Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvorfor er fotografering så dyrt?!?
Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 14:06

Jeg har lige fået en pris på fotografering af 4 voksne og 4 børn.
1400,- for et billede (han tager selvfølgelig flere) og så 400,- for et
billede (25 x noget).
Det synes jeg er ret dyrt. Det tager jo ikke timevis at få taget sådan et
billede.
Og så er der det med kopierne... Hvis jeg betaler de 1400,- har han jo fået
sin timeløn. Og det koster jo ikke 400,- at få et billede fremkaldt. Jeg
synes ikke det hænger sammen.

Hvad siger i?!?

Nikolaj

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 14:17

"Nikolaj" <nikolajsnabelavibede.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og så er der det med kopierne... Hvis jeg betaler de 1400,- har han jo
> fået sin timeløn. Og det koster jo ikke 400,- at få et billede fremkaldt.

Find en anden fotograf!
De gamle hoveder der tror de kan hænge fast i at fotografens indkomst skal
komme fra de negativer han opbevarer for at lave kopier, kommer til at lide
en hurtig og smertefuld sultedød.
Find en fotograf der leverer billeder på CD-ROM, så du selv styrer hvor
mange billeder du vil have på papir. Det er fremtiden.

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 14:26

> [...]
> Find en fotograf der leverer billeder på CD-ROM, så du selv styrer hvor
> mange billeder du vil have på papir. Det er fremtiden.

Det lyder som noget jeg kan forholde mig til.

Nogle anbefalinger omkring København eller forstaderne?

Nikolaj

Fra :    ab©

Dato : 07-12-06 15:31

> Det lyder som noget jeg kan forholde mig til.
>
> Nogle anbefalinger omkring København eller forstaderne?

Jeg synes at prisen på de kr. 1.400,- er helt OK, hvis resultatet er godt,
men må da indrømme, at mange af de fotos man ser udstillet i diverse
fotografers udstillingsvinduer er mere til kr. 140,-

Du kunne jo også opsøge "Carl Allers Etabl. - fotograf Elfelt" (er der nok
ikke mere, men måske findes en efterfølger til efterfølgeren). Her kostede
en fotografering - for år tilbage - min. kr. 2.500,- og var man ikke
tilfreds med resultatet - ja, så kunne man tage sig gode tøj og gå igen -
helt uden omkostninger. Se det var en rigtig fotograf

ab©

Fra : Klaus Johansen

Dato : 07-12-06 15:55

Hej Nikolaj

Ja jeg kender ham fra Blænde 8 link: http://www.blaende8.dk/ dygtig flink
fyr.

Prøv ham!

Hilsen Klaus Johansen

Fra : Preben

Dato : 07-12-06 16:46

> Jeg har lige fået en pris på fotografering af 4 voksne og 4 børn.
> 1400,- for et billede (han tager selvfølgelig flere) og så 400,- for et
> billede (25 x noget).

Ja, jeg vil mene det er i overkanten - hos den lokale fotograf giver man
500 kr. for en fotografering (bryllup vist nok det dobbelte) og så 2-300
pr. billede (så vidt jeg husker).

Det er selvfølgelig rimelig dyrt, men taget i betragtning af at der
bruges en del tid (over ½ time) og til den bryllupsfotografering hvor
jeg var chauffør tog det over 1 time, så er det selvfølgelig en dyr
timepris, men eftersom det også tager tid at udvælge billeder efter
første fremkaldelse (ja, nu kan man jo selvfølgelig også gøre det med
det samme (digitalt), men det tager stadig tid).
Alt i alt er der også noget arbejde som kunden ikke ser og sidst men
ikke mindst koster udstyret jo altså også en del - og det skal også
tjenes ind.

Mener det er noget billigere at få taget billeder med standard-udstyret,
men når det er hasselblad eller lign. begynder det at koste lidt ekstra.

Jeg ved ikke hvad de professionelle tager for fremkaldelse, men tror
ikke lige du kan sammenligne det med hvad du selv kan fremkalde til ved
konsum.

> Det synes jeg er ret dyrt. Det tager jo ikke timevis at få taget sådan et
> billede.

Nah, men tænk på at der er meget der skal spille sammen med 8 personer -
ingen må lukke øjnene og alle skal se nogen lunde fornuftige ud - det
kan altså give problemer.

> Og så er der det med kopierne... Hvis jeg betaler de 1400,- har han jo fået
> sin timeløn. Og det koster jo ikke 400,- at få et billede fremkaldt. Jeg
> synes ikke det hænger sammen.

Ved det som sagt ikke.

Fra : Egon Stich

Dato : 07-12-06 17:48

> [...]
fået
> sin timeløn. Og det koster jo ikke 400,- at få et billede fremkaldt. Jeg

At du må huske på, at en totograf der lever af sit håndværk, ikke kan
sidestilles med en samlebåndsarbejder.
..
Du kan ikke nøjes med at "beregne" en "timeløn".
Der skal betales en bunke omkostninger, før der kan præsteres et billede
Husleje, telefon, reklameudgifter, lysanlæg, kameraer og optikker du kun tør
drømme om, osv.
Alt dette skal afdrages.
(ikke at forglemme moms)
Så prisen kan ikke være urimelig.

MVH
Egon

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-12-06 18:47

Egon Stich skrev i 457845d9$1$5721$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:
> [...]

> sidestilles med en samlebåndsarbejder.
> .
> Du kan ikke nøjes med at "beregne" en "timeløn".

Selvfølgeligt kan der beregnes en timeløn. Der er bunker af erhverv, hvor
investering i produktionsapparat langt overstiger det, en fotograf har. Der
er masser af erhverv, der er langt mere uddannelsestunge.

Man kan sagtens indregne et overhead på den direkte udgift til afholdelse af
en times arbejde, sådan at det er inkluderet.
Problemet er vel nærmere at afgøre om det er kunst, der berettiger en
fremtidig betaling for 'værket' pga. af de intellektuelle rettigheder. Og
det forekommer undertegnede at være aldeles ude af trit med virkligheden. Og
jeg er overbevist om at det ender med at fotografer bliver aflønnet som alle
andre håndværkere. Nemlig for det arbejde de yder - ikke for evt. fremtidig
anvendelse af deres produkt. Og finder de ikke ud af det, vil der ganske
enkelt opstå en parallel branche, der efterkommer kundernes krav. Jeg kender
flere eksempler på firmaer, der har ændret opfattelse, og i dag vil eje den
fulde brugsret til de billeder, de betaler for (bl.a. der, hvor jeg er
ansat, har vi købt ikke så få af den slags billeder til markedsføringsbrug),
hvorfor fotografer, der ikke kan imødekomme dette ganske enkelt ikke får
jobbet. Og ja, så skal der nok være nogle stjernefotografer, der ikke
behøver at underlægge sig begrænsninger, men de tegner næppe det store
billede, selvom kendisser har det med at blive voldsomt eksponeret i dag.

> Der skal betales en bunke omkostninger, før der kan præsteres et
> billede Husleje, telefon, reklameudgifter, lysanlæg, kameraer og
> [...]

Og det gælder jo enhver branche.

> Så prisen kan ikke være urimelig.

Jo, det kan den sagtens.

vhjan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-12-06 19:41

Jan Boegh wrote:

> [...]
> underlægge sig begrænsninger, men de tegner næppe det store billede,
> selvom kendisser har det med at blive voldsomt eksponeret i dag.

Læs ophavsretloven, en fotograf har kun en begrænset ophavsret til en
bestilt optagelse, og lige så længe som jeg kan huske, der har det været
kutyme, at kunderne havde fuld rådederet over de reklamefotos som de
havde købt og betalt for.

Og normen er også, at hvis et firma bestiller et reklamefotos, så kan de
bruge det lige tosset de vil, men i den forbindelse skal man så også
tænke på, at et eneklt reklamefoto typisk koster fra 3 - 4.000 kroner og
opefter...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Egon Stich

Dato : 08-12-06 13:19

> [...]
> bestilt optagelse, og lige så længe som jeg kan huske, der har det været
> kutyme, at kunderne havde fuld rådederet over de reklamefotos som de

Den holder ikke helt.
Kunden har fuld råderet over billedet "i det omfang han har købt rettigheder
til".
Køber kunden et billede til tryk i x antal exemplarer, må han ikke for
exempel anvende billedet til en tv reklame.

> [...]
> bruge det lige tosset de vil, men i den forbindelse skal man så også
> tænke på, at et eneklt reklamefoto typisk koster fra 3 - 4.000 kroner og

Denne "norm" svinger vist ikke så lidt efter hvilken fotograf, der handles
med.

MVH
Egon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-12-06 19:56

Egon Stich wrote:

> Køber kunden et billede til tryk i x antal exemplarer, må han ikke for
> exempel anvende billedet til en tv reklame.

Det der med at betale efter antal tryk, er en tradition som stammer fra
pressefotograferne, som får betaling efter oplagsstørrelsen, og nogle
billedbureauer har viderført den praksis, men her er der jo heller ikke
tale om en bestilt optagelse.

Alle de reklamefotografer som jeg kender, de overdrager den fulde
brugsret til køberen af en bestilt reklameoptagelse, men de tager sig til
gengæld rigtig godt betalt for opgaven.

Praksis viser også, at det bedst kan betale sig at få en god pris, og gi'
kunden fri ret til at bruge billedet lige tosset han vil, for produkter
ændres og udvikles så hurtigt, at der sjældent sker ret meget genbrug af
den type billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Egon Stich

Dato : 09-12-06 10:34

> [...]
>
> Alle de reklamefotografer som jeg kender, de overdrager den fulde
> brugsret til køberen af en bestilt reklameoptagelse, men de tager sig til

Tjah -
I mit firma var det ikke således.
Ejheller kunne man finde belæg for denne opfattelse hos DJ.
Så den påstand holder vist kun i forhold til en meget begrænset
bekendtskabskreds?

> [...]
> kunden fri ret til at bruge billedet lige tosset han vil, for produkter
> ændres og udvikles så hurtigt, at der sjældent sker ret meget genbrug af

Tænker du på Pack-shot til Bilkas kødvarekatalog og lignende, har du ret.
Måske.
Men hele branchen er jo ude i store omlægninger og udfordringer.
Vi ser jo daglig, hvorledes der laves reklamer med mildest taget elendige
fotos, taget af yngstemanden i butikken.
Så¨egentlig er det vel heldigt, at man nåede pensionen i tide

MVH
Egon

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-12-06 17:51

Egon Stich skrev i 457a84fb$0$1445$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:

> Så¨egentlig er det vel heldigt, at man nåede pensionen i tide

Men derfor behøver man jo ikke at tabe kontakten til virkligheden.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-12-06 19:51

Egon Stich wrote:

> Tænker du på Pack-shot til Bilkas kødvarekatalog og lignende, har du ret.

Ja selvfølgelig har jeg ret, og over 95% af alt reklamefotografi er jo
pack-shot til kataloger, tilbudsaviser og reklametryksager.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Egon Stich

Dato : 12-12-06 15:17

> Ja selvfølgelig har jeg ret, og over 95% af alt reklamefotografi er jo
> pack-shot til kataloger, tilbudsaviser og reklametryksager.

Javel.
Men heldigvis er der jo så 5% tilovers til os andre

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 08-12-06 13:15

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> [...]
Der
> er masser af erhverv, der er langt mere uddannelsestunge.

Nu skal du jo ikke ligefrem, som man har indtryk af du gør, sammenligne med
et skibsværft
Husk på, at mange fotografer er alene om at "dele" udgiften.

> Man kan sagtens indregne et overhead på den direkte udgift til afholdelse
af
> en times arbejde, sådan at det er inkluderet.

Det kan man godt.
Og det er jo netopå det, fotografer gør.
Deraf prisen.
Idet man skal huske på, at det jo ikke går at beregen en "timepris" for
selve seancen, idet der sandelig kommer mere til, som kunden blot ikke ser.

Forøvrigt har jeg da den opfattelse, ar en del kunder har en underlig
opfattelse af arbejdet.
Det er som om, de sammenligner med, hvad de selv har af "arbejde" i
forbindelse med "totografering" med deres egen mobiltelefon.
Og at fotografens arbejde derved bliver noget "enhver kan".

Men denne debat er jo langtfra ny.

Man kan så blot trøste sig med, at der stadig findes kunder, der er villige
til at betale en fornuftig pris for et godt produkt.

Dem med "jydekrogen" kan vi godt undvære

Dine betragtninger angående ophavsretten, finder jeg helt ude i hampen.

MVH
Egon

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-12-06 14:08

Egon Stich skrev i 457959c9$0$7709$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:

> Nu skal du jo ikke ligefrem, som man har indtryk af du gør,
> sammenligne med et skibsværft

Hvor du har anammet den ide, ved jeg ikke - men jeg har hele mit liv
beskæftiget mig med den mere immaterielle verden, der vist oftes kaldes
noget med 'videnserhvervene'.

> Husk på, at mange fotografer er alene om at "dele" udgiften.

Det kender jeg skam ikke så få konsulenter, der også er. Og ikke så få af
dem investerer endog rigtigt mange penge i udstyr og uddannelse.

> [...]
> Idet man skal huske på, at det jo ikke går at beregen en "timepris"
> for selve seancen, idet der sandelig kommer mere til, som kunden blot

Vi er (forhåbentlig) ikke så dumme, som du tilsyneladende antager os for at
være. Det du beskriver er mere normen end undtagelsen.

> Man kan så blot trøste sig med, at der stadig findes kunder, der er
> villige til at betale en fornuftig pris for et godt produkt.
>
> Dem med "jydekrogen" kan vi godt undvære

Det lyder ligesom typograferne før de røg samme vej som dinosaurene!

> Dine betragtninger angående ophavsretten, finder jeg helt ude i
> hampen.

Jamen, det er altså alligevel der, hvor slaget kommer til at stå - og hvor
du og dine enten ender på støtten eller på pension - med mindre der er tale
om nogle ganske få stjernefotografer, der kan tillade sig at være meget
eksklusive.

Med et bizz-word: Der findes kun to muligheder: tilpasning til markedet
eller afvikling!
vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Egon Stich

Dato : 08-12-06 15:13

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Med et bizz-word: Der findes kun to muligheder: tilpasning til markedet
> [...]

Nu skal vi da vist ikke gøre et større nummer ud af denne gamle traver

I din sidste bemærkning giver du jo forøvrigt fotograferne ret i deres
prispolitik.
De tager den pris, det tilpassede marked er villig til at give.

Der vil så altid være et kundesegment, der finder prisen for høj.

Og derfor vælger fra.

Men det er jo så blot, som det altid har været.

De nævnte priser er jo helt tydeligt markedspriser.
Ellers kunne firmaet jo ikke existere?

MVH
Egon

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-12-06 17:50

Egon Stich skrev i 457987a0$0$8189$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:

> Nu skal vi da vist ikke gøre et større nummer ud af denne gamle
> traver
>
> I din sidste bemærkning giver du jo forøvrigt fotograferne ret i deres
> prispolitik.

Det er umuligt at diskutere med folk, der ikke forholder sig til de
argumenter, der gives, men blot (overlagt) fejlkonkluderer, hvad
opponenterne skriver, for derefter at imødegå deres egen forvredne
konklusioner og derefter nærmest snakker sort.

EOD herfra.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Egon Stich

Dato : 10-12-06 13:48

> [...]
> Jan
>
> --
> Fotoamatør af Guds (u)nåde. | A: Der er altså også et liv uden for
nettet!

Og dog et svar:

At du bliver fornærmet, er jo trist.
Men nok uundgåeligt, når du ikke formår at læse, hvad det egentlig er, jeg
giver udtryk for.

men sådan er der jo så meget--

Egon

Fra : Kim Andersen

Dato : 07-12-06 17:54

Nu taler i alle samme om hvor høj en timepris fotografen har, men hvad med
alt det udstyr han bruger samt evt lokaler. Skal det ikke også betales?

MVh

Kim Andersen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-12-06 18:13

"Nikolaj" <nikolajsnabelavibede.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvad siger i?!?

Er de billeder han kunne fremvise gode og i stil med hvad du ønsker ?
Det er vel ikke urimeligt at godt arbejde koster.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-12-06 18:22

On Dec 7, 5:53 pm, "Kim Andersen" <KimAndersenNineNineN...@hotmail.com>
wrote:
> Nu taler i alle samme om hvor høj en timepris fotografen har, men hvad med
> alt det udstyr han bruger samt evt lokaler. Skal det ikke også betales?

Jo, det interessante her er vel pris-strukturen. Jeg synes bestemt kun
det er "negativet" der skal "koste kassen". Fremkaldelsen ved vi jo
godt hvad koster i foto-forretningerne, jeg kan ikke se hvorfor det
skal være 5-10 (eller mere) gange så dyrt bare fordi billedet er
taget af en prof. (Fint nok hvis det koster LIDT ekstra, gerne for en
ekstra god fremkaldelse, men det skal være kundens valg.)

Som en anden sagde, man går derfra med en CD, så kan man gøre med
den hvad man vil. Så kan man få fremkaldt hos fotografen hvis man vil
det, og lade ham få en lille ekstra-indtægt, hvis man vil det. Det er
da ganske fair i mine øjne.

Ikke dermed sagt at fotografens indtægt alt i alt skal falde, jeg
synes bare ikke den prisstruktur Nikolaj (OP) nævnte fordeler
omkostningerne på den rigtige måde.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 07-12-06 20:24

"Jeg har lige fået en pris på fotografering af 4 voksne og 4 børn.1400,- for
et billede "

Det kommer lidt an på hvilken kvalitet vi snakker om.... Hvis det er en
prof. med storformat und alles, og bare levere "varen" synes jeg ikke det er
urimeligt, tvært imod. Men hvis det er pasfoto kvalitet, så find en anden...

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : jesper outzen

Dato : 09-12-06 17:37

Nikolaj wrote:
> [...]
> sin timeløn. Og det koster jo ikke 400,- at få et billede fremkaldt. Jeg

Håndværk koster. Hvis det er en uddannet fotograf er det ikke urimeligt.
Han/hun ved noget om lyssætning beskæring osv. Han/hun har sikkert også
et professinelt lysanlæg. Det kan sikkert gøres billigere, men det kan
man også få hvis man ikke vil bruge en uddannet murer til at lave sin
mur. En anden sag er at den slags fotografer nok er en uddøende race.
jesper o

Fra : pi

Dato : 10-12-06 16:57

> [...]
> Og så er der det med kopierne... Hvis jeg betaler de 1400,- har han jo
> fået sin timeløn. Og det koster jo ikke 400,- at få et billede fremkaldt.

Hej Nikolaj

Du betales jo for omkostninger, som f.eks. husleje, telefon,
reklameudgifter, lysanlæg, kameraer, billedebehandling, arkivering,
CD-brænding, kopiering, printning, fremkaldelse, montering, limning og
forsendelse og moms

Mvh
Poul

Hjemmeside: www.pifoto.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-06 17:41

> Hvad siger i?!?
>
> Nikolaj

Det var noget af et stormvejr jeg fik sat i gang

Har lavet en aftale med en fotograf der tager 950,- for fotografering, og
30-50,- for print. Det hænger mere sammen synes jeg. Det er jo fair nok at
betale for et stykke arbejde, udstyr, husleje og den slags. Og så en prid
for print som afspejler det samme, nemlig tid, meterialer og brug af udstyr.

Tak for jeres meninger og anbefalinger. Håber ikke at den splid mit spm. har
givet anledning til er uoprettelig

Mvh.
Nikolaj

Fra : Peter Frost

Dato : 12-12-06 16:29

Nikolaj skrev:> Jeg har lige fået en pris på fotografering af 4 voksne og 4
børn.
> 1400,- for et billede (han tager selvfølgelig flere) og så 400,- for et
> billede (25 x noget).

Fik kun taget ét ! Og det var kun ca 10x14

> Det synes jeg er ret dyrt. Det tager jo ikke timevis at få taget sådan et
> billede.

Tjaaa, det da ihvert fald dyrere end de 1000 kr jeg skal give for mit, og
der tog det kun 5 sekunder !

> Og så er der det med kopierne... Hvis jeg betaler de 1400,- har han jo
> fået sin timeløn. Og det koster jo ikke 400,- at få et billede fremkaldt.
> Jeg synes ikke det hænger sammen.

Jeg har ikke mulighed for kopier ! Kunne selvfølgelig vende dytten og kører
forbi igen ! ;)

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost