Barton boomstrut
Fra : Venter på forår så j~

Dato : 14-12-06 21:45

Hej NG

Jeg har købt mig en boomstrot fra Barton, som jeg er i tvivl om er rigtig.
Den er købt til en båd 30 - 35 fod, Model 44035. Men den virker MEGET hård.
Jeg er en rimeligt stor fyr, og jeg kan ikke bukke den overhovedet. Det
lykkedes mig først at få den til at bøje lidt, da jeg lagde den mellem 2
stole, og satte mine godt 100 kg på midten.
Skal den virkeligt være så stram ?
Nogen med erfaring ?

Fra : HH

Dato : 15-12-06 15:11

Hej,
Jeg har en sådan boomstrut og har gode erfaringer med den over en
5års tid. Da jeg købte den var der to sæt glasfiberstænger med, og
jeg valgte til min båd (Beason 31) at bruge de tyndeste. Men det er
rigtigt nok, de er meget stive. De skal jo også kun give give sig når
man enten totter storfaldet (med en 4-skåret talje og stor vægtstang)
eller kickingstrap, som også har en 4-skåret talje men jo ikke megen
vægtstang). Jeg totter næsten altid kickeren med et faldspil.
Når strutten er ret virker den jo som en fast bomstol som kan holde
bommen oppe i havnen men også i let vejr hvor der skal være stor
twist i sejlet. Nå man så haler hjem kan stængerne krummes noget
(det ser vildt ud), men det virker faktisk perfekt. I havn kan man
sagtens lægge hele sin kropsvægt på bommen (f.eks. når man monterer
storsejlsbetræk) og der giver den sig ikke!

Hans-Henrik

Fra : Venter på forår så j~

Dato : 15-12-06 15:26

Ok. Så er det nok rigtigt
Der er dog kun 1 sæt stænger med til min.

Tak for hjælpen