Hvor meget strøm med lysdæmper?
Fra : Gainsbourg

Dato : 14-12-06 14:07

Bruger en lysekrone med 6 stk 25w kertepærer, der er monteret med lysdæmper,
ligeså meget strøm når den er skruet ned til at lyse svagt, som når den
lyser med 150 w på fuld kraft eller...? Umiddelbart ville jeg tro at man
sparede på strømmen ved at skrue ned for lysstyrken, men selve lysdæmperen
bruger måske også noget?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Max

Dato : 14-12-06 14:28

Hej Gainsbourg

> Umiddelbart ville jeg tro at man sparede på strømmen ved at skrue ned
> for lysstyrken, men selve lysdæmperen bruger måske også noget?

Hvis du kikker på din elmåler vil du få svaret, lysdæmperen gør at der ikke
bruges så meget strøm når der er skruet ned. Der bliver brugt lidt energi
i dæmperen, men det er forsvindende lidt.

Mvh Max

Fra : Sten Bo

Dato : 14-12-06 17:14

> [...]
> bruges så meget strøm når der er skruet ned. Der bliver brugt lidt energi
> i dæmperen, men det er forsvindende lidt.

Man skal være opmærksom på at pærerne IKKE lyser lineært i forhold til
tilført . spænding - strøm, jeg har det lidt vanskeligt med en lysdæmper,
hvad er det den gør?

Men i hvert fald, har jeg engang med en, fra elværket lånt måler, tjekket
bl.a. vores standerlampe, der med et 300 W halogen lysrør lyste op i loftet,
og forsynet med lysdæmper,, i kender typen.

Den viste sig at bruge 300 watt på fuld og gi en svag gul glød og slukke
ved et forbrug på, hold fast 80 watt. Fik man ikke slukket rigtigt ku den
godt, uopdaget hygge sig med lidt sort lys, inframørkerødt går jeg ud fra,
med et "tomgangsforbrug på 50 - 80 watt - idet man skulle op på 125 watt
for "kold" at få den til at lyse op. Derefter kunne der reguleres ned igen.

Jeg skiftede omgående halogenrøret med et 100 watt type og ligger derefter
oppe i et mere rimeligt forbrug.

Jeg går ud fra at elværkets lånemåler viser rigtig også med lystdæmpede
forbrugere.

Men ellers er der her et par grafer fra dengang de små gik i skole.

http://www.emu.dk/gym/fag/fy/inspiration/lab/el/pdf/lyseffekt.pdf

Men også en morsom her.

http://runeberg.org/tekuke/1889/0133.html

Konkusionen må være at vælge tilnærmelsesvis rigtig størrelse pære, og
derefter når man hyffer ved kaffen eller de sidste flasker rødvin, at kunne
skrue nede til hyggelys. Man skal ikke dæmpe på en 300 watt for at få lys
som fra en på 25. Sodan ca.

Fra : Max

Dato : 14-12-06 19:20

Hej Sten

> Man skal være opmærksom på at pærerne IKKE lyser lineært i forhold til
> tilført . spænding - strøm, jeg har det lidt vanskeligt med en
> lysdæmper, hvad er det den gør?

Lysdæmperen klipper noget af sinuskurven væk, således virker den.

Jeg lægger lige et diagram der beskriver sammenhæng mellem lysudbytte,
spænding, strøm, lysstrøm og levetid i dk.binær.

Ps: det skal lige siges at diagrammet er om almindelige glødepære.

--
Mvh Max

Fra : Sten Bo

Dato : 14-12-06 22:30

> [...]
> spænding, strøm, lysstrøm og levetid i dk.binær.
>
> Ps: det skal lige siges at diagrammet er om almindelige glødepære.

Fremragende.

Gælder det alle mærker?

Mvh Sten

Fra : Max

Dato : 14-12-06 22:46

Hej Sten

> Gælder det alle mærker?

Den skal opfattes som en generel hjælp, ikke som
noget helt specifikt.

--
Mvh Max

Fra : Sten Bo

Dato : 15-12-06 13:36

> Hej Sten

> Den skal opfattes som en generel hjælp, ikke som
> noget helt specifikt.
>
> --
> Mvh Max

Tak.

Fra : John Larsson

Dato : 14-12-06 17:50

"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> writes:
> [...]
>kunne
>skrue nede til hyggelys. Man skal ikke dæmpe på en 300 watt for at få

Modsat almindelige glødetrådspærer får halogenpærer en *meget* kort
levetid hvis de dæmpes (væsentlig). De skal arbejde med en temperatur på
ca 400 C for overhovedet at fungere efter hensigten. Det burde været
"forbudt" at anbefale lysdæmpere for halogenpærer!

Dertil kommer at både halogenpærer og andre glødetrådspærer taber mere i
lysstyrke end det "sparede" elforbrug. Det rigtige princip ved behov for
forskellige lysstyrker er at indkoble et et variabelt antal pærer som hver
får den fulde spænding!

John

Fra : Sten Bo

Dato : 14-12-06 19:06

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forskellige lysstyrker er at indkoble et et variabelt antal pærer som hver

Ja og vælge rigtig Wattstyrke.

Og morsomt, på gymnasiesiden oplyses, at nyttevirkningen, hvad det så er for
en størrelse, i forhold til strømstyrken i forsøget 6 volt pære var
lineært når først pæren var tændt og lyste.

Enig, det skulle være forbudt at sælge lamper med 300 w lysrør der altid, må
man formode, blir dæmpet.

Almindelige pærer må formodes at få levetiden voldsomt forøget. Vi har i en
periode i en boligforenings tæt lav stibelysning brugt 25 watt engelske 240
volt industripærer med multiophængte tråde - og fik markant længere levetid
end vi havde med Danske 25 Watt industripærer. Viseværten skrev dato i
lampen ved udskiftninger. Der var på det tidspunkt ikke sparepærer der
passede i vores Albertslund lamper.
Vi havde ca. 220 volt i nettet - og pæren brugte tjekket 20 watt ved den
spænding. Og lyste tilstrækkeligt. Idet folk i forvejen syntes at den
vandret monterede lampe altid lyste gyseligt lige ind af deres vinduer.
Arkitekter er ikke altid lysmindede. Lampen er gedigen og go, men skal
monteres som tænkt.

Nå det blev ot. men var da om lys.

Mvh

Vi flyttede ind til standard 60 watt pærer og brugte i kassevis.

Fra : kris b

Dato : 14-12-06 18:54

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> når den lyser med 150 w på fuld kraft eller...? Umiddelbart ville jeg tro
> at man sparede på strømmen ved at skrue ned for lysstyrken, men selve

her et link til en anden tråd hvori lysdæmpning forklares imo på en god
måde:
http://www.gatago.com/dk/teknik/el/19610174.html
problemet vedr. halogenpære (off topic) er noget med
at der dannes sod i gassen ved for lav temperatur.
når denne senere antændes (skru op igen) kan det slide
hårdt på levetiden af glødetråden. jeg har dog også hørt
at det kunne være en skrøne...er der mon nogle fact at finde desang.?
mvh kris b

Fra : kris b

Dato : 14-12-06 20:24

> [...]
> hårdt på levetiden af glødetråden. jeg har dog også hørt
> at det kunne være en skrøne...er der mon nogle fact at finde desang.?
Her er problemet for dæmpning af halogenpærer
ret detaljeret beskrevet så det tror jeg jeg forstår nu.
http://www.osram.com/service_corner/wbt/ptp/

overandout
kris b.

Fra : Gainsbourg