Hjælp til tydning FT 1855
Fra : baertel

Dato : 06-12-06 13:48

Jeg har problemer med at tyde fødested for Sidse Larsen i FT 1855.
Opslaget er på AO FT 1855, Kbh. Sokkelund, Søllerød, Nye Skodsborg,
opslag 65.

FT 1855, Skodsborg, Søllerød, København
21 et huus - 2 familier -
Hans Magnus Aastrøm, 28, gift, Sverrig, Indsid, Smed, Husfader, Lutheran
Sidse Larsen, 26, gift, Kirke_? S[ogn] Kiøbenh?, hans kone, do
Hans Larsen, 20, ugift, Karlebo S F[rederiksborg].A[mt].,
Dukkemagerlærling?, do

Forslag modtages med tak.

mvh baertel

Fra : Arne Nielsen

Dato : 06-12-06 15:43

baertel skrev:
> [...]
> Sidse Larsen, 26, gift, Kirke_? S[ogn] Kiøbenh?, hans kone, do
> Hans Larsen, 20, ugift, Karlebo S F[rederiksborg].A[mt].,

Jeg foreslår Kirkeværløse (Kirke Værløse)

Venlig hilsen
Arne

--
E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.
Hjemmeside/homepage: http://home3.inet.tele.dk/arnen/

Fra : baertel

Dato : 07-12-06 12:42

Arne Nielsen wrote:

> Jeg foreslår Kirkeværløse (Kirke Værløse)
>
> Venlig hilsen
> Arne

Tak for forslaget. Jeg prøver at søge der.
Parret er nygift (1854)i Vor Frue, Kbh. Her angives han til at være 28
og hun til 33. Desuden angives hendes opholdssted til at være St.
Pederstræde no. 203. Så høje numre forekommer ikke i St. Pederstræde.

mvh baertel

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-06 19:36

"baertel" <baertel@hlaug.danmark> skrev i en meddelelse
<klip/>
>Desuden angives hendes opholdssted til at være St.
> Pederstræde no. 203. Så høje numre forekommer ikke i St. Pederstræde.

Der er formentlig tale om et matrikelnummer. Selv om matrikelnummer 203 i
Københavns Nørre Kvarter iflg kort fra 1840 formentlig har ligget i
Larslejstræde tæt på St. Pederstræde. I St. Pederstræde gik numrene fra 99
til 147.
Se http://stormp.kk.dk/rhb/ny_side_32.htm

--
Helmer Christiansen

Fra : baertel

Dato : 09-12-06 13:18

Helmer Christiansen (Oncable.dk) wrote:
> [...]
> Københavns Nørre Kvarter iflg kort fra 1840 formentlig har ligget i
> Larslejstræde tæt på St. Pederstræde. I St. Pederstræde gik numrene fra 99

Larslejstræde og St. Pederstræde er vist med i samme folketælling.
Problemet er så at finde ud af at sammenholde matrikelnumre fra
kirkebogen med husnumre fra folketællingen.

Matrikelnumrene på kortet angiver at 202&201 ligger i Teglgaardsstræde
v. hjørnet af St. Pederstræde. 203 ligger på Vester Vold v. hjørnet af
Vestergade.

( Jeg stod for øvrigt i lære i '60erne (1960erne) i Studiestræde 19
(matr. nr. 62, angivet som Hvide Svane). Efter fyraften fik vi til tider
en øl og en pot billard på værtshuset Den Hvide Svane på matr. 64. )

mvh baertel

Fra : baertel

Dato : 09-12-06 13:57

> [...]
> Københavns Nørre Kvarter iflg kort fra 1840 formentlig har ligget i
> Larslejstræde tæt på St. Pederstræde. I St. Pederstræde gik numrene fra 99

Jeg fandt denne konverteringsliste:

NØRRE KVARTER

Konverterings fra matrikelnummer til gadenummer (status 1872)

http://stormp.kk.dk/rhb/nørre_kvarter.htm

mvh baertel

Fra : Preben Nørgaard

Dato : 09-12-06 21:40

Er du bekendt med omnummereringen i København. Jeg kan ikke huske, hvornår
det skete, men på Rigsarkivet findes en lille bog, hvor gamle numre kan
oversættes til nye numre. Der må være noget i København, som kan fortælle
dig noget mere om dette.

Mvh Preben Nørgaard 8382

Fra : baertel

Dato : 07-12-06 13:32

Arne Nielsen wrote:

> Jeg foreslår Kirkeværløse (Kirke Værløse)
>
> Venlig hilsen
> Arne

1 stk. Sidse Larsdatter er fundet i KB (Kirke) Værløse, Smørum, Kbh., f.
d. 21. December 1829. Faderens efternavn er Bertelsen.

mvh Baertel(sen)