Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp: Mulig fejl på min Canon linse?
Fra : Jesper Rønn-Jensen

Dato : 11-12-06 13:31

Hej gruppe. Håber i kan hjælpe mig.
Har købt en canon 35mm/f2 linse til mit EOS 350D.

Det viser sig nu at fotos i mørke (altså med fuld blænde) giver
nogle grimme spejlinger. Er interesseret i at høre om man kan sige at
det er en fejl i linsen, eller om alle 35mm/f2 linser er sådan.

http://flickr.com/photos/jesper/318947062/
http://flickr.com/photos/tordisvej/303019898/

sammenlign også dette, hvor de lysende lamper kaster refleksioner
http://flickr.com/photos/tordisvej/303029620/

men samme motiv i mere lys er helt fint:
http://flickr.com/photos/tordisvej/303028013/

Jeg er interesseret i at spore mig ind på, om der kunne være tale om
en fabrikationsfejl.
Alle kommentarer modtages med kyshånd.

På forhånd tak.

Jesper Rønn-Jensen
http://justaddwater.dk/

Fra : Thomas Kjær

Dato : 11-12-06 13:38

On 2006-12-11, Jesper Rønn-Jensen <jesperrr@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> http://flickr.com/photos/jesper/318947062/
>
> Jeg er interesseret i at spore mig ind på, om der kunne være tale om

For mig ligner det mest reflektioner fra et filter. Jeg ved ikke om
35/2 er specielt slem mht. den slags, men jeg har set tilsvarende på en
85/1.8 der var påmonteret et billigt ul-filter.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-12-06 13:53

Jesper Rønn-Jensen wrote:
> Det viser sig nu at fotos i mørke (altså med fuld blænde) giver
> nogle grimme spejlinger. Er interesseret i at høre om man kan sige at
> det er en fejl i linsen, eller om alle 35mm/f2 linser er sådan.

Har du UV-filter på?

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Jesper Rønn-Jensen

Dato : 11-12-06 14:39

Hans Joergensen wrote:
> Har du UV-filter på?

Ja det har jeg faktisk. Købte det billigste Tiffen UV filter jeg kunne
finde.
http://www.amazon.com/gp/product/B00004ZCJG/103-8005038-4005464

Må hellere prøve at fotografere lidt her senere når mørket falder
på. Det kunne være rart hvis det bare er det.

Tak for jeres hurtige svar!

/Jesper

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-12-06 15:13

Jesper Rønn-Jensen wrote:
> Må hellere prøve at fotografere lidt her senere når mørket falder
> på. Det kunne være rart hvis det bare er det.

Jeg havde på et tidspunkt nogle lignende reflektioner på nogle af
mine koncertfotos, og det på trods af at jeg brugte Hoya HMC
multicoatede filtre.

Så droppede jeg filtrene, og har ikke haft problemer af den art
siden.

En modlysblænde beskytter alligevel mod det meste.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : ksk

Dato : 11-12-06 18:00

> En modlysblænde beskytter alligevel mod det meste.
ikke mod brosten

KsK

Fra : Andreas M.

Dato : 11-12-06 19:48

ksk wrote:
> ikke mod brosten

Gør UV filtret da det?

--
Andreas M.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-12-06 00:40

ksk wrote:
> ikke mod brosten

Det gælder om at stå på den rigtige side... politiet smider (for det
meste) ikke med brosten.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Preben

Dato : 12-12-06 18:36

Jesper Rønn-Jensen skrev:

> Ja det har jeg faktisk. Købte det billigste Tiffen UV filter jeg kunne
> finde.
> http://www.amazon.com/gp/product/B00004ZCJG/103-8005038-4005464

Burde nok lige overveje hvad der sker med et dårligt kontra godt UV-filter.

Læste mig heldigvis til det så jeg ikke spildte mine penge på billige
filtre først.

Hoya har jeg netop læst skulle være svære at rengøre og coating'en være
"løst påsat" i forhold til B+W MRC coating.

Iflg.
http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/User-Guide/filter/coating.html
er Nikons integrerede coating noget af det bedste, men det koster altså
også kassen i DK og fås vist kun i 77mm - I tyskland er det en anden
pris og fås i flere størrelser.

Et par diskussioner:
http://www.stevesforums.com/forums/view_topic.php?id=59806&forum_id=67
http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi?az=read_count&om=15104&forum=DCForumID8

Og lidt Nikon diskussion om deres filtre:
http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=000mGy&tag=

Håber du kunne bruge det.

Fra : Jesper Rønn-Jensen

Dato : 19-12-06 21:35

Hurtig update (selvom det er lidt sent synes jeg at jeg skylder jer et
svar): Det var filterets skyld. Reflektionerne er helt væk når jeg
skyder uden filter. Kan klart anbefales, og så må jeg fraråde de
billige Tiffen filtre.

Tak for hjælpen allesammen.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-12-06 12:24

"Jesper Rønn-Jensen"

> [...]
svar): Det var filterets skyld. Reflektionerne er helt væk når jeg
skyder uden filter. Kan klart anbefales, og så må jeg fraråde de

Kom igen når du konkluderer at de dyre ikke er bedre -
har gang på gang anbefalet at man fjerner filtrene, men
folk vil hellere tro på reklamerne - Vores guide på den
afrikanske safari tur, var vild med de farverige reflekser
og spøgelser han fik i modlys med filter, men gav tilsidst
op og skød uden filter. Det er muligt det hedder vindues-
polering, men en ubeskyttet front linse skal ikke poleres,
den skal støves af eller renses for fedtfingre, kun når det
er nødvendigt - jeg bruger et hjørne af min T-shirt, men
hvis du er mere sart brug en microfiber klud, efter du
har pustet de værste sandkorn væk - og så vil der nok
komme en stribe indlæg om ridser på frontlinsen, uhm
flere decenier uden det problem, men det kan vel nås
endnu.. -max-