WRT54G router får ikke kontakt til interne~
Fra : SD

Dato : 06-12-06 22:05

Hej

Jeg har et problem med min router WRT54G, som jeg desværre ikke kan få til
at få tildelt IP-adresse af mit kabelmodem fra min ISP (Arrownet) ?
Når jeg taler med Arrownet og de kigger på min forbindelse, ser de både
kabelmodem og eventuelle netkort tilsluttet router, men router kigger de
direkte igennem !!
Det var jo meningen at router fik en IP af kabelmodem, og dernæst stod for
at tildele IP-adresser til alle maskiner koblet op til router, enten via
kabel eller trådløst.

Er der nogen der har nogen erfaring med enten Arrownet eller WRT54G fra
Linksys, som kan hjælpe med hvad problemet kan være ?

ISP er nærmest ligeglade, de siger det er Linksys der skal hjælpe. Og
Linksys mailede jeg i forgårs, de skulle svare tilbage iden 24 timer, det
gjorde de også, men kun at det ville tage længere tid før de kunne svare på
selve spørgsmålet.

Håber nogen har nogle gode råd ??
Jeg så på Cybercity's hjemmeside at de har opsætningsvejledninger til mange
af de gængse routere, det ville være smart hvis Arrownet havde det samme,
til deres skodnet, når nu de ikke gider yde support på det

Venlig hilsen
Søren D

Fra : Jens G

Dato : 06-12-06 22:10

On Wed, 6 Dec 2006 22:04:30 +0100, "SD" <cmb41@fakehotmail.com> wrote:

>Er der nogen der har nogen erfaring med enten Arrownet eller WRT54G fra
>Linksys, som kan hjælpe med hvad problemet kan være ?

Er den sat til DHCP?

Hvis du resetter den, skulle den blive sat til DHCP, og så vil jeg tro
det virker.

--
Jens G
Nu bruger jeg www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : SD

Dato : 06-12-06 22:24

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jens G
> Nu bruger jeg www.everlove.dk til IP telefoni.
> Besøg voip-user.dk for debat om ip-telefoni og udstyr.

Ja den er sat til DHCP, det er også det eneste man behøver vide/gøre siger
Arrownet. Bare man sætter den til at få tildelt IP via DHCP, så skulle alt
køre automatisk.
Men lige meget hvor længe kabelmodem og router står med et kabel imellem
sig, taler de ikke sammen !
Prøvet alt, resette, genstarte, power-cycle, klone MAC fra netkort og bede
til Gud
Intet hjælper.

Søren D

Fra : Jens G

Dato : 06-12-06 22:27

On Wed, 6 Dec 2006 22:23:33 +0100, "SD" <cmb41@fakehotmail.com> wrote:

>Men lige meget hvor længe kabelmodem og router står med et kabel imellem
>sig, taler de ikke sammen !

Sidder kablet fra modem til router i det rigtige hul? Hvis du har sat
det i et af de fire switch stik, vil den bare virke som switch og man
vil se lige igennem den. Kablet fra modemet skal i Internet stikket,
eller WAN, eller hvad det hedder på din router.

Fra : SD

Dato : 06-12-06 22:32

> [...]
> Jens G
> Nu bruger jeg www.everlove.dk til IP telefoni.
> Besøg voip-user.dk for debat om ip-telefoni og udstyr.

Ja det er også iorden. Desværre

Søren D

Fra : Hans

Dato : 06-12-06 22:41

SD wrote:

> [...]
> imellem sig, taler de ikke sammen !
> Prøvet alt, resette, genstarte, power-cycle, klone MAC fra netkort og

Huskede du at frigøre din ip inden du satte routeren på forbindelsen?

Hans

Fra : SD

Dato : 06-12-06 22:51

> Huskede du at frigøre din ip inden du satte routeren på forbindelsen?
>
> Hans

Det har jeg også prøvet. Fra kommandoprompten, inden jeg lukkede PC ned og
prøvede at tilslutte router forfra, som manualen foreskriver.

Søren D

Fra : Hans

Dato : 06-12-06 23:00

SD wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Det har jeg også prøvet. Fra kommandoprompten, inden jeg lukkede PC
> ned og prøvede at tilslutte router forfra, som manualen foreskriver.

Okay. Har du prøvet at sætte routeren op med fast defineret ip, gateway og
dns?

Oplysningerne kan du jo hente fra computeren via ipconfig /all

Hans

Fra : SD

Dato : 06-12-06 23:15

> Okay. Har du prøvet at sætte routeren op med fast defineret ip, gateway og
> dns?
>
> Oplysningerne kan du jo hente fra computeren via ipconfig /all
>
> Hans

Okay, så jeg skal give routeren den IP som mit netkort har nu ?
Og taste gateway og DNS ind manuelt ?

Søren D

Fra : Hans

Dato : 06-12-06 23:30

SD wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Okay, så jeg skal give routeren den IP som mit netkort har nu ?
> Og taste gateway og DNS ind manuelt ?

Ja - Og undernetmasken også.

Hvis det heller ikke virker så prøv og gå tilbage til dhcp, men husk også at
angive hostnavnet på din router til det samme som din computer.

Hans

Fra : SD

Dato : 06-12-06 23:56

> [...]
at
> angive hostnavnet på din router til det samme som din computer.

Også prøvet det, virker heller ikke

På opsætningssiden på routeren, kom der selvfølgelig til at stå de
informationer som jeg havde tastet ind, under hostname,subnet, gateway,dns
og IP, så det var da rart at se dem udfyldt for en gansg skyld
Men hul igennem til nettet og lys i WAN porten kom der ikke

Søren D

Fra : Jens Kloster (7400)

Dato : 07-12-06 08:07

On Wed, 6 Dec 2006 23:55:43 +0100, "SD" <cmb41@fakehotmail.com> wrote:

>Men hul igennem til nettet og lys i WAN porten kom der ikke
>

>Søren D

Jeg tror, du skal prøve at gå over til naboen f.eks. og tilslutte din
router, for at se om den overhovedet virker på Wanporten. Jeg kan ikke
rigtigt lide, at du siger, at der ikke er lys i den.
Mvh.
Jens

Fra : SD

Dato : 07-12-06 11:01

"Jens Kloster (7400)" <jens***@***kloster-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> router, for at se om den overhovedet virker på Wanporten. Jeg kan ikke
> rigtigt lide, at du siger, at der ikke er lys i den.

Den har jeg testet også. Ved at sætte et netkabel direkte mellem WAN-porten
og een af LAN-portene, for at se om LED'en virker som du siger og for at se
om den tildeler IP-adresser. Det gjorde den og LED'en lyste. Det er også
den eneste gang jeg har haft lys i den !

Søren D

Fra : SD

Dato : 07-12-06 12:20

"SD" <cmb41@fakehotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> om den tildeler IP-adresser. Det gjorde den og LED'en lyste. Det er
også
> den eneste gang jeg har haft lys i den !

Okay det virker som om Linksys support er sidste udvej for hjælp.
Hvornår de så end svarer tilbage.

Er der ingen her der har Arrownet og har fået en tilsvarende router op at
køre, som kan hjælpe lidt med hvordan han gjorde, eller havd hans opsætning
er ?

Søren D

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 07-12-06 12:32

"SD" <cmb41@fakehotmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> siger og for at se om den tildeler IP-adresser. Det gjorde den og
> LED'en lyste. Det er også den eneste gang jeg har haft lys i den !

Hvis der ikke kommer lys i Internet (og du har sat kabel i Internet porten)
uanset om du tager et kabel op mod en computer eller dit modem fra
Arrownet, så tyder noget på enten:

- Lampen er gået i stykker
- Internetporten er disabled under Setup -> Basic setup -> Internet
Connection Type
- Porten er blevet defekt

Desuden sådan du forklarede hvordan du havde testet tidligere, ved at tage
et kabel i et af LAN portene på rotueren og forbinde til Internet porten,
lyder halvfarligt hvis den kører Spanning-Tree da du så reelt har
forårsaget et loop (dermed kan routeren have beskyttet sig selv og shuttet
en eller flere porte)

--
Bjarke Andersen

Fra : SD

Dato : 07-12-06 17:24

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lyder halvfarligt hvis den kører Spanning-Tree da du så reelt har
> forårsaget et loop (dermed kan routeren have beskyttet sig selv og shuttet

Det med kabel direkte fra WAN port til LAN port, blev foreslået fra support
fra Linksys. Sidst jeg prøvede at få routeren sat til.
Men derfor kan det jo godt være skadeligt for routeren, support-folk aner
ikke altid hvad de arbejder med....har jeg fundet ud af

Lampen er netop ikke gået i stykker når den kan lyse når man laver et
loop-back.
Internet porten kan ikke være disablet når den nu tildeler IP-adresser ved
et loop-back.
Porten er defekt, tja når nu vi har fastslået at LED'en virker ved et
loop-back og den tildeler ip-adresser ved loop-back

Øv---øv...jeg er lidt trist over det skal være så svært at tilslutte en
router, jeg er normalt ikke dum til IT

Søren D

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 07-12-06 17:44

> Internet porten kan ikke være disablet når den nu tildeler IP-adresser
> ved et loop-back.

Internet porten kan sagtens være disablet, det tildeles ikke DHCP ud af
Internet porten, dette gøres på switchportene 1-4.

> Porten er defekt, tja når nu vi har fastslået at LED'en virker ved et
> loop-back og den tildeler ip-adresser ved loop-back

Nå ja den "virker" ved loopback, men du laver stadig et loop og kan du
eller Linksys fortælle hvordan routeren vil håndtere dette? Og igen er du
sikker på den tildeler ud af Internet porten, den skulle nærmere få.

Men hvis det virker med noget udstyr og ikke med andet, så tyder det jo
mere på din opsætning den er gal med.

--
Bjarke Andersen

Fra : SD

Dato : 07-12-06 20:31

> [...]
> sikker på den tildeler ud af Internet porten, den skulle nærmere få.
>
> Men hvis det virker med noget udstyr og ikke med andet, så tyder det jo

Ikke helt klar over om jeg forstår dit svar helt, men jeg prøver at være
lidt mere præcis.
Jeg ved ikke hvor for Internet porten skulle være disablet, det hjælper mig
jo ikke meget hvis jeg har gjor det ?
Og i routeren står der intet om at den skulle være disablet, det ville være
tåbeligt, når det er den jeg vil have til at virke.

Jeg ved ikke om det er internetporten der tildeler ip-adresser ved et
loop-back, den kan jeg jo ikke få til at virke, men routerens indbyggede
DHCP-server tildeler ip-adresser til lan-portene på den indbyggede switch
ved loop-back.

"Virker" ved loop-back, det blev forsøgt for at teste om LED'en virkede i
internetporten, om porten var defekt (eller disablet) og for at se om
routerens dhcp kunne tildele ipadresser. Og det kan den.

Virker med noget udstyr, ja den virker da, sikkert okay som bare switch, men
det er nu meningen at de tilsluttede computere skal kunne komme på
internettet, ellers behøvede jeg jo ikke købe en router, men havde kunne
nøjes med en switch

Når man kigger i Linksys forum under support, er der millioner andre der har
samme problem, og ingen lader til at blive svaret så de kan få det til at
virke.....Linksys sucks !!

Det er ellers gode og relevante forslag, måske har jeg bare prøvet ALT hvad
der kan prøves, for der kommer ingen forslag som jeg ikke har prøvet
før...snøft..

Søren D

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 07-12-06 20:56

> Jeg ved ikke hvor for Internet porten skulle være disablet, det
> hjælper mig jo ikke meget hvis jeg har gjor det ?

Du har lavet et loop, hvis routeren har lidt intelligens vil den disable
porten for at beskytte sig selv. Det må Linksys kunne svare dig på. Men ok
en reboot af routeren eller nulstilling af konfiguration burde reenable
porten.

> [...]
> loop-back, den kan jeg jo ikke få til at virke, men routerens
> indbyggede DHCP-server tildeler ip-adresser til lan-portene på den

Det er næppe Internet porten der gør det, men hvis du ønsker præcis hjælp
er du nødt til at præcisere hvad der er sket og du har gjort. Bare sådan i
fremtiden.

--
Bjarke Andersen

Fra : SD

Dato : 07-12-06 21:58

> [...]
> er du nødt til at præcisere hvad der er sket og du har gjort. Bare sådan i

Okay, jeg syntes så bare jeg har været temmelig præcis.

Kan det være fordi routeren forsøger med for hurtig hastighed, jeg har lige
tilsluttet en bærbar istedet for en almindelig PC, direkte til mit
kabelmodem, og den var jeg nødt til at sætte hastigheden på netkortet til 10
mbit full duplex for at den kan komme i kontakt med kabelmodemmet. Og det
tror jeg faktisk også jeg har på den anden PC.
Kan man overhovedet sætte routeren ned i hastighed, jeg mener ikke jeg har
fundet det nogen steder, på min Linksys WRT54G ??

Søren D

Fra : Hans

Dato : 07-12-06 22:09

SD wrote:
> [...]
> Kan man overhovedet sætte routeren ned i hastighed, jeg mener ikke
> jeg har fundet det nogen steder, på min Linksys WRT54G ??

Kan du få forbindelse (Bare en tændt linklampe) mellem kabelmodemet og én af
lan-portene på routeren?

Du skal lige huske at slå DHCP serveren på lansiden af routeren fra inden du
forsøger, da du ellers kan kollidere med andre brugere.

Hans

Fra : SD

Dato : 07-12-06 22:33

> [...]
du
> forsøger, da du ellers kan kollidere med andre brugere.

Næh, det kan jeg faktisk ikke. Ingen lys i nogle af Lan-portene når jeg
sætter kabel i dem til kabelmodem, prøvede lige dem alle for en sikkerheds
skyld
Har slået dhcp fra på router.

Hvordan kan det være ??

Checkede lige en gang mere, man kan vidst ikke sætte kastigheden ned på
routeren, kun noget der hedder MTU ??

Søren D

Fra : Hans

Dato : 07-12-06 22:40

SD wrote:

> Næh, det kan jeg faktisk ikke. Ingen lys i nogle af Lan-portene når
> jeg sætter kabel i dem til kabelmodem, prøvede lige dem alle for en
> [...]
Der er åbenbart et problem mellem kabelmodemet og tilsluttede enheder
sålænge der ikke køres 10 Mbit, hvilket kunne tyde på at kabelmodemet ikke
overholder standarden for autosense af hastighed.

At du skal tvinge hastigheden til 10 Mbit full duplex på dine maskiner for
at få forbindelse bekræfter manglen i kabelmodemet. Det er ærlig talt noget
crap Arrownet leverer til kunderne, eller også har du et defekt kabelmodem,
noget du burde kunne få afklaret med dem.

> Checkede lige en gang mere, man kan vidst ikke sætte kastigheden ned
> på routeren, kun noget der hedder MTU ??

Det kan man ikke, men det burde altså ikke være noget problem i langt de
fleste tilfælde.

Hans

Fra : Kenneth

Dato : 07-12-06 16:02

Jens Kloster (7400) wrote:

> Jeg tror, du skal prøve at gå over til naboen f.eks. og tilslutte din
> router, for at se om den overhovedet virker på Wanporten. Jeg kan ikke
> rigtigt lide, at du siger, at der ikke er lys i den.

Mmm, har du kontrolleret om det er nødvendigt at bruge et krydset kabel
mellem modem og router? Det kan vel være at du skal bruge
den-modsatte-type ift. når du forbinder din PC til modemmet.

Mvh
Kenneth

Fra : jacobask@gmail.com

Dato : 07-12-06 13:04

SD wrote:
> [...]
> af de gængse routere, det ville være smart hvis Arrownet havde det samme,
> til deres skodnet, når nu de ikke gider yde support på det

Det kan virke som et lidt trivielt spørgmål.. Nu har du husket at
bruge det rigtige type kabel, der er vidst ikke auto-detect på
WAN-porten (eller husker jeg forkert).

Mvh
Jacob Ask

Fra : SD

Dato : 12-12-06 22:29

<jacobask@gmail.com> skrev i en meddelelse

SD wrote:
> [...]

Det kan virke som et lidt trivielt spørgmål.. Nu har du husket at
bruge det rigtige type kabel, der er vidst ikke auto-detect på

Hej Alle

Jeg synes lige jeg bør lukke emnet da mit problem nu er løst.
Som da var een der nævnet kunne det godt være autosense der ikke virkede på
mit kabelmodem, da jeg som tidliger beskrevet har vært nødt il at sætte
farten ned på alle mine computere til 10 Mbt full duplex for at få dem til
at ale sammen med kabelmodemmet.

Og idag har jeg fået et nyt modem af Arrownet og en del forsøg, for at være
ærlig, så virker mit internet nu fint og router kører bare, både wired og
trådløst

Så nu er jeg glad

Tak for hjælpen alle sammen og for jeres tålmodighed.

Søren D