PNG og IE
Fra : Morten P. Andersen

Dato : 12-12-06 18:32

Kan man fortæller/snyde IE så den godt kan få PNG-billeder gennemsigtige?

:)
Morten
www.lille-web.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-12-06 18:56

Morten P. Andersen formulated the question :
> Kan man fortæller/snyde IE så den godt kan få PNG-billeder gennemsigtige?

Man kan bare bruge IE7, den kan :)

"The secret of staying young is to live honestly, eat slowly, and lie
about your age." - Lucille Ball

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-12-06 22:47

Henrik Stidsen wrote:

> Man kan bare bruge IE7, den kan :)

Det kan IE 6 da også. Det er de delvis gennemsigtige, der er problemet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-12-06 19:04

"Morten P. Andersen" wrote in message...

> Kan man fortæller/snyde IE så den godt kan få PNG-billeder
gennemsigtige?

Jeg tror det er maks. en måned siden, der blev svaret på lign. PNG kan
godt gøres gennemsigtige, men kun som GIFfer opfatter gennemsigtighed.
Det var vist konklusionen. Selvfølgelig kan man bruge javascript, det
ville jeg dog ikke. Ellers - så prøv at søge tilbage her i gruppen, hvor
diskussionen burde befinde sig. Alternativt kan det være en af guruerne
kommer frem igen

MVH
Rune Jensen

--
Websnedker søger mere arbejde: runeofdenmarkATgmailDOTcom
referencer:

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 12-12-06 19:29

Rune Jensen skrev:

> [...]
> ville jeg dog ikke. Ellers - så prøv at søge tilbage her i gruppen, hvor
> diskussionen burde befinde sig. Alternativt kan det være en af guruerne

Jeg venter på 7

Fra : jopa

Dato : 12-12-06 19:42

Morten P. Andersen skriblede bla:

> Jeg venter på 7

Hvorfor vente ? jeg har da brugt den i lang tid nu
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 12-12-06 20:04

jopa skrev:

> Hvorfor vente ? jeg har da brugt den i lang tid nu

..... nu er det ikke kun mig der skal se siden!

Fra : jopa

Dato : 12-12-06 20:38

Morten P. Andersen skriblede bla:

> .... nu er det ikke kun mig der skal se siden!

Nej men du skrev <jeg venter på 7>
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-12-06 22:54

Morten P. Andersen wrote:

> .... nu er det ikke kun mig der skal se siden!

Skal du vente indtil majoriteten af brugere har fået opdateret til IE7, kan
du komme til at vente en længere årrække.

IE7 udgives kun til WinXP og den installerer ikke sig selv på de allerede
idrifttagne maskiner, hvis brugerne/ejerne ikke sørger for opdatering af
styresystemet m.m., hvilket mange ukyndige undlader.

På de mange maskiner, der kører et ældre styresystem end WinXP (eks. Win98,
WinME og Win2000) kommer IE7 aldrig til at køre. Her fortsætter IE6 eller
ældre versioner, indtil maskinerne skrottes til fordel for noget nyere eller
styresystemet opgraderes til XP - hvilket mange ældre maskiner slet ikke har
ressourcer til.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-12-06 13:35

Erik Ginnerskov skrev:

> Skal du vente indtil majoriteten af brugere har fået opdateret til IE7, kan
> du komme til at vente en længere årrække.

Men der er en genvej til at give IE6 (og
IE5) de samme muligheder for at tolke elementernes
egenskaber - inklusive en PNG-fils alphakanal,
der kan indeholde 256 grader af transparens -
som IE7 og andre moderne browsere.

Det er Dean Edwards IE 7 JavaScript patch,
som jeg prøver at forklare om på websiden
http://www.webdesign101.dk/ie7/eksempler/index.php

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Thrane

Dato : 14-12-06 18:48

"Rune Jensen" <rune.jensen@villabynet.dk> wrote in message

> [...]
> ville jeg dog ikke. Ellers - så prøv at søge tilbage her i gruppen, hvor
> diskussionen burde befinde sig. Alternativt kan det være en af guruerne

Jeg har nu et stykke tid brugt en metode til at vise PNG'er i IE og ikke kun
vs. 7.
"Logoet" her er en PNG med skygge:
http://horsensopenair.dk/
Det samme gælder den lille "flip" nederst i højre hjørne.
Gør siden mindre og se hvad der sker, når den rammer ind over andre
elementer...

Se også http://eyecatch.dk/?r=0
Skift mellem kategorierne. Logoet nederst til venstre er en gennemsigtig
PNG.

Løsning:
Lav en gennemsigtig GIF på 1x1 px og gem den i en webfolder, lad os som
eksempel sige i roden "code". Kald den "blank.gif"

Lave en fil med nedenstående indhold:
<public:component lightWeight="true">
<public:attach event="onpropertychange" onevent="propertyChanged()" />
<public:attach event="onbeforeprint" onevent="beforePrint()" for="window"/>
<public:attach event="onafterprint" onevent="afterPrint()" for="window"/>
<script>

/*
* PNG Behavior
*
* This script was created by Erik Arvidsson
(http://webfx.eae.net/contact.html#erik)
* for WebFX (http://webfx.eae.net)
* Copyright 2002-2004
*
* For usage see license at http://webfx.eae.net/license.html
*
* Version: 1.02
* Created: 2001-??-?? First working version
* Updated: 2002-03-28 Fixed issue when starting with a non png image and
* switching between non png images
* 2003-01-06 Fixed RegExp to correctly work with IE 5.0x
* 2004-05-09 When printing revert to original
*
*/

var supported = /MSIE ((5\.5)|[6789])/.test(navigator.userAgent) &&
navigator.platform == "Win32";

var realSrc;
var blankSrc = "/code/blank.gif";
var isPrinting = false;

if (supported) fixImage();

function propertyChanged() {
if (!supported || isPrinting) return;

var pName = event.propertyName;
if (pName != "src") return;
// if not set to blank
if (!new RegExp(blankSrc).test(src))
fixImage();
};

function fixImage() {
// get src
var src = element.src;

// check for real change
if (src == realSrc && /\.png$/i.test(src)) {
element.src = blankSrc;
return;
}

if ( ! new RegExp(blankSrc).test(src)) {
// backup old src
realSrc = src;
}

// test for png
if (/\.png$/i.test(realSrc)) {
// set blank image
element.src = blankSrc;
// set filter
element.runtimeStyle.filter = "progid:DXImageTransform.Microsoft." +
"AlphaImageLoader(src='" + src + "',sizingMethod='scale')";
}
else {
// remove filter
element.runtimeStyle.filter = "";
}
}

function beforePrint() {
isPrinting = true;
element.src = realSrc;
element.runtimeStyle.filter = "";
realSrc = null;
}

function afterPrint() {
isPrinting = false;
fixImage();
}

</script>
</public:component>

Gem filen i "code" og kald den "pngbehavior.htc".
Den skal have endelsen "htc"

I din CSS fil, indsæt nu eller tilføj:

img {
behavior: url("/code/pngbehavior.htc");
}

Bemærk at gennemsigtighed ved PNG'erne ikke virker ved baggrunde, men kun
som indsat billeder, hvor størrelsen er angivet!

/Thrane