crawl
Fra : Migger

Dato : 12-12-06 14:00

Hej NG

Jeg håber det er den rigtige gruppe eg stiller spørgsmåket i, ellers må i jo
sige til. Så skal jeg nok skamme mig

Jeg har set at de på EDBpriser har lavet en fil der hedder crawl.htm. Jeg
går ud fra at den skal lede søgeroboter i den rigtige retning.

Har nogen erfaringer med dette?
Er det noget der virker?
Er der noget krav til filens navn?
Andet jeg bør vide inden jeg laver sådan en?

Mvh Migger

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-12-06 15:22

Migger skrev:

> Jeg håber det er den rigtige gruppe eg stiller spørgsmåket i,
> ellers må i jo sige til. Så skal jeg nok skamme mig

Den er fin nok. Overgruppen - dk.edb.internet.webdesign - havde
måske været et nøk bedre, men der er i praksis meget begrænset
forskel på de to grupper.

> Jeg har set at de på EDBpriser har lavet en fil der hedder
> crawl.htm. Jeg går ud fra at den skal lede søgeroboter i den
> rigtige retning.

Hvor/hvordan har du set det?

<http://edbpriser.dk/crawl.htm> og <http://edbpriser.dk/crawl.html>
melder 404 Not Found.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Holst

Dato : 12-12-06 15:27

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> <http://edbpriser.dk/crawl.htm> og <http://edbpriser.dk/crawl.html>
> melder 404 Not Found.

Prøv at søg efter crawl i sovsen. Så finder du frem til følgende link:

http://edbpriser.dk/include/crawl.htm

Fra : Migger

Dato : 12-12-06 15:54

> Den er fin nok.
Det er jeg glad for

> Hvor/hvordan har du set det?

Jeg fandt det tilfældigt en dag jeg kiggede deres kildekode igennem.
Crawl filen ligger her: http://edbpriser.dk/include/crawl.htm

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-12-06 16:27

on 12-12-2006, Migger supposed :
> Jeg fandt det tilfældigt en dag jeg kiggede deres kildekode igennem.
> Crawl filen ligger her: http://edbpriser.dk/include/crawl.htm

Det er næppe til gængse søgemaskiner, for det første er det alt for
tydeligt at det ikke er en reel side og for det andet så giver
linkteksten "350" altså ikke noget specielt godt resultat i en
søgemaskine indeksering.

Jeg kunne forestille mig det er til en specifik indeksering, f.eks.
hvis andre sites skal indeksere resultater fra edbpriser.dk.

"I read biographies of the greats, and they were so messed up that I
thought I'd better mess myself up. But I couldn't. I'm too small." -
Winona Ryder

Fra : per christoffersen

Dato : 13-12-06 12:01

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tydeligt at det ikke er en reel side og for det andet så giver linkteksten
> "350" altså ikke noget specielt godt resultat i en søgemaskine

Den er jo nok beregnet på at sende crawlerne videre til de relevante sider,
som så i sig selv må være mere relevante.
Linkteksten er ikke en hyperafgørende parameter for indeksering.

/Per

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-12-06 13:35

per christoffersen skrev:

> Teksten på et indgående link til en side har så vidt jeg ved
> ikke betydning for, om den pågældende side indekseres under et
> ord. Det er alene tekst-indholdet på siden selv, der har
> betydning. - Eller tager jeg fejl?

Ja - du tager fejl. Tekstindholdet i indgående links har særdeles
høj betydning for indekseringen af en side - det er bl.a. derfor at
Googlebomber[1] virker.

Noter:
======

[1] <http://en.wikipedia.org/wiki/Google_bomb>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : per christoffersen

Dato : 13-12-06 13:45

> Ja - du tager fejl. Tekstindholdet i indgående links har særdeles
> høj betydning for indekseringen af en side - det er bl.a. derfor at
> Googlebomber[1] virker.

Jeg kan læse, at det har betydning for ranking, men ikke for indeksering...

/Per

Fra : Migger

Dato : 14-12-06 13:06

> Ja - du tager fejl. Tekstindholdet i indgående links har særdeles
> høj betydning for indekseringen af en side
Men vil sådan en fil så være en god eller direkte dårlig ting på en side.
Hvis man nu bruger mere sigende linkbeskrivelser?

Eks. http://www.lpcollect.dk/robots_crawl.asp

Det er fordi at jeg har lagt mærke til at google ikke indexerer alle sider i
den database der ligger på www.lpcollect.dk som jeg er webmaster på.

På forsiden ligger et skjult link som linker til:
http://www.lpcollect.dk/results.asp?VisAntal=10&StartFra=1 Det var så min
tanke, at google (og andre) skulle finde det og indexere hele databasen ud
fra linket "næste" på resultatsiden. Den finder også mange sider, men ikke
alle.

Kan det være fordi at linket bare hedder "næste" på alle sider?

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 14-12-06 14:56

Migger skrev:
> Det er fordi at jeg har lagt mærke til at google ikke indexerer alle sider i
> den database der ligger på www.lpcollect.dk som jeg er webmaster på.

Ting tar tid hvad søgemaskiner angår, men når det er sagt, kan det til
gengæld som regel lade sig gøre med tiden

> [...]
> fra linket "næste" på resultatsiden. Den finder også mange sider, men ikke

Som Henrik S skriver: brug et googlemap i stedet

> Kan det være fordi at linket bare hedder "næste" på alle sider?

Ja. Det er heller ikke videre informativt for menneske-brugere, så støt
da endelig lidt mere op om begge brugertyper ved at lægge mere info i
"næste"-linket

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Migger

Dato : 14-12-06 21:07

> Ting tar tid hvad søgemaskiner angår, men når det er sagt, kan det til
> gengæld som regel lade sig gøre med tiden
Det ved jeg... Indtil nu har det taget 3 år. :-/

> Ja. Det er heller ikke videre informativt for menneske-brugere, så støt da
> endelig lidt mere op om begge brugertyper ved at lægge mere info i
> "næste"-linket

Jeg vil prøve at finde på noget andet så.
Mvh Migger

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-12-06 13:53

per christoffersen skrev:

> Jeg kan læse, at det har betydning for ranking, men ikke for
> indeksering...

Læs det med småt ;)

,--------
`--------

<http://en.wikipedia.org/wiki/Google_bomb#History>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : per christoffersen

Dato : 13-12-06 14:22

> Læs det med småt ;)

Ok jeg er med nu.
Eksempel:
http://www.internetnews.com/xSP/article.php/3645256

/Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-12-06 12:04

per christoffersen wrote:
> Den er jo nok beregnet på at sende crawlerne videre til de relevante sider,
> som så i sig selv må være mere relevante.
> Linkteksten er ikke en hyperafgørende parameter for indeksering.

Næ, men den har alligevel betydning for hvilke ord den pågældende
side findes under så hvis man endelig skal lave den slags oversigter
burde man da bruge lidt mere sigende ord.

Fra : per christoffersen

Dato : 13-12-06 12:58

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-12-06 14:50

Migger wrote:
> Men vil sådan en fil så være en god eller direkte dårlig ting på en side.
> Hvis man nu bruger mere sigende linkbeskrivelser?

Sider der alene indeholder links og som kun er beregnet til robotter er
en skidt ide. Er du uheldig bliver det opfattet som snyd og du bliver
ratet dårligere.

> [...]

> fra linket "næste" på resultatsiden. Den finder også mange sider, men ikke

Benyt et Google Sitemap istedet, derved kan du fortælle Google hvilke
sider du har, hvor ofte du forventer de bliver opdateret og den slags.
Derudover kan Google lave noget statistik til dig på hvordan dit site
er ratet og den slags. Se på http://www.google.com/webmasters/sitemaps/

Fra : Migger

Dato : 14-12-06 21:05

>Sider der alene indeholder links og som kun er beregnet til robotter er
>en skidt ide. Er du uheldig bliver det opfattet som snyd og du bliver
>ratet dårligere.

Det var det jeg var bange for. Det undrer mig bare at EDBpriser har sådan
en.
En søgning på site:www.edbpriser.dk retunerer 130.000 resultater. Så noget
gør de i hvert fald rigtigt.

Tak, det vil jeg helt sikkert prøve