GPS
Fra : jørgen

Dato : 15-12-06 13:51

Hej alle søulke.
Hvad findes der af produkter, der indeholder både GPS og LOD.
Prudukter som Garmin GPSmap 178C, men ikke nødvendigvis med
søkortplotter og i den prisklasse.

Hilsen Jørgen

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 15-12-06 20:23

Ja... det gør der da. Hvis man er til raymarine køber man bare et
multidisplay
(http://www.raymarine.dk/raymarine/ProductDetail.asp?site=1§ion=2&page=1302&product_id=3452)
og så kan man se det hele på det. Navigatorinformationen kan leveres af en
NMEA gps antenne.

Nå ... men hvis du ikke er til "bagvendte" løsninger, så er jeg ret sikker
at de flest nyere GPS'er kan tage NMEA informationer ind fra din log/lod og
display'e dem på navigatoren. Min gamle GPSmap 162 kunne ihvert fald tage

Jeg er dog af den gammeldags type. Jeg synes det er nemmest at have seperate
instrumenter. Hvis der skal spares på pladsen så evt et tridata log/lod/temp
og en seperat GPS.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-06 21:49

Hej Bjarke,

Er du sikker på, at det viste instrument ikke blot er "et
repeater-instrument"?

Forstået på den måde, at man som udgangspunkt skal have et "originalt
system": Display med tilhørende transducer - f.eks. ekkolodstransducer
koblet med et installeret "ekkolodsdisplay" - og så kan man derpå
supplere med det viste Graphic display?

Eller er det tilstrækkeligt kun investere i et Graphic display, en
ekkolodstransducer og en GPS unit, der overfører NMEA 1083-data til
Graphic displayet? Det sidste ville jo være at foretrække ... men det,
jeg er i tvivl om.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 15-12-06 23:07

Ja, Der findes transducere (både dybde og gps) der sender NMEA direkte ...
Men Raymarines egne gør det ikke...

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-06 23:30

Og du mener altså, at Raymarines Graphic Display kan håndtere mange
forskellige NMEA-inputs, så man i principppet kun behøver det ene
instrument for at kunne se f.eks. dybde via ekkolodstranducer, beholden
fart og kurs (SOG og COG) via GPS-enheden, SPEED - fart igennem vandet
via logtransduceeren, position via GPS-enheden, wind - fretning og
styrke via vindfanen osv. - hvis bare man har de relevante
NMEA-protokol-givende transducere? Ikke nødvendigvis på samme tid, men
alligevel ...

Undskyld jeg træder i det, men hvis det er muligt, er det nyt for mig
.... og dermed måske også for andre i gruppen ... ...

I praksis, vil jeg nok, som du også anbefaler, gerne have dedikerede
displays, så jeg altid ved, hvor jeg skal kigge for at se dybde, fart
osv., men det er jo en anden historie ...

Men for en start kunne man jo starte med ét Graphic display og så
efterhånden udbygge systemet, hvis det er det, man vil.

Fra : christian

Dato : 16-12-06 01:48

Hej
Flemming har helt ret - det er et spændende område og det er rart at de
fleste producenter er enige om at kommunikere på fælles platform - det er nu
nemmere når der tales samme sprog.

Der findes idag transducere af næstet enhver type der kan levere i NMEA
0183 - eller NMEA 2000 format, Det vil sige vind, dybde, log(fart) osv.
GPS antenner er idag alle aktive (bør være det) antenner og leverer normalt
følgende i NMEA 0183 format
GPALM,
GPGGA,
GPGLL, Længde og bredde
GPGSA,
GPGSV,
GPRMC,
GPVTG - her vises fart over grund.
De signaler jeg ikke har kommenteret bruges til dato, tid osv - data som en
plotter skal bruge, men som egentlig ikke er specielt nyttige for os.
Raymarine Multi som vi taler om her er et fint multinstrument og man får let
og hurtig adgang til de oplysninger der skal bruges.
Vi taler dog her om positionsvisning, så hvis navigationen foregår uden brug
af søkortplotter (alm søkort) er dette en super løsning - men en navigator
er det ikke - her ville jeg vælge at samle det hele i en god kortplotter
Der er mange muligheder i brugen af aktive transducere - en del af de nyere
kortpottere har flere NMEA ind/udgange med NMEA check og mulighed for
visning af de enkelte instrumenters data i kortvindue, enten som tal eller
på nogle instrumenter også grafisk illustreret, Hovedparten af disse
plottere har også specielle NMEA vinduer på plotteren.
Vælger man en kortplotter der kan dette, har man nu en plotter + et display
der kan vise informationer fra de indkøbte transducere - det er da smart
De nye kortplottere (nogle) har også mulighed for visning af A.I.S.
positioner direkte på kortet

MVH

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-06 02:06

Hej Christian,

Tak for overbevisende tilbagemelding. Ja, det er altså smart, at man kan
begynde "småt" og udbygge efterhånden ... så man kan godt have tre-fire
transducere koblet op på et enkelt instrument?

Du nævner AIS ...

Ved du om der evt. i fremtiden bliver mulighed for at integrere
eksisterende/ældre kortplottere med "et eller andet AIS-interface", så
man kan bruge sin kortplotterskærm til at se AIS informationer, eller er
der tale om to helt adskilte eller nye systemer?

pt. har jeg en Raymarine C530+, (med C-map kort ... you know ...
....) som jeg godt kunne tænke mig kunne bruges til at vise
AIS-informationer? - eller vil/må man i stedet bruge AIS sammen med
f.eks. en notebook/separat monitor og lade kortplotter være ét system og
AIS et andet - og med kortplotteren uafhængigt - system?

Fra : christian

Dato : 16-12-06 10:28

Hej Flemming

Vi taler om 2 forskellige systemer - kortplotter skal være forberedt til at
kunne vise A.I.S. positioner på kort - jeg er næsten 100% overbevist om at
det ikke kan lade sig gøre, men der er sket ting der har overrasket før, så
hvorfor ikke også her.

Fra : Rynke

Dato : 16-12-06 09:29

jørgen skrev:
> Hej alle søulke.
> Hvad findes der af produkter, der indeholder både GPS og LOD.
<CUT>

Hej sømænd!

Jeg tror at Jørgen leder efter et instrument, der kan vise position
samt dybde, men i den PRISBILLIGE ende.

Hilsen Kai

Fra : christian

Dato : 16-12-06 10:38

Hej Kai

Ja det anede mig , men som jeg også sagde er det en fin løsning, men jeg
ville foretrække en anden
Det skal lige siges at de aktive transducere til vind, dybde, fart osv.
heller ikke er billige
En kortplotter der kan det vi taler om (kan vise og hente signaler fra NMEA
transducerer) koster inkl. c-map max søkort over danmark fra 6500,- (5"
skærm)

MVH

Christian

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 16-12-06 11:19

Jeps, det var også derfor jeg endte mit indlæg med at sige det nok er både
billigere og bedre at have to instrumenter, nemlig en standard GPS og et
eller andet "tridata" log/lod/temp instrument. Det kan samlet gøres for
omkring 5000 ,- eller måske lidt mindre, hvis ikke er OK med det absolut
billigste isenkram.

I min gamle båd have jeg et Silva star log/lod/temp instrument og en Garmin
162'er. men det kunne fint have været en 152'er, hvis man ikke vil have
kort. Det koster tilsammen: Silva'en 2999 i vejl og ca 2500 hvis man finder
den på tilbud og garmin 152'eren koster 2.400 kr hos www.netbaad.com.
Vupti. 5000 kr for en fuld løsning. Mere behøver man ikke og det er ren
"plug and play"

Bjarke

Fra : jørgen

Dato : 16-12-06 15:43

christian skrev:
> [...]
> transducerer) koster inkl. c-map max søkort over danmark fra 6500,- (5"

Tak Kai

Det var den prisbillige ende jeg mente. Madsned Ø sælger et kombinret
GPS/LOD instrument
til 2999 kr. men det her kun en 4" skærm.
Det jeg tænkte på var. Er der ikke andre fabrikanter der langsere
noget tilsvarende ???
Hilsen
Jørgen

Fra : jørgen

Dato : 16-12-06 15:51

jørgen skrev:

> [...]
> GPS/LOD instrument
> til 2999 kr. men det her kun en 4" skærm.
> Det jeg tænkte på var. Er der ikke andre fabrikanter der langsere

Hej alle Søulke
Det Madsnedø sælger hedder Eagel det er et kombi GPS/LOD.
Der må da være andre fabrikanter der sælger tilsvarende.
Hilsen
Jørgen

Fra : jørgen

Dato : 18-12-06 09:20

Tak alle Søulke

Jeres indlæg var meget informative. Jeg har fået noget at arbejde
med.
Hilsen
Jørgen