collisioner ?
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 12-12-00 15:05

Hej NG,

På mit hjemmenetværk har jeg sat en linuxserver op med Samba som PDC for to
NT 4.0 klienter. Alle computerne er koblet sammen via en 10mbit HUB, hvor
min cisco677 router (ADSL) er forbundet.
Nå, men mit problem er, at der ved overførsel af profiles fra PDC til klient
og tilbage igen, opstår en del kollisioner. Faktisk så mange at
indikatorlampen for kollisioner i længere perioder lyser konstant. Det tager
også meget lang tid at logge på / af klienterne, men det er nok netop p.g.a.
kollisionerne.
Hele netværket kører 10mbit og kun 10mbit.
Er det netværket det er galt med, og kan man løse det ved ændringer i
opsætningen?

På forhånd tak og glædelig jul
Tonni Aagesen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-12-00 15:40

Tonni Aagesen wrote:

> [...]
> Hele netværket kører 10mbit og kun 10mbit.
> Er det netværket det er galt med, og kan man løse det ved ændringer i

Hvordan er filoverførselshastigheden imellem maskinerne, fx vha. ftp?

Kollisioner siger ikke rigtigt nogetsomhelst.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-12-00 15:42

Mogens Kjaer wrote:

> Kollisioner siger ikke rigtigt nogetsomhelst.

Jeg havde engang fundet et regneeksempel:

http://www.sslug.dk/emailarkiv/teknik/1999_09/msg00071.html

Fra : Ruben Hesselbæk

Dato : 12-12-00 19:08

Ved ikke om det er mig der er dum , men manden i det tænkte eksempel glemmer
at renge de tabte pakker med.
En collision medfører altid en pakke, som må smides væk.

Venlig hilsen
Ruben Hesselbæk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-12-00 22:45

On Tue, 12 Dec 2000 15:42:10 +0100, Mogens Kjaer <mk@crc.dk>
wrote:

> http://www.sslug.dk/emailarkiv/teknik/1999_09/msg00071.html

Det er en temmelig besynderlig beregning, der kun ser på, hvor
meget båndbredde man mister pga. backoff, og endda kun et enkelt.
Han tager ikke højde for exponentiel backoff på L2 eller time-
outs og retransmissioner fra højere lag etc.

.... Og endelig: Hvis klienten faktisk oplevede 100% kollissioner
(altså en kollission for hver eneste pakke), så kom der aldrig
data igennem. Han må have haft en dårlig dag.

I *praksis* viser det sig, at man på et shared ethernet kan opnå
i størrelsesordenen 40% af line rate (naturligvis afhængig af
antallet af porte og trafikfordeling). På et switchet ethernet
kan man nå noget der ligner 98% (næsten uafhængigt af antallet af
porte).

Jeg mener derfor, man med rette kan påstå, at kollissioner er
skyld i et tab på godt 45 procentpoint.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 13-12-00 08:46

Asbjorn Hojmark wrote:

> ... Og endelig: Hvis klienten faktisk oplevede 100% kollissioner
> (altså en kollission for hver eneste pakke), så kom der aldrig
> data igennem. Han må have haft en dårlig dag.

Jeg tror ikke, at det er så simpelt.

En anden pointe i artiklen var også, at forskellige ethernet
chipset (på forskellige SGI maskiner) havde hver deres måde
at tælle kollisioner på. Hvis en pakke oplevede tre kollisioner
før den kom afsted blev det på nogle chipset talt som tre, andre
som én.

Dengang vi stadigvæk havde SGI maskiner på 10Mbit hubs kunne man
faktisk godt opleve >100% kollisioner, og der kom alligevel pakker
igennem. Godt nok ikke lynhurtigt...

Regneeksemplet var vistnok tænkt mere for at vise, at kollisioner
ikke er så slemt, som navnet antyder.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-12-00 01:03

On Wed, 13 Dec 2000 08:45:33 +0100, Mogens Kjaer <mk@crc.dk>
wrote:

> Jeg tror ikke, at det er så simpelt.

Hvis klienten prøve at sende en frame, oplever en kollission,
laver backoff, forsøger at sende igen, oplever en kollission,
laver backoff etc, så kommer der da aldrig data igennem.

Er du uenig i det?

> [...]
> at tælle kollisioner på. Hvis en pakke oplevede tre kollisioner
> før den kom afsted blev det på nogle chipset talt som tre, andre

Jeg opfatter egentlig det andet som et subset af det første (og
det gør standarden også). Backoff er jo et tilfældigt tidsrum, og
stiger eksponentielt med gentagne kollissioner.

> Dengang vi stadigvæk havde SGI maskiner på 10Mbit hubs kunne man
> faktisk godt opleve >100% kollisioner, og der kom alligevel pakker
> igennem. Godt nok ikke lynhurtigt...

De har en ret alternativ måde at regne kollissioner på.

> Regneeksemplet var vistnok tænkt mere for at vise, at kollisioner
> ikke er så slemt, som navnet antyder.

Jeg er ikke uenig i, at få kollissioner ikke er et problem. (Det
er jo simpelthen sådan shared ethernet virker). Jeg er derimod
uenig i, at *mange* kollissioner ikke er et problem.

Jeg synes, en god tommelfingerregel er, at hvis man oplever mere
end 10% kollissioner, så skal man se på hvorfor. Hvis den eneste
grund er for meget trafik, så skal man segmentere, og meget gerne
med en switch.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ruben Hesselbæk

Dato : 12-12-00 19:10

Du burde måske se om du kan opdrive en gammel 10Mbit switch, men ellers så
er 10/100Mbit switches idag så billige at det næsten ikke kan betale sig at
have 10Mbit hubs stående(IMHO).
Prøv at låne en 8ports switch i den lokale computerbutik(plejer at være
muligt), det skulle få kollisionerne til at forsvinde, og hastigheden til at
stige.

Venlig hilsen
Ruben Hesselbæk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-12-00 22:33

On Tue, 12 Dec 2000 15:05:05 +0100, "Tonni Aagesen"
<delphin@worldonline.dk> wrote:

> Nå, men mit problem er, at der ved overførsel af profiles fra PDC
> til klient og tilbage igen, opstår en del kollisioner.

Kollissioner er ikke i sig selv et sygdomstegn på et shared 10
Mbps ethernet. Faktisk er det simpelthen sådan ethernet fungerer.

Men *mange* kollissioner er et sygdomstegn og ofte tegn på et
dårligt netkort, dårlige kabler, en dårlig hub eller en anden
hardware-defekt. Men det kan naturligvis også være et tegn på, at
der simpelthen er meget trafik.

Hvor mange kollissioner ser du? (Som en % af samtlige pakker)?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 13:04

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 15-12-00 13:04

Hejsa

Du skal se kollisionerne, som en procent af de transmiterede pakker og ikke
som et enkeltstående tal.
Der er også forskelligt, fra hub til hub, det antal kollisioner der skal til
for at trigge COLL lampen.

Du skal have en sniffer på for at se presist hvormange der er og hvornår.

Mvh
Martin