Hjælp til W3 validering
Fra : Ciffor

Dato : 10-12-06 19:16

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-12-06 19:33

Ciffor skrev:

> http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.aladdin.1go.dk%2Ftest%2Ftest.php&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline
> og
> http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.aladdin.1go.dk%2Ftest%2Ftestxml.php&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline

Du har tekst, der ikke en indeholdt i
noget blokelement. Den går ikke med
xthml strict.

Sæt en <p>...</p> markør rundt om de
pågældende tekststykker.

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion: http://webdesign101.dk/cssbog/
Webdesign med stylesheets:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 10-12-06 19:41

"Ciffor" <clauss@SLETpostkasse.net> skrev :

>http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.aladdin.1go.dk%2Ftest%2Ftest.php&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline

Du har tekst stående uden for et blokelement (<p> eller <div>
f.eks.) i linje 17.

>http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.aladdin.1go.dk%2Ftest%2Ftestxml.php&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline

samme fejl i linje 9

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-12-06 19:41

"Ciffor" wrote in message...

> Har i et bud på, hvad jeg stiller op med disse to fejl fra W3
validator:
(Meget langt link)

Det giver
Error: text is not allowed here; try wrapping the text in a more
descriptive container
Du har tekst uden tekstbeholder, du skal bruge en eller anden beholder
(et tag) til at lægge teksten i. Og her kan jeg så sige, det mest
logiske ville være at den med en <p>her er din tekst</p>. Hvis det er en
overskrift, så kan det naturligvis være en <h1>her er din tekst</h1> i
stedet. Osv.

> og
(endu et langt link)

Som betyder det samme, som ovenstående, så vidt jeg kan gennemskue.

MVH
Rune Jensen

Fra : Ciffor

Dato : 11-12-06 05:29

Tak for respons.
Teksten som W3 ikke validerer ser ud som følger:

------
<?php
echo "<p>Apache er klar og php scripts kan eksekveres på denne
maskine.</p>";
?>
------

feedback. Så jeg skulle mene at alt går efter bogen.

Ciffor

NB. Det tidligere nævnte link for ".../testxml.php" er nu inaktivt. Der er
nu kun én fil:

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-12-06 09:40

Ciffor skrev:

> baggrund af jeres feedback. Så jeg skulle mene at alt går
> efter bogen.

Det er ikke i den bid php-kode du har vist at der mangler et
omgivende p-element.

Kildekodens linje 15 ser ud som følger:

/><br /><!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0
Transitional//EN" "DTD/xhtml1-transitional.dtd">

I lidt mindre bidder består linjen af:

Normalt p-element med indhold. Ingen problemer her.

| W3C_Validator/1.432.2.22<br /><br />

En tekst direkte under body. Det giver fejl i strict.

| <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
| "DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Her går det helt galt. Der kommer ny doctype - og på linjerne efter
også <html> og <head> igen. Den helt basale sidestruktur er som
følger:

<doctypeerklæring>
   <head>
   </head>

- og den bryder siden pt. Start med at få det rettet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-12-06 11:02

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Her går det helt galt. Der kommer ny doctype - og på linjerne efter
> også <html> og <head> igen

Hvis det er fordi Ciffor gerne vil vise hvilken doctype der er brugt på
siden, så gøres det (som altid når man skal _vise_ html kode i stedet
for at bruge den) ved at erstatte < med &lt; og > med &gt;, dvs DOCTYPEN
bliver til:

&lt;!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"DTD/xhtml1-transitional.dtd"&gt;

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ciffor

Dato : 11-12-06 14:50

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Det er ikke i den bid php-kode du har vist at der mangler et
> omgivende p-element.

Kan simpelthen ikke se hvor jeg mangler et p-element?!?

> Kildekodens linje 15 ser ud som følger:

Kildekoden viser tekst jeg ikke har skrevet (eller bedt om) efter min bedste
overbevisning. Se den oprindelige kode herunder.

> En tekst direkte under body. Det giver fejl i strict.

Jeg har et echo direkte under <body> - ikke tekst i "ren" form.

Har slet ikke defineret "Transitional" men strict?!?

---------------------OPRINDELIG KODE---------------------

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<head>
<title>aladdin.1go.dk</title>
p {font-family: Comic Sans MS;}
</head>

<?php

echo "<p>aladdin.1go.dk/test/test.php</p>";

echo "<p>".$_SERVER['HTTP_USER_AGENT']."</p>"; //Viser hvilken browser den
besøgende benytter

phpinfo();

?>

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-12-06 22:23

Ciffor skrev:
> Kan simpelthen ikke se hvor jeg mangler et p-element?!?

Hvor kigger du? Når du overvejer validering (og i øvrigt også anden
fejlsøgning af html og evt. CSS) skal du altid kigge i kildekoden fra en
browser, ikke på din php-fil på serveren

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-12-06 15:05

Ciffor skrev:

> Kildekoden viser tekst jeg ikke har skrevet (eller bedt om)
> efter min bedste overbevisning. Se den oprindelige kode
> herunder.

[snip]

> phpinfo();

Her har du synderen. Phpinfo udskriver som standard et helt html-
dokument - så når du bruger den midt i et html-dokument går det
galt.

På manualsiden til phpinfo kan du finde muligheder for at fjerne
det der ikke er indhold: <http://dk2.php.net/phpinfo>.

De kan givetvis hjælpe det videre i php-gruppen -
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php - hvis du har brug for
det.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ciffor

Dato : 12-12-06 20:26

> [...]
>
> Her har du synderen. Phpinfo udskriver som standard et helt html-
> dokument - så når du bruger den midt i et html-dokument går det

Great - det var koen på isen. Tak for hjælpen!