Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flash på en 500mm??
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 12-12-06 15:25

Hvad gør flashen godt for på denne tele?
http://www.glennbartley.com/about.htm

Og se lige nederste billede på samme side nu vi snakker røven i vandskorpen

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-12-06 15:55

Thomas Schreiber wrote:

> Hvad gør flashen godt for på denne tele?
> http://www.glennbartley.com/about.htm

Det er nok en "teleblitz"...
http://www.atphototech.se/projectaflash/projectaflash.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-12-06 16:44

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad gør flashen godt for på denne tele?
> http://www.glennbartley.com/about.htm

Det er en Flash-ekstender, en fresnell-linse samler lyset, således at
flashen fungerer på endda lange afstande.
Hvis man eksponerer på blænde 2.8 eller 4, så skal der jo ikke så meget lys
til for at fylde skyggerne!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-12-06 17:33

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad gør flashen godt for på denne tele?
> http://www.glennbartley.com/about.htm

Den bliver brugt til fill-flash. Der er mange naturfotografer, der sværger
til det. Med nænsom hånd kan det være godt en gang imellem, men kan meget
nemt overdrives.
Jeg har prøvet lidt og her er et eksempel
http://www.pbase.com/hkruse/image/61581590/original også her på en 500mm,
men dog uden Better Beamer http://www.naturephotographers.net/gs/gsbb.html.
http://www.luminous-landscape.com/reviews/better_beamer.shtml.
Mvh,
Hans

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-12-06 19:04

Hans Kruse wrote:

> Den bliver brugt til fill-flash. Der er mange naturfotografer, der sværger
> til det. Med nænsom hånd kan det være godt en gang imellem, men kan meget
> nemt overdrives.

Jeg har købt en Metz mecablitz 36 C-2, den er lavet så man kan forskyde
reflektorhovedet, og dække fra 28 til 85 mm, se link:
http://www.metz.de/en/photo_electronics/get/107/179.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 12-12-06 19:08

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Jeg har købt en Metz mecablitz 36 C-2, den er lavet så man kan forskyde
> reflektorhovedet, og dække fra 28 til 85 mm, se link:
> http://www.metz.de/en/photo_electronics/get/107/179.html

På både Canon og Nikon er den funktion indbygget i deres blitz og virker
automatisk.

F.eks. Nikon SB800 kan automatisk gå fra 24 til 105 mm og ved at vippe
en diffuser ned foran flashen, går den ned til 14mm

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-12-06 19:41

HKJ skrev i 457eeff6$0$138$157c6196@dreader2.cybercity.dk dette:

> [...]
>
> F.eks. Nikon SB800 kan automatisk gå fra 24 til 105 mm og ved at vippe
> en diffuser ned foran flashen, går den ned til 14mm

Betterbeamer er explicit lavet til teler på +300 mm. Og der går en masse af
lyset til spilde ellers.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-12-06 20:22

HKJ wrote:

> [...]
>
> F.eks. Nikon SB800 kan automatisk gå fra 24 til 105 mm og ved at vippe
> en diffuser ned foran flashen, går den ned til 14mm

Metz mecablitz 36 C-2 har den lille fordel, at den indstilles i trin der
passer h.h.v. til 28, 35, 50 og 85 mm, det giver jo mindst lystab og
størt rækkevidde ved de forskellige brændvidder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben

Dato : 12-12-06 20:25

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Metz mecablitz 36 C-2 har den lille fordel, at den indstilles i trin der
> passer h.h.v. til 28, 35, 50 og 85 mm, det giver jo mindst lystab og
> størt rækkevidde ved de forskellige brændvidder...

Øhh - det formoder jeg da også SB800 kan (men ved det da ikke) - min
Sigma har da flere intervaller - så den motorzoom jeg har virker ganske
fint.

Ville da formode at SB800 også gør på samme måde!

Fra : HKJ

Dato : 12-12-06 20:36

Preben wrote:

> [...]
> fint.
>
> Ville da formode at SB800 også gør på samme måde!

Det gør den da også, dens trin er: 24-28-35-50-70-85-105mm
Med indbygget diffuser: 14-17mm
Med hvid diffuser: 14mm

Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-12-06 20:58

> Metz mecablitz 36 C-2 har den lille fordel, at den indstilles i trin der
> passer h.h.v. til 28, 35, 50 og 85 mm, det giver jo mindst lystab og størt
> rækkevidde ved de forskellige brændvidder...

Jeg mener at på alt nyere DSLR grej følger blitzens reflektor automatisk den
brændvidde som zoomen er indstillet på!

Har du overhovedet haft noget DSLR i hånden?

Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-12-06 19:19

> Jeg har købt en Metz mecablitz 36 C-2, den er lavet så man kan forskyde
> reflektorhovedet, og dække fra 28 til 85 mm, se link:

Smart, det system har været brugt i Canons blitz lige siden de "analoge"
dage!

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-12-06 19:49

> Jeg har købt en Metz mecablitz 36 C-2, den er lavet så man kan forskyde
> reflektorhovedet, og dække fra 28 til 85 mm, se link:
> http://www.metz.de/en/photo_electronics/get/107/179.html

Ups. jeg gav det forkerte link til mit billede!
http://www.pbase.com/hkruse/image/61581586/original

Min Canon 580EX dækker fra 24-105mm, men kan sagtens række langt med fill
flash selv til en 500mm. Som det kan ses af billedet har det faktisk fået
lidt for meget og blitzen er typisk nedtonet med mindst 1 blænde. Jeg kan
dog ikke finde i exif data hvor meget.

Mvh,
Hans

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-12-06 20:24

Hans Kruse wrote:

> [...]
> lidt for meget og blitzen er typisk nedtonet med mindst 1 blænde. Jeg kan

Hvorfor har du ikke lige brugt en 10-15 minutter på at klone
lysreflekserne væk...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 12-12-06 20:57

> Hvorfor har du ikke lige brugt en 10-15 minutter på at klone
> lysreflekserne væk...?

Har du læst topic? Der spørges til, hvad man bruger en flash til ved brug af
lang tele. Så er de to billeder Hans viser da et glimrende eksempel. Om man
så kan lide fill-flash eller ej, det er en anden ting.

MVH
Thomas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-12-06 21:37

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> wrote in message
> Hvad gør flashen godt for på denne tele?
> http://www.glennbartley.com/about.htm

Kig eventuelt på disse 2 tråde som Søren Koch startede
http://groups.google.com/group/dk.fritid.foto.billedsnak/browse_frm/thread/741b37d336ed603a/bb2cc64c74588f85?#bb2cc64c74588f85
http://groups.google.com/group/dk.fritid.foto.billedsnak/browse_frm/thread/405dad9196f2f885/451b180383bdbcbf?#451b180383bdbcbf
Bemærk især hans reference og omtale af
http://www.birdsasart.com/