylguf.
Jeg kan slet ikke forstå, at man kan have sine LPer, singler osv. stående
uberørt i årevis. Det repræsenterer jo en kulturskat for ejeren og så er der
den der varme vinyl lyd, som det aldrig er lykkedes at overføre helt til
CDen. Og som I sikkert ved er vinyl endnu ikke en anakronisme fra en fæl
fortid...der udgives stadig masser af vinyl og når de store navne udgiver
nyt, er der stadig frit valg mellem vinyl og CD.

Fra : Holst

Dato : 17-12-06 23:50

Allan Krautwald wrote:

> [...]
> fortid...der udgives stadig masser af vinyl og når de store navne udgiver
> nyt, er der stadig frit valg mellem vinyl og CD.

Ja, og der er også stadig folk, som laver hestevognshjul ...

Jeg må indrømme, at jeg ikke savner min pladespiller. Men jeg nåede også
kun at have et begrænset antal vinyl, inden jeg skiftede til cd. Havde
jeg været ti år ældre, havde det måske været anderledes.

Fra : Allan Krautwald

Dato : 18-12-06 00:11

> [...]
> kun at have et begrænset antal vinyl, inden jeg skiftede til cd. Havde
> jeg været ti år ældre, havde det måske været anderledes.

Tjah jeg har nu ikke noget religiøst forhold til hverken det ene eller det
andet format.
Er sikkert noget ældre end dig ja....har vel godt 1.000 LPer...men skam også
over 500 CDer.
Pointen var nu også mest, at det var lidt bøvlet at købe en pladespiller,
blot for at digitalisere vinylen. Brug dog vinylen som den er

Fra : Max

Dato : 18-12-06 08:17

Hej Allan

> Pointen var nu også mest, at det var lidt bøvlet at købe en
> pladespiller, blot for at digitalisere vinylen. Brug dog vinylen som
> den er

Hvis man kan bruge vinylen som den er, ja så har man jo en
pladespiller og behøver ikke anskaffe sig en ny. Og jeg forstår
meget nemt dem der vil konvertere LP til MP3, det er jo trods
alt et noget nemmere format at have med at gøre.

Mvh Max

Fra : Lars Holst

Dato : 18-12-06 14:20

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> said in news:45864077$0$2107
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> meget nemt dem der vil konvertere LP til MP3, det er jo trods
> alt et noget nemmere format at have med at gøre.

Helt korrekt........hvis man ellers er indstillet på at gå på kompromis med
lydkvaliteten...............for det er der de digitale brugervenlige
formater kommer til kort..................og så måske lige på nostalgien
også.

--
Lars Holst

Fra : Max

Dato : 18-12-06 14:27

Hej Lars

> [...]
> kompromis med lydkvaliteten...............for det er der de digitale
> brugervenlige formater kommer til kort..................og så måske

Nu er lydkvalitet jo ikke et krav ret mange steder :)
Og nostalgi har det med at være besværligt :)

Mvh Max

Fra : Lars Holst

Dato : 18-12-06 14:34

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> said in news:4586972a$0$2107
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hej Lars

> Nu er lydkvalitet jo ikke et krav ret mange steder :)
> Og nostalgi har det med at være besværligt :)
>
> Mvh Max

Ja.
Er det ikke sørgeligt?

--
Lars Holst

Fra : Per H

Dato : 18-12-06 17:55

On 18 Dec 2006 13:34:05 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> skrev:

>Ja.
>Er det ikke sørgeligt?
>
>--
>Lars Holst

Det er jo noget af charmen.

Det er mere sørgeligt, at man snart ikke kan få andet end midi anlæg
eller hvad de små aldi anlæg hedder. Og endnu mere sørgeligt at det
gode gamle ryger på lossepladsen.

Med hang til det gamle.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Holst

Dato : 18-12-06 14:45

Max wrote:

> Nu er lydkvalitet jo ikke et krav ret mange steder :)

Generelt er kvalitet ikke noget større krav for de fleste i dagens Danmark.

Fra : Max

Dato : 18-12-06 15:09

Hej Holst

> Generelt er kvalitet ikke noget større krav for de fleste i dagens
> Danmark.

Det i sig selv er vel egentlig en kvalitet :)

Mvh Max

Fra : Per Hansen

Dato : 18-12-06 13:48

"Allan Krautwald" <krautwald@yahoo.dk> mentioned this

> [...]
> Pointen var nu også mest, at det var lidt bøvlet at købe en
> pladespiller, blot for at digitalisere vinylen. Brug dog vinylen som

Ihvertfald hvis man har picturedisks som den her fra min samling
http://www.sendspace.com/file/8dk9ow
Så sejt et udseende kan man ikke få ved så lille en gnalling som en CD
nu engang er. Men dem der ikke savner vinylen husker nok ikke denne
form for vinyler.

--
Per Hansen

Fra : Holst

Dato : 17-12-06 23:48

Carsten Petersen wrote:

> Ja du har nok ret.
> Og hvis jeg stadig havde mine LP plader, så kunne jeg da også
> godt ønske mig den ved Julemanden.

Jeg er heldigvis så ung, at jeg aldrig nåede at få voldsomt mange
plader. Så de fleste af de vigtigste er blevet genindkøbt på cd.

> Jeg syntes MP3 formatet har eksisteret lige så længe jeg kan huske.
> Men det er sikkert god timing at den usb pladespiller kommer på
> markedet netop i disse år.

Ja, det har været der længe. Men det har jo først sådan været inden for
de seneste - ja, hvad ved jeg - håndfuld år eller sådan, at det har
været normalt, at folk konverterer hele deres pladesamling til mp3 og
har den liggende på computeren. Måske fordi harddiskene efterhånden er
blevet så store og billige, at man har plads til det. En af mine
kammerater smed hans 500-1000 cd'ere over på computeren for et par år
siden. Så købte han nogle B&O-højttalere og havde et eller andet
B&O-afspilningsprogram på computeren, som han kunne styre via sin
B&O-fjernbetjening. Noget i den retning i hvert fald.

Fra : Kent

Dato : 17-12-06 20:43

> [...]
>
> Man kan selvfølgelig også bare lytte til sine plader gennem
> surround-systemet eller hvad der nu er tilsluttet via et

Det er et fuldstændigt unødvendigt produkt.

Du kan meget nemt overføre dine LP'er eller kassettebånd vhja. et ganske
almindeligt phono-kabel fra anlægget til indgangen/indgangene i lydkortet
på din computer. Og har du så et godt lydredigeringsprogram kan du fjerne
så meget støj, du nu har lyst til.

Jeg har gjort det med flere af mine LP'er og kassettebånd. Det tager tid,
men er ret enkelt.

Kent.

Fra : Holst

Dato : 17-12-06 20:52

Kent wrote:

> Det er et fuldstændigt unødvendigt produkt.

Som jeg skrev, så tror jeg, at målgruppen er folk, som ikke længere ejer
en pladespiller.