Hjælp til Haderslev. Vor Frue søges
Fra : Ib Molbech

Dato : 09-12-06 18:05

I AO Haderslev, Vor Frue, 1773-80, søges hjælp til opslag 126 - nederst.
Hans Christian. Hvad hedder moderen mere end Christina? Hun er sikkert
geboren (født) ?rippen, og er hun født i Horsens? Hvad står der efter
Horsens.

På forhånd tak
Ib Molbech

Fra : Mogens L. Jensen

Dato : 09-12-06 18:22

Hej !

"Hans Christian, des Taglöhners Christian Hübner und Christina geboren
Crippen aus Horsens, ehel. Sohn"

Med venlig hilsen

Mogens Jensen

Fra : Mogens L. Jensen

Dato : 09-12-06 18:34

Hej igen !

Jeg har lige ombestemt mig.
Jeg tror hun er født "Prippen".
Se i øvrigt opslag 196 nederst.

Med venlig hilsen

Mogens Jensen

Fra : Ib Molbech

Dato : 09-12-06 21:27

Mange tak Mogens.

Har jeg forstået det ret, hvis jeg læser opslag 196 som:
Christian Hübners forældre er Martin Hübner og Catharina Seriffers?
samt
Christina Catharinas forældre er Hans Nicolai Pripen og Anna Jensen.
De 2 sidste ord går igen i hver indføring på siden. Latin eller tysk? og ved
du hvad det betyder?

Fra : Mogens L. Jensen

Dato : 10-12-06 09:32

Hej !

Jeg læser det som følgende:
Christian Hübner, taglöhner, des weyl., [ weiland ] Martin Hübner in der Alt
Markt und weyl., Catharina geb. Seuffers das. [ daselbst ] ehel. sohn,
mit Christina Catharina, des weyl., Hans Nicolaj Prip in Horsens und weyl.,
Anna geb. Jensen das. ehel. tochter.
Von ___ Probst Cretschmer. [Provst Joachim Cretschmer i Haderslev]

Fra : Ib Molbech

Dato : 10-12-06 21:50

Tusind tak Mogens

Mvh