Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan man skanne et lysbillede i god kvalite~
Fra : Ib Molbech

Dato : 13-12-06 10:30

Jeg har nogle 10 år gamle diapositiver (24x36mm), som jeg gerne vil
indskanne. Er det muligt med en Epson CX3200 (billig 3-i-en
skanner/printer/kopimaskine). Skal jeg evt. først downloade et
program? -Eller skal der anden hardware til?

Mvh
Ib Molbech

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-12-06 10:36

"Ib Molbech" <REMOVEmolbech@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skanner/printer/kopimaskine). Skal jeg evt. først downloade et
> program? -Eller skal der anden hardware til?

Der er normalt software med til den hardware man køber, det fungerer ofte
ok. Men det kommer an på dine krav til det færdige produkt, en god
diasscanner er dyr, men måske kan du låne en, hvis der er en i gruppen der
har en, og i bor i nærheden af hinanden, så kan i hygge jer med det en
eftermiddag hvor der alligevel ikke er vejr til at være ude.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-12-06 10:38

Ib Molbech wrote:

> [...]
> skanner/printer/kopimaskine). Skal jeg evt. først downloade et
> program? -Eller skal der anden hardware til?

Dias-scanning i god kvalitet kræver en dedikeret dias-scanner, som har en
høj D-max, helst på 4.0 eller derover...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-12-06 10:45

> [...]
> skanner/printer/kopimaskine). Skal jeg evt. først downloade et
> program? -Eller skal der anden hardware til?

Hej

Det ser ikke ud til at din scanner leveres med dias-tilbehør, et dias skal
have "baggrundslys" ved en scanning, og det er nok ikke muligt med en
CX3200, som den er leveret standart. Jeg kan ikke finde originalt tilbehør
til diasscanning på nettet.

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-12-06 12:34

"Ib Molbech" <REMOVEmolbech@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> skanner/printer/kopimaskine). Skal jeg evt. først downloade et
> program? -Eller skal der anden hardware til?

Køb en rigtig filmscanner. Der er en Konica Minolta til salg i markdes
grupped, dog lidt overpriset efter min mening. Jeg havde en af samme mærke,
som jeg købte for 2800 og solgte igen for 2500 efter ca. 6 uger efter at
have scannet alle mine negativer og dias.
Mvh,
Hans

Fra : Leif

Dato : 13-12-06 20:15

> [...]
> skanner/printer/kopimaskine). Skal jeg evt. først downloade et
> program? -Eller skal der anden hardware til?

Måske dette link giver en mulighed, hvid du har et dig. slr. :

http://www.fotokoch.de/newsletter/728920.shtml

Mvh, Leif

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-12-06 21:54

Leif wrote:

> Måske dette link giver en mulighed, hvid du har et dig. slr. :
>
> http://www.fotokoch.de/newsletter/728920.shtml

Affotografering af dias er en ret effektiv løsning og hurtig løsning, det
kræver dog at man har et kamera med et godt objektiv, hvis man
affotograferer med et billigt digicam, så tilføres billedet jo alle de
optiske fejl og fortegninger, som der typisk er på zoomobjektiverne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henning

Dato : 13-12-06 23:18

On Wed, 13 Dec 2006 10:29:53 +0100, "Ib Molbech"
> [...]

>skanner/printer/kopimaskine). Skal jeg evt. først downloade et
>program? -Eller skal der anden hardware til?

Vi bøvlede selv med problemet i lang tid, til vi fandft ud af at den
lokale fotohandler tilbød det for 5,-/stk i superkvalitet! Så med
mindre du skal scanne rigtig mange billeder ind, kan det ikke betale
sig.

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-12-06 23:55

> [...]
> lokale fotohandler tilbød det for 5,-/stk i superkvalitet! Så med
> mindre du skal scanne rigtig mange billeder ind, kan det ikke betale

Hvis man køber en scanner og sælger den igen, så kan det gøres rimeligt
billigt. Jeg scannede ca. 4000 billeder for ca. 400kr. som jeg tabte på mit
scannerkøb, dvs. 10 øre/stk.
Mvh,
Hans

Fra : MAL

Dato : 14-12-06 09:44

Er der bestemte diasscannere, som særligt kan anbefales? Eller er der en af
jer, der har en god diasscanner, som bor i Trekantområdet og gerne vil
udleje sin i en periode?

Mikael

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-12-06 11:28

"MAL" <mikaellaursen @ bpanet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der bestemte diasscannere, som særligt kan anbefales? Eller er der en
> af jer, der har en god diasscanner, som bor i Trekantområdet og gerne vil
> udleje sin i en periode?

For ædlre billeder er topkvalitet ikke afgørende. Jeg brugte en Konica
Minolta Dimage IV og den var glimrende. Efter at have testet kvalitet endte
jeg med at scanne i en opløsning på 6mp. Der findes også Canon og Nikon
scannere i den lidt dyrere prisklasse.
Mvh,
Hans