/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
binær x - /
Fra : The MANN


Dato : 05-12-06 20:57

Hejsa NG

Ved ikke rigtig hvilken gruppe jeg ellers skulle spørge


MEN : hvordan ganger man med binære tal og omvendt hvordan dividerer man
!!! og hvordan er den med at trække fra (minus)

The MANN



 
 
Thorbjørn Ravn Ander~ (05-12-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 05-12-06 21:03

"The MANN" <hamann29@hotmail.com> writes:

> MEN : hvordan ganger man med binære tal og omvendt hvordan dividerer man
> !!! og hvordan er den med at trække fra (minus)

På præcis samme måde som med decimaltal. Du skal bare bruge 2 som det
tal der kræver mente i stedet for 10.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

The MANN (05-12-2006)
Kommentar
Fra : The MANN


Dato : 05-12-06 21:14


""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:yu2zma2dsaf.fsf@luhmann.netc.dk...
> "The MANN" <hamann29@hotmail.com> writes:
>
>> MEN : hvordan ganger man med binære tal og omvendt hvordan dividerer
>> man
>> !!! og hvordan er den med at trække fra (minus)
>
> På præcis samme måde som med decimaltal. Du skal bare bruge 2 som det
> tal der kræver mente i stedet for 10.

hmmm 1*1 =1 ? går ud fra det er ved multiplicering du snakker om


> --
> Thorbjørn Ravn Andersen



Thorbjørn Ravn Ander~ (05-12-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 05-12-06 21:28

"The MANN" <hamann29@hotmail.com> writes:

> hmmm 1*1 =1 ? går ud fra det er ved multiplicering du snakker om


11 + 11 er 110. 10 * 10 er 100. osv
--
Thorbjørn Ravn Andersen

The MANN (05-12-2006)
Kommentar
Fra : The MANN


Dato : 05-12-06 21:20


""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:yu2zma2dsaf.fsf@luhmann.netc.dk...
> "The MANN" <hamann29@hotmail.com> writes:
>
>> MEN : hvordan ganger man med binære tal og omvendt hvordan dividerer
>> man
>> !!! og hvordan er den med at trække fra (minus)
>
> På præcis samme måde som med decimaltal. Du skal bare bruge 2 som det
> tal der kræver mente i stedet for 10.
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen


hvordan kan 11*11 = 1001

jeg kan ikke lige gennemskue det

The MANN



Thorbjørn Ravn Ander~ (05-12-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 05-12-06 21:44

"The MANN" <hamann29@hotmail.com> writes:

> hvordan kan 11*11 = 1001
>
> jeg kan ikke lige gennemskue det

Lidt læsestof:

http://www.math.grin.edu/~rebelsky/Courses/152/97F/Readings/student-binary.html

prøv at se om ikke det hjælper.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Martin Andersen (05-12-2006)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 05-12-06 22:05

The MANN wrote:
> ""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:yu2zma2dsaf.fsf@luhmann.netc.dk...
>> "The MANN" <hamann29@hotmail.com> writes:
>>
>>> MEN : hvordan ganger man med binære tal og omvendt hvordan dividerer
>>> man
>>> !!! og hvordan er den med at trække fra (minus)
>> På præcis samme måde som med decimaltal. Du skal bare bruge 2 som det
>> tal der kræver mente i stedet for 10.
>> --
>> Thorbjørn Ravn Andersen
>
>
> hvordan kan 11*11 = 1001
>
> jeg kan ikke lige gennemskue det
>
> The MANN
>
>
11*11
-----
11
110
-----
1001

Kristian Damm Jensen (06-12-2006)
Kommentar
Fra : Kristian Damm Jensen


Dato : 06-12-06 10:54

The MANN wrote:
> ""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en
> meddelelse news:yu2zma2dsaf.fsf@luhmann.netc.dk...
>> "The MANN" <hamann29@hotmail.com> writes:
>>
>>> MEN : hvordan ganger man med binære tal og omvendt hvordan
>>> dividerer man
>>> !!! og hvordan er den med at trække fra (minus)
>>
>> På præcis samme måde som med decimaltal. Du skal bare bruge 2 som
>> det tal der kræver mente i stedet for 10.
>> --
>> Thorbjørn Ravn Andersen
>
>
> hvordan kan 11*11 = 1001
>
> jeg kan ikke lige gennemskue det

11*11 = (10+1)*11 = 10*11 + 1*11 = 110 + 11 = 1001

Frem til sidste lighedstegn er det nøjagtig det samme der foregår som hvis
der var tale om 10-talssystemet. Det sidste lighedstegn er ren addition.


--
Regards,
Kristian Damm Jensen
"This isn't Jeopardy. Answer below the question."



Peter Mogensen (05-12-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 05-12-06 21:57

The MANN wrote:
> MEN : hvordan ganger man med binære tal og omvendt hvordan dividerer man
> !!! og hvordan er den med at trække fra (minus)

På præcis samme måde som med alle andre talsystemer. Der er intet i
regne-arterne, der er afhængig af base 10.

Peter

11 * 11 =
10 * 11 + 1 * 11 =

110
+ 11
1001
======

Martin Andersen (05-12-2006)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 05-12-06 22:06

Peter Mogensen wrote:
> The MANN wrote:
>> MEN : hvordan ganger man med binære tal og omvendt hvordan dividerer man
>> !!! og hvordan er den med at trække fra (minus)
>
> På præcis samme måde som med alle andre talsystemer. Der er intet i
> regne-arterne, der er afhængig af base 10.
>
> Peter
>
> 11 * 11 =
> 10 * 11 + 1 * 11 =
>
> 110
> + 11
> 1001
> ======
Så kan jeg lære at læse alle indlæg før jeg selv svarer.

The-MANN (08-12-2006)
Kommentar
Fra : The-MANN


Dato : 08-12-06 17:33

The MANN tastede følgende:
> Hejsa NG
>
> Ved ikke rigtig hvilken gruppe jeg ellers skulle spørge
>
>
> MEN : hvordan ganger man med binære tal og omvendt hvordan dividerer man
> !!! og hvordan er den med at trække fra (minus)
>
> The MANN


Takker for tåldmodigheden !

Nu kan jeg se lyset :')

Og god Jul til ALLE

The MANN



The-MANN (08-12-2006)
Kommentar
Fra : The-MANN


Dato : 08-12-06 17:34

The MANN sendte dette med sin computer:
> Hejsa NG
>
> Ved ikke rigtig hvilken gruppe jeg ellers skulle spørge
>
>
> MEN : hvordan ganger man med binære tal og omvendt hvordan dividerer man
> !!! og hvordan er den med at trække fra (minus)
>
> The MANN


Takker for tålmodigheden !! nu kan jeg se lyset :-?

Og god jul til alle

The MANN



Leif Neland (10-12-2006)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 10-12-06 20:58

The-MANN wrote:
> The MANN sendte dette med sin computer:
>> Hejsa NG
>>
>> Ved ikke rigtig hvilken gruppe jeg ellers skulle spørge
>>
>>
>> MEN : hvordan ganger man med binære tal og omvendt hvordan
>> dividerer man !!! og hvordan er den med at trække fra (minus)
>>
>> The MANN
>
>
> Takker for tålmodigheden !! nu kan jeg se lyset :-?

Når du så har set lyset, kan du prøve at regne oktalt:

342 - 173 = 147

http://www.sing365.com/music/lyric.nsf/SongUnid/EE27EF26A4F581BE48256A7D002575E1

Windows' lommeregner kan forøvrigt regne hexadecimalt, decimalt, oktalt og
binært.
Vis -> Videnskabelig

Leif



Stufkan (11-12-2006)
Kommentar
Fra : Stufkan


Dato : 11-12-06 21:28

nu vi er igang med det binære...

hvordan laver man kommatal i binært?

- Stufkan


Bertel Lund Hansen (11-12-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 11-12-06 22:04

Stufkan skrev:

> hvordan laver man kommatal i binært?

Ved at sætte et komma.

Titalssystemet:

   23,75 = 2*10^1 + 3*10^0 + 7*10^-1 + 5*10^-2

Totalssystemet:
   101,11
   (nu går vi over til titalssystemet:)
   = 1*2^2 + 0*2^1 + 1*2^0 + 1*2^-1 + 1*2^-2
   = 4 + 0 + 1 + ½ + ¼
   = 5¾

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Kristian Damm Jensen (11-12-2006)
Kommentar
Fra : Kristian Damm Jensen


Dato : 11-12-06 22:15

Bertel Lund Hansen wrote:
> Stufkan skrev:
>
>> hvordan laver man kommatal i binært?
>
> Ved at sætte et komma.
>
> Titalssystemet:
>
> 23,75 = 2*10^1 + 3*10^0 + 7*10^-1 + 5*10^-2
>
> Totalssystemet:
> 101,11
> (nu går vi over til titalssystemet:)
> = 1*2^2 + 0*2^1 + 1*2^0 + 1*2^-1 + 1*2^-2
> = 4 + 0 + 1 + ½ + ¼
> = 5¾

Eller sagt med andre ord: I titalssystemet repræsenterer positionerne efter
kommaet tiendedele, hundrededele osv. I totalssystemet repræsenterer
positionerne halve, kvarte, ottendedele osv.

--
Regards,
Kristian Damm Jensen
"This isn't Jeopardy. Answer below the question."



Stufkan (11-12-2006)
Kommentar
Fra : Stufkan


Dato : 11-12-06 22:11

Uhh.. så bliver det avanceret..

Tak ;)

Bertel Lund Hansen skrev:
> Stufkan skrev:
>
> > hvordan laver man kommatal i binært?
>
> Ved at sætte et komma.
>
> Titalssystemet:
>
>    23,75 = 2*10^1 + 3*10^0 + 7*10^-1 + 5*10^-2
>
> Totalssystemet:
>    101,11
>    (nu går vi over til titalssystemet:)
>    = 1*2^2 + 0*2^1 + 1*2^0 + 1*2^-1 + 1*2^-2
>    = 4 + 0 + 1 + ½ + ¼
>    = 5¾
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/


Stufkan (12-12-2006)
Kommentar
Fra : Stufkan


Dato : 12-12-06 14:27

det giver jo egentlig masser af mening
tallene fra kommaet og mod venstre ganger man med to, mens man
dividerer med to til højre for kommaet.. smart..


Kristian Damm Jensen skrev:
> Bertel Lund Hansen wrote:
> > Stufkan skrev:
> >
> >> hvordan laver man kommatal i binært?
> >
> > Ved at sætte et komma.
> >
> > Titalssystemet:
> >
> > 23,75 = 2*10^1 + 3*10^0 + 7*10^-1 + 5*10^-2
> >
> > Totalssystemet:
> > 101,11
> > (nu går vi over til titalssystemet:)
> > = 1*2^2 + 0*2^1 + 1*2^0 + 1*2^-1 + 1*2^-2
> > = 4 + 0 + 1 + ½ + ¼
> > = 5¾
>
> Eller sagt med andre ord: I titalssystemet repræsenterer positionerne efter
> kommaet tiendedele, hundrededele osv. I totalssystemet repræsenterer
> positionerne halve, kvarte, ottendedele osv.
>
> --
> Regards,
> Kristian Damm Jensen
> "This isn't Jeopardy. Answer below the question."


Bertel Lund Hansen (12-12-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-12-06 22:37

Stufkan skrev:

> tallene fra kommaet og mod venstre ganger man med to, mens man
> dividerer med to til højre for kommaet.. smart..

Du ghar forstået det nogenlunde rigtigt, men ikke helt.

Når man går et skridt til højre, skal man dividere med
grundtallet. Går man til venstre, skal man gange med det - på
begge sider af kommaet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Stufkan (13-12-2006)
Kommentar
Fra : Stufkan


Dato : 13-12-06 16:08

ja, okay.. det var også det jeg mente, bare forklaret lidt dårligt


Bertel Lund Hansen skrev:
> Stufkan skrev:
>
> > tallene fra kommaet og mod venstre ganger man med to, mens man
> > dividerer med to til højre for kommaet.. smart..
>
> Du ghar forstået det nogenlunde rigtigt, men ikke helt.
>
> Når man går et skridt til højre, skal man dividere med
> grundtallet. Går man til venstre, skal man gange med det - på
> begge sider af kommaet.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/


Herluf Holdt, 3140 (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 14-12-06 14:01

The MANN skrev:

> MEN : hvordan ganger man med binære tal og omvendt
> hvordan dividerer man !!! og hvordan er den med at trække
> fra (minus)

Dit sidste spørgsmål - hvordan trækker man fra - har vist
ikke været nævnt endnu. Jeg har aldrig kigget ind i en
cpu, mens den subtraherer, selvom jeg har været operatør
på "gulvregnere" (mainframes) i 20 år. Men jeg mener at
huske at cpu'en kigger på fortegnsbitten og konstaterer:
"Nå, her er to tal der skal subtraheres, altså jeg 'vender'
bare alle bittene og adderer dem".

Eksempel:
255 - 128 = 127

1111 1111
- 1000 0000

Alle bittene 'vendes' og adderes:

0000 0000
+ 0111 1111
------------
= 0111 1111 = 127

Om det stadig foregår sådan i praksis, ved jeg ikke.
Det er en del år siden.

--
Herluf :·)



Bertel Lund Hansen (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-12-06 15:06

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> "Nå, her er to tal der skal subtraheres, altså jeg 'vender'
> bare alle bittene og adderer dem".

Nej, man beregner 2's komplement (vend alle bits, addér 1) af det
tal der skal trækkes fra. Din metode svarer til at man regner
3*13 ved at trække 1 fra det dobbelte af 20 - det giver
tilfældigvis det rigtige svar.

Det er faktisk et ret uheldigt eksempel du har valgt, for -128
kan ikke repræsenteres inden for 8 bits.

Nyt eksempel:

73 - 48 = 25

0100 1001 - 0011 0000

0011 0000 => 1100 1111 + 1 = 1101 0000

0100 1001
+ 1101 0000
----------------
0001 1001 (menten ignoreres)

0001 1001 ~ 25

> Om det stadig foregår sådan i praksis, ved jeg ikke.

Det går jeg stærkt ud fra. Jeg tror ikke der er opfundet
hurtigere metoder.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Herluf Holdt, 3140 (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 14-12-06 20:43

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nej, man beregner 2's komplement (vend alle bits, addér 1)
> af det tal der skal trækkes fra.

> Nyt eksempel:
> 73 - 48 = 25
>
> 0100 1001 - 0011 0000
>
> 0011 0000 => 1100 1111 + 1 = 1101 0000
>
> 0100 1001
> + 1101 0000
> ----------------
> 0001 1001 (menten ignoreres)
>
> 0001 1001 ~ 25

Tak.
Det var ikke helt så enkelt som jeg huskede det.
Egentlig sært at man bare kan ignorere menten.

--
Herluf :·)



Bertel Lund Hansen (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-12-06 22:37

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>> Nej, man beregner 2's komplement (vend alle bits, addér 1)
>> af det tal der skal trækkes fra.

> Egentlig sært at man bare kan ignorere menten.

Nej, det er logisk. 2's komplement er 1's komplement + 1.
1's komplement til y svarer til 255 - y. 2's komplement svarer
til 256-y.

x + complement2(y) = x + (256 - y) = (x - y) + 256

Da resultatet er 256 for stort, passer det præcis med at vi
dropper den mente der ellers ville springe op i næste byte og
betyde 256.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Lasse Reichstein Nie~ (18-12-2006)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 18-12-06 07:13

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:

> Tak.
> Det var ikke helt så enkelt som jeg huskede det.
> Egentlig sært at man bare kan ignorere menten.

Det behøver ikke være så underligt endda. De ældre
modeller kunne sagtens have brugt 1-komplement-
repræsentation af tal. Der er det nok at vende
bittene for at få minus af tallet (til gengæld
havde de både en repræsentation af 0 og -0).

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Torben Ægidius Mogen~ (22-12-2006)
Kommentar
Fra : Torben Ægidius Mogen~


Dato : 22-12-06 18:24

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> writes:

> "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:
>
> > Tak.
> > Det var ikke helt så enkelt som jeg huskede det.
> > Egentlig sært at man bare kan ignorere menten.
>
> Det behøver ikke være så underligt endda. De ældre
> modeller kunne sagtens have brugt 1-komplement-
> repræsentation af tal. Der er det nok at vende
> bittene for at få minus af tallet (til gengæld
> havde de både en repræsentation af 0 og -0).

Det gjaldt f.eks. den Univac 1100, som blev brugt til undervsning, da
jeg startede på datalogi i 1979. Men beregningslogikken er simplere
for to-komplement, så det har været brugt i alle nyere designs (som
jeg kender).

I floating-point tal bruger man dog som regel et tredie alternativ:
Magnitude og fortegn. Her kan man negere et tal bare ved at vende
fortegnsbittet. Addition og subtraktion bliver en anelse mere
kompliceret, men multiplikation og division bliver enklere, da man kan
håndtere fortegnene separat fra magnituderne.

Torben

Stufkan (15-12-2006)
Kommentar
Fra : Stufkan


Dato : 15-12-06 18:34

Har aldrig helt forstået det..

hvad er komplement og hvad gør det godt for?


Bertel Lund Hansen skrev:
> Herluf Holdt, 3140 skrev:
>
> >> Nej, man beregner 2's komplement (vend alle bits, addér 1)
> >> af det tal der skal trækkes fra.
>
> > Egentlig sært at man bare kan ignorere menten.
>
> Nej, det er logisk. 2's komplement er 1's komplement + 1.
> 1's komplement til y svarer til 255 - y. 2's komplement svarer
> til 256-y.
>
> x + complement2(y) = x + (256 - y) = (x - y) + 256
>
> Da resultatet er 256 for stort, passer det præcis med at vi
> dropper den mente der ellers ville springe op i næste byte og
> betyde 256.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/


Bertel Lund Hansen (17-12-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-12-06 00:28

Stufkan skrev:

> Har aldrig helt forstået det..

> hvad er komplement

Komplement betyder noget i retning af modsat, og i den binære
verden betyder det simpelt hen at man 'vender' hver bit:
0 => 1 og 1 => 0.

> og hvad gør det godt for?

Det forenkler designet af en CPU. En bitvending skal man kunne
lave under alle omstændigheder. Når man så kan lave en
subtraktion (minus) ved at lave en bitvending og en addition
(plus), så behøver man kun designe en additionsfunktion og sparer
altså at indbygge speciel subtraktion i CPU'en.

Grunden til at man ikke bruger simpel komplement (1's komplement)
er at man derved ville kode 0 på to forskellige måder, og det er
ikke praktisk. Med 2's komplement undgår man den situation.

Der findes CPU'er der regner minus med 1's komplement, og så
opererer de med +0 og -0 som forskellige størrelser, og det er
vist nyttigt til nogle specielle ting.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste