| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | På Land. Fra : TC | 
  Dato :  06-12-06 18:13 |  
  |   
            Hej Gruppe, jeg har en ældre Faaborg motorbåd, med en Bukh dv 10 me, jeg 
 skal have den på land snart, og kom til at tænke på hvordan jeg frostsikrer 
 motoren, den er saltvands-kølet, er det nok at pakke den ind i vintermåtter, 
 altså motoren, eller skal der andet til, jeg har læst et andet sted at 
 saltvand fryser ved -4 grader, og det kan det jo hurtigt komme til.
 Råd modtages meget gerne :)
 mvh
 TC 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (06-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  06-12-06 19:13 |  
  |   
            Jeg tager termostaten ud og kører først ferskvand og lidt senere en 
 frostsikker blanding af ferskvand og glukol igennem - til der tydeligt 
 kommer glukolblanding ud af udstødningen. Du kan f.eks. tage 
 indugningsslangen ved indsugningsfilteret af og sænke den ned i en dunk 
 med den væske, du vil have igennem motoren ...
 
 Og så på med termostaten og slangen igen, så væsken ikke løber ud - og 
 så skulle du kunne sove roligt ...
 
 Den med måtterne tror jeg ikke rigtigt på ...
 
 Inden du forlader båden ville jeg også skifte olie- og brændstoffilter 
 samt motorolien - nemmest, hvis du ligger i vandet og kan lade motoren 
 køre varm, så er det nemmere at suge olien op og hælde ny olie på.
 
 Du kan evt. gå ind på nettet og dér finde dit motormærke, og der vil du 
 sandsynligvis dér kunne finde tips mht. konservering og vedligeholdelse 
 af din motor osv.
 
 -- 
 Flemming Torp
 'kun en tåbe frygter ikke haven'
 
 
 "TC" <dsl41983@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse 
 news:el6tnh$2cnk$1@newsbin.cybercity.dk...
 > Hej Gruppe, jeg har en ældre Faaborg motorbåd, med en Bukh dv 10 me, 
 > jeg skal have den på land snart, og kom til at tænke på hvordan jeg 
 > frostsikrer motoren, den er saltvands-kølet, er det nok at pakke den 
 > ind i vintermåtter, altså motoren, eller skal der andet til, jeg har 
 > læst et andet sted at saltvand fryser ved -4 grader, og det kan det jo 
 > hurtigt komme til.
 > Råd modtages meget gerne :)
 > mvh
 > TC
 > 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hanne og Hans (06-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hanne og Hans | 
  Dato :  06-12-06 19:14 |  
  |   
            Afmonter køleslangen, stik den i en spand med kølervædske. Start motoren og 
 når den spytter kølevæske ud så stop den. Så er den frostsikret.
 Hans
 
 --------------------------------------------------------------------------------
 Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
 Den har indtil videre sparet mig for at få 1 spam-mails
 Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
 Hent en gratis SPAMfighter her. 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Egon Stich (06-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Egon Stich | 
  Dato :  06-12-06 21:08 |  
  |   
            
 "Hanne og Hans" <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
 news:4577082d$0$3457$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Afmonter køleslangen, stik den i en spand med kølervædske. Start motoren
 og
 > når den spytter kølevæske ud så stop den. Så er den frostsikret.
 > Hans
 >
 
 Den du her beskriver, er farlig.
 Du skal have termostaten ud, ellers ved du ikke, om du blot pumper
 frostvædske rundt i det perifære system.
 Metoden er IKKE pålidelig.
 
 MVH
 Egon
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Bent Pedersen (08-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bent Pedersen | 
  Dato :  08-12-06 17:06 |  
  |   
            
 "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45772713$0$14018$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > "Hanne og Hans" <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
 > news:4577082d$0$3457$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >> Afmonter køleslangen, stik den i en spand med kølervædske. Start motoren
 > og
 >> når den spytter kølevæske ud så stop den. Så er den frostsikret.
 >> Hans
 >>
 >
 > Den du her beskriver, er farlig.
 > Du skal have termostaten ud, ellers ved du ikke, om du blot pumper
 > frostvædske rundt i det perifære system.
 > Metoden er IKKE pålidelig.
 >
 > MVH
 > Egon
 >
 
 Dette er en god simpel metode på en ferskvands-kølet motor. Det behøver ikke 
 altid at være "rocket-science"
 Hvis motoren er saltvandskølet stiller sagen sig selvfølgelig lidt 
 anderledes, så skal termostaten ud først.
 
 Bent 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (08-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  08-12-06 18:10 |  
  |   
            Det kan være fornuftigt at læse det spørgsmål man besvarer ...
 En af kommentarerne i spøgsmålet var:
 jeg har en ældre Faaborg motorbåd, med en Bukh dv 10 me, jeg
 skal have den på land snart, og kom til at tænke på hvordan jeg 
 frostsikrer
 motoren, den er saltvands-kølet ...
 
 Altså drejer spørgsmålet sig om en saltvandskølet motor ...
 
 Ja, jeg er enig, det er ikke rocket science ... men derfor kan 
 man jo godt forsøge at gøre det hensigtsmæssigt ...
 
 -- 
 Flemming Torp
 'Kun en tåbe frygter ikke haven' ...
 
 "Bent Pedersen" <bentp@email.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45798d6a$0$182$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >
 > "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:45772713$0$14018$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >>
 >> "Hanne og Hans" <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
 >> news:4577082d$0$3457$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >>> Afmonter køleslangen, stik den i en spand med kølervædske. 
 >>> Start motoren
 >> og
 >>> når den spytter kølevæske ud så stop den. Så er den 
 >>> frostsikret.
 >>> Hans
 >>>
 >>
 >> Den du her beskriver, er farlig.
 >> Du skal have termostaten ud, ellers ved du ikke, om du blot 
 >> pumper
 >> frostvædske rundt i det perifære system.
 >> Metoden er IKKE pålidelig.
 >>
 >> MVH
 >> Egon
 >>
 >
 > Dette er en god simpel metode på en ferskvands-kølet motor. Det 
 > behøver ikke altid at være "rocket-science"
 > Hvis motoren er saltvandskølet stiller sagen sig selvfølgelig 
 > lidt anderledes, så skal termostaten ud først.
 >
 > Bent
 > 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           KM (07-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : KM | 
  Dato :  07-12-06 19:42 |  
  |   
            Hej alle
 Der er i denne tråd et par stykker der har skrevet om at køre
 kølervæske rundt i systemet ved at stikke sugeslangen ned i en dunk
 med kølervæske (eller lignende løsninger).
 
 For lige at undgå misforståelser synes jeg lige vi skal nævne at det
 ikke skal være REN, altså ublandet frostvæske, idet ren frostvæske
 paradoksalt ikke fungerer særlig godt!!!
 Væsken SKAL blandes i det forhold der står på dunken for at opnå den
 ønskede beskyttelse!
 
 Karsten Moisen
 
 
 On Wed, 6 Dec 2006 19:13:32 +0100, "Hanne og Hans"
 <urd@spamoncable.dk> wrote:
 
 >Afmonter køleslangen, stik den i en spand med kølervædske. Start motoren og 
 >når den spytter kølevæske ud så stop den. Så er den frostsikret.
 >Hans
 >
 >--------------------------------------------------------------------------------
 >Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
 >Den har indtil videre sparet mig for at få 1 spam-mails
 >Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
 >Hent en gratis SPAMfighter her. 
 >
 >
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           TOSB (06-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : TOSB | 
  Dato :  06-12-06 19:13 |  
  |  
 
            TC wrote:
 > Hej Gruppe, jeg har en ældre Faaborg motorbåd, med en Bukh dv 10 me,
 > jeg skal have den på land snart, og kom til at tænke på hvordan jeg
 > frostsikrer motoren, den er saltvands-kølet, er det nok at pakke den
 > ind i vintermåtter, altså motoren, eller skal der andet til, jeg har
 > læst et andet sted at saltvand fryser ved -4 grader, og det kan det
 > jo hurtigt komme til. Råd modtages meget gerne :)
 > mvh
 > TC
 Jeg har heller ikke den store "motorforstand", men jeg har gjort følgende de 
 to sidste vintre (med to saltvandskølede motorer henholdsvis 7,5 hk og 
 36hk).
 Jeg kobler en haveslange på søvandsindtaget ved pumpehuset, men har forinden 
 udtaget termostaten. På den "store" gør jeg det, at jeg kører min vandtank 
 med ferskvand tom ved at sætte slangen på hanen, og når tanken er tom, så 
 stopper jeg motoren, hvorefter jeg stikker slangen ned i en dunk med 2,5 
 liter frostvæske og lader motoren suge det hele op - i samme øjeblik 
 standser jeg motoren. Bagefter piller jeg impelleren ud (spilder lidt, så 
 hold noget under). Af samme grund tørner jeg ikke motoren i løbet af de ca. 
 4 mdr., båden står på land.
 Mvh
 Torben
 -- 
 Husk at hvis du vågner, så er det den første
 dag i resten af dit liv    ELLER: Lev livet i dag,
 for du ved ikke, om du har det i morgen!
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (11-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  11-12-06 14:12 |  
  |  
 
            Hej TC,
 Prøv at anskaffe en manual til motoren heri står der hvordan du 
 skal klargøre den for vinteren.
 Kan du læse hollandsk så findes anvisningen er på side 23.
 http://www.clouds.nl/downloads/DL-bukh10-20.pdf
Mvh/Harding
 TC <dsl41983@vip.cybercity.dk> skrev:
 >Hej Gruppe, jeg har en ældre Faaborg
 >motorbåd, med en Bukh dv 10 me, jeg 
 >skal have den på land snart, og kom
 >til at tænke på hvordan jeg frostsikrer 
 >motoren, den er saltvands-kølet, er
 >det nok at pakke den ind i
 >vintermåtter, 
 >altså motoren, eller skal der andet
 >til, jeg har læst et andet sted at 
 >saltvand fryser ved -4 grader, og det
 >kan det jo hurtigt komme til.
 >Råd modtages meget gerne :)
 >mvh
 >TC 
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |