Packet shaping
Fra : Tony Lorentzen

Dato : 26-06-01 22:35

Hej alle,

Er der nogle der kender en switch eller anden form for lille sort box, der
understøtter packet shaping? Sagen er den at jeg ikke gider at have en lille
linux stå og gøre dette stykke arbejde hvis en dum lille box kan gøre det
samme for mig.

Nogle der kender til sådan et vidunder?

--
Tony

Fra : Martin

Dato : 27-06-01 01:46

"Tony Lorentzen" <tony@lorentzen-nospam.com> wrote in message
> [...]
lille
> linux stå og gøre dette stykke arbejde hvis en dum lille box kan gøre det

Yep ... produktet hedder / kan hedde : Packet Shape fra Packeteer.com
Den er ikke hel billig, mindste model ligger vist på ca. 65k hos Eterra,
men den er alle pengene værd hvis du skal ha begrænset/lukke noget trafik
eller
prioteret noget trafik fremfor andet

mvh

Martin Damberg
www.vejen-net.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-06-01 07:48

On Tue, 26 Jun 2001 23:34:30 +0200, "Tony Lorentzen"
> [...]

> linux stå og gøre dette stykke arbejde hvis en dum lille box kan gøre det

Der er et antal produkter, der kan den slags, fx. Packetshaper
fra Packeteer og NetEnforcer fra Allot. Typisk for dem, at de
langtfra er gratis (50 kkr og opefter).

Men gode routere kan gøre meget af det samme, så afhængig af hvad
det er du ønsker, og hvad dit setup er iøvrigt, så kan en router
sikkert gøre det langt billigere.

-A

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 27-06-01 08:35

Jeg har en Cisco 677 og er koblet på CC's ADSL så det er nok begrænset hvor
meget jeg kan skifte på routersiden desværre. Jeg har en ældre ibm thinkpad
stående som jeg nok kunne smide to netkort i og få til at gøre jobbet. Omend
så er det lidt billigere end at skulle ud og lægge monster slanten

Takker for jeres input!!

--
Tony

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-06-01 08:56

On Wed, 27 Jun 2001 09:34:58 +0200, "Tony Lorentzen"
<tony@lorentzen.dk> wrote:

> Jeg har en Cisco 677 og er koblet på CC's ADSL så det er nok begrænset hvor
> meget jeg kan skifte på routersiden desværre.

Kan CyberCity ikke levere en Cisco SOHO77 eller 827 i stedet? De
kan en del på QoS, og det er muligt, det er rigeligt til dit
formål. (Cisco 827'eren har desuden overlegen sikkerhed i forhold
til din 677'er).

-A

Fra : Martin

Dato : 27-06-01 12:09

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
"klip"
> [...]
>
> Men gode routere kan gøre meget af det samme, så afhængig af hvad
> det er du ønsker, og hvad dit setup er iøvrigt, så kan en router

Arbejdet en router / priotere den pakker på lag 4 til 7 ?
og i så fald hvilken model router kan gøre dette ?
som Packeteer's produkter skulle gøre.

MD

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-06-01 23:17

On Wed, 27 Jun 2001 13:09:26 +0200, "Martin"
<damberg_removethis_@ohkk.dk> wrote:

> Arbejdet en router / priotere den pakker på lag 4 til 7 ?

Ja, en ordentlig router er i stand til at implementere quality of
service, herunder shaping, ud fra informationer i hvert fald op
til L4. L7 er selvfølgelig noget mere kompliceret, men det er der
også routere der kan.

> og i så fald hvilken model router kan gøre dette ?

Op til L4? Stort set alle rigtige Cisco-routere.
Op til L7? Cisco 1700, 2600, 3600, 7100, 7200.

> som Packeteer's produkter skulle gøre.

De gør det ikke helt som PacketShaper eller NetEnforcer gør det.
På nogle punkter er det lidt smartere, og på andre punkter er det
noget dårligere.

Så som sagt: Afhængig af, hvad det er man ønsker at opnå, og
hvilket udstyr man har til rådighed, så er det muligt, det kan
gøres i en router.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/