Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kopiere analoge "billeder" til digitale
Fra : Christian

Dato : 11-12-06 19:30

Hej,

Kan man kopiere billeder taget med et analogt kamera således at man har dem
digitalt ?

Jeg har en masse gamle billeder fra familiealbummet, som jeg gerne vil lave
en kopi af. Vi har både de fremkaldte billeder og negativerne. Det ideelle
for mig vil være hvis man på en eller anden måde kan scanne alle billederne
eller negativer således at man har dem digitalt og derefter kan vælge hvilke
der skal fremkaldes. Kan man det ? hvad skal jeg bruge af udstyr ?

/Christian

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-12-06 19:49

"Christian" <cphl@surfpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvilke
> der skal fremkaldes. Kan man det ? hvad skal jeg bruge af udstyr ?

Du skal bare bruge en negativscanner. Dem er der en del af, men ikke mange
nye længere. Du kan finde dem brugt. Nogle bordscannere (flatbed) har en
skinne beregnet til negativscanning, men det er normalt ikke den gode
kvalitet, der kommer ud af det. Med en dedikeret negativscanner (tager også
dias!) kan du få en udmærket kvalitet ud af det. Jeg har selv været igennem
denne mølle med mine gamle billeder med en Konica Minolta Dimage IV.
Mvh,
Hans

Fra : Gunnar L.

Dato : 11-12-06 19:59

"Christian" <cphl@surfpost.dk> wrote in message
> [...]
> hvilke
> der skal fremkaldes. Kan man det ? hvad skal jeg bruge af udstyr ?

Hei Christian

Hvilket utstyr du skal/bør bruke er avhengig av en rekke forskjellige ting.
Skal su scanne mange bilder 1000+ er kanskje en dedikert film scanner det
rette å velge. Der er det Nikon som er markedsleder med sin billigste modell
Coolscan V og coolscan 5000.
http://www.europe-nikon.com/family/no_NO/categories/broad/5.html Med en av
disse scannerene, får du svært høy kvalitet, men filmscanning tar myyyye
tid, og du bør regne deg flere minutter pr negativ som skal scannes. I
tillegg kommer eventuell billedbehandling i etterkant.

Om du kan ofre litt kvalitet, så er det en rekke flatbed scannere å velge
mellom. Disse har eget utstyr for festing av negativer i forskjellige
størrelser, samt lysbildeadaptere. Her kan du scanne mellom 15-20 bilder
samtidig avhengig av scannertype. Canon og Epson er her de beste valgene.
Epson har noe bedre kvalitet på sine scans, men prisen reflekterer også
dette.

Fortell litt mere om hva bildene skal brukes til etter de er digitalisert,
så er det lettere å anbefale eit produkt. Nevn også hvilken prisklasse du
ser etter.

mvh
Gunnar L.

Fra : John Larsson

Dato : 11-12-06 21:16

"Christian" <cphl@surfpost.dk> writes:
> [...]
>lave
>en kopi af. Vi har både de fremkaldte billeder og negativerne.

Mht papirblleder i små kontaktkopiformater kan man, uden stort tab af
information, affotografere med et digitalkamera med en hæderlig optik. Jeg
bruger et bedaget Olympus (C3040Z) til diverse kopieringer ifm
slægtforskning; det virker meget godt, selv med kun 3,3 mp!

Man skal selvfølgelig kræse lidt for belysningen med flere lyskilder,
skråt lys og gerne en pæn afstand til objektet.

Det er mest sorthvide billeder jeg har arbejdet med.

John

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-12-06 21:22

On Mon, 11 Dec 2006 21:15:34 +0100, John Larsson wrote:

> bruger et bedaget Olympus (C3040Z)

Vil du /så/ tale pænt om mit gamle kamera!

http://huse-i-naestved.dk

Fra : John Larsson

Dato : 11-12-06 21:50

Peter Loumann <me@privacy.net> writes:

>Vil du /så/ tale pænt om mit gamle kamera!

Mit bedagede kamera (ét af dem) er pænt!

John

Fra : Brian Lund

Dato : 12-12-06 12:23

> [...]
hvilke
> der skal fremkaldes. Kan man det ? hvad skal jeg bruge af udstyr ?

Jeg har netop scannet en masse negativer med en Kodak RFS 3600 og det gav
faktisk et noget bedre resultat end at scanne de fremkaldte billeder i
sammenlignelig opløsning på en god Canon scanner..! - Har også forsøgt mig
med en flatbed scanner der kunne scanne negativer, men resultatet var
mildest talt ubrugeligt.

Så en rigtig negativscanner på være "the way to go".

Brian

Fra : tspetersen@gmail.com

Dato : 13-12-06 23:35

Christian skrev:
> [...]
> eller negativer således at man har dem digitalt og derefter kan vælge hvilke
> der skal fremkaldes. Kan man det ? hvad skal jeg bruge af udstyr ?

Hvis du ikke har mod på at investere i udstyret kan Laboratoriet i
Nannasgade hjælpe dig. Se deres hjemmeside www.l-i-n.dk. Ring evt. til
dem og hør om mulighederne.

--
Thomas Petersen