Diesel og alarm
Fra : Ukendt

Dato : 10-12-06 22:51

Min båd er kommet på land, og i tanken er der vel 30 liter diesel. Bør jeg
tømme tanken, og opbevare dieselolien frostfrit, eller bør jeg fylde tanken
helt op, for at undgå kondens? I begge tilfælde: Hvordan sikrer jeg mig, at
dieselolien er ok til foråret?
Båden er langt fra ny, og jeg går selvfølgelig alle køleslanger efter
(saltvandskølet), inden den kommer i vandet igen. Dog er jeg blevet nervøs
for, at der kan ske en ulykke, hvis jeg/vi ligger i kahytten og sover, og
søvand strømmer ind fra en defekt samling, slange eller søventil. Findes der
en alarm, som kan monteres, så den går i gang, når vandstanden i sumpen
bliver for høj?
--
) Hilsen Per
(

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-06 02:33

Hej Per,

De råd jeg har fået går på at man skal fylde dieseltanken helt op for at
undgå kondensvand i tanken.
Andet skulle der vist ikke være at gøre ved det ... Dog er det
fornuftigt at tjekke/skifte dine brændstoffiltre og om der evt. ligger
en masse snask i bunden af din dieseltank. Hvis det er tilfældet ville
jeg tømme den og rense den så godt som muligt og så fylde den op med ny
diesel ...

For at få tømt sumpen - f.eks. når du ikke er ved båden - og der af en
eller anden grund trænger mindre mængder vand ind, kan du montere en
elektrisk lænsepumpe med en *føler i sumpen* som starter pumpen når
vandet når en vis højde. På denne føler kan du evt. også montere en
alarm, som du kan slå til/fra, når du ønsker det ...

Det er nu min erfaring, at man ikke behøver en alarm... ...

Er man i båden, når den elektriske lænsepumpe starter bliver man så
forskrækket over den pludselige larm fra pumpen, som sjældent er lydløs,
at man agerer som om der er gået en alarm ...

Jeg har f.eks. oplevet det i silende regn, hvor der kommer lidt vand ned
langs masten og på et givet tidspunkt er der så meget vand i sumpen, at
lænsepumpen starter ... og den sidder lige på den anden side af det
skot, hvor jeg ligger og sover ...

Ved større vandindtag, som pumpen f.eks. ikke kan klare, kunne en alarm
vel være en idé ... Men det skulle i så fald nok mere være for at
tilkalde andre, som ikke er i båden ... Skal det være rigtigt avanceret,
kan du koble en mobiltelefon til føleren og blive ringet op på din egen
mobiltelefon ...

Jo, der er muligheder nok ...

Men jeg klarer mig nu med en elektrisk lænsepumpe med føler ... og den
er aktiveret, når jeg sejler og når jeg forlader båden, idet strømmen
til den går uden om hovedafbryderen til batterierne.

Husk iøvrigt at køre en blanding af ferskvand og glykol igennem motoren
(med termostaten udtaget), så din motor er vinterklar og frostsikret ...
skift evt. filtre (tjek også indsugningsfilteret) og tag impelleren i
vandpumpen ud -og giv den en smule fedt, så den "er fit for næste sæson"
.... og sæt pumpehusdækslet på igen ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Per Nordahl

Dato : 11-12-06 11:24

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> Hej Per,
>
> De råd jeg har fået går på at man skal fylde dieseltanken helt op for
> at undgå kondensvand i tanken.
> Andet skulle der vist ikke være at gøre ved det ...

Alt efter hvor stor tanken er, så fyld lidt sprit (denatureret) i. I
mit tilfælde ½ Ltr. til 100 Ltr. Det skulle binde evntl. kondensvand.
Jeg fylder altid tanken helt op, og har aldrig haft problemer.

> [...]
> tag impelleren i vandpumpen ud -og giv den en smule fedt, så den "er
> fit for næste sæson" ... og sæt pumpehusdækslet på igen ...

Er den helt sikkert nok, men da den er så vigtig, impelleren - skifter
jeg den normalt hver forår -
bare for at være på den sikre side
i forbindelse med olie/filter skift osv. Husk anoder (i motor).

"Thulfen"

> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'

Jeg frygter haven

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-12-06 13:19

Hej Thomsen og Per,

Anvendelsen af denatureret sprit (husholdningssprit) er ikke
anbefalelsesværdigt. Flere komponenter i motoren kan ødelægges
ved anvendelsen af husholdningsspritten.
Den form for sprit indeholder forskellige tilsætningsstoffer for
at forhindre at man drikker det bl. a. den del acetone.
Prøv at gå ind på "Danske Bådejere" under "Tips &
Råd", "Dieselpest", her har Jens Kock skrevet en udmærket
artikel om emnet.
Du bør anvende karburatorsprit (propylenalkohol) hvis det
overhovedet er nødvendigt.

Der er også andre metoder: for rensning af dieseltanken.

Har du en af de her vacuumpumper beregnet til at opsuge
smøreolie fra oilesumpen på motoren, så kan du anvende denne til
at fjerne vandopslemmet bundvand i dieseltanken. Stik slangen
helt ned til bunden og "støvsug" bunden indtil at der kommer ren
diesel olie op uden forurening.
Efterfyld tanken indtil at dieselolien står helt op i
påfyldningsrøret.
Desuden drænes vandudskilleren i forfilteret og filtrene skiftes.

Mvh/Harding

Fra : Per Nordahl

Dato : 11-12-06 15:59

"Harding E. Larsen (slet QDSNE)" <harding@QDSNElarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11658398560.272896306187658@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Prøv at gå ind på "Danske Bådejere" under "Tips &
> Råd", "Dieselpest", her har Jens Kock skrevet en udmærket

Vil jeg da prøve.

> Du bør anvende karburatorsprit (propylenalkohol) hvis det
> overhovedet er nødvendigt.
Javel.

> [...]
> påfyldningsrøret.
> Desuden drænes vandudskilleren i forfilteret og filtrene skiftes.

Vi er da enige vedr vandudskiller, ved forbrug om sommeren, filter m.v.

Dvs. at som konsevering vintereren over - et mit sprit-trick ikke
anbefalelsesværdigt?
Kender en del der bruger det. Når tanken ER fyldt helt op.
Som sagt har der aldrig været nogle problemer, og troede at det kunne
være en af årsagerne!
Har da ikke lyst til at medvirke til det modsatte, el. skal jeg bare
være glad sammen med de andre - der gør det samme og ligeledes ingen
problemer har, desangående

Mvh. "Thulfen"

Fra : Per Nordahl

Dato : 11-12-06 16:07

> Vil jeg da prøve.

> Javel.

Jeg påpeger lige at jeg aldrig har ment det som rensning af tank.
Det forudsættes selvfølgelig at tanken er ren til at starte med.
Men kun som forebyggende og indkapsling af evntl. kondensvand, i en
fyldt tank.
Dvs. klar til næste forår. Men jeg KAN da tage fejl
"Thulfen"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-12-06 21:08

Hej Per,

Man kan da godt kalde det for en form for rensning af tanken at
fjerne urenheder i tanken. Det kan enten være forurening i
væskeform eller som faste partikler.
Det er da helt rigtigt at du ved ihældning af denatureret sprit
har lavet en opblanding med evt. kondensvand i tanken og det så
er kommet gennem motoren.
Prøv at Google og spriv søgeordet "Dieselpest" og du finder
mange artikler om lige netop problemer med vand i dieseltanken.
Der beskrives mange vidundermidler og det er der mange som
tjener på.

Foruden vand er der mange andre ting som kan komme ned i tanken.
I B-31 bladet som udkom i midten af nov. skrev jeg en lille
artiken som du kan se herunder:

Rensning af dieseltank
I sommerferien hvor min søn havde båden, standsede motoren
pludseligt og uden grund.
Efter at han havde set ned i motorrummet om der skulle være
nogen synlig årsag, startede han den igen og motoren virkede på
resten af turen.
Når sådan noget sker er der stor sandsynlighed for at der er
kommet en forurening ind i rør eller slanger i
brændstoftilførselen, der så stopper for brændstoftilgangen og
når motoren har været standset et stykke tid vil
vacuumet/trykket blive udlignet og der kommer igen brændstof nok
til at der kan startes igen.
Da der i brændstof strengen helt henne ved tanken sidder en
kombineret vandudskiller og et filter og senere i strengen
yderligere de filtre som er placeret på motoren, kommer
muligheden for fejl meget hurtigt ind i tanken hvor brændstof
udmunder et lille stykke over bunden.
Efter at båden havde ligget stille et stykke tid besluttede vi
os for at ”støvsuge”
Tanken indvendigt.
Det kan nemt gøres med den type oliesugeopsamlere som mange
anvender til at suge smøreolien op fra bundkarret.
Jeg anvendte en vacuumpumpe og en glasbeholder med to rør ned i
topproppen.
Den ene slange fra vacuumpumpen til det ene rør og den anden
slange tilsluttet et stykke rør der var så langt at det kunne nå
ned til bunden af tanken gennem påfyldningsstudsen.
Vi pumpede ca 10 liter sort fluidum op og det indeholdt
plasticstykker og kondensvand som var emulgeret op i dieselolien.
Flere af plasticstykkerne havde en sådan størrelse og form at de
muligvis kunne have sat sig fast i sugerøret og forårsaget
motorstoppet.
Efterfølgende har jeg læst og også hørt fra mekanikere at den
dieselolie som vi tanker er forurenet ret meget og man derfor
bør sætte et stykke af en nylonstrømpe omkring
påfyldningspistolens munding når man tanker, således at
forureningen kan tilbageholdes i strømpen.
Det er vigtigt at undgå vand i dieselolien det kan ødelægge
højtryksdyserne og højtrykspumpen.

Hvordan forhindre eller formindske kondensvand ?
Dette er ganske simpelt : Ved vinteropbevaring skal tanken altid
være fuld (helt fuld). Der må ikke være hulrum over dieselolien.
Det er når der er hulrum der kommer kondens. Dieselolien skal
fyldes helt op i påfyldningsrøret.
Om sommeren sørger du herefter for altid at have din tank så
fuld, som det er praktisk muligt.
Følger du forannævnte vil du få færrest problemer med din motor,
der så til gengæld går rigtig godt og starter når du ønsker det.
Husk at om foråret er vandet stadig koldt, og luften i båden i
båden – når solen skinner – kan blive ganske lun, og det er
netop under disse temperatur forskelle, der er stor risiko for
kondens hvis der er hulrum i brændstoftanken.

Jeg skal tilføje at væsken filtrerede jeg efterfølgende og fik
en god håndfuld slam og faste partikler.

I dec. nummeret af Bådnyt er der en artikel med overskriften
Sådan udlufter du dieselmotoren.
til den artikel er der en hjørneartikel: Rens din dieseltank,
om hvordan man forlænger filtrenes levetid ved at rense
dieseltanken.Det gøres ved at pumpe slam og kondensvand ud med
en pumpe.
Dieselføderøret i tanken slutter 3 cm over bunden. Under rørets
bund samles vand og slam med tiden, men der bliver det ikke
liggende. Det hvirvles rundt, når båden går i søen og suges op
med risiko for at filter og pumpe unødigt.

Derfor er tilsætning af alkohol kun et plaster på såret, det
bedste er at suge det hele op.

Tillige kan der opstå yderligere smøringsproblemer i
brændstofsystemet hvis man køber miljødiesel i Sverige. Denne
dieseltype er så affedtet at man anbefaler at tilsætte lidt olie
i tanken for at opnå en tilstrækkelig smøring.

Harding E. Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-06 22:11

Tak for alle de gode input!
Jeg regner med at tømme tanken og tjekke den for urenheder. Derefter fylde
den op og samtidig filtrere dieselen. Måske med tilsætning af lidt
kaburatorsprit.
I øvrigt har jeg hørt om en vandalarm beregnet til kældere, hvor der er
risiko for oversvømning. Sådan en vil jeg finde og montere, så jeg kan sove
roligt om bord i min knap så nye båd.
--
) Hilsen Per
(

Fra : Per Nordahl

Dato : 11-12-06 22:41

> Tak for alle de gode input!
> Jeg regner med at tømme tanken og tjekke den for urenheder. Derefter
> fylde den op og samtidig filtrere dieselen. Måske med tilsætning af
> lidt kaburatorsprit.
Man kan få sådan en pølsedims/pose til at opsamle urenheder, som man
lader ligge i tanken. Har tidligere fået den hos mekanikkeren, men kan
vel også fåes hos bådpuscheren.

> I øvrigt har jeg hørt om en vandalarm beregnet til kældere, hvor der
> er risiko for oversvømning. Sådan en vil jeg finde og montere, så jeg
> kan sove roligt om bord i min knap så nye båd.
Kan du ligeledes få samme sted, i div. udførelser. (alarm,SMS-besked,
automatisk osv.) alt efter hvad man nu synes = Kr./tryghed for en selv.
Alm. vedligeholdelse gør nu også meget

Mvh. "Thulfen"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-12-06 22:58

Hej Per,

Den pøsedims du omtaler forhandles af bl.a. af Nautisk Udstyr,
du kan se den på side 335 nederst i midten i deres katalog.
Den måler i længden 35 cm og har en diameter på 7,5 cm.

Den er absolut ikke beregnet til at stoppe ned i tanken; men
beregnet til at opsuge evt. smøreolie i sumpen under motoren.

Fra : Per Nordahl

Dato : 12-12-06 08:05

"Harding E. Larsen (slet QZE17)" <harding@QZE17larsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11658745940.447074954161842@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> Den er absolut ikke beregnet til at stoppe ned i tanken; men
> beregnet til at opsuge evt. smøreolie i sumpen under motoren.

Ja du fandt en pølsedims Bare til andet formål.
Man kan altså få en specielt til brændstof, så vidt jeg husker ca. Ø
ca. 30mm (Ø er måske så meget sagt,
den nærmest lidt flad i det) og 25-30 cm i lænden og med snor i enden,
så den kan tages op igen.

Skal nok prøve at finde en ved lejl.
Mvh. "Thulfen"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-12-06 10:42

Hej Per,

Det lyder ikke behageligt i mine ører at man bevidst skal komme
noget i tanken som evt kan forurene. Det kan være såvel den
omkrandsende pose såvel som indholdet.
Posen må have en overflade som ikke er tæt og som også består af
bøjelige fibre. Desuden indholdet som kan, i dets mindre
bestanddele, komme ud gennem posen.
Endelig kan posen vel gå i stykker når den tages op.

Det er vel kun vand som evt. kan optages gennem posen og komme
ind i posens indhold, hvorimod snavset ikke vil passere posens
overflade og der er ikke indbygget en pumpe som befordrer
snavset til at sætte sig fast i posen.
Endelig er påfyldningsstudsen ofte monteret i den ene ende af
tanken og er det en vandretliggende tank, evt. met et
skvulpeskot, så vil posen ikke komme ned i den anden ende, der
måske vil ligge lavere.
Alle disse ting kan forårsage problemer.

Ja der kan stilles mange spørgsmål til dette. Det bedste er at
tilsikre sig at den olie som kommes på tanken er ren. Det kan
forsøges tilsikret med en nylonstrømpe omkring
påfyldningspistolen eller ved anvendelse af en tragt med
indbygget si.
Problemerne med kondensvand fjernes ved dræning fra det laveste
punkt på tanken. Det er ikke ualmindeligt at større tanke har en
lille fordybning på det laveste sted med en aftapningshane i
bunden for dræning af vand.
Kondensvand vil altid opstå i driftsperioden og kan man ikke
fjerne det ved dræning af tanken direkte så sidder der jo
efterfølgende indskudt vandseparatorer i forfilterelementet hvor
fra vandet kan drænes fra.

Jeg synes det er bedre at have en rigtigt virkende
tankkonstruktion, hvor man prøver at tage højde for fjernelse af
såvel partikler som kondensvand på den rigtige måde, i stedet
for at fylde forskellige væsker og opsugningsposer ned i sin
tank.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-12-06 10:55

Hej Per Thomsen,

Det er en rigtig god ide at rense tanken og få fjernet evt.
urenheder.
Læg mærke til im tanken er lavet af alm. bondejern, for er den
det vil der tillige ligge mange rustflager i tanken. Det kan
give overvejelser om at skifte til en rustfri tank.
Lugter dieselen ikke som diesel olie men nærmere af terpentin,
så bør du donere det til Komunekemi og fylde frisk tanken helt
op med frisk diesel. Det er så ikke nødvendigt at fylde alkohol
på, Det giver ingen mening.

M.h.t. vandalarm. Vil det ikke være bedre at montere en
drænpumpe med en svømmerkontakten. Den har en bedre funktion end
bare en alarm.
Kontakten til pumpen kan være den type med off i midten og
sluttestilling til hver side. Ledningsmonteringen kan så udføres
således at i den ene stilling kører pumpen hele tiden og i den
anden er svømmerkontakten med i kredsløbet.
Pumpen kan monteres for enden af den slange som går til den
almindelige lænsepumpe som sidder i cockpittet, så kan begge
pumper anvende samme slanger og skroggennemføring.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-06 11:30

Som min gamle lærer en gang sagde: "Det er bedre at fjerne problemet end
at blive gjort opmærksom på det - og så løse det".

Så jeg vil også anbefale Per at installere en elektrisk lænsepumpe
styret af en sensor/svømmerkontakt i sumpen, frem for alarmen, hvis han
er bekymret for vandindtrængen, når han opholder sig/sover i båden.

Men den ene løsning udelukker jo ikke den anden.

Og det er vel tvivlsomt om alarmen har nogen effekt, hvis der ikke er
nogen om bord og båden af en eller anden grund lækker. Så hellere lade
pumpen arbejde. Men selvfølgelig kan den ikke køre til evig tid, men jeg
synes det er en god sikkerhedsforanstaltning som supplement til den
manuelle lænsepumpe.

Vi har været glade for vores løsning - på trods af de første
forskrækkelser, når den startede mens vi sov ...

--

"Harding E. Larsen (slet 94D2N)" <harding@94D2Nlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11659175710.826001479131271@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-06 12:08

"Flemming Torp" skrev:
> Og det er vel tvivlsomt om alarmen har nogen effekt, hvis der ikke er
> nogen om bord og båden af en eller anden grund lækker. Så hellere lade
> pumpen arbejde.

Alarmen er ene og alene for at vække mig og evt. andre, som sover om bord.

"Harding E. Larsen (slet 94D2N)" skrev:
> Læg mærke til im tanken er lavet af alm. bondejern, for er den det vil der
> tillige ligge mange rustflager i tanken. Det kan give overvejelser om at
> skifte til en rustfri tank.

Tanken er heldigvis af rustfrit stål.

> M.h.t. vandalarm. Vil det ikke være bedre at montere en drænpumpe med en
> svømmerkontakten. Den har en bedre funktion end bare en alarm.

Alarmen er ene og alene for at vække mig og evt. andre, som sover om bord.
Måske investerer jeg også i en pumpe med svømmerkontakt, vi får se. Der er
desværre rigtig mange andre ting, der skal ordnes. Jeg købte i juli denne
21" glasfibermotorbåd fra ca. 1979, og jeg har haft et par måneder til at
lære den at kende. Pyh, der er noget at se til bl.a. et projekt med at
sy ny kaleche.
--
) Hilsen Per
(

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-12-06 12:40

Hej Per,

Ja det er selvfølgelig en god ting med en alarm om man sover
tungt. Alarmen skal dog have en giverkontakt og her er
svømmerkontakten velegnet. Så mangler du kun pumpen og den kan
fås i bådudstyrsforretningerne for få hundrede kroner. Her købes
svømmerkontakten også. Alarmgiveren kan være en af de her
pizzoelektriske signalgivere som sidder i meget legetøj.

Det var godt at din tank var lavet af rustfri stål.

Ja når man køber et ældre skib kommer man direkte ind i
fornyelsesperioden, der strækker sig over mange år. Køber man en
ny båd så investerer man i nyt udstyr igennem mange år lige
indtil man kommer ind i fornyelsesperioden, så.... fortsætter
man bare.
Der er altid meget at lave på en båd, det er en af glæderne.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-06 14:01

"Harding E. Larsen skrev:
> [...]
> ny båd så investerer man i nyt udstyr igennem mange år lige
> indtil man kommer ind i fornyelsesperioden, så....

.... sælger man
--
) Hilsen Per
(

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-12-06 15:27

Det kan være at man er forelsket i skuden at man ikke kan slippe
den; men ellers var det en mulighed.
Udskiftning af udstyr koster dog ikke så meget som en ny båd, om
man ellers fortsat vil sejle og ikke gå ned i størrelse.

Mvh/Harding

Fra : Per Nordahl

Dato : 11-12-06 22:31

"Harding E. Larsen (slet MJADD)" <harding@MJADDlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11658679710.780581712941043@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Det er da helt rigtigt at du ved ihældning af denatureret sprit
> har lavet en opblanding med evt. kondensvand i tanken og det så

Jeg taler hverken om at rense el. tømme tank, jeg skriver
"forebyggende" - og ved fuld tank om efteråret (vinteropbevaring).

Alt det andet er en god vejledning når problemet ER opstået.
Lad nu være med at male fanden på væggen/vandet.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-12-06 23:15

Hej Per,

Er tanken helt fyldt op vil der ikke kunne dannes kondensvand i
vinterens løb. Det er at forebygge.
Den mængde kondensvand der vil forekomme, tilkommer i løbet af
sejlsæsonen når tanken ikke er helt fyldt og i den periode hvor
temperaturen svinger omkring dugpunktstemperaturen.
I sejlsæsonen påfyldes der dieselolie, sikkert flere gange, og
her er det formålstjenligt forebyggende at lade dieselen gå
gennem et filter f.eks. en nylonstrømpe.
Om efteråret når båden er kommet på land og indholdet i tanken
hart stået stille i mindst en uge er vand of partiker kommet ned
til bunden og kan suges op med en sugepumpe, som jeg tidligere
har omtalt.
Det er forebyggende vedligeholdelse.
Dieselolie fra tankanlæg er forurenet med såvel vand som
partikler. I sejlsæsonen fjernes det som kommer op gennem
sugerøret af vandudskiller og filtre i den begrænsede mængde som
passerer. Hovedparten bliver i tankens bund.

I større skibe pumpes der op i såkaldte dagtanke, der er normalt
to stk.
En der bruges fra, og en der står for bundfældning et døgn.
Efter denne tid aftappes forureningen i bunden inden det
anvendes i motoren.

På intet tidspunkt er omtalte herre malet på væggen, kun
konstateringer er omtalt.

Fra : Per Nordahl

Dato : 12-12-06 08:11

"Harding E. Larsen (slet 8JNQ3)" <harding@8JNQ3larsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11658755620.82673093818201@dtext.news.tele.dk...
> Hej Per,
>
> Er tanken helt fyldt op vil der ikke kunne dannes kondensvand i
> vinterens løb. Det er at forebygge.

Har hele tiden anbefalet at tanken fyldes helt op til vinteren !

> Den mængde kondensvand der vil forekomme, tilkommer i løbet af
> sejlsæsonen når tanken ikke er helt fyldt og i den periode hvor
> temperaturen svinger omkring dugpunktstemperaturen.

Enig !

> [...]
> sugerøret af vandudskiller og filtre i den begrænsede mængde som
> passerer. Hovedparten bliver i tankens bund.

Har jeg ikke modsagt!
Pølsedimsen er jo netop til at opfange div. som måtte være kommet/kommer
i løbet af sæsonen.
Der for ligger den i tanken hele tiden.

> På intet tidspunkt er omtalte herre malet på væggen, kun
> konstateringer er omtalt.

Ok. så lader vi ham, være.

Mvh. "Thulfen"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-12-06 15:47

Hej Per,

Jeg kan ikke lide at der skal kommes en "pølsedims" ned i tanken.
Hvad består den af.. fibre og porøst materiale.
Den vil aldrig være tæt for udstrømning af indholdet. Hvad kan
den opsuge.. kun vand. Slam og partikler vil blive uden for.
Hvad nu hvis den går i stykker under opholdet eller når den skal
op igen..det vil da give noget værre rod.
Mange vandret liggende tanke har ofte lodret stående skvulpeskot
og hvordan kommer pølsedimsen forbi og fjerner det som ligger
neden for dette skot.
Det bliver interessant om du kan finde frem til den igen; men
produktet er ikke værd at omtale nærmere endsige at forsvare det.
Jeg synes den hører til på det overflødige profitmarked.

Fra : Per Nordahl

Dato : 13-12-06 19:53

"Harding E. Larsen (slet PY28N)" <harding@PY28Nlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11660214870.0850251567984337@dtext.news.tele.dk...
> Hej Per,
>
> Jeg kan ikke lide at der skal kommes en "pølsedims" ned i tanken.
Egentlig heller ikke mig, burde ikke være nødvendigt.

> Hvad består den af.. fibre og porøst materiale.

Selve sokken/posen/pølsen er noget nylon-ting, hvad indholdet så er -
aner jeg ikke.
Jeg arbejder faktisk på sagen, men efter at spurgt indtil flere seriøse
firmaer (uden for bådbranchen) må jeg tilstå de heller ikke har
hørt/kender "pølsedimsen" til det formål.
Men bare rolig jeg opgiver ikke Om den så tjener formålet er en
anden historie.

> Den vil aldrig være tæt for udstrømning af indholdet. Hvad kan
> den opsuge.. kun vand.

Det var vel i bund og grund også vand, vi talte om.

Slam og partikler vil blive uden for.
> Hvad nu hvis den går i stykker under opholdet eller når den skal
> op igen..det vil da give noget værre rod.
Det gør den nu ikke, den tages bare op af hullet igen ( og er ikke
blevet meget størrer i mellemtiden

> [...]
> produktet er ikke værd at omtale nærmere endsige at forsvare det.
> Jeg synes den hører til på det overflødige profitmarked.

Muligt. Men lige nu gør jeg en del for at opspore "dimsen" Fordi at den
findes, el. har fundtes.

Ps: Fandt vi vores fantastiske skruer/bolte vedr. dækslet på
impeller/vandpumpen ?

Mvh. "Thulfen"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-12-06 09:39

Hej Per,

God jagt.

M.h.t. skruerne.
Kan du oplyse nærmere om gevindmål m.m. samt leverandør.
Jeg tror at der er mange læsere som kunne tænke sig at få de
oplysninger. Det er en god forbedring af impellerpumpen, sammen
med det tykkere dæksel med en o-ring som pakning.

Fra : Steffen Skov

Dato : 14-12-06 19:36

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en meddelelse

> Selve sokken/posen/pølsen er noget nylon-ting, hvad indholdet så er - aner
> jeg ikke.

> Mvh. "Thulfen"

Hej Per
Jeg har set subjekt i flere tanke for mange år siden. Det var ikke en
"strømpe" men en stiv si sikkert i noget plastikmateriale man satte ned i
tanken i påfyldningshullet. Det virkede på samme måde som den si, der sidder
i en brændstofs-trakt, og filtrerede alle faste genstande fra. Det omtalte
"filter" stak bare ca. 20 cm. ned i tanken. Det kunne kun frafiltre faste
genstande og ikke vand eller andet fludium, men til det konstrukterede
formål var det fremragende. Jeg leder selv videre efter et forhandlingssted,
og skal nok komme retur om jeg finder det, men jeg tror, det er bortgået fra
hylderne.
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Per Nordahl

Dato : 17-12-06 13:55

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> leder selv videre efter et forhandlingssted, og skal nok komme retur
> om jeg finder det, men jeg tror, det er bortgået fra hylderne.

Tak for tilbagemelding, nu er vi i det mindste kommet ind i selve
(diesel)tanken
Men det er nu ikke sådan en fast "stiv si". Det var en pølsedims, som
jeg forgæves prøver at beskrive i tidligere indlæg
Har talt med fl. - som heller lige kender den, men synes det lyder
fornuftigt med sådan en løsning.

Vil ligeledes vende tilbage når jeg får opsporet produktet, el.
tilsvarende.

Mvh "Thulfen"
Ps: fandt i min søgen denne her.
http://www.hellers.dk/media/smarttechtragt.htm Den er nu IKKE svaret på
mit oprindelige spørgsmål / søgen, men måske svaret på nogle af
indlæggene! Kender den ikke selv - og derfor ikke afprøvet, men ser da
meget god ud ?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-12-06 11:31

Hej Steffen og Per,

Den type plastsi som Steffen omtaler sidder bl.a. i de små
benzindrevne generatorer fra Honda. De er ganske vist lidt
underdimmensionerede for en dieseltank men ganske velegnet til
at filtrere benzin til generatorerne.

Jeg har fået fat i noget filternet udformet som strømpe. Det vil
jeg sætte i enden af et tyndvægget rustfri rør som skal have en
udkraget ende der kan hvile mod recessen inde i
påfyldningsdækslet.

Den tragttype som Per har fundet linket til kan udføre opgaven;
men det er da et stinkende skrummel at have ombord. Et sådant
burde tilhøre tankanlægget.
Jeg har selv prøvet med noget tilsvarende med et 190 micron
filter i en egnet tragt.
Dieselolien løber noget langsomt igennem et sådant filter, så
maskestørrelsen skal være større.
Nu prøver jeg at lave filteret på røret som ovenfor omtalt.
Resultatet vil nok først blive anvendt hen over sommeren 2007 da
min dieseltank er helt fyldt for vinteren.
I skal nok høre om resultatet.

--
Harding E. Larsen