Watt forbrug i lyskæder
Fra : Hansen

Dato : 08-12-06 10:45

Hejsa

Jeg skal have købt mig en 220 volt til 110 volt omformer idet at jeg har
købt nogle lyskæder i USA. Har faktisk allerede en, men den er kun på 50 W
og den lugter ikke så godt efter en times tid, samt at den bliver rigtig
varm. Så jeg skal altså have en større - men hvor stor ....

Jeg har tre kæder med henholdvis 10, 25 og 50 lamper på. Jeg mener at det er
12 v. pærer der sidder i. Men for at finde effekten er det vel nødvendigt at
kende enten modstanden eller strømmen.?

Måske der er nogen der ved hvad sådan nogle lyskæder normalt trækker?

/Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-12-06 11:05

Hansen skrev:

> Måske der er nogen der ved hvad sådan nogle lyskæder normalt trækker?

Har du slet ikke nogen strømdata på kæderne (ampere eller watt)?

--
Bertel

Fra : Hansen

Dato : 08-12-06 11:08

> Har du slet ikke nogen strømdata på kæderne (ampere eller watt)?

De røg desværre ud med kasserne, da vi ikke havde så meget plads i
kufferterne

/Hansen

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 08-12-06 12:37

"Hansen" <bluesboys@-remove-this-hotmail.com> writes:

> De røg desværre ud med kasserne, da vi ikke havde så meget plads i
> kufferterne

Ofte sidder der en lille label tæt ved stikket, som angiver
strømforbrug. Ellers, hvis du kan huske fabrikantens navn, så prøv at
gå ind på deres hjemmeside.

   Torben

Fra : Erling Nansen

Dato : 08-12-06 13:02

""Torben Ægidius Mogensen"" <torbenm@app-6.diku.dk> skrev i en meddelelse

> Ofte sidder der en lille label tæt ved stikket, som angiver
> strømforbrug. Ellers, hvis du kan huske fabrikantens navn, så prøv at
> gå ind på deres hjemmeside.
>
> Torben

Man kan også hyppigt læse strøm og spænding på pæren,
og så er wattforbruget jo bare at gange antal lamper.

Erling

Fra : Max

Dato : 08-12-06 13:08

Hej Erling

> Man kan også hyppigt læse strøm og spænding på pæren,
> og så er wattforbruget jo bare at gange antal lamper.

Lyskæder er som regel serieforbundne lamper, så Watt
forbruget er det samme som forbruget på en lampe.

Mvh Max

Fra : Erling Nansen

Dato : 08-12-06 13:11

> Hej Erling

> Lyskæder er som regel serieforbundne lamper, så Watt
> forbruget er det samme som forbruget på en lampe.
>
> Mvh Max

Om igen Max.
Wattforbruget er total.
Strømforbruget er den enkelte lampes, idet de sidder "i serie", ja.

Erling

Fra : Max

Dato : 08-12-06 14:20

Hej Erling

> Strømforbruget er den enkelte lampes, idet de sidder "i serie", ja.

Naturligvis, jeg sad lige og sov så godt. Sorry :)

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-12-06 13:16

Max skrev:

> Lyskæder er som regel serieforbundne lamper, så Watt
> forbruget er det samme som forbruget på en lampe.

Så en million pærer trækker det samme som 1 pære? Jordens
energiproblem er løst.

--
Bertel

Fra : Uffe Ravn

Dato : 08-12-06 13:43

Bertel Lund Hansen wrote:

> Så en million pærer trækker det samme som 1 pære? Jordens
> energiproblem er løst.

Til gengæld må vi affinde os med hyppige strømafbrydelser, når de alle er
serieforbundne

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Aage Andersen

Dato : 08-12-06 13:59

"Uffe Ravn"

> Til gengæld må vi affinde os med hyppige strømafbrydelser, når de alle er
> serieforbundne

Det problem løses nemt ved at parallelkoble en zenerdiode med pæren .

Aage

Fra : Erling Nansen

Dato : 09-12-06 06:27

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse

> "Uffe Ravn"

> Det problem løses nemt ved at parallelkoble en zenerdiode med pæren .
>
> Aage

25 stk. zenerdioder?

Erling

Fra : Aage Andersen

Dato : 09-12-06 08:17

"Erling Nansen" >
> "Aage Andersen"

> 25 stk. zenerdioder?

Ja. Eller en million, hvis du har den million som Bertel nævner

Aage

Fra : Erling Nansen

Dato : 09-12-06 06:31

> Så en million pærer trækker det samme som 1 pære? Jordens
> energiproblem er løst.

Gad vidst, hvad han her skyder til ??
Du ved da vist udmærket, at strømmen (I) er den samme i hele kæden!
Effekten (W) er lig summen af pærernes effekt !

> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Erling

Fra : Ulrik Smed

Dato : 09-12-06 11:27

"Erling Nansen" <oz7iy@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Du ved da vist udmærket, at strømmen (I) er den samme i
> hele kæden! Effekten (W) er lig summen af pærernes effekt

Ja, "strømforbrug" er et møg-ord! :-/

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Ivar

Dato : 08-12-06 22:55

Hansen skrev:

> Jeg har tre kæder med henholdvis 10, 25 og 50 lamper på.

Du burde have købt nogle ens sæt, så de kunne serieforbindes.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Uffe Ravn

Dato : 09-12-06 12:19

Ivar wrote:

> Du burde have købt nogle ens sæt, så de kunne serieforbindes.

Rigtigt tænkt, men:

Lyskæder fra USA er ikke isoleret til 230V

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ivar

Dato : 09-12-06 14:00

Uffe Ravn skrev:

> Lyskæder fra USA er ikke isoleret til 230V

Den er utvivlsomt berøringssikker ved 230V. Om isolationen er god nok,
er afhængig af hvilken standard man bruger.

Hvis man sender apparatur til Nordamerika med et standard europæisk
3x400V kabel, er det ikke godt nok til 3x220V der. Strengt taget kan
man
ikke være sikker på at kæderne er lovlige at bruge i Danmark til 110V.
Selvom de 110V er adskilt fra nettet, er der stadig regler.

Ivar Magnusson

Fra : John Larsson

Dato : 09-12-06 20:43

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> writes:
>Hvis man sender apparatur til Nordamerika med et standard europæisk
>3x400V kabel, er det ikke godt nok til 3x220V der. Strengt taget kan
>man

Hvor i Europa finder man en trefaset strømforsyning med 400 volt på hver
fase?

I DK havde vi tidligere 220 volt pr. fase. Den er nu 230 volt!

John

Fra : Ivar

Dato : 09-12-06 23:43

John Larsson skrev:

> Hvor i Europa finder man en trefaset strømforsyning med 400 volt på hver
> fase?

Her i landet har man 400V mellem to faser.

> I DK havde vi tidligere 220 volt pr. fase. Den er nu 230 volt!

Du har ikke forstået mit indlæg, de 220 V henveiser til udstyr der skal
bruges i Nordamerika.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : John Larsson

Dato : 09-12-06 23:56

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> writes:

>Her i landet har man 400V mellem to faser.

Ja, og der er ikke noget der hedder 2x400 volt eller 3x400 volt!

John

Fra : Ivar

Dato : 10-12-06 00:09

John Larsson skrev:

> Ja, og der er ikke noget der hedder 2x400 volt eller 3x400 volt!

Jo, der er noget der hedder 3x400 volt.
Hvis du fjerner nullen har du 3 gange 400 volt. En standard trefaset
motor kan enten tilsluttes 3x 220-230 volt eller 3x 380-400 volt,
afhængigt af om den stjernekobles eller trekantkobles. Her i landet
vil man stjernekoble den til 3x400 volt. I Nordamerika og fx dele
af Norge vil trekantkoble den og tilslutte den til 3x220 volt.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : John Larsson

Dato : 10-12-06 08:47

>Jo, der er noget der hedder 3x400 volt.

Nej, ikke når man taler om forsyning; du skrev jo selv om et *kabel*!

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-06 16:46

Uffe Ravn skrev:

> Lyskæder fra USA er ikke isoleret til 230V

Det får de heller ikke hvis de serieforbindes. Hvis to ens kæder
serieforbindes, får hver af dem 115 V her til lands.

--
Bertel

Fra : Uffe Ravn

Dato : 09-12-06 19:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det får de heller ikke hvis de serieforbindes. Hvis to ens kæder
> serieforbindes, får hver af dem 115 V her til lands.

Der vil i den ene ende af den ene kæde være 230V i forhold til jord, og hvis
en pære springer eksempelvis midtvejs vil der være 230V på halvdelen af
lamperne i forhold til jord.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-06 21:28

Uffe Ravn skrev:

> Der vil i den ene ende af den ene kæde være 230V i forhold til jord, og hvis
> en pære springer eksempelvis midtvejs vil der være 230V på halvdelen af
> lamperne i forhold til jord.

Det er rigtigt at et stykke af ledningen vil føre en spænding på
230 V. Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan spændingen vil
fordele sig over lamperne når der ingen strøm løber.

--
Bertel

Fra : Bjarne

Dato : 09-12-06 21:34

In article <457a9bc0$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
   "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> writes:

> Rigtigt tænkt, men:
>
> Lyskæder fra USA er ikke isoleret til 230V

Hm, hvis du serieforbinder to kæder, vil der kun ligge 115V over hver kæde.

mvh,
Bjarne

Fra : Uffe Ravn

Dato : 10-12-06 00:38

Bjarne wrote:

> Hm, hvis du serieforbinder to kæder, vil der kun ligge 115V over hver
> kæde.

Ja , men den ene kæde vil have et potentiale i forhold til stel på 230V.

Og springer den "forkerte" pære vil hele kæden være påtrykt 230V i forhold
til jord.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : N_B_DK

Dato : 10-12-06 09:07

In news:457b48d0$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Uffe Ravn <uffesaffald@hotmailpunktumcom> typed:
> Og springer den "forkerte" pære vil hele kæden være påtrykt 230V i
> forhold til jord.

Hvilket også vil være tilfældet med en kæde til det danske marked.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Uffe Ravn

Dato : 10-12-06 09:58

N_B_DK wrote:

> Hvilket også vil være tilfældet med en kæde til det danske marked.

Je selvfølgelig, forskellen er bare at den danske kæde er isoleret til 230V.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Sven Nielsen

Dato : 09-12-06 23:45

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er rigtigt at et stykke af ledningen vil føre en spænding på
> 230 V. Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan spændingen vil
> fordele sig over lamperne når der ingen strøm løber.

Hvis der ingen strøm løber, er der heller ikke noget spændingsfald
over pærerne. Det følger af Ohms lov U=I*R, når vi sætter I=0.

Derfor er det usundt at skrue en pære ud af en serieforbundet kæde og
så selv indgå i kredsløbet. Du får (næsten) alle de 230 volt i
fingeren, hvis du stikker den ind i fatningen.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : John Larsson

Dato : 10-12-06 08:50

"Sven Nielsen" <svennemand@gmail.com> writes:
> [...]
>så selv indgå i kredsløbet. Du får (næsten) alle de 230 volt i
>fingeren, hvis du stikker den ind i fatningen.

Sludder! Skulle Ohms lov så pludslig holde op med at gælde?

John

Fra : Uffe Ravn

Dato : 10-12-06 10:00

John Larsson wrote:

> Sludder! Skulle Ohms lov så pludslig holde op med at gælde?

Nej det er da netop ohms lov der gælder, også i dette tilfælde.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-12-06 11:02

John Larsson skrev:

> Sludder! Skulle Ohms lov så pludslig holde op med at gælde?

Prøv det, prøv det ...

Nej, lad seriøst være. Sven har ganske ret. Spændingen fordeler
sig (ifølge Ohms lov) i forhold til elementernes modstand i et
kredsløb, og da menneskets modstand er meget højere end
lampekædernes, er spændingsfaldet over et menneske næsten alle de
230 V.

--
Bertel

Fra : John Larsson

Dato : 10-12-06 10:53

>Nej det er da netop ohms lov der gælder, også i dette tilfælde.

Ja, men hvis der skal løbe strøm gennem dig, falder spændingen også over
den (anden) samlede modstand i kredsen!

John

Fra : Uffe Ravn

Dato : 10-12-06 11:35

John Larsson wrote:

> Ja, men hvis der skal løbe strøm gennem dig, falder spændingen også
> over den (anden) samlede modstand i kredsen!

Prøv lige at regne på modstanden i lyskæden, specielt med kolde pærer, og på
overgangsmodstanden i din finger.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Christen Fihl

Dato : 10-12-06 11:34

> .. efter en times tid, samt at den bliver rigtig varm.
Kan være fordi transformatoren er beregnet til 60Hz, og vi "kun" bruger
50Hz

Christen