Programlogik
Fra : Brian S

Dato : 14-12-06 18:38

Jeg synes, det kunne være interessant, at høre jeres holdning til,
hvilke programmer der er nemme at gå til, og hvilke der er vanskelige,
måske fordi de ikke passer med ens egen måde at tænke på.

Jeg har f.eks.selv måttet opgive at forstå "Retrospect". Jeg fik
aldrig hul på "kokosnødden" - dvs. jeg fik den aldrig til at gøre
det helt grundlæggende: at lave en simpel backup. Jeg er sikker på,
at det er et udmærket program, og let at bruge for mange mennesker.
Men ikke for mig. Grin bare, men min hustru siger, at jeg er middelgodt
begavet, og jeg har da heller ingen problemer med f.eks. Photoshop,
InDesign, Quark og Final Cut Pro. Illustrator er jeg en klovn til: dens
logik passer ikke til min.

Nu skal jeg til at lave et par simple websites, og (nu er det tilladt
at grine højt) jeg synes ikke, at iWeb passer med min måde at tænke
på. (Hvis nogen har et bud på et andet simeplt program, er jeg en
glad mand - Sandvox eller RapidWeaver eller?)

Genkender I fornemmelsen, at man kan have et anstrengt forhold til et
program, som andre synes er lige til at gå til?

Brian

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 14-12-06 18:49

Dreamweaver!

mvh. Mikael Kern

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 14-12-06 23:29

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Dreamweaver!
>
> mvh. Mikael Kern

Jeg får aldrig den fulde udnyttelse af Photoshop, før nogen henviser mig
til en forklaring og oversættelse på alle de typografiske engelske
udtryk. Jeg ved godt, hvad jeg vil have programmet til at gøre. Men hvad
er egentlig alt værktøjet beregnet til?
Det samme gælder Logic. Jeg mener at have god forstand på musik. Men
programmet synes at forudsætte, at man har arbejdet en årrække som
uddannet indspilningsleder i et engelsksproget lydstudie. Også her har
jeg nogle klare mål med programmets anvendelse, som jeg har svært ved at
finde hen til.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : thomas t

Dato : 15-12-06 15:52

Ove Steen Smidt at xossmidt@tdcadsl.dk ha scritto:

> [...]
> uddannet indspilningsleder i et engelsksproget lydstudie. Også her har
> jeg nogle klare mål med programmets anvendelse, som jeg har svært ved at

Jeg brugte ca et år på at få Logic til at lave helt simple (synes jeg) ting.
Der ER også "fejl" i programmeringen, har jeg senere fundet ud af. Altså
"logiske fejl" ... ting, der er evident stupidt implementeret af
designerne*.

Men det er fandme et godt stykke værktøj, NÅR man sætter sig ind i det. Men
man skal dybt ind, jeg skulle ihvertfald, før alt det dejlige åbenbarer
sig... Heldigvis har vi http://www.lydmaskinen.dk/

*(på samme måde som at det er 'stupidt', at man IKKE kunne sige Undo i
Finder i OS 9 ... virkelig dumt, uforståelig dumt)

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 16-12-06 08:48

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> [...]
> man skal dybt ind, jeg skulle ihvertfald, før alt det dejlige åbenbarer

Tak, det var da en rigtig god henvisning.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : thomas t

Dato : 15-12-06 15:44

Brian S at brian_skryder@yahoo.dk ha scritto:

> Genkender I fornemmelsen, at man kan have et anstrengt forhold til et
> program, som andre synes er lige til at gå til?

Ja... (der må grines): Jeg husker ikke nøjagtig hvor længe det tog mig, men
det var i størrelsesordenen 1 eller 2 år! før jeg fik et afslappet forhold
til "Fajndå".... Jeg fattede helt enkelt ikke, hvordan jeg i oraksis skulle
forholde mig til det... misforstod hele tiden, når min klogere boss sagde
ting til mig "du skal bare lægge den i Finder" ... ting, som ikke er
indviklede, men jeg fattede nul.

Fra : Jon

Dato : 15-12-06 17:02

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> "du skal bare lægge den i Finder"

Hvilket jeg jo også synes er en bra tosset formulering. Han mener
antagelig "på Dekstop" eller "i en mappe"? Da bør han si det. Finder er
et _program_, med den spesialitet at det kan vise filer og programmer og
diskstrukturer. Det er ikke et "sted", men det _viser_ steder. Alt etter
min (ikke så) ydmyke oppfatning.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc