Nano - Hvem godkender?
Fra : Sten Bo

Dato : 08-12-06 11:05

Findes der nogen form for offentlig godkendelse og indsigt i nanoprodukter
der tilbydes i almindelig handel til almindelige forbrugere?

Her eller hisset, måske et EU organ?

Anledningen er dels dette http://www.tekno.dk/pdf/nummer228.pdf

http://www.nanocover.dk/tmcms/subjects/public_show_news_by_id.php?category=news_dk&id=510

http://www.sejlsport.dk/sw22998.asp

og et udsagn i en debat andet steds, at FDM i september nr. har testet
Nanocover til fordel for de "gammeldags" produkter. Jeg kan ikke linke til
testen og har ikke læst, så enten har i den som medlem selv eller må gå på
biblioteket - eller andet steds, - hvis og i så fald.

Jeg er ikke modstander, og ikke part med andre produkter, men med baggrund i
omtalte sundhedsaspekter. Hvad er der gang i? Hvem godkender?

Jeg så et sted, at et sygdomstilfælde i Tyskland efter brug af et
badeværelseprodukt -
ttp://www.ami.dk/Aktuel%20forskning/Nanoteknologi.aspx - afslørede at der
ikke var nano i det - selv om navnet Magic Nano vel egentlig fortæller noget
andet. Eller måske har jeg misforstået meningen med magien.

Omtalte sag er selvfølgelig fint for sundhedsaspekterne hvor der nok plejer
at skulle lig på bordet,, spot på nano, hurra ikke nano, men yderst
pinligt på anden led. Omvendt fortæller det, at "alle" rengøringsmidler kan
være farlige.

Man kunne måske ud fra det tænke sig, at der oprettes et handelsselskab
indeholdende nanonavnet sådan at al emballage er mærket med det + logo, men
at indholdet, undernavn, ikke nødvendigvis indeholder nano. Hvilket i min
snørklede tankegang må komme ind under nogle markedsføringsbestemmelser.
Nå det var jo i Tyskland.

Men tilbage til spørgsmålet, hvem kontrollerer, og kan det kontrolleres?

Kan det holdes nogenlunde sagligt?

Med venlig hilsen.

Fra : Sten Bo

Dato : 08-12-06 11:08

,

> Jeg så et sted, at et sygdomstilfælde i Tyskland efter brug af et
> badeværelseprodukt -
,

Beklager "et sygdomstilfælde". Der står 97.

http://www.ami.dk/Aktuel%20forskning/Nanoteknologi.aspx

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-12-06 11:18

Sten Bo wrote:
> Findes der nogen form for offentlig godkendelse og indsigt i nanoprodukter
> der tilbydes i almindelig handel til almindelige forbrugere?

Nanoprodukter bliver godkendt fuldstændig ligesom alle andre produkter.