Hvad....
Fra : Ralph Køster

Dato : 06-12-06 19:14

får en kunstner fks. når hans nummer bliver spillet i radioen.

Er der en fast pris eller er det forskelligt?

Får han en oversigt hver måned sammen med en check?

Hvordan foregår det?

Ralph.

Fra : Ralph

Dato : 06-12-06 22:22

"Ralph Køster" <Deterligemeget@email.dk> skrev i en meddelelse
> får en kunstner fks. når hans nummer bliver spillet i radioen.
> Er der en fast pris eller er det forskelligt?
> Får han en oversigt hver måned sammen med en check?
> Hvordan foregår det?

Tjaa, jeg VED det ikke, men har hørt lidt info fra Henrik Milling, på P3 får
de omkring kr.150,- pr minut, på perifere stationer i USA er prisen nede på
få cents pr minut, der er så til gengæld mange af dem, så .....
Men summasumarum får en kunstner omkring 500 for et nummer spillet på P3.

Min salig mor kendte ham der havde skrevet "Oles nye autobil" og han fik
afregning hvert halve år(ca. 50K).

--
også
Ralph

Fra : Ralph Køster

Dato : 07-12-06 08:30

Ok. Så har jeg ikke tid til at skrive her mere....jeg skal hen og skrive et
hit.

Haha...

Tak for svaret navnebror.

Ralph.

Fra : Koeffe

Dato : 07-12-06 18:15

> [...]
radioen.

| Er der en fast pris eller er det forskelligt?
|
| Får han en oversigt hver måned sammen med en check?

Sådan her er som jeg har forstået det:

Radiostationer laver playlister over hvad de spiller.
Radiostationer betaler et fast beløb til KODA. Bliver din
sang spillet 1/3000 af radiostationens musiksendetid får du
1/3000 af det beløb. Eller det vil sige at beløbet skal nok
deles med pladeselskab, manager, andre bandmedlemmer og
måske flere.

Om der er noget der hedder uropførelse på radio ved jeg
ikke, men med live optrædender får man et større beløb
første gang et nummer fremføres.

Jeg ved ikke om de beløb Ralph nævner holder... Umiddelbart
synes jeg det lyder som mere end hvad jeg troede man fik...
Kun danske top 20 kunstnere kan vist lige nøjagtig leve af
deres musik. Dvs. leve af det, uden at leve med luksus. Og
her skal man også tænke på at der også er indtægter fra live
optrædener, merchandise- og pladesalg.

Men correct me if I'm wrong... Jeg er ikke ekspert, men
ovenstående er hvad jeg har hørt.

--
Koeffe

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 08-12-06 23:11

Koeffe wrote:

> Radiostationer laver playlister over hvad de spiller.
> Radiostationer betaler et fast beløb til KODA. Bliver din
> sang spillet 1/3000 af radiostationens musiksendetid får du
> 1/3000 af det beløb.

Undskyld, men kun næsten korrekt, ifølge bedste overbevisning
Danmarks Radios kanaler er de eneste der rapporterer hvert minut til KODA,
og betaler direkte efter musikforbrug. Alle andre radiostationer laver
Kodarapporteringer en eller to gange om året, playlister for 2-3 uger sendes
til Koda - og derudfra betaler radioen en skønsmæssigt afgift og pengene
fordeles på de kunstnere som figurerer på de playlister..

> Eller det vil sige at beløbet skal nok
> deles med pladeselskab, manager, andre bandmedlemmer og
> måske flere.

Nej, KODA afgift går kun til komponister, og arrangører. Gramex afgift går
til de andre studiemusikere og produceren, der har været med på nummeret.
Ofte vil pladeselskaber forsøge at få deres selskab til at stå som
producere, for at få del i Gramex afgifterne ( bl.a derfor er det smart at
have DMF med ind over inden man indgår pladekontrakter .

> Om der er noget der hedder uropførelse på radio ved jeg
> ikke, men med live optrædender får man et større beløb
> første gang et nummer fremføres.

Uropførsel kan - så vidt vides - kun være live, men, jo, det er et større
engangsbeløb.

/ Flying Hotdogs, som har læst længe og seriøst på lektien, men absolut ikke
er eksperter