Printervenlig side med CSS
Fra : Michael Nielsen

Dato : 05-12-06 10:29

Hej.

Jeg har læst denne udemærkede artikel:
http://www.html.dk/artikler/00009/ og har da også fået lavet en
printervenlig side hvor jeg udelukker forskellige tabeller.

Der er dog et problem, og det er, at jeg ikke kan få fjernet den
højre og venstre border der omgiver selve hoved-siden - se her:
http://www.danmarksinsekter.dk/ny/NYSIDE.html

Jeg håber der nogle der kan hjælpe med lidt CSS kode så disse 2
border ikke optræder ved udskrift.

Mvh
Michael

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-12-06 11:25

Michael Nielsen skrev:

> Der er dog et problem, og det er, at jeg ikke kan få fjernet den
> højre og venstre border der omgiver selve hoved-siden - se her:
> http://www.danmarksinsekter.dk/ny/NYSIDE.html

Start med at validere din side. Der er graverende fejl i såvel
html- som css-koden.

Se hvordan og hvorfor her: <http://www.html-faq.dk/1005.asp> -
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Nielsen

Dato : 05-12-06 15:25

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Michael Nielsen skrev:

Hmmm.. Det ser da meget godt ud i IE og det virker også, kan det så
ikke være godt nok når 90% af alle brugere bruger IE?

Venlig hilsen
Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-06 15:48

Michael Nielsen skrev:

> Hmmm.. Det ser da meget godt ud i IE og det virker også, kan det så
> ikke være godt nok når 90% af alle brugere bruger IE?

Hvad hvis de opgraderer til IE7 (eller senere IE8?), og den
forholder sig anderledes til fejlagtig kode?

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 05-12-06 15:55

Kommer jo an på hvad siden er til.
Er det bare en privat side til familie og venner som du ved bruger IE
kan det være godt nok.
Skal det derimod bruges til salg eller lignende som du laver for andre
kan jeg forestille mig udtrykket i deres ansigt når du forklarer
hvorfor du har valgt at udelukke 10% eller mere af deres kunder.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-12-06 16:13

Michael Nielsen skrev:

> Hmmm.. Det ser da meget godt ud i IE og det virker også, kan
> det så ikke være godt nok når 90% af alle brugere bruger IE?

Det ser såmænd også meget godt ud i Firefox og Opera - men det er
ikke pointen.

Prøv at læse
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>
hvis du ikke fik læst den før.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 05-12-06 18:15

Ja, jeg ved jo godt inderst inde I alle har ret - øv..........men
det virker altså lidt uoverskueligt med al den rettelse når man
validere siden.
Men der er vel ikke andet for end at klø på, nøjagtigt som man har
gjordt hidtil

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-12-06 21:26

Michael Nielsen wrote:

> Men der er vel ikke andet for end at klø på, nøjagtigt som man har
> gjordt hidtil

Så galt er det heller ikke. Indsæt denne Document Type Declaration i stedet
for den nuværende:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Indsæt så lige efter <head> denne kodelinje:

Derefter er der kun 8 fejl tilbage i html og 9 i css.

Er du i tvivl om noget, kan du bare spørge.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-12-06 21:25

Michael Nielsen wrote:

> Jeg håber der nogle der kan hjælpe med lidt CSS kode så disse 2
> border ikke optræder ved udskrift.

Find det element, som har den - i udskrift - uønskede border, og definer så
i din print-css, at der ikke skal være nogen border:

[element] {
border: none;
}

Erik Ginnerskov