Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
prob med 105mm VR nikon
Fra : JHF

Dato : 07-12-06 19:25

Hej
Jeg har lige fået min 105 mm VR f2.8 ind ad døren.
Det er en bl. 2.8, men jeg kan kun gå ned til bl. 3 eller 3,5 det skifter
fra gang til gang når jeg skifter optik. Jeg har en d2x
Når jeg sætter den på min kodak 14 pro viser den 2,8
Nogen der kan give en forklaring - evt hvad jeg kan have fået rodet med i et
menupunkt på d2x, så jeg slipper for at læse hele manualen igennem!

JHF

Fra : HKJ

Dato : 07-12-06 19:31

JHF wrote:
> [...]
> Nogen der kan give en forklaring - evt hvad jeg kan have fået rodet med i et
> menupunkt på d2x, så jeg slipper for at læse hele manualen igennem!

Hvor tæt på fokuserer du?

Max. blænde ændre sig når du kommer tæt på og det tager Nikon hensyn til
i deres visning.

Fra : JHF

Dato : 07-12-06 19:49

> Hvor tæt på fokuserer du?
>
> Max. blænde ændre sig når du kommer tæt på og det tager Nikon hensyn til i
> deres visning.

Tak for hurtigt svar - det var det, men hvad er pointen i det? Jeg ser ikke
nogen øget dybdeskarphed ved 4.5 når jeg er tæt på.

JHF

Fra : HKJ

Dato : 07-12-06 19:55

JHF wrote:

> Tak for hurtigt svar - det var det, men hvad er pointen i det? Jeg ser ikke
> nogen øget dybdeskarphed ved 4.5 når jeg er tæt på.

Det er fordi afstanden mellem linse og sensor vokser, så når der mindre
lys frem til sensoren. Det gælder alle macro objektiver (Hvis de ikke
ligefrem har en mekanisme til at kompensere).

Fra : JHF

Dato : 07-12-06 20:01

> Det er fordi afstanden mellem linse og sensor vokser, så når der mindre
> lys frem til sensoren. Det gælder alle macro objektiver (Hvis de ikke
> ligefrem har en mekanisme til at kompensere).

OK ja det kan jeg godt se, men jeg er overrasket over at det er ca. 2
blændetrin. Jeg mener ikke min gamle 60 mm micro havde det sådan, jeg har
ihvertfald ikke lagt mærke til det! Dejligt at man kan lære noget mere om
makroobjektiver selvom man har leget med dem i en årrække
JHF

Fra : HKJ

Dato : 07-12-06 20:51

JHF wrote:
> [...]
> ihvertfald ikke lagt mærke til det! Dejligt at man kan lære noget mere om
> makroobjektiver selvom man har leget med dem i en årrække

60mm har også haft det, men hvis det er fra før AF, så får kameraet ikke
noget at vide og kan derfor ikke vise det.

Jeg mener at Nikons zoom macro har konstant blænde, men det skulle også
være det eneste der har.

Forøvrigt er det nøjagtig det samme med mellemringe, der får du det bare
ikke at vide, men TTL lysmålingen tager hensyn til det.
Det er kun hvis du bruger en ekstern lysmåler at du har brug for at
regne det med i din eksponering og de dage er da vist slut forlængst.