|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Olievalg (jeg lærer det aldrig) Fra : Shsj
 | 
 Dato :  05-12-06 16:18
 | 
 |  | 
 
            Hej.
 Jeg skal skifte olie på MC'en (CB500 -'96)
 jeg har prøvet at æde mig igennem adskillige tekstsider om emnet på 
 internettet (inkl. nyhedsgruppeindlæg), og jeg har opgivet at opnå 
 forståelse i emnet.
 Derfor spørger jeg nu - hvilken olie skal jeg vælge?:
 1.  Delsyntetisk 10W-40. Entspricht: API SL-EC/CF, JASO T903 MA,  ACEA A3/B3 
 til 31,- kr/l.
 ....eller...
 2.  Delsyntetisk 10W-40. Übertrifft: API SG, JASO MA til 86,- kr./l.
 -- 
 Mvh.
 Shsj
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=306 |  |  | 
  Ukendt (05-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-12-06 18:12
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 5 Dec 2006 16:18:03 +0100, Shsj wrote:
 > Hej.
 > Jeg skal skifte olie på MC'en (CB500 -'96)
 > 1.  Delsyntetisk 10W-40. Entspricht: API SL-EC/CF, JASO T903 MA,  ACEA A3/B3 
 > til 31,- kr/l.
 Fin bilolie, endda også til dieselmotorer uden pumpe/dyse, og så har dunken
 lige fået et JASO stempel     Procycle ?
 > ...eller...
 > 2.  Delsyntetisk 10W-40. Übertrifft: API SG, JASO MA til 86,- kr./l.
 Historisk klasificeret olie :-|
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
  Shsj (05-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Shsj
 | 
 Dato :  05-12-06 19:07
 | 
 |  | 
 
            "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en 
 meddelelse news:1dpbqn8tbivim.wckxdoauc1b0$.dlg@40tude.net...
 > On Tue, 5 Dec 2006 16:18:03 +0100, Shsj wrote:
 >
 >> Hej.
 >> Jeg skal skifte olie på MC'en (CB500 -'96)
 >
 >> 1.  Delsyntetisk 10W-40. Entspricht: API SL-EC/CF, JASO T903 MA,  ACEA 
 >> A3/B3
 >> til 31,- kr/l.
 >
 > Fin bilolie, endda også til dieselmotorer uden pumpe/dyse, og så har 
 > dunken
 > lige fået et JASO stempel     Procycle ?
 >
 >> ...eller...
 >> 2.  Delsyntetisk 10W-40. Übertrifft: API SG, JASO MA til 86,- kr./l.
 >
 > Historisk klasificeret olie :-|
 >
 > -- 
 > mvh
 > Orla Pedersen
 ....er det godt eller skidt at den er historisk klassificeret? Hvad skal jeg 
 vælge? - 1'eren eller 2'eren?
 -- 
 Mvh.
 Shsj
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=306 |  |  | 
   Ukendt (05-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-12-06 19:34
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 5 Dec 2006 19:06:39 +0100, Shsj wrote:
 > ...er det godt eller skidt at den er historisk klassificeret? Hvad skal jeg 
 > vælge? - 1'eren eller 2'eren?
 Jeg ville ikke vælge nogen af dem, jeg ville vælge en 5w40 fuldsyntetisk.
   Men af de to, klart 1
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
    Shsj (05-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Shsj
 | 
 Dato :  05-12-06 19:39
 | 
 |  | 
 
            "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en 
 meddelelse news:gzl9i1r9bwe9$.49c9myyxipr8.dlg@40tude.net...
 > On Tue, 5 Dec 2006 19:06:39 +0100, Shsj wrote:
 >> ...er det godt eller skidt at den er historisk klassificeret? Hvad skal 
 >> jeg
 >> vælge? - 1'eren eller 2'eren?
 >
 > Jeg ville ikke vælge nogen af dem, jeg ville vælge en 5w40 fuldsyntetisk.
 >    Men af de to, klart 1
 > -- 
 > mvh
 > Orla Pedersen
 > http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr Ok., tak skal du have    -- 
 Mvh.
 Shsj
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=306 |  |  | 
  Armand (05-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  05-12-06 20:00
 | 
 |  | 
 "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
 meddelelse news:1dpbqn8tbivim.wckxdoauc1b0$.dlg@40tude.net...
 > On Tue, 5 Dec 2006 16:18:03 +0100, Shsj wrote:
 >
 >> Hej.
 >> Jeg skal skifte olie på MC'en (CB500 -'96)
 >
 >> 1.  Delsyntetisk 10W-40. Entspricht: API SL-EC/CF, JASO T903 MA,  ACEA
 >> A3/B3  til 31,- kr/l........................
 >>
 >> 2.  Delsyntetisk 10W-40. Übertrifft: API SG, JASO MA til 86,- kr./l.
 >
 > Historisk klasificeret olie :-|
 >
 Lidt tørt, ikke?
 Jeg springer lige ind med en forklaring på hvad der gør sidstnævnte
 "historisk":
 API-klassificeringen er amerikansk og andet efterfølgende bogstav har været
 alfabetisk stigende siden indførelsen. Principielt startede det således med
 API-SA og eskalerede så senere til API-SB.
 Sidstnævnte SG-olie er således hele fem "trin" ældre i klassificeringen end
 den førstnævnte SL-olie og dét er et for stort spring til anmærkningen om at
 den overgår API-SG!
 At den outdatede olie er dyrere end den nyere må skyldes at det drejer sig
 om en mærkevare hvor den billige sikkert er Procycle eller andet "husets
 mærke" ved en af de tre store tyske mc-tilbehørs kæder :-/
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (05-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-12-06 22:52
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 5 Dec 2006 19:59:49 +0100, Armand wrote:
 > "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en 
 > meddelelse news:1dpbqn8tbivim.wckxdoauc1b0$.dlg@40tude.net...
 >>
 >> Historisk klasificeret olie :-|
 >>
 > Lidt tørt, ikke?
 Jo, skåret helt ind til benet.
 > Jeg springer lige ind med en forklaring på hvad der gør sidstnævnte 
 > "historisk":
 <snip>
 Fin forklaring.
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
  Jens Jacob Bager Jen~ (06-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  06-12-06 07:23
 | 
 |  | 
 
            > Jeg skal skifte olie på MC'en (CB500 -'96)
 > jeg har prøvet at æde mig igennem adskillige tekstsider om emnet på 
 > internettet (inkl. nyhedsgruppeindlæg), og jeg har opgivet at opnå 
 > forståelse i emnet.
 > Derfor spørger jeg nu - hvilken olie skal jeg vælge?:
 >
 > 1.  Delsyntetisk 10W-40. Entspricht: API SL-EC/CF, JASO T903 MA,  ACEA 
 > A3/B3 til 31,- kr/l.
 > ...eller...
 > 2.  Delsyntetisk 10W-40. Übertrifft: API SG, JASO MA til 86,- kr./l.
 Hej SHJ
 Her er noget jeg har skrevet om emnet tidligere:
 Olier har en kvalitetsbetegnelse der hedder API grade. De hedder f.eks. SF, 
 SG, SJ, SH og  SL. Jo længere de sidste bogstav er henne i alfabetet jo 
 højere kvalitet olie. Olier med betegnelsen SJ, SH og SL er lavet til 
 motorer hvor koblingen og gearkassen er separeret fra motorolien (biler). 
 Derfor kan olier med API grade SJ, SH og SL få din kobling til at glide hvis 
 du er meget uheldig. Der er dog meget få der har oplevet det, og ingen jeg 
 har hørt om har oplevet det på en nyere MC med friske koblingsplader. Hvis 
 der står på olien at den er tilsat additiver for forbedret benzin økonomi, 
 ville jeg dog holde mig væk, da det skulle være reklame betegnelsen for 
 friktionsnedsættende additiver.
 Altså nogle siger: Køb MC olie (API SG). bilolie giver forhøjet slid på din 
 gearkasse og kan ødelægge din kobling. Der findes ikke rigtigt noget 
 håndgribeligt noget bevis for dette, så alt argumentering er meget løst 
 begrundet. Prisen pr liter ligger gerne på mellem 80 og 130kr pr. liter. 
 Andre siger: Køb bilolie (API SH). Det er meget billigere (40-60kr/L) Det 
 med at det skulle ødelægge noget er noget pjat. API graden viser jo tydeligt 
 at man får bedre kvalitet til færre penge!
 Hvem der har ret vides ikke. Al argumentering uden beviser er en storm i et 
 glas vand.
 Der er kommet en ny betegnelse som hedder JASO MA. Det er en betegnelse som 
 de 4 store Japanske motorcykelfabrikanter har slået sig sammen om at 
 vedtage. Hvis en olie er JASO MS godkendt, så er den godkendet til koblinger 
 i oliebad dvs. motorcykler.
 Jeg laver følgende trick. Jeg køber min MC olie i Tyskland hos www.louis.de. Alle ders MC olier er JASO MA godkendt. Så slipper jeg for den afgift der er 
 på olie i Danmark, og betaler kun tysk moms 16%. Det giver en liter pris på 
 omkring 25 - 50kr/L hvis man regner porto med. Det synes jeg er et godt 
 tilbud, og slår al API argumentation   . Jeg har selv kørt med Procycle 
 10W40 halvsyntetisk og Procycle 10W50 fuldsyntetisk. De er begge ganske 
 udmærkede MC olier du ingen problemer vil få med. Jeg plejer at anbefale 
 Procycle 10W50 fuldsyntetisk til CB 500 ejere, da det er den jeg har kørt 
 mest med, men begge to er fine valg. Den Castrol du har foreslået er også 
 fin, men jeg tror ikke der er merprisen værd.
 -- 
 Jens Jacob Bager Jensen
 CBR 600 F '98 og DR 610 '85
 Polyteknisk MC og Ténéré.dk 
            
             |  |  | 
  Shsj (06-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Shsj
 | 
 Dato :  06-12-06 08:10
 | 
 |  | 
 
            "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en 
 meddelelse news:457661bb$0$49203$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Jeg skal skifte olie på MC'en (CB500 -'96) ...og jeg har opgivet at opnå 
 >> forståelse i emnet.
 >> Derfor spørger jeg nu - hvilken olie skal jeg vælge?:
 >> 1.  Delsyntetisk 10W-40. Entspricht: API SL-EC/CF, JASO T903 MA,  ACEA 
 >> A3/B3 til 31,- kr/l.
 >> ...eller...
 >> 2.  Delsyntetisk 10W-40. Übertrifft: API SG, JASO MA til 86,- kr./l.
 >
 > Hej SHJ
 > Her er noget jeg har skrevet om emnet tidligere:
 >klip<>...en masse brugbart...<
 > [...] Hvem der har ret vides ikke. Al argumentering uden beviser er en 
 > storm i et glas vand.
 >klip<>...flere gode oplysninger...<
 >[...] Jeg har selv kørt med Procycle 10W40 halvsyntetisk og Procycle 10W50 
 >fuldsyntetisk. De er begge ganske udmærkede MC olier du ingen problemer vil 
 >få med. Jeg plejer at anbefale Procycle 10W50 fuldsyntetisk til CB 500 
 >ejere, da det er den jeg har kørt mest med, men begge to er fine valg. Den 
 >Castrol du har foreslået er også fin, men jeg tror ikke der er merprisen 
 >værd.
 > -- 
 > Jens Jacob Bager Jensen
 Tak for det ... nu er jeg oven i købet begyndt at forstå lidt    - måske 
 (sandsynligvis) behøver jeg slet ikke at spørge igen til næste olieskift.
 -- 
 Mvh.
 Shsj
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=306 |  |  | 
   Anders Majland (07-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  07-12-06 09:25
 | 
 |  | 
 
            > Tak for det ... nu er jeg oven i købet begyndt at forstå lidt    - måske 
 > (sandsynligvis) behøver jeg slet ikke at spørge igen til næste olieskift.
 Du skynder dig bare at købe 8 eller 12 liter og et par ekstra filtre - Så er 
 det bare at tage fra hylden næsten gang.. Når du tømmer den sidste dunk så 
 skynd dig at bestiller 8/12 liter til inden du smider dunken ud    /A - Der bruger louis delo/procycle fuldsyntetiske. XT'en har fået omkring 
 30liter af den efterhånden 
            
             |  |  | 
  Orla Pedersen (06-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Orla Pedersen
 | 
 Dato :  06-12-06 09:18
 | 
 |  | Jens Jacob Bager Jensen wrote:
 
 
 
 > Olier har en kvalitetsbetegnelse der hedder API grade. De hedder f.eks. SF,
 > SG, SJ, SH og  SL. Jo længere de sidste bogstav er henne i alfabetet jo
 > højere kvalitet olie. Olier med betegnelsen SJ, SH og SL er lavet til
 > motorer hvor koblingen og gearkassen er separeret fra motorolien (biler).
 
 Jo-jo, men det holder jo ikke længere, selv gode mc-olier er API SL nu om
 dage. Procycle er et godt eksempel.
 
 API SF og SG ér historiske betegnelser :-/
 
 mvh
 Orla
 
 
 
 |  |  | 
   Finn og Angela (07-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn og Angela
 | 
 Dato :  07-12-06 00:17
 | 
 |  | 
 >> Olier har en kvalitetsbetegnelse der hedder API grade. De hedder f.eks. 
 >> SF, SG, SJ, SH og  SL. Jo længere de sidste bogstav er henne i alfabetet 
 >> jo højere kvalitet olie. Olier med betegnelsen SJ, SH og SL er lavet til 
 >> motorer hvor koblingen og gearkassen er separeret fra motorolien (biler).
 >
 > Jo-jo, men det holder jo ikke længere, selv gode mc-olier er API SL nu om 
 > dage. Procycle er et godt eksempel.
 >
 > API SF og SG ér historiske betegnelser :-/
 >
 > mvh
 > Orla
 Orla, sniger mig  lige ind her - har ikke sovet roligt om natten siden du 
 påpegede de negative ting mht. de esterbaserede olier (som f.eks den 
 Silkolene, der befinder sig i min cykel pt    2 Ting:
 Har du yderligere info/dokumentation for at det skulle være noget skidt (jeg 
 mener, der langes jo anselige mængder Motul og Silkolene olie over 
 diskene..)
 -og endvidere: Hvordan finder jeg ud af, om f. eks. Procycle, som Bager 
 anbefaler, ikke hører til de slemme esterbaserede?
 Hilsen
 -- 
 Finn Christensen
 Yamaha XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk |  |  | 
    Ukendt (07-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-12-06 17:07
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 7 Dec 2006 00:16:33 +0100, Finn og Angela wrote:
 > 2 Ting:
 > Har du yderligere info/dokumentation for at det skulle være noget skidt (jeg 
 > mener, der langes jo anselige mængder Motul og Silkolene olie over 
 > diskene..)
 Dokumentationen ligger sansynligvis stadig i Aalestrup, og andre steder
 hvor der produceres kølemøbler.
 I gamle dage indeholdt hermetisk lukkede kompressorer mineralolie, som ikke
 havde hygroskopiske egenskaber, og det betød ikke så meget hvor lang tid i
 forvejen man åbnede studsene på kompressoren når der produceredes.
 Men da CFC (Freon) blev udfaset, og afløst af HFC, måtte man skifte til
 "ægte" syntetiske olier á ester, da HFC og mineralsk baseret olie ikke kan
 "leve sammen". Men ester er ekstremt hygroskopisk, og overraskelsen i
 produktionen var oplysningen om, at forseglingen på en kompressor ikke
 måtte brydes før den skulle loddes i kølekredsløbet, (max 2 timer åben).
 Selv om en motorcykel motor ikke direkte er åben, så er der dog hele tiden
 adgang til frisk luft, og fugt. Derfor mener jeg at ester-olie kun hører
 hjemme i køleanlæg, hvor fugt ikke kan komme ind til olien, eller
 race-motorer, hvor der skiftes olie tit, for olien som sådan er såmænd
 meget stærk, men ester-olie-vand er der ikke nogen, der giver garanti på
 styrken af.
 > -og endvidere: Hvordan finder jeg ud af, om f. eks. Procycle, som Bager 
 > anbefaler, ikke hører til de slemme esterbaserede?
 Jeg mener, uden at være 100% sikker, at en ester-olie ikke kan være API-SJ
 eller API-SL, (af andre grunde end styrken på oliefilmen), og Procycle er
 da vist API-SL ?
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
     Finn og Angela (08-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn og Angela
 | 
 Dato :  08-12-06 23:10
 | 
 |  | 
 > Men da CFC (Freon) blev udfaset, og afløst af HFC, måtte man skifte til
 > "ægte" syntetiske olier á ester, da HFC og mineralsk baseret olie ikke kan
 > "leve sammen". Men ester er ekstremt hygroskopisk, og overraskelsen i
 > produktionen var oplysningen om, at forseglingen på en kompressor ikke
 > måtte brydes før den skulle loddes i kølekredsløbet, (max 2 timer åben).
 >
 > Selv om en motorcykel motor ikke direkte er åben, så er der dog hele tiden
 > adgang til frisk luft, og fugt. Derfor mener jeg at ester-olie kun hører
 > hjemme i køleanlæg, hvor fugt ikke kan komme ind til olien, eller
 > race-motorer, hvor der skiftes olie tit, for olien som sådan er såmænd
 > meget stærk, men ester-olie-vand er der ikke nogen, der giver garanti på
 > styrken af.
 Ok, get the point
 >
 >> -og endvidere: Hvordan finder jeg ud af, om f. eks. Procycle, som Bager
 >> anbefaler, ikke hører til de slemme esterbaserede?
 >
 > Jeg mener, uden at være 100% sikker, at en ester-olie ikke kan være API-SJ
 > eller API-SL, (af andre grunde end styrken på oliefilmen), og Procycle er
 > da vist API-SL ?
 Kan se at silkolene er SG (og at ét af produkterne hævdes at være den mest 
 solgte olie til japanske mellemklasse mc´er; hmm...)
 - Motul er lidt mere uigennemskueligt, men de skriver så heller ikke om de 
 enkelte produkter er esterbaserede..
 -- 
 Finn Christensen
 Yamaha XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk |  |  | 
      Jansen (09-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jansen
 | 
 Dato :  09-12-06 11:19
 | 
 |  |  |  |  | 
     Kim (09-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim
 | 
 Dato :  09-12-06 11:32
 | 
 |  | Orla Pedersen wrote:
 > Selv om en motorcykel motor ikke direkte er åben, så er der dog hele
 > tiden adgang til frisk luft, og fugt. Derfor mener jeg at ester-olie
 > kun hører hjemme i køleanlæg, hvor fugt ikke kan komme ind til olien,
 > eller race-motorer, hvor der skiftes olie tit, for olien som sådan er
 > såmænd meget stærk, men ester-olie-vand er der ikke nogen, der giver
 > garanti på styrken af.
 
 Jeg tror ikke det gør noget at motorolien optager en smule vand, når blot
 motoren anvendes regelmæssigt. Jeg vil tro at vandet damper af olien når den
 bliver varm.
 
 Mvh kim
 
 
 
 
 |  |  | 
      Ukendt (09-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-12-06 14:15
 | 
 |  | 
 
            On Sat, 9 Dec 2006 11:32:07 +0100, Kim wrote:
 > Jeg tror ikke det gør noget at motorolien optager en smule vand, når blot 
 > motoren anvendes regelmæssigt. Jeg vil tro at vandet damper af olien når den 
 > bliver varm.
 Ja, af almindelig mineralolie, og mineraloliebaserede syntetiske.
 Men med ester-olie er det en envejs proces, vandet kan _ikke_ efterfølgende
 varmes ud :-/ 
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
       Finn og Angela (10-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn og Angela
 | 
 Dato :  10-12-06 12:14
 | 
 |  | 
 "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en 
 meddelelse news:1ucoe60tgrm7x$.18k6yai9uztrx.dlg@40tude.net...
 > On Sat, 9 Dec 2006 11:32:07 +0100, Kim wrote:
 >
 >
 >> Jeg tror ikke det gør noget at motorolien optager en smule vand, når blot
 >> motoren anvendes regelmæssigt. Jeg vil tro at vandet damper af olien når 
 >> den
 >> bliver varm.
 >
 >
 > Ja, af almindelig mineralolie, og mineraloliebaserede syntetiske.
 >
 > Men med ester-olie er det en envejs proces, vandet kan _ikke_ 
 > efterfølgende
 > varmes ud :-/
 >
 > -- 
 > mvh
 > Orla Pedersen
 Orla, jeg fatter det bare stadig ikke; hvis det er korrekt, hvorfor filen er 
 det så ikke muligt at finde noget mere beskrivelse af problemet i vore 
www.-dage? Forelagde dit synspunkt i XJowners maillist, og fik bl. a. dette svar:
 ">> >I´ve
 >>>been told to avoid estherbased oils (such as Motul and Fuchs/Silkolene
 >>>(don´t know whether they´re available in US)). The arguments are:
 >>>Even though they are very strong oils, they are hygroscopical, meaning
 >>>they
 >>>draw moisture from the surroundings and this moisture won´t be "heated
 >>>out"
 >Finn Christensen
 >> False False False.
 >> Should I repeat myself?
 M^2
 >
 >No need to (more than you already have...  . On what do you base your
 >statement?
 >
 >Finn Christensen
 I first became aware of synthetic oils in 1977 or 1978.  At that time,
 -all- formulations of synthetics were noted ( I observed magazine
 articles and sales literature ) to be superior to dino oils in
 allowing moisture boiloff without degradation of the oil itself.  If
 you get the oil hot, any water, from any source, will leave.
 Ester based synthetics were developed for jet and turbine engined
 aircraft, and remain the favorite there.  I have no idea when they
 became applied to refrigeration.
 I've never know about or cared about -sealed- refrigeration systems.
 Using google today, I found several references that preferred
 non-ester oils for those systems.  It seems that may be the basis for
 your advisor's statements.
 I was frustrated in today's search to find lots about refrigeration,
 and little about internal combustion engines.  I reviewed sites from
 Castrol, Pennzoil, and RedLine and did not find statements that I
 recalled.
 YMMV,
 M^2"
 Hm.. Der må forskes noget mere
 -- 
 Finn Christensen
 Yamaha XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk |  |  | 
        Ukendt (10-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-12-06 16:53
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 10 Dec 2006 12:13:54 +0100, Finn og Angela wrote:
 > Orla, jeg fatter det bare stadig ikke; hvis det er korrekt, hvorfor filen er 
 > det så ikke muligt at finde noget mere beskrivelse af problemet i vore 
 > www.-dage? Hvem ville være interesseret i at det kom frem ? :-/  
 
 > Forelagde dit synspunkt i XJowners maillist, og fik bl. a. dette svar:
 >>> False False False.
 >>> Should I repeat myself?
 > I've never know about or cared about -sealed- refrigeration systems.
 > Using google today, I found several references that preferred
 > non-ester oils for those systems.  It seems that may be the basis for
 > your advisor's statements.
 Fordi at fugt er et væsentlig problem i køleanlæg. Og ja ester er på vej ud
 igen. De "naturlige" kølemidler, der bruges idag har det fint med
 mineralolie, og deraf afledte. HFC og esterolie er historie i
 kølesammenhæng
 > I was frustrated in today's search to find lots about refrigeration,
 > and little about internal combustion engines.  I reviewed sites from
 > Castrol, Pennzoil, and RedLine and did not find statements that I
 > recalled.
 Måske fordi informationen ikke var så korrekt endda......
 > Hm.. Der må forskes noget mere
 Hvem donerer en liter uåbnet Motul ?
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
         Ukendt (10-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-12-06 19:11
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 10 Dec 2006 16:52:46 +0100, Orla Pedersen wrote:
 >> Hm.. Der må forskes noget mere
 > 
 > Hvem donerer en liter uåbnet Motul ?
 Hmmm.... og så snart at man nærmer sig literatur, der kunne være
 interessant, så koster det  :-|
 Det nærmeste jeg er kommet er, at ester-motorolie tilsættes additiv så
 olien emulgerer med vandet    -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
         Finn og Angela (11-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn og Angela
 | 
 Dato :  11-12-06 00:33
 | 
 |  | 
 "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en 
 meddelelse news:1857fwgjv66qv$.11jrcj7jd8s7a.dlg@40tude.net...
 > On Sun, 10 Dec 2006 12:13:54 +0100, Finn og Angela wrote:
 >
 >> Orla, jeg fatter det bare stadig ikke; hvis det er korrekt, hvorfor filen 
 >> er
 >> det så ikke muligt at finde noget mere beskrivelse af problemet i vore
 >> www.-dage? >
 > Hvem ville være interesseret i at det kom frem ? :-/
 Hm..(en sag for Operation-X)?
 >> I've never know about or cared about -sealed- refrigeration systems.
 >> Using google today, I found several references that preferred
 >> non-ester oils for those systems.  It seems that may be the basis for
 >> your advisor's statements.
 >
 > Fordi at fugt er et væsentlig problem i køleanlæg. Og ja ester er på vej 
 > ud
 > igen. De "naturlige" kølemidler, der bruges idag har det fint med
 > mineralolie, og deraf afledte. HFC og esterolie er historie i
 > kølesammenhæng
 HFC=freon?
 "naturlige" kølemidler= ?
 >> I was frustrated in today's search to find lots about refrigeration,
 >> and little about internal combustion engines.  I reviewed sites from
 >> Castrol, Pennzoil, and RedLine and did not find statements that I
 >> recalled.
 >
 > Måske fordi informationen ikke var så korrekt endda......
 >
 >> Hm.. Der må forskes noget mere
 >
 > Hvem donerer en liter uåbnet Motul ?
 Det gør jeg da bestemt gerne; men til hvad?
 > -- 
 > mvh
 > Orla Pedersen
 > http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr -- 
 Finn Christensen
 Yamaha XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk |  |  | 
          Ukendt (11-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-12-06 17:49
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 11 Dec 2006 00:32:55 +0100, Finn og Angela wrote:
 > HFC=freon?
 > 
 > "naturlige" kølemidler= ?
 CFC: De oprindelige kølemidler, som skadede ozonlaget i atmosfæren.
 HFC: En erstatning, der ikke skader ozon, men dog har store problemer med
 drivhuseffekten.
 Naturlige kølemidler: Propan, Butan, Amoniak, som på ingen måde skader
 naturen
 >> Hvem donerer en liter uåbnet Motul ?
 > 
 > Det gør jeg da bestemt gerne; men til hvad?
 Til at efterprøve om påstanden holder, altså lade olien optage eks. 5%
 vand, (kan måles ved vejning), og efterfølgende forsøge at "koge" vandet ud
 igen.
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
  Jim Andersen (06-12-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jim Andersen
 | 
 Dato :  06-12-06 08:45
 | 
 |  | Shsj wrote:
 > Hej.
 > Jeg skal skifte olie på MC'en (CB500 -'96)
 
 > Derfor spørger jeg nu - hvilken olie skal jeg vælge?:
 
 Hvad siger din manual ? Der plejer at stå noget med "minimum API XXX,
 maximum API YYY"
 
 /jim
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |