Backup/synkroniserings-program efterlyses
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-12-06 23:15

Jeg har en Win2003-server, en Synology Disk Station (NAS) og en
OS X-maskine. En gang i døgnet kunne jeg godt tænke mig at OS X-
maskinen kopierer nye og ændrede filer fra Win2003-serverens
shares til Synology-disken. Det ville også være rart, hvis den
samtidig kunne slette filer på Synology-disken, som ikke længere
findes på Win2003-serverens shares.

Det ville jo unægtelig være det nemmeste at lade Win2003-serveren
kopiere direkte ind på Synology-disken. Grunden til at jeg gerne
vil have OS X-maskinen med ind i billedet er for at kunne kopiere
filerne med AFP-protokollen.

På Win2003-serveren kører ExtremeZ-IP og da det hovedsageligt er
filer, som er produceret og skal bruges af Mac'er, vil jeg helst
undgå at have SMB-protokollen med inde i billedet (Synology'en
understøtter også AFP).

Kender I et program til OS X, som kan klare sådan en opgave?
Jeg vil helst ikke at filerne bliver pakket, for det skal fungere
som en nødbackup som man hurtigt kan hente filer fra, hvis Win2003-
serveren skulle finde på at nedsmelte.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-06 01:21

> [...]
> Jeg vil helst ikke at filerne bliver pakket, for det skal fungere
> som en nødbackup som man hurtigt kan hente filer fra, hvis Win2003-

Du kan prøve med LaCie's gratis SilverKeeper ... men ikke alle har kun
gode erfaringer. Jeg har brugt med ok resultat.

Der er også: http://www.qdea.com/ som har Synchronize! Pro X og
Synchronize! Plus X

men det koster :)

Derudover kan man jo altid flikket noget shell scripts sammen.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-12-06 10:08

Thomas von Hassel skrev:

> Du kan prøve med LaCie's gratis SilverKeeper ... men ikke alle
> har kun gode erfaringer. Jeg har brugt med ok resultat.

Det vil jeg kigge på.

> Der er også: http://www.qdea.com/ som har Synchronize! Pro X og
> Synchronize! Plus X
>
> men det koster :)

Det må gerne koste, hvis det vel at mærke er prisen værd. :)

> Derudover kan man jo altid flikket noget shell scripts sammen.

Sikkert, men det er jeg desværre ikke så stærk i.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-12-06 15:35

Thomas von Hassel skrev:

> Der er også: http://www.qdea.com/ som har Synchronize! Pro X og
> Synchronize! Plus X

Er lige ved at teste Synchronize! Pro X. 100$ er i mine øjne ikke
meget, når man tager i betragtning, hvor meget det program kan,
og det ser ud til at kunne alt det jeg efterlyser (og mere til).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 09-12-06 17:23

> Er lige ved at teste Synchronize! Pro X. 100$ er i mine øjne ikke
> meget, når man tager i betragtning, hvor meget det program kan,
> og det ser ud til at kunne alt det jeg efterlyser (og mere til).

Så som at sende dine oplysninger til Qdea...?
(Emnet var oppe at vende her i gruppen i starten af november)

Mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-12-06 19:35

> Er lige ved at teste Synchronize! Pro X. 100$ er i mine øjne ikke
> meget, når man tager i betragtning, hvor meget det program kan,
> og det ser ud til at kunne alt det jeg efterlyser (og mere til).

Er der nogen grund til at RsyncX ikke kan bruges?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-06 19:51

> Er der nogen grund til at RsyncX ikke kan bruges?

ja ... det er noget buggy crap. hvis du endelig skal bare rsync under
10.4 så er rsync faktisk indbygget.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-12-06 22:33

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> ja ... det er noget buggy crap. hvis du endelig skal bare rsync under
> 10.4 så er rsync faktisk indbygget.

Kan du være lidt mere præcis? Hvordan har du brændt dig?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-06 23:32

> Kan du være lidt mere præcis? Hvordan har du brændt dig?

især mht. metadata, ressource forks, rettigheder. Det klarer den
indbyggede bedre.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : kjhfkjh

Dato : 10-12-06 09:06

>Er der nogen grund til at RsyncX ikke kan bruges?

Måske burde du/I tage et alvorligt kig på

http://blog.plasticsfuture.org

hvor et par af artiklerne omhandler test af kendte backup og
sync programmer.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-06 16:34

Hej Thomas & Thomas...

Thomas von Hassel wrote:

> Du kan prøve med LaCie's gratis SilverKeeper ... men ikke alle har kun
> gode erfaringer. Jeg har brugt med ok resultat.

SilverKeeper er _ikke_ godt, hvis man skal lave store backups på Mac fra
multisystemer - Mac+Windows, - og så kan den trods de skriver det
modsatte heller ikke lave bootable backups. Jeg har brugt den jævnligt
siden den første version. Til småopgaver er den ganske udmærket.

> Der er også: http://www.qdea.com/ som har Synchronize! Pro X og
> Synchronize! Plus X
>
> men det koster :)

Hvis man vil ofre pengene på Plus X, kan man lige så godt gå hele vejen
og vælge synchronize! Pro X. Det er hamrende godt, og er 100% fleksibel
mht. scheduling / tidsstyret backup, kan lave 100% bootable backups. -
Og så skelner den ikke mellem Mac og Windows filer!

Jeg har brugt Synchronize! siden ver. 1.0, men kviede mig ved at
opgradere til X-versionen, men det har jeg nu valgt at gøre alligevel.
Den er alle pengene værd.

> Derudover kan man jo altid flikket noget shell scripts sammen.

Tjaeoe... Men så skal man være rimelig skrap til programmering, hvis man
skal kunne lave en fuld scheduling system...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-12-06 17:33

Kaj Christiansen skrev:

> Så som at sende dine oplysninger til Qdea...?
> (Emnet var oppe at vende her i gruppen i starten af november)

Sådan nogle bønder! Nå, men så må jeg have noget anti-spyware-
halløj hældt på Mac'en også, hvis da ellers Synchronize! Pro X
lever op til mine forventninger. Det har lige fået en ridse i
lakken.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-06 18:34

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:

> Sådan nogle bønder! Nå, men så må jeg have noget anti-spyware-
> halløj hældt på Mac'en også,

De eneste informationer, der sendes til Qdea, er, om du bruger et
uregistreret program eller ikke. - Og det på nøjagtig samme måde som
både M$, Adobe/Macromedia, Media100, Quark m.m.fl.

> hvis da ellers Synchronize! Pro X
> lever op til mine forventninger. Det har lige fået en ridse i
> lakken.

Du kan godt polere den ridse ud igen. Synchronize! Pro er det bedste og
mest stabile sync/backup program, der endnu er lavet til brug på Mac.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-06 19:46

> [...]
> uregistreret program eller ikke. - Og det på nøjagtig samme måde som
> både M$, Adobe/Macromedia, Media100, Quark m.m.fl.

Nej det er en skandale ... hvornår ender det dog ... firmaer der vil
sikre sig at de bliver betalt for deres hårde arbejde ... nej altså

;)

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-06 18:44

> [...]
> halløj hældt på Mac'en også, hvis da ellers Synchronize! Pro X
> lever op til mine forventninger. Det har lige fået en ridse i

Little Snitch ...

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-06 18:55

Hej Thomas

Jep, men så blokerer du også for retten til at få opdateringer...
mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-06 19:51

> Hej Thomas
>
> Jep, men så blokerer du også for retten til at få opdateringer...

hvis du sætter den til at blokere ja ... men det er også fint bare at få
at vide hvad der egentlig er der foregår ...

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-12-06 13:20

kjhfkjh skrev:

> http://blog.plasticsfuture.org

Siden er vist nede lige nu, men tak. Den vil jeg tage en kigger på.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-12-06 17:08

Hej Thomas

Virker i SeaMonkey, men sløv som bare det...
mvh. Erik Richard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-12-06 13:20

Thomas von Hassel skrev:

> Little Snitch ...

Bingo! Jeg kunne bare ikke komme i tanke om hvad det program hed i
går, da jeg søgte på Google og søgninger på "antispyware OS X" og
lignende, fandt ikke umiddelbart navnet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-12-06 13:20

Erik Richard Sørensen skrev:

> De eneste informationer, der sendes til Qdea, er, om du bruger et
> uregistreret program eller ikke.

Nå ikke andet. Så er jeg knap så urolig.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik

Dato : 10-12-06 10:13

On 2006-12-08 23:15:00 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> said:

> [...]
> Jeg vil helst ikke at filerne bliver pakket, for det skal fungere
> som en nødbackup som man hurtigt kan hente filer fra, hvis Win2003-

Hej Thomas.

Sammen med min iomega fik jeg et program der hedder Deja Vu og det
virker faktisk glimrende, jeg ved ikke om alt det tekniske, men det er
let at betjene, og sørge for at min backup er up to date.

Hilsen Henrik

Fra : Henrik

Dato : 10-12-06 12:40

On 2006-12-10 10:12:57 +0100, Henrik <dyk@mil.dk> said:

> [...]
> virker faktisk glimrende, jeg ved ikke om alt det tekniske, men det er
> let at betjene, og sørge for at min backup er up to date.

Ups den kom sammen med Toast... Sorry

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-12-06 16:33

Hej Henrik

Henrik wrote:

> Sammen med min iomega fik jeg et program der hedder Deja Vu og det
> virker faktisk glimrende,

DejaVu er ganske god. Jeg har dog kun prøvet den i demo version...

> jeg ved ikke om alt det tekniske, men det er let at
> betjene, og sørge for at min backup er up to date.

Selvom den er let at sætte op, så er min anke mod den, at den er
langsom, selv på en Dual G4/1,4ghz maskine...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-12-06 16:35

Hej Henrik

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-12-06 17:03

Hej Henrik

Fra : Henrik

Dato : 11-12-06 17:40

On 2006-12-10 17:03:19 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> DejaVu er ganske god. Jeg har dog kun prøvet den i demo version...
>>

> Selvom den er let at sætte op, så er min anke mod den, at den er
> langsom, selv på en Dual G4/1,4ghz maskine...
>
> mvh. Erik Richard

Hej Erik.

På en MacM solo Core køre den fint, 1 gang tager det lang tid, men
derefter går det faktisk rimeligt snapt.

Hilsen Henrik

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-06 11:36

> [...]
> Jeg vil helst ikke at filerne bliver pakket, for det skal fungere
> som en nødbackup som man hurtigt kan hente filer fra, hvis Win2003-

Jeg bruger Retrospect fra [tidligere] Dantz.

<http://www.emcinsignia.com/products/smb/retroformac/>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-12-06 13:20

Per Rønne skrev:

> Jeg bruger Retrospect fra [tidligere] Dantz.
>
> <http://www.emcinsignia.com/products/smb/retroformac/>

Det har jeg også kørende på Win2003-serveren i en version 7.x,
men det kommer der en pakket fil ud af, medmindre man da kan få
den til at lade være med det. Det har jeg i så fald ikke fundet
ud af endnu.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-06 14:06

> [...]
> men det kommer der en pakket fil ud af, medmindre man da kan få
> den til at lade være med det. Det har jeg i så fald ikke fundet

Naturligvis kommer der en pakket fil ud af det, hvad ellers? Den vokser
så over tid, efterhånden som der kommer ekstra inkrementelle
opdateringer på. Har man brug for at få det backuppede tilbage, så har
man access til dem gennem Retrospect.

Original-CD-ROMen er i øvrigt bootable ... og her kan man starte
Retrospect.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 10-12-06 17:53

> [...]
> men det kommer der en pakket fil ud af, medmindre man da kan få
> den til at lade være med det. Det har jeg i så fald ikke fundet

Man haar mulighed for at lave en Backup eller en synkronisering. Det er
vel sidstnævnte du har brug for.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-12-06 14:17

> [...]

> inkrementelle opdateringer på. Har man brug for at få det
> backuppede tilbage, så har man access til dem gennem Retrospect.

Jeg bruger som sagt Retrospect i det daglige, så det er jeg klar
over. Det er bare ikke den form for backup jeg har behov for i
tilfældet med Synology-disken.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-06 17:36

> Jeg bruger som sagt Retrospect i det daglige, så det er jeg klar
> over. Det er bare ikke den form for backup jeg har behov for i
> tilfældet med Synology-disken.

OK, til den Synology jeg fik fulgte der faktisk sådan back-up software
med, desværre dog kun til Win. Data Replicator II:

<http://www.synology.com/enu/support/download.php>

Med den formulering du her angiver lyder det som om du kun har brug for
den til Win?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-12-06 14:56

Per Rønne skrev:

> Naturligvis kommer der en pakket fil ud af det, hvad ellers?

Jeg kan se at det vil komme til at tage en evighed at kopiere det
over med Synchronize! Pro, så det kunne nu alligevel godt være,
at jeg skulle lade Retrospect ordne den opgave også. Det vil jo
så bare desværre ikke være et backup, man kan hente filer ud fra
direkte medmindre man har Retrospect liggende på en anden maskine
i det tilfælde, hvor Win2003-serveren går kold.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-12-06 15:10

Per Rønne skrev:

> Jeg bruger Retrospect fra [tidligere] Dantz.

Nu vi snakker Retrospect, ved du eller andre i gruppen så forresten
hvor Retrospect 7.x ikke kan finde ud af at lave incremental backup
til en anden disk? Jeg kan få den til at gøre det til bånd, men hvis
den står til at lave normal backup til en anden disk, så laver den
ingen katalogfil og backup-filen på backupdisken bliver overskrevet
hver gang der laves backup til disken.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-12-06 15:21

Thomas G. Madsen skrev:

> Nu vi snakker Retrospect, ved du eller andre i gruppen så
> forresten hvor Retrospect 7.x ikke kan finde ud af at lave
> incremental backup til en anden disk?

Det er tilsyneladende fordi at jeg har valgt 'File' i stedet for
'Disk' som destination.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-06 18:06

> Det er tilsyneladende fordi at jeg har valgt 'File' i stedet for
> 'Disk' som destination.

Jeg har lavet min som Internet Backup Set til /backup på Synology'en.
Derudover en File Backup Set til en ikke helt fungerende harddisk på
mac'en. Kører hver onsdag hhv lørdag kl. 0:00.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-12-06 18:05

Stig Leerbeck skrev:

> Man haar mulighed for at lave en Backup eller en synkronisering.
> Det er vel sidstnævnte du har brug for.

Måske, men selvom man kan, vil jeg stadig ikke bruge et Windows-
program til at kopiere Mac-filer over et netværk via SMB. Hvis det
skal være en synkronisering, skal det foregå med AFP, og det kan
jeg ikke direkte fra Windows-serveren.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-12-06 18:21

Per Rønne skrev:

> Jeg har lavet min som Internet Backup Set til /backup på
> Synology'en.

Den mulighed har jeg ikke i v.7.0.12.105 til Windows.

Jeg har Tape, Disk, CD/DVD og File. I første omgang havde jeg valgt
File til en tilkoblet USB-harddisk, men der blev så ikke lavet en
katalog-fil. Nu er jeg ved at lave et backup til samme disk med Disk
valgt som Backup Media, og da jeg lavede det script, fik jeg lov til
at vælge, hvor katalogfilen skulle ligge, så jeg går ud fra at den
nu kan køre incremental backup (Normal backup) til den disk.

Hvis den kan det, så må man kunne lave et tilsvarende script, som
kopierer til Synologyen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-06 19:36

> [...]
> nu kan køre incremental backup (Normal backup) til den disk.
>
> Hvis den kan det, så må man kunne lave et tilsvarende script, som

Hvad med den Data Replicator II som jeg tidligere har nævnt?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-12-06 19:14

Per Rønne skrev:

> Jeg har lavet min som Internet Backup Set til /backup på
> Synology'en.

Kører din version af Retrospect på en Mac eller på en Windows-maskine?

Jeg kan ikke få Retrospect til at logge på Synologyen.
Selvom jeg har mappet Synologyens delte mapper som netværksdrev på
den Win2003-server, hvor Retrospect er installeret, så kan jeg ikke
se de mappede netværksdrev, når jeg i Retrospect vælger 'Destination'
og kigger under 'My Computer'.

Jeg kan finde Synologyen under netværkssteder, men når jeg har indtastet
netværkssti, brugernavn og adgangskode, som Retrospect skal logge ind
med, så får jeg blot: 'Can't access server using the given username and
password, error -1017 (insufficient permissions)'.

Jeg er 100% sikker på, at brugernavn og adgangskode er skrevet korrekt.

De har en side over fejlmeddelelser her:
<http://kb.dantz.com/display/2/index.asp?c=12&cpc=5GSK8V331KGNkyd4x263e7QPl325RA1mX&cid=2&cat=&catURL=&r=0.2471125>
- men man kommer selvfølgelig frem til en blank side, når man klikker
på '-1017 insufficient permissions'. Typisk!

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 13-12-06 20:27

> Kører din version af Retrospect på en Mac eller på en Windows-maskine?

Mac.

> [...]
> den Win2003-server, hvor Retrospect er installeret, så kan jeg ikke
> se de mappede netværksdrev, når jeg i Retrospect vælger 'Destination'

Jeg kører backup'en til Synology'ens IP-adresse, altså som
/internetbackup/.

> [...]
> password, error -1017 (insufficient permissions)'.
>
> Jeg er 100% sikker på, at brugernavn og adgangskode er skrevet korrekt.

Sikkert; jeg var ude for det samme, da jeg prøvede tilsvarende. Det
kørte /kun/ over IP-adressen.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-12-06 14:02

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Sikkert; jeg var ude for det samme, da jeg prøvede tilsvarende. Det
> kørte /kun/ over IP-adressen.

Hos mig kørte det kun ved fil-adgang.

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 14-12-06 18:49

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Hos mig kørte det kun ved fil-adgang.

Det er der vist ikke noget der hedder.

Men man kan reservere enten en hel disk [eller sæt af DVDere eller
lignenede] til backup, eller gemme som fil, og det på såvel en lokal
harddisk som på en 'fjern', som internet-backup.

Faneblad: Configure, knap Backup Sets.

Vælges 'New' kommer man ind i et vindue hvor der er en pop-up menu,
'Backup set type' hvor man vælger 'Internet', og så kan man indsætte
user ID, password [så det huskes], ftp-server [IP-adresse, så ikke noget
med dhcp-server her] og endelig katalognavnet, relativt til roden. Jeg
har bare skrevet '/backup/'.

Vælger jeg File har jeg adgang til alle lokale harddiske, og de
virtuelle harddiske fra Synology'en der automatisk mountes kan også ses,
så det burde virke at vælge dem også. Men der er vel ingen grund til at
have en virtuel backup-harddisk mountet?

Og faktisk bliver disse virtuelle harddiske først mountet en del inde i
processen efter login. Men Retrospect begynder backup'en /før/ man er
logget ind, og kan fuldføre den før man overhovedet har indtastet sit
userid/passwd. Så jeg vil med bestemthed sige: gemmer man backup på en
'fjern' maskine /skal/ man altid vælge 'Internet' her.

Nu har jeg ikke Retrospect for Win installeret på nogen maskine i
øjeblikket, men jeg har meget svært ved at forestille mig, at man ikke
kan gøre nøjagtigt det samme her.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-06 10:08

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> userid/passwd. Så jeg vil med bestemthed sige: gemmer man backup på en
> 'fjern' maskine /skal/ man altid vælge 'Internet' her.

Er det ikke meget langsomt at bruge ftp?

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 15-12-06 11:06

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Er det ikke meget langsomt at bruge ftp?

Hvorfor tror du dog at det skulle være langtsomt, når maskinerne i
øvrigt er forbundet med en Gbit/s forbindelse ?

Det drejer sig om ftp på et LAN, hvor maskinerne har Gbit ethernetkort,
og hvor de er forbundet gennem en Gbit switch.

Skulle der være en forskel tror jeg faktisk at ftp er hurtigere end
alternativerne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-06 11:57

> [...]

> og hvor de er forbundet gennem en Gbit switch.
>
> Skulle der være en forskel tror jeg faktisk at ftp er hurtigere end

Det tog vildt lang tid at arbejde med et musikkatalog med mange mapper
og numre.
Så jeg gætter på Synologyen som Linux server er flaskehalsen.

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 15-12-06 12:33

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Det tog vildt lang tid at arbejde med et musikkatalog med mange mapper
> og numre.
> Så jeg gætter på Synologyen som Linux server er flaskehalsen.

Over internettet eller hvad?

Selve gigabitforbindelsen til Synology'en skal være begrænset til 150
Mbit/s, og hvis det kobler op til internettet vil hastigheden derudover
være begrænset af 'upload' hastigheden, som hos mig er på 1/2 Mbit/s.

Men nu skal vi vel også se på applikationen, og hvor mange der samtidig
formodes at accesse en sådan server. For min egens vedkommende vil det
normalt kun være mig selv, og så en sjælden gang en besøgende på
hjemmesiden, der vil downloade noget ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-12-06 22:27

Per Rønne skrev:

> Jeg kører backup'en til Synology'ens IP-adresse, altså som
> /internetbackup/.

Jeg troede tidligere at du med internetbackup mente, at du havde
det som en valgmulighed i Retrospect, når du oprettede dit backup
sæt.

Jeg har valgt Disk som destination og kan så under Network Places
finde Synologyen, men kan ikke vælge den som backup sæt fordi det
skrammel ikke vil godkende brugernavn og adgangskode. Det hjælper
heller ikke noget at fodre den med \\ip_adresse_på_Synology\sti.

Har spurgt i Insignias forum og håber at en eller anden derinde
har en løsning.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-12-06 00:02

> [...]
> heller ikke noget at fodre den med \\ip_adresse_på_Synology\sti.
>
> Har spurgt i Insignias forum og håber at en eller anden derinde

Nedenstående opskrift gælder i Mac-versionen, men mon ikke du selv kan
oversætte indholdet til Wintelen.
Du opretter dit backupset som root. Herefter skal du stadig som root
under volumes vælge dit drev hvorefter du går op i menuen og vælger
configure. Her indsætter du loginoplysninger som du promptes for.
Herefter udarbejder du dit script som almindelig user. Voila!

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 14-12-06 05:18

> Jeg troede tidligere at du med internetbackup mente, at du havde
> det som en valgmulighed i Retrospect, når du oprettede dit backup
> sæt.

Det har jeg også. Men op til synology'en fungerede det kun hvis jeg
angav det som en internetbackup, med IP-adressse mv.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-12-06 13:31

Flemming Rubini skrev:

> Du opretter dit backupset som root.

Det må vel være det samme som at tilgå Synologyen fra Retrospect
imens man er logget ind på en konto med administratorrettigheder,
hvilket jeg allerede gør.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-12-06 14:02

> Det må vel være det samme som at tilgå Synologyen fra Retrospect
> imens man er logget ind på en konto med administratorrettigheder,
> hvilket jeg allerede gør.

Et par bemærkninger.

Jeg har slået writecache fra, da mange har rapporteret problemer.

Jeg bruge Retrospect fra Mac'en. Men kan du ikke i Windows på samme måde
som på Mac'en vælge dit backupset, og herefter gå op i menuen og vælg
configure, hvorefter du kan indtaste dine loginoplysninger? Dette punkt
er afgørende. Kræver rootadgang. Sciprtet laver du i almindelig adgang.

Flemming Rubini

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-12-06 17:01

Flemming Rubini skrev:

> Jeg har slået writecache fra, da mange har rapporteret problemer.

Det har jeg heller ikke koblet til af samme årsag. Det kører dog
på min egen DS-101g+ uden problemer.

> Men kan du ikke i Windows på samme måde som på Mac'en vælge dit
> backupset, og herefter gå op i menuen og vælg configure,
> hvorefter du kan indtaste dine loginoplysninger?

Jeg har ude i venstre side af Retrospect en række menupunkter,
hvor et af dem hedder Configure > Volumes. Derinde kan jeg finde
en knap ved navn 'My Network...' og klikker jeg på den, kan jeg
se 'Microsoft Terminal Services', 'Microsoft Windows Network' og
'Web Client Network'. Under 'Microsoft Windows Network', finder
jeg så den arbejdsgruppe, som Synologyen befinder sig i.

Jeg dobbeltklikker på det share, som er oprettet på Synologyen
til samme formål, og når jeg klikker på 'Add'-knappen, kommer
dialogboksen med 'Enter Network Password' frem. Jeg skriver
adgangskoden i 'Connect as:'-feltet og kodeordet i 'Password:'-
feltet, men får så: 'Can't access server using the given username
and password, error -1017 (insufficient permissions)'.

Der er også mulighed for at vælge Configure > Backup Sets og via
den vej oprette et backup sæt på Synologyen, men det giver samme
fejl.

Det undrer mig også meget, at man er nødt til at finde Synologyen
under 'My Network...' når dens share er mappet som et netværksdrev,
for så burde det være synligt under My Computer. Det er det også
i alle andre programmer på serveren og i Windows selv, men ikke i
Retrospect.

> Dette punkt er afgørende. Kræver rootadgang.

Der er ikke noget der hedder rootadgang på en Windows-boks.
Det hedder administratorrettigheder, og det har jeg allerede.

Svaret fra Insignias forum var:
| Be sure to enter your information by going to Configure>Volumes,
| right-clicking on the volume and choosing Login as. If this is
| on a domain, be sure the username is of the form
| DOMAIN\USERNAME. If this is in a workgroup, try
| \\NAS_NAME_OR_IP\USERNAME.

Det er også prøvet, men giver samme resultat.

Jeg vil senere prøve om det gør nogen forskel at vælge 'File' som
backup medie i stedet for 'Disk'. Det ærgrer mig bare at skulle
vælge det, da jeg så ikke kan få Retrospect til at lave
incremental backup. Se evt.: <news:elh8k7.34s.1@tgm.dyndns.dk>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-12-06 17:49

> [...]
> for så burde det være synligt under My Computer. Det er det også
> i alle andre programmer på serveren og i Windows selv, men ikke i

Du må selv oversætte til Wintel tankegang, da jeg primært bruger Mac som
server for min NAS:

Men jeg tror du ville kunne udføre det ønskede, hvis du først "mounter"
din disk i Windows.

Og derfor mener jeg også at det er ovenstående citerede problem du skal
løse først.

Et andet vigtigt problem jeg er stødt ind i, og det kan være det er
Mac-specifikt, men alt efter hvordan jeg mounter diske hedder samme drev
DISK eller disk på skrivebordet??? Jeg har derfor måtte omdøbe en del,
for at sikre mig at Retrospect kan finde ting med rette navn. (alt med
småt, ingen blandinger af stor og små, og ingen store).

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-12-06 18:07

> [...]
> backup medie i stedet for 'Disk'. Det ærgrer mig bare at skulle
> vælge det, da jeg så ikke kan få Retrospect til at lave

Jeg har lige tjekket mine egne opsætninger, og der ser ud til at være
problemer som hos dig. Det er en uge siden, at det kørte uden problemer,
ups! Jeg lagde i øvrigt mærke til at det er Retrospect, som mounter med
kapitæler, når jeg gør det manuelt fra Retrospect, selvom jeg bruger
minuskler.
Nåeh, held og lykke, videre med min egen exa-opgave

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 14-12-06 18:49

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Nåeh, held og lykke, videre med min egen exa-opgave

Pøj, pøj - ja det er efterhånden 15 år siden jeg blev færdig; speciale
sommeren 1991 og en lille efternøler af en tilvalgsopgave i 'The Strange
Death of Liberal England' på mit bifag.

Begge kan i øvrigt ses på min hjemmeside - og i øvrigt også downlades i
pdf-format.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-12-06 19:20

> [...]

> Death of Liberal England' på mit bifag.
>
> Begge kan i øvrigt ses på min hjemmeside - og i øvrigt også downlades i

Tak. Færdig??? Bliver man nogensinde det.

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 14-12-06 20:19

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Tak. Færdig??? Bliver man nogensinde det.

Færdig med min kandidatuddannelse, normeret til seks år.

Jeg regner ikke med at fortsætte med en PhD-uddannelse, og får vel i
øvrigt ej heller lov til det.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-12-06 18:48

Flemming Rubini skrev:

> Jeg har lige tjekket mine egne opsætninger, og der ser ud til at
> være problemer som hos dig. Det er en uge siden, at det kørte
> uden problemer, ups!

Og jeg har i dag prøvet at installere Retrospect v.7.0.12.105 på
en WinXP Pro SP2, hvor der sidder en Synology DS-101g+ på netværket.
Nøjagtig samme problem som på Win2003-serveren og det hjælper heller
ikke noget at vælge 'File' i stedet for 'Disk' som backup sæt.

> [...]
> med kapitæler, når jeg gør det manuelt fra Retrospect, selvom
> jeg bruger minuskler. Nåeh, held og lykke, videre med min egen

Retrospect går sikkert på Synologyen med SMB, men når du mounter
Synologyen fra OS X med ævle + K, så tilgår du den med AFP,
medmindre du specifikt bedre om SMB med SMB://Synology_IP-adresse.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-12-06 18:48

Flemming Rubini skrev:

> Men jeg tror du ville kunne udføre det ønskede, hvis du først
> "mounter" din disk i Windows.

Det er det jeg har gjort ved at "mappe" den som et netværksdrev.

> Et andet vigtigt problem jeg er stødt ind i, og det kan være det
> er Mac-specifikt, men alt efter hvordan jeg mounter diske hedder
> samme drev DISK eller disk på skrivebordet???

Tror du ikke at du mounter den med SMB, når du får kapitæler?
Sådan plejer det at være med SMB-mountede shares på OS X.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-12-06 19:37

Per Rønne skrev:

> Nu har jeg ikke Retrospect for Win installeret på nogen maskine
> i øjeblikket, men jeg har meget svært ved at forestille mig, at
> man ikke kan gøre nøjagtigt det samme her.

Configure > Backup Sets > Create New resulterer i dette i version
7.x: <http://tgm.dyndns.dk/retrospect/backup_set.png>, hvor 'Disk'
jo så burde være førstevalg, når det drejer sig om et 'NAS device'.

Vælger man 'Disk' og klikker på 'Next', kommer man ind til dette
skærmbillede: <http://tgm.dyndns.dk/retrospect/disk_backup.png> og
ved at klikke på 'Select...'-knappen får man mulighed for at vælge
destinationsdisk, som så kun kan findes under 'My Network' og som
slutter i, at man ikke får adgang. Samme ting sker, hvis man vælger
'File'.

På Insignias forum tyder det på, at nogle har løst problemet ved
at geninstallere Retrospect, men det kan jeg s** ikke engang få
lov til 'Error 1722. There is a problem with this Windows Installer
package. A program run as part of the setup did not finish as
expected. Contact your support personnel or package vendor'.

<SUK!>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 14-12-06 20:27

> [...]
> ved at klikke på 'Select...'-knappen får man mulighed for at vælge
> destinationsdisk, som så kun kan findes under 'My Network' og som

Jeg har lige installeret Retrospect 6.5 til Windows, og jeg /får/
adgang. Ad den vej du angiver.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-12-06 21:41

Flemming Rubini skrev:

> Du opretter dit backupset som root. Herefter skal du stadig som
> root under volumes vælge dit drev hvorefter du går op i menuen
> og vælger configure.

Det havde noget med rettigheder at gøre.
Mærkeligt nok så starter Retrospect 7.x på kontoen ved navn 'NT
Authority\System', når man starter den fra den genvej, som ligger
nede ved siden af uret (systray) i Windows. Det står højt og meget
larmende i titellinjen af Retrospect, når den er startet op, men
det havde jeg altså ikke bemærket før for lidt siden. Den konto
har ikke adgang til Synology-disken.

Det har derimod adminstratorkontoen, som Retrospect er
installeret på og den konto starter den op på, når man starter
den inde fra Start > Programs osv., men fordi jeg altid har brugt
genvejen i systray, har jeg ikke tænkt videre over, at der åbenbart
er en forskel på, hvor man starter programmet fra.

Hvis den kører de planlagte backups på administratorkontoen, hvilket
jeg ved om et kvarters tid, så kan jeg nemt undgå problemet, men hvis
den også kører dem på 'NT Authority\System'-kontoen, så er det noget
bøvl, men det kan da løses nu i det mindste.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-12-06 22:12

Per Rønne skrev:

> Jeg har lige installeret Retrospect 6.5 til Windows, og jeg /får/
> adgang. Ad den vej du angiver.

Hvad står der i titellinjen af Retrospect? Hvad konto logger den ind
på? Se evt.: <news:elsgcl.8o.1@tgm.dyndns.dk>.

Jeg kan se, at min også starter på 'NT Authority\System'-kontoen når
den kører en planlagt opgave og det er noget tis rent ud sagt. Det er
mig en gåde, at den ikke starter op på den konto, den er installeret
på!

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 15-12-06 05:52

> [...]
> den kører en planlagt opgave og det er noget tis rent ud sagt. Det er
> mig en gåde, at den ikke starter op på den konto, den er installeret

1. Den er ikke installeret under NT, som jeg ikke har, kun under XP Pro,
og jeg fik besked på at der var lidt fejl i userid/passwd [måske fordi
jeg lige ville tildele userid og password /under/ installationen].

2. Og husk så på at Retrospect skal kunne køre selv når ingen er logget
på maskinen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-12-06 06:35

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

Retrospect (PERRONNE\Per)

Den eneste bruger på laptoppen, der meget naturligt bærer navnet
PERRONNE [den kan jo komme ind på andre trådløse netværk end mit eget].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-12-06 22:39

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> når den kører en planlagt opgave og det er noget tis rent ud
> sagt. Det er mig en gåde, at den ikke starter op på den konto,

En gut i Insignias forum anbefalede at tage et kig på Configure ->
Preferences -> Security og bingo! Derinde kan man bestemme, hvilken
konto den skal køre på.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-06 01:48

> En gut i Insignias forum anbefalede at tage et kig på Configure ->
> Preferences -> Security og bingo! Derinde kan man bestemme, hvilken
> konto den skal køre på.

Jeg havde slået Firewall til, derfor kunne Retrospect ikke komme på
serveren.

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 15-12-06 06:35

> En gut i Insignias forum anbefalede at tage et kig på Configure ->
> Preferences -> Security og bingo! Derinde kan man bestemme, hvilken
> konto den skal køre på.

Men forsøger jeg at sætte min op til at køre på en bestemt konto [der er
kun Per], med angivelse af user-id Per og password, så får jeg beskeden
»Can't grant necessary user priviliges«, og det ligemegt om jeg udfylder
'Log on to' eller ej.

Hvordan skal jeg give 'Per' de 'nødvendige' tilladelser, og kan det
overhovedet lade sig gøre med XP Pro, eller er 2003 Server nødvendig?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-12-06 10:53

Per Rønne skrev:

> 1. Den er ikke installeret under NT, som jeg ikke har, kun under
> XP Pro

'NT Authority\System'-kontoen findes også på en XP Pro. Den er bare
reserveret af systemet, så du kan ikke se den i f.eks. lusrmgr.msc.
XP er jo blot en Windows NT i en version 5.1 :)

> 2. Og husk så på at Retrospect skal kunne køre selv når ingen er
> logget på maskinen.

Der er altid logget nogen på pågældende maskine og så længe der er
administratoradgang til Retrospect, kan den tage backup af det den
skal tage backup af.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 15-12-06 11:11

> 'NT Authority\System'-kontoen findes også på en XP Pro. Den er bare
> reserveret af systemet, så du kan ikke se den i f.eks. lusrmgr.msc.
> XP er jo blot en Windows NT i en version 5.1 :)

Hvordan får du så adgang til den?

> Der er altid logget nogen på pågældende maskine og så længe der er
> administratoradgang til Retrospect, kan den tage backup af det den
> skal tage backup af.

Også når den lige er bootet op, og venter på at man skal logge på?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-12-06 10:53

Per Rønne skrev:

> Hvordan skal jeg give 'Per' de 'nødvendige' tilladelser, og kan
> det overhovedet lade sig gøre med XP Pro, eller er 2003 Server
> nødvendig?

Hvad rettigheder har Per-kontoen? Almindelig bruger, superbruger
eller administrator? Mange programmer fungerer desværre ikke for
godt under Windows, hvis de ikke kører fra en administratorkonto.
De skal helst køre direkte fra kontoen eller med Run As-funktionen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 15-12-06 11:11

> Hvad rettigheder har Per-kontoen? Almindelig bruger, superbruger
> eller administrator?

Administrator. Jeg kan så se at der derudover er en ikke-aktiveret
gæstekonto, og en konto med begrænset adgang der hedder »ASP.NET Machine
A...«

Superbruger i forbindelse med XP Pro siger mig intet.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-12-06 11:32

Per Rønne skrev:

> Administrator.

Hmm, så lyder det mærkeligt med meldingen fra Retrospect.
Jeg har ikke en version 6.5 at teste med her desværre, så jeg kan
ikke teste, om det samme sker her på en XP Pro.

> Jeg kan så se at der derudover er en ikke-aktiveret gæstekonto,
> og en konto med begrænset adgang der hedder »ASP.NET Machine
> A...«

Både gæstekonto og ASP.NET-kontoen har jeg kvalt, men de to har
næppe noget med din fejlmelding at gøre.

<http://www.wellesley.edu/Computing/WinXP/wxpgroups.html>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 15-12-06 18:25

> <http://www.wellesley.edu/Computing/WinXP/wxpgroups.html>.

Du må her tænke på Power Users, som dog kan mindre end Administratorer:

Administrators

Members of the Administrator group have total control over the
computer and everything on it. The user named Administrator is the
default account within this group. The domain account of each faculty or
staff member with a Windows XP computer is part of the Administrator
group on his or her computer.
Administrators Can:

* Create, modify, and access local user accounts
* Install new hardware and software
* Upgrade the operating system
* Back up the system and files
* Claim ownership of files that have become damaged
* Do anything a Power User can

Power Users

The Power User class can perform any task except for those reserved
for Administrators. They are allowed to carry out functions that will
not directly affect the operating system or risk security. All domain
accounts are part of the Power Users group on public Windows XP
computers.
Power Users Can:

* Create local user accounts
* Modify user accounts which they have created
* Change user permissions on users, power users, and guests
* Install and run applications that do not affect the operating
system
* Customize settings and resources on the Control Panel, such as
Printers, Date/Time, and Power Options
* Do anything a User can

Power Users Cannot:

* Access other users' data without permission
* Delete or modify user accounts they did not create

=

- fra dit link ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-12-06 12:15

Per Rønne skrev:

> Hvordan får du så adgang til den?

Jeg ved ikke hvordan Retrospect får adgang til den, men det var
f.eks. også den konto eller måske rettere bruger, som Blaster-ormen
fik til at hamre ned, da den hærgede. Jeg tror at det er den, som
hedder System. Den kan man se, når man giver brugere adgang til et
share: <http://tgm.dyndns.dk/winxp/system_user.png>.

> Også når den lige er bootet op, og venter på at man skal logge på?

Det vil jeg skyde på. Almindelige brugere kan da f.eks. logge på de
delte shares når den står på login-skærmen og så kan et backup-
program med administratorrettigheder vel også få lov til at køre en
planlagt opgave.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-12-06 20:53

Per Rønne skrev:

> Du må her tænke på Power Users

Ja præcis. Det hedder superbruger i en dansk Win2000 eller XP.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 17-12-06 05:35

> Ja præcis. Det hedder superbruger i en dansk Win2000 eller XP.

Som altså bare kan mindre end en Administrator.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-12-06 13:34

Per Rønne skrev:

> Som altså bare kan mindre end en Administrator.

Ja. Det er en mellemting imellem administrator og almindelig bruger.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-12-06 18:50

> [...]
> Jeg vil helst ikke at filerne bliver pakket, for det skal fungere
> som en nødbackup som man hurtigt kan hente filer fra, hvis Win2003-

Jeg har lidt svært ved at gennemskue dit behov, men jeg er næsten sikker
på at du vil kunne bruge "Retrospect Desktop."
Du vil så skulle lave en duplikering fra din server til en disk eller
vice versa, med sletning af disken hver gang; i Retrospect terminologi.
Prøv at undersøge det.

Flemming Rubini

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-12-06 18:45

Flemming Rubini skrev:

> Du vil så skulle lave en duplikering fra din server til en disk
> eller vice versa, med sletning af disken hver gang; i Retrospect
> terminologi. Prøv at undersøge det.

Retrospect Single Server 7.0.12.105 til Windows, som er den jeg
bruger på min server, har en Duplicate-funktion, men jeg er ret
forvirret over duplikeringsindstillingerne, hvor hjælpefilen
siger følgende:

> [...]

| folders to the destination volume. When Retrospect finds a file
| that exists on both the source and destination, the destination
| file is overwritten only if the source file is newer. Retrospect
| leaves files untouched if they are identical to files marked for
| duplication or if the file names and locations do not match
| those marked.

| /Duplicate Missing Files Only/, copies only the selected files
| and folders that don't already exist on the destination volume.
| Other files and folders on the destination are left untouched.

Replace Entire Volume er standardindstillingen, men jeg kan ikke
gennemskue hvad der sker, når man sletter en fil eller mappe på
kilden (source). Vil den så også blive slettet på destinationen?
Det nævner ingen af ovenstående indstillinger noget om. Jeg vil
nødig have at destinationen fyldes op med filer og mapper, som
forlængst er blevet slettet på kilden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-12-06 19:56

Thomas G. Madsen skrev:

> Replace Entire Volume er standardindstillingen, men jeg kan ikke
> gennemskue hvad der sker, når man sletter en fil eller mappe på
> kilden (source). Vil den så også blive slettet på destinationen?

Jeg kunne jo selvfølgelig også bare prøve og det viser sig, at det
kun er Replace Entire Volume, som gør det ønskede. De andre sletter
ikke mapper eller filer på destinationen, som ikke længere findes
på kilden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-12-06 21:28

> [...]
> kun er Replace Entire Volume, som gør det ønskede. De andre sletter
> ikke mapper eller filer på destinationen, som ikke længere findes

Jeg er igang med at kigge på det; da jeg havde problemer med at bruge
disken blev jeg anbefalet at markere muligheden "Use hard drives as
removable disks" i Preferences->Media handling, herefter kunne jeg tilgå
mit backupsæt uden at den overtog disken.

Da jeg opgraderede til Desktop versionen var det ikke nødvendigt. Hm...

Håber det hjalp lidt.
Flemming Rubini

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-12-06 21:50

Flemming Rubini skrev:

> [...]
> drives as removable disks" i Preferences->Media handling,
> herefter kunne jeg tilgå mit backupsæt uden at den overtog

Låste Retrospect kilde og destination under duplikeringen, eller
hvad mener du?

Noget jeg savner i Duplicate-funktionen er muligheden for at vælge
at f.eks. fem mapper på en disk eller partition skal duplikeres
til en anden disk eller partition. Det ser det ikke ud til at man
kan i min version. Man skal vælge hele disken eller partitionen,
så hvis man kun ønsker at duplikere enkelte mapper, bliver man
tilsyneladende nødt til at oprette et script for hver mappe.

Det er da bøvlet sammenlignet med den normale backup-funktion,
hvor man kan definere præcis hvilke mapper der skal med i ens
script.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-12-06 08:18

> Låste Retrospect kilde og destination under duplikeringen, eller
> hvad mener du?

Det gav mig mulighed for at vælge præcis den mappe jeg ønskede som
kilde, uden overskrivning af hele disken.

Flemming Rubini

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-12-06 11:23

Flemming Rubini skrev:

> Det gav mig mulighed for at vælge præcis den mappe jeg ønskede som
> kilde, uden overskrivning af hele disken.

Nå ok.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-12-06 11:58

Flemming Rubini skrev:

> "Use hard drives as removable disks" i Preferences->Media handling

Den indstilling har jeg i øvrigt ikke i Windows-udgaven af
Retrospect. <http://tgm.dyndns.dk/retrospect/media_handling.png>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-12-06 12:42

Thomas G. Madsen skrev:

> Noget jeg savner i Duplicate-funktionen er muligheden for at vælge
> at f.eks. fem mapper på en disk eller partition skal duplikeres
> til en anden disk eller partition.

Har lige opdaget, at man i sådan et tilfælde kan drage fordele af
'Selectors'. Smart nok.

--
Hilsen
Madsen