er AppleWorks forsvundet?
Fra : Erling Hansen

Dato : 05-12-06 20:15

min nye MacBook (den er ellers lækker) har så vidt jeg kan se ikke
noget appleworks. Er det helt forsvundet, så man er nødt til at betale
sig fra en mac-udgave af office?
mvh
Erling

Fra : Morten Lind

Dato : 05-12-06 20:28

Erling Hansen <eh-dh@mail.dk> wrote:

> min nye MacBook (den er ellers lækker) har så vidt jeg kan se ikke
> noget appleworks. Er det helt forsvundet, så man er nødt til at betale
> [...]

Kan du ikke snuppe den fra din gamle maskine? Det gjorde jeg.

M.

Fra : Erling Hansen

Dato : 05-12-06 20:50

forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com (Morten
Lind) skrev:

>Kan du ikke snuppe den fra din
>gamle maskine? Det gjorde jeg.
>
>M.
>--
>[dit mod er blot din evne til at
>undertrykke din angst(ml)]

Jo, jeg har en gammel Clamshell hvor den er - -
men jeg skal altså lige have fundet ud af, hvordan
man overfører sådan noget. Jeg har stillet
spørgsmålet her i gruppen, lige før den her tråd.
mvh
erling

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 05-12-06 21:03

Erling Hansen skrev:
> [...]
> men jeg skal altså lige have fundet ud af, hvordan
> man overfører sådan noget. Jeg har stillet
> spørgsmålet her i gruppen, lige før den her tråd.

Hej Erling

Så er den Apple Works sikkeret til Classic aka. Mac OS 9, og så kan du
ikke køre den på en MacBook.

Men du kan da stadig købe Apple Works 6.2.9 hos Apple Store.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/6774044/wo/YC6zA1oJV3J23q0OTGbz4XVK3ad/1.0.21.1.0.8.12.1.15.1.13.0

Kent

--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW, så må I
gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-06 21:43

Kent Wormsdorf wrote:

> Så er den Apple Works sikkeret til Classic aka. Mac OS 9, og så kan du
> ikke køre den på en MacBook.

AppleWorks 6.x er både til OS 9.x og OS X. AWKS 6.x er stort set kun en
carbonisering af den, der hedder AppleWorks Office 5.0v4 med lidt
finpudsning, men desværre også fjernelse af nogle finesser især i
grafikdelen....

> Men du kan da stadig købe Apple Works 6.2.9 hos Apple Store.
>
> http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/6774044/wo/YC6zA1oJV3J23q0OTGbz4XVK3ad/1.0.21.1.0.8.12.1.15.1.13.0

Nå da! - så er den kommet igen. - Jeg har ellers fra dem fået at vide,
at man ikke længere kunne købe AWKS 6.2.x, når den nu er udgået. - Men
jeg har også set i en del engelsksprogede grupper, at de - brugerne -
har nærmset overfaldet Apple for at få pakken tilbage igen...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 05-12-06 21:58

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> carbonisering af den, der hedder AppleWorks Office 5.0v4 med lidt
> finpudsning, men desværre også fjernelse af nogle finesser især i

OK!

Det er nok rigtigt, men jeg syndes at kunne huske at installations
programmet til den Apple Works, som jeg har til min iBook G3 Dual USB,
kun er til Classic!

> [...]
> jeg har også set i en del engelsksprogede grupper, at de - brugerne -
> har nærmset overfaldet Apple for at få pakken tilbage igen...

Jeg har faktisk set en håndfuld pakker hos Fona i Kolding storcenter i
sidste weekend.

Kent

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-06 22:55

Hej Kent

Kent Wormsdorf wrote:

> OK!
>
> Det er nok rigtigt, men jeg syndes at kunne huske at installations
> programmet til den Apple Works, som jeg har til min iBook G3 Dual USB,
> kun er til Classic!

Nej, det er både til classic og X. Prøv at trække ikonet ned i dock'en
og start den, uden at classic er startet, så vil AWKS lave et helt sæt
nye indstillingsfiler i din users/library/preferences mappe.

Jeg bruger faktisk stadig AWKS 6, og da jeg satte en ny disk til OS X i
den her maskine, trak jeg blot ikonet over i dock'en, fordi jeg ikke gad
vente på at få den geninstalleret...

Der er dog en enkelt 'synlig' forskel. Hvis du tager info på classic
mappen, vil den vise ver. 6.2.8, hvis du booter i OS 9, og 6.2.9 hvis du
booter i OS X. - Forskellen mellem de to er bare, at der er et par
specifikke OS X koblingsfiler i 6.2.9, som ikke bruges i classic, så
hvis du har opd. til 6.2.8 på en booted OS 9.x disk, vil disse
koblingsfiler _ikke_ blive installeret - medmindre - at du også har en
OS X installeret på samme diskpartition, så vil AWKS installeren reg.,at
der også er et OS X system på maskinen.

Det vil så også betyde, at hvis du blot kopierer en AWKS 6.x fra en ren
OS 9.x maskine uden OS X, _kan_ AWKS godt blive en smule ustabil, indtil
man har kørt 'AppleWorks 6.2.9 Update' igen....

> Jeg har faktisk set en håndfuld pakker hos Fona i Kolding storcenter i
> sidste weekend.

Og du er sikker på, at det er/har været Mac versionen? - Der findes
faktisk en AppleWorks 6.2.1 til Windows 98-XP. - Tilfældigvis véd jeg,
at der er og har været en del AppleWorks for Windows brugere i
Trekantområdet. Iportøren/distributøren lå i Fredericia. - Jeg kunne
faktisk godt bruge en AWKS for Windows ver. 6.2. Pt har jeg kun en gl.
ClarisWorks 2.1 for Windows, og den kan ikke åbne/konvertere CWKS
4.x/5.x og AWKS 6.x filer... - Nå, jeg må nok lige ringe til dem i morgen...

Fra : Erling Hansen

Dato : 06-12-06 00:23

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev:
> [...]
>KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
><kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
>*Music Recording, Editing & Publishing - Also
Smaller Quantities
>*Software - For Theological Education - And For
Physically Impaired
>*Nisus - The Future in Text & Mail Processing
><http://www.nisus.com>
>~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ja - Appleworks fulgte pænt med, da jeg først
havde fundet ud af at overføre. IBook'en er godt
nok en Clamshell, og burde være med 9,2, men den
engelske dame jeg købte dyret af, havde
nyinstalleret en OS X (helt bestemt ulovligt) - og
Works fulgte såmænd med. Tak for hjælp.
mvh
Erling

Fra : Morten Lind

Dato : 06-12-06 05:08

> [...]

> nok en Clamshell, og burde være med 9,2, men den
> engelske dame jeg købte dyret af, havde
> nyinstalleret en OS X (helt bestemt ulovligt) - og

Hvis du skal bruge den danske opgradering til 6.2.9 har jeg den
liggende.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-12-06 00:41

On 2006-12-05 20:14:57 +0100, Erling Hansen <eh-dh@mail.dk> said:

> min nye MacBook (den er ellers lækker) har så vidt jeg kan se ikke
> noget appleworks. Er det helt forsvundet, så man er nødt til at betale
> sig fra en mac-udgave af office?

Der er altså alternativer. Hvis du har specifikt behov for at kunne
læse og gemme dokumenter i MS-Office for måske at udveksle dem med
andre, så er MS-Office bedst. Det har du vei ikke, når du har klaret
dig med AppleWorks. AppleWorks bliver ikke udviklet og understøttet
mere. Det bliver også mere og mere gammeldags i forhold til systemet.
Hvis man ikke har specifikt behov for AppleWorks og har en masse
skabeloner og andet i det format, så vil jeg anbefale, at man søger
over i noget med lidt mere fremtid i.
   Der følger jo en fin lille tekstbehandler med computeren, der hedder
TextEdit. Med et par udvidelser fungerer den fint. Den gemmer i
RTF-format, som stort set alle kan læse. Ellers har Apple jo iWork,
hvor der er et layout- og tekstbehandlingsprogram Pages samt Keynote
til præsentationer. Der har været rygter om, at Apple snart vil lancere
et regneark som en del af iWork.
   Skal du bruge en fuld Office-pakke, så kan du jo udnytte, at Mac OS X
bygger på Unix, så man kan få gratis Open Source programmer. Der findes
en office-pakke, der hedder OpenOffice. Den er lidt nørdet, så vi
almindeilge mennesker har lettere ved at bruge Java-udgaven, der hedder
NeoOffice. Den kan virkelig anbefales, men den er lidt tung at åbne og
lukke. Det vil naturligvis gå noget kvikkere på en ny computer som din.
   Man kan også købe talrige andre programmer. Mariner Software laver
mange gode programmer som danner det meste af en office-pakke til en
brøkdel af prisen. Der er et regneark, der hedder Mesa, der er
tekstbehandling fra Nisus. Det eneste, der måske kan knibe er en
database. Her er Filemaker vel det bedste til Mac, men den er dyr, og
jeg har ikke forstand på det, så der kan jeg ikke råde. Fortæl, hvad du
har behov for. Der er mange her i gruppen, som har erfaringer med
forskellige programmer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-12-06 01:15

> Der er altså alternativer. Hvis du har specifikt behov for at kunne
> læse og gemme dokumenter i MS-Office for måske at udveksle dem med
> andre, så er MS-Office bedst.

NB!

Jeg er for nylig gået i gang med at konvertere gamle Word 5.1a
dokumenter til RTF format, fordi Office 2004 simpelthen ikke kan læse
dokumenterne. De kommer op på skærmen som en flok firkanter...

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog
http://markedspartiet.dk, http://macplanet.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-06 01:39

Hej Peter

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> NB!
>
> Jeg er for nylig gået i gang med at konvertere gamle Word 5.1a
> dokumenter til RTF format,

Øh... hvorfor så ikke vælge en Abiword eller NeoOffice istedet for og
så gemme i .odf/.odt? - så vil de i løbet af meget kort tid kunne
læses/åbnes korrekt af stort set alle TB programmer.

> fordi Office 2004 simpelthen ikke kan læse dokumenterne.
> De kommer op på skærmen som en flok firkanter...

Det lyder så til gengæld lidt underlig. Word X/2004 _kan_ både læse,
åbne og gemme i Word 5.1a. Men hvis du har sat din Word til Unicode som
standard, vil det give problemer. - Og - hvis du ikke har vlagt 'Font
Substitution' i Word indstillingerne kan det også resultere i div.
firkanter, tegn og underlige gerninger, - og det uanset om du har de
samme skrifttyper i OS X, som du brugte i sin tid til at lave
dokumenterne med.

Jeg har et ca. 40 siders dokument, lavet i Word 5.1a DK, som jeg bruger
som testdokument, når jeg tester tekstbehandlingsprogrammer. Dels er det
gemt i alm. word format, dels i RTF. Det er et dokument, der indeholder
både tekst, grafik og noter, samt flere forskellige skrifttyper (Arial,
Times NR. Times, NewYork, Baskeville Oldstyle, New Helvetica Narrow).
Der er ingen problemer med at åbne, læse, skrive og gemme i hverken Word
5.1a format eller i andre formater med både Word X og Word 2004.
Dokumentformatet i Word X/2004 er 100% identiske. Men hvis jeg
afmarkerer 'Font substitution', går det galt...

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-12-06 17:16

> [...]
> læses/åbnes korrekt af stort set alle TB programmer.

> Det lyder så til gengæld lidt underlig. Word X/2004 _kan_ både læse,

Ja, officielt. Men virkeligheden verden er en anden. Nogle af mine gamle
W5.1a dokumenter åbner fint, andre bliver en gang firkanter.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-12-06 20:04

peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> Ja, officielt. Men virkeligheden verden er en anden. Nogle af mine gamle
> W5.1a dokumenter åbner fint, andre bliver en gang firkanter.

Kan OpenOffice spise de kritiske dokumentaer?

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 10-12-06 00:34

> Kan OpenOffice spise de kritiske dokumentaer?

Har faktisk lige afinstaleret openoffice fordi det var for besværligt.
Jeg prøver med Neooffice om et par dage..

Fra : Erling Hansen

Dato : 07-12-06 09:38

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> skrev:

> [...]
>ved at bruge Java-udgaven, der hedder
>NeoOffice. Den kan virkelig
>anbefales, men den er lidt tung at åbne og

Hej, og tak for din fyldige hjælp.
Hvad jeg har brug for er faktisk så lidt, at en
office-pakke ville være at skyde......
Jeg har brug for at sende (sang-)tekster frem og
tilbage med nogle venner, som alle har windows.
Desuden nogle gange om året et par 'pyntede'
sider. At kunne modtage et dokument og læse det,
rette i det, og sende videre. Desuden behøver jeg
et regneark, dels er det nemmere at lave et
personligt- og et diabetes-regnskab, og det er tit
hurtigere at tilpasse et billede til en tekst.
Jeg har en office-pakke (som lugter langt væk af
at være uautoriseret) på en gammel iBook Clamshell
sammen med en udgave af Apple Works 6.
Jeg har prøvet at overføre dem til den nye via
firewire, men de
passer altså ikke helt med Tiger. AppleWorks kan
slet ikke åbnes, selv om den figurerer i
Appliations som om den er overført, og word og
excel virker kun med nogle irriterende små kunstgreb.
Så sådan er landet.
Er der nogen erfaringer mht det nye iWorks mht
kommunikation med windows? Det ender vel nok med
at jeg kryber til korset og handler mig til sådan
én - selvom jeg nok inderst inde synes at en
computer burde indeholde et ordentligt
tekst-program som standard.
Tak for dit fyldige svar.
Venlig hilsen
Erling Hansen

Fra : Erling Hansen

Dato : 07-12-06 20:36

Erling Hansen <eh-dh@mail.dk> skrev:

> [...]
>kommunikation med windows? Det ender vel nok med
>at jeg kryber til korset og handler mig til sådan
>én - selvom jeg nok inderst inde synes at en

Tak for hjælp - men mit problem er løst !
(heureka) Jeg fik skabt forbindelse mellem min
Clamshell og det externe CD/DVD-drev (beskrevet i
tråden lige under den her) - og så fik jeg uden
besvær brændt et par CD'er med både AppleWorks 6
og Office .... og jeg har både installeret dem og
testet dem på MacBook'en. Og nu glæder barnebarnet
sig, for han ved at han skal have Clamshell'en i
julegave, evt. med lidt mere ram, hvis dem der
sidder i min crashede iBook G4 også passer til G3.

Nå, men mange tak for hjælpen - det er også
opmuntrende, at der er folk som gider!
mvh
Erling