På Land.
Fra : TC

Dato : 06-12-06 18:13

Hej Gruppe, jeg har en ældre Faaborg motorbåd, med en Bukh dv 10 me, jeg
skal have den på land snart, og kom til at tænke på hvordan jeg frostsikrer
motoren, den er saltvands-kølet, er det nok at pakke den ind i vintermåtter,
altså motoren, eller skal der andet til, jeg har læst et andet sted at
saltvand fryser ved -4 grader, og det kan det jo hurtigt komme til.
Råd modtages meget gerne :)
mvh
TC

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-06 19:13

Jeg tager termostaten ud og kører først ferskvand og lidt senere en
frostsikker blanding af ferskvand og glukol igennem - til der tydeligt
kommer glukolblanding ud af udstødningen. Du kan f.eks. tage
indugningsslangen ved indsugningsfilteret af og sænke den ned i en dunk
med den væske, du vil have igennem motoren ...

Og så på med termostaten og slangen igen, så væsken ikke løber ud - og
så skulle du kunne sove roligt ...

Den med måtterne tror jeg ikke rigtigt på ...

Inden du forlader båden ville jeg også skifte olie- og brændstoffilter
samt motorolien - nemmest, hvis du ligger i vandet og kan lade motoren
køre varm, så er det nemmere at suge olien op og hælde ny olie på.

Du kan evt. gå ind på nettet og dér finde dit motormærke, og der vil du
sandsynligvis dér kunne finde tips mht. konservering og vedligeholdelse
af din motor osv.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Hanne og Hans

Dato : 06-12-06 19:14

Afmonter køleslangen, stik den i en spand med kølervædske. Start motoren og
når den spytter kølevæske ud så stop den. Så er den frostsikret.
Hans

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Egon Stich

Dato : 06-12-06 21:08

"Hanne og Hans" <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
> Afmonter køleslangen, stik den i en spand med kølervædske. Start motoren
og
> når den spytter kølevæske ud så stop den. Så er den frostsikret.
> Hans

Den du her beskriver, er farlig.
Du skal have termostaten ud, ellers ved du ikke, om du blot pumper
frostvædske rundt i det perifære system.
Metoden er IKKE pålidelig.

MVH
Egon

Fra : Bent Pedersen

Dato : 08-12-06 17:06

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Den du her beskriver, er farlig.
> Du skal have termostaten ud, ellers ved du ikke, om du blot pumper
> frostvædske rundt i det perifære system.

Dette er en god simpel metode på en ferskvands-kølet motor. Det behøver ikke
altid at være "rocket-science"
Hvis motoren er saltvandskølet stiller sagen sig selvfølgelig lidt
anderledes, så skal termostaten ud først.

Bent

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-06 18:10

Det kan være fornuftigt at læse det spørgsmål man besvarer ...
En af kommentarerne i spøgsmålet var:
jeg har en ældre Faaborg motorbåd, med en Bukh dv 10 me, jeg
skal have den på land snart, og kom til at tænke på hvordan jeg
frostsikrer
motoren, den er saltvands-kølet ...

Altså drejer spørgsmålet sig om en saltvandskølet motor ...

Ja, jeg er enig, det er ikke rocket science ... men derfor kan
man jo godt forsøge at gøre det hensigtsmæssigt ...

Fra : KM

Dato : 07-12-06 19:42

Hej alle
Der er i denne tråd et par stykker der har skrevet om at køre
kølervæske rundt i systemet ved at stikke sugeslangen ned i en dunk
med kølervæske (eller lignende løsninger).

For lige at undgå misforståelser synes jeg lige vi skal nævne at det
ikke skal være REN, altså ublandet frostvæske, idet ren frostvæske
paradoksalt ikke fungerer særlig godt!!!
Væsken SKAL blandes i det forhold der står på dunken for at opnå den
ønskede beskyttelse!

Karsten Moisen

Fra : TOSB

Dato : 06-12-06 19:13

TC wrote:
> [...]
> læst et andet sted at saltvand fryser ved -4 grader, og det kan det
> jo hurtigt komme til. Råd modtages meget gerne :)

Jeg har heller ikke den store "motorforstand", men jeg har gjort følgende de
to sidste vintre (med to saltvandskølede motorer henholdsvis 7,5 hk og
36hk).
Jeg kobler en haveslange på søvandsindtaget ved pumpehuset, men har forinden
udtaget termostaten. På den "store" gør jeg det, at jeg kører min vandtank
med ferskvand tom ved at sætte slangen på hanen, og når tanken er tom, så
stopper jeg motoren, hvorefter jeg stikker slangen ned i en dunk med 2,5
liter frostvæske og lader motoren suge det hele op - i samme øjeblik
standser jeg motoren. Bagefter piller jeg impelleren ud (spilder lidt, så
hold noget under). Af samme grund tørner jeg ikke motoren i løbet af de ca.
4 mdr., båden står på land.

Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-12-06 14:12

Hej TC,

Prøv at anskaffe en manual til motoren heri står der hvordan du
skal klargøre den for vinteren.
Kan du læse hollandsk så findes anvisningen er på side 23.
http://www.clouds.nl/downloads/DL-bukh10-20.pdf

Mvh/Harding